Mijn ouders zijn een huisje aan het bouwen op Noord Beveland. Een verlaten plek waar los van wat grondkabels waar niks te beleven valt op hoogspanningsvlak. Ik ben hier echter geïnteresseerd wat er te vinden is op LS/MS vlak. Daarvoor heb ik de netkaart van Stedin eens doorgepluisd samen met google maps. De hoofdvoeding komt allemaal op lange afstand met 10KV kabels van Middelburg en Goes. Al die 10KV lijnen moeten het Veerse meer onder of langs een hoop kruisingen, leuk om te zien. Volgens de kaart toch een 13-tal kabels. Veel inwoners heeft het eiland niet, industrie is ook verwaarloosbaar. Echter tijdens de vakantie heb je natuurlijk een Duitse invasie in de vakantieparken die het aantal zielen meer dan verdubbelt. Dat zal wel een meetbare impact hebben op het stroomnet, zeker nu er meer en meer EV's beginnen te rijden.
Die extra populatie in de zomer is een leuke afzetmarkt voor de zonnepanelen die ik wens te plaatsen. Gezien de huidige prijzen, het salderen en omdat het kan denken we toch aan een paneeltje of >90 (@420 wattpiek). De plaats van top 10 producent park op het eiland moet haalbaar zijn

Het spel komt gewoon op een 400V 3x25A waarbij we proberen zoveel mogelijk te gebruiken bij zon en desnoods productie curtailen wanneer nodig. Het verlies van die energie is bij normale prijzen kleiner dan de kost van een dikker net.
Aangezien we in een nieuwbouwwijkje zitten zal iedereen wel 4 à 5 KWp op het dak hebben liggen. Ik deel mijn kabel met 26 anderen en zit net op de T splitsing achteraan. Ik vroeg me af wat voor draadsectie zo'n kabel typisch heeft?
De kabel zal er nog geen 10 jaar liggen. De kabel sluit meteen aan op de wijktrafo wat ook weer scheelt. Want met 25 * 4 KW injectie + 18KW van mijn kant kom je zo wel op een aardig vermogen. En in mijn nachtmerries op een te hoge spanning die mijn omvormers doet uitvallen.
Bij voorbaat dank!
Bonus: De nachtmerries zijn wel dagelijkse kost hier in België, ook op het einde van het net van 500m. Zonnepanelen met 10 KW AC trekt het net (95mm²) makkelijk naar 250.
(Ja met de kaart is mijn adres te achterhalen, maakt niet uit. De buren zijn toch de politie