stekkerverbinding voormiddenspanning

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 611
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Bericht door Johan » 04 aug 2022 11:29

arie schreef:
02 aug 2022 22:02
hier wat voorbeelden van dit type walaansluiting welke in europa al gebruikt worden.
met foto's

https://sustainableworldports.org/proje ... o-vessels/
https://www.cruiseindustrynews.com/crui ... ports.html
https://www.rostock-port.de/en/sustaina ... hore-power

in tweede link staat de rede van dit alles

In Europe, the EU parliament has called for a ban on all greenhouse gas emissions from ships 5,000 tons and larger while at berth to go into effect by 2030, following a previous directive to install shore-side electricity supply at major ports by 2025.
De stekker zoals in je eerste link ziet er wel goed uit.
Ik kan heel goed begrijpen dat die toegepast worden
in de verbinding wal/ schip.
Bij de Stena Line in Hoek van Holland worden al 11kV 60Hz aansluitingen
gebruikt vanaf 2012.
De trafo 11kV/450volt staat daar aan boord.
https://blog.stenaline.nl/aan-boord/eer ... uuPOykzaCo

Peter Forbes
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: stekkerverbinding voormiddenspanning

Bericht door Peter Forbes » 01 okt 2022 10:29

Ik werkte in het verleden voor een container terminal in de Rotterdams haven waar we ook aan het kijken waren voor een systeem voor de container schepen. Voor ons was het van belang dat we op alle plekken van de kade aan konden sluiten en dat het niet over de kraanrails liep. Wij kwamen daarbij op het systeem van Igus uit. https://www.igus.com/info/industries-of ... mobile-spo.

De stekkers zelfs zijn voorzien van een interlock key systeem, waarbij de stekkers niet los genomen kunnen worden als de hoogspanning nog is ingeschakeld. De stekkers zelf zijn volgens mij van proconect https://www.proconect.fr/en/

Uiteindelijk is het allemaal nog niet gebouwd, voornamelijk vanwege de hoge kosten van de omvormers die nodig zijn. De grote containerschepen hebben 7,5 MVA nodig op 6,6 kV en 60 Hz. het grote vermogen vanwege al de koelcontainers op het schip. Bij de uitbreidingen die nu gepland staan van RWE en APM zal de shorepower wel mee genomen worden vanwege de eis vanuit het havenbedrijf.

Plaats reactie