380 kV Beverwijk Amsterdam & trafo

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arthur0
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2022 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Bijlmer

380 kV Beverwijk Amsterdam & trafo

Bericht door arthur0 » 08 jul 2022 15:45

Hi, ik ben Arthur, natuurkundige en woon in A'dam Z.O. Ik verdiep me in de windmolenplannen van Amsterdam. Een van de argumenten die ik daarvoor hoor is dat stroom het best lokaal opgewekt wordt zodat het hoogspanningsnet niet wordt overbelast. Klopt dat argument wel of kan Wind op Zee Amsterdam ook voorzien zonder overmatige netbelasting?

Van Beverwijk naar Amsterdam loopt een 380 kV hoogspanningsleiding. Kan daar genoeg stroom doorheen om heel Amsterdam te voeden? Hoeveel kan daar trouwens maximaal doorheen aan vermogen? In Beverwijk wordt een trafo gebouwd voor de stroom vanaf de windturbines op zee. Als dat ook voor de hoogovens en de kuststreek is, blijft er dan nog genoeg stroom over voor Amsterdam?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: 380 kV Beverwijk Amsterdam & trafo

Bericht door Knarvel » 13 jul 2022 23:02

arthur0 schreef:
08 jul 2022 15:45
Hi, ik ben Arthur, natuurkundige en woon in A'dam Z.O. Ik verdiep me in de windmolenplannen van Amsterdam. Een van de argumenten die ik daarvoor hoor is dat stroom het best lokaal opgewekt wordt zodat het hoogspanningsnet niet wordt overbelast. Klopt dat argument wel of kan Wind op Zee Amsterdam ook voorzien zonder overmatige netbelasting?
Dat argument klopt slechts ten dele, enerzijds zorgt lokaal opgewekte energie ervoor dat de belasting van het koppelnet vermindert, tegelijkertijd is er wel een hogere belasting in tijden van windstilte. Of die belasting dan tot overbelasting voert is van vele andere factoren afhankelijk. Algemeen kan je zeggen dat het gunstig is zoveel mogelijk energie ter plekke op te wekken en te verbruiken. Het beleid van de afgelopen jaren heeft tot een gering aantal zwaartepunt locaties gevoerd waar veel energie op een plek wordt opgewekt en wat dus tot een verhoogde transport behoefte leidt.
arthur0 schreef:
08 jul 2022 15:45
Van Beverwijk naar Amsterdam loopt een 380 kV hoogspanningsleiding. Kan daar genoeg stroom doorheen om heel Amsterdam te voeden? Hoeveel kan daar trouwens maximaal doorheen aan vermogen? In Beverwijk wordt een trafo gebouwd voor de stroom vanaf de windturbines op zee. Als dat ook voor de hoogovens en de kuststreek is, blijft er dan nog genoeg stroom over voor Amsterdam?
De lijn van Beverwijk naar Oostzaan heeft een transportcapaciteit van 2020 MVA in de zomer en 'swinters 2300 MVA als we van een netspanning van 400 kV uitgaan (soms ook wel hoger) en verder naar Diemen is er een capaciteit van 2020 (zomer) en 2100 (winter) MVA. Of dit voldoende is om Amsterdam in zijn geheel te voeden kan ik niet zeggen, aangezien ik geen gegevens van het totale verbruik van de stad heb. Die situatie zal ook wel nooit optreden aangezien Amsterdam eigen opwek in Diemen en Hemweg heeft en daar bovenop van 3 zijden in het koppelnet hangt. Desalniettemin is het een goed idee lokale windmolens neer te zetten, want Hemweg en Diemen stoken aardgas, en daar willen we graag vanaf.
Laatst gewijzigd door Knarvel op 13 okt 2022 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
arthur0
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2022 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Bijlmer

Re: 380 kV Beverwijk Amsterdam & trafo

Bericht door arthur0 » 05 aug 2022 04:14

Dank voor je reactie en sorry dat ik wat laat reageer. Uit https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b8edcc1d/ leer ik dat Amsterdam jaarlijks 3,8 TWu aan elektriciteit gebruikt ( huishoudens ca 1 TWu ). Met een capaciteit volgens Knarvel van ca 2 GW kan op continue-basis ca 17 TWu ( ruim vier maal de vraag ) worden getransporteerd. Uit die factor 4 concludeer ik dat de hoogspanningslijn de pieken ook wel aan zal kunnen. Van die gasgestookte centrales wil ik ook graag af maar dat kan kennelijk met wind op zee, dat is mijn politiek voorkeur. Dat jij dat graag lokaal opgewekt ziet beschouw ik eerder ook als een politieke voorkeur minder gebaseerd op netwerkcapaciteit. Het koppelnet zal immers voldoende capaciteit moeten hebben om ook bij windstilte te leveren zolang we geen verbruikers willen afschakelen. Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb gemakzuchtig VA door Watt vervangen of zit daar nog een adder in het gras.

NSLA
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2021 08:30
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 380 kV Beverwijk Amsterdam & trafo

Bericht door NSLA » 05 aug 2022 06:40

Die 380 kV lijn is er niet alleen voor Amsterdam, maar heeft een functie in het landelijke net. Zonder uitgebreide berekeningen kan je hier niks zinnigs over zeggen, behalve dat het energetisch efficiënter is om verbruik en productie zo dicht mogelijk bij elkaar aan te sluiten. Dus zowel geografisch als qua spanningsniveau, want dan wordt die 380 kV lijn minder belast.

Gebruikersavatar
arthur0
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2022 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Bijlmer

Re: 380 kV Beverwijk Amsterdam & trafo

Bericht door arthur0 » 04 nov 2022 16:57

Dat het energetisch efficiënter is om dicht bij de vraag op te wekken is natuurlijk logisch. Overigens zijn de verliezen onderweg ook weer niet zo hoog, in de orde van enkele procenten, meen ik. Dat hoeft de discussie over de beste locatie voor windturbines niet te overschaduwen. Bekend is bijvoorbeeld dat wind op zee zon op land beter aanvult. Enerzijds zijn turbines daar veel hoger met dus meer vollasturen. Anderzijds waait het op land relatief vaker als de zon schijnt (het zeewind-effect). Dus bij zonneschijn wordt er met wind op land makkelijk overbodige energie opgewekt met als neveneffect meer fossiele bijstook op donkere dagen. Dit zijn samen grotere effecten dan die ohmse verliezen. Die verbinding van Beverwijk naar Diemen bediende voor een belangrijk deel Tata Steel. Bij aanlanding van wind op zee bij Beverwijk valt dat transport weg. In plaats daarvan kan Amsterdam bediend worden en wat er overblijft aan het landelijk net worden doorgevoerd. Mijn oorspronkelijke vraag was dan ook of de capaciteit van de hoogspanningslijn tussen Beverwijk en Amsterdam voldoende was om Amsterdam van stroom te voorzien, los van de vraag of dat wenselijk is. Uit jullie antwoorden maak ik op dat die capaciteit inderdaad voldoende is. Bedankt daarvoor.

Plaats reactie