stekkerverbinding voormiddenspanning

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Mastbeeld van deze aansluiting
arie
220 kV
Loads: 278
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door arie » 01 aug 2022 20:37

bijna alle grote kranen in de haven worden al gevoed op midden spanning
400v is maximaal 250kva voor ophaspel bare kabel daarboven gaan ze bijna altijd naar midden spanning
en bij lange kades moeten ze verschilende aansluitpunten hebben .
ik ben op diversen containerkranen geweest en meestal travo rond de 2,5 MVA
in Nederland 10KV en Duitsland 20KV aansluiting
deze werf heeft ook kranen aangesloten op 10KV met ophaspel bare kabel

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2442
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door Shrek » 01 aug 2022 22:33

Bij de spoorwegen zijn 3kV-stekkers doodnormaal, daar zijn nog geen zware ongelukken mee gebeurd.

ds23man
380 kV
Loads: 1153
Aangesloten op: 11 okt 2020 12:29

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door ds23man » 02 aug 2022 06:08

En volgens mij zitten er beveiligingen op dat de stekker niet verwijdert kan worden zolang er met een schakelaar geen galvanische scheiding is aangebracht.

Mastbeeld van deze aansluiting
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 562
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door Johan » 02 aug 2022 09:38

Is het voedende 10kV station en de nieuwe installatie van verschillende netbeheerders zodat de stekkerverbinding de overgang is tussen de
verschillende netten?

Hoe wordt bepaald dat de stekkerverbinding spanningsloos is?

Johan

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
150 kV
Loads: 219
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door kevelek » 02 aug 2022 09:59

Johan voegde de load toe:
02 aug 2022 09:38
Is het voedende 10kV station en de nieuwe installatie van verschillende netbeheerders zodat de stekkerverbinding de overgang is tussen de
verschillende netten?

Hoe wordt bepaald dat de stekkerverbinding spanningsloos is?

Johan
Ik vermoed dat de stekker pilootcontacten heeft. Dat bestaat ook bij de gewone industriële stekkers voor 400V. Deze sluiten het laatst en verbreken het eerst ten opzichte van de hoofdcontacten
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
220 kV
Loads: 278
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door arie » 02 aug 2022 17:01

wat ik begrepen heb komt naast de stekker een hendel die je om moet halen om de stekker er te kunnen uithalen of in te steken deze hendel schakelt de 10KV schakelaar uit .
en moet je een stekker of een dummie er in steken om de hendel weer goed te kunnen zetten
waarna je de 10KV schakelaar weer bij kan zetten
er komen 2 tot 4 stopcontacten per 10kv schakelaar.

de gehele elektra installatie is in beheer en eigendom van de klant(achter de meter)
Tot aan de aansluiting op het schip
de bedoeling is dat ze voor ze de stekker er in of er uit te halen de 10kv schakelaar in de aardstand zetten
en omdat ze geen onderspanning staande delen kunnen aanraken wordt dit veilig geacht

Mastbeeld van deze aansluiting
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 562
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door Johan » 02 aug 2022 19:40

Wat punten op een rij,

Als een bedrijf een eigen MS net heeft dan moet deze een Installatie verantwoordelijke ( IV-er ) aanstellen die verantwoordelijk is voor dat net.
Die, en niemand anders, bepaald of de installatie binnen de voorschriften is en dus in bedrijf mag worden genomen.

De ruimte met 10 kV schakelaar en stekkers maakt deel uit van de middenspanningsaanleg en mag alleen door bevoegde personen
worden betreden. Deze moet afgesloten zijn door slot waarvan de sleutel alleen aan bevoegde personen worden verstrekt.

Schakelhandelingen, dus ook die 10kV schakelaar mogen alleen door of in opdracht van de IV-er worden uitgevoerd door een
daarvoor bevoegd persoon.

De schakelaar moet een vermogensschakelaar zijn of onder voorwaarden een lastscheider.

De stekker verwijderen of aansluiten zijn volgens mij ook werkzaamheden aan de middenspanningsaanleg en mogen ook alleen door bevoegde personen uitgevoerd worden in opdracht van de IV-er.

Of stekkers toegestaan zijn in de 10kV dat weet ik niet.

Ik heb sterke twijfel of de handeling schakelaar uit, aarde in, stekker er in, en schakelaar weer in om een kabel onder spanning te zetten
toegestaan is binnen de voorschriften.

Bij ons moest iedere kabel die in bedrijf moest eerst gespannen voor hij ingeschakeld werd.

Johan

Mastbeeld van deze aansluiting
arie
220 kV
Loads: 278
Aangesloten op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door arie » 02 aug 2022 22:02

hier wat voorbeelden van dit type walaansluiting welke in europa al gebruikt worden.
met foto's

https://sustainableworldports.org/proje ... o-vessels/
https://www.cruiseindustrynews.com/crui ... ports.html
https://www.rostock-port.de/en/sustaina ... hore-power

in tweede link staat de rede van dit alles

In Europe, the EU parliament has called for a ban on all greenhouse gas emissions from ships 5,000 tons and larger while at berth to go into effect by 2030, following a previous directive to install shore-side electricity supply at major ports by 2025.

ds23man
380 kV
Loads: 1153
Aangesloten op: 11 okt 2020 12:29

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door ds23man » 03 aug 2022 10:48

Zit eigenlijk met verbazing naar het verhaal rond cruiseschepen te lezen. Gemiddeld liggen die nooit langer dan een dag in de haven. De hoofdmotoren draaien op zware olie en die moet warm gehouden worden en afhankelijk van de dikte tot zelfs in de tanks. Daar wordt restwarmte voor gebruikt van je hulpmotoren en onder zeebedrijf ook van je hoofdmotoren en als dat niet voldoende is door gasolie gestookte boilers. Dus als de hulpmotoren niet draaien dan gaan de boilers aan. Overigens is het geen pretje als de walstroom wegvalt, je bent na een totale black out op zo'n schip wel even bezig om alle systemen en installaties weer op te starten en op werking te controleren.

larsg
36 kV
Loads: 46
Aangesloten op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Load door larsg » 04 aug 2022 01:20

De grote havens in onze landen zijn heel druk bezig walstroom voor schepen te verplichten.
Zo is er voor het nieuwe dok in Antwerpen bepaald dat elk containerschip walstroom moet gebruiken, verplicht. Dit per de milieunormen en de wil van het havenbestuur. De oudere dokken gaan ook deze installaties krijgen.

Je wilt niet weten hoeveel zo'n idle schip uitstoot. Vooral qua fijn stof en stikstof zijn dat monsters. Je oude dieselwagen verbleekt in vergelijking.
Dat dat teer waar ze op varen ondertussen warm(vloeibaar) gehouden moet worden is waar, maar dit kan met zuinige secundaire boilers of elektriciteit.

Voor havens als Rotterdam, Antwerpen wordt dat energetisch wel een enorme uitdaging.
Je zit snel aan 5 MW voor een containerschip (denk aan alle reefers) en zo liggen er wel een 10-20tal naast nog eens 40 andere grote schepen en een een hoop binnenvaartschepen. Back of the envelope, een 300 à 400 MW erbij?

Plaats reactie