Uitlenen als IV'er

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janneau
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2020 09:01
Dichtstbijzijnde trafo: Lutterade

Uitlenen als IV'er

Bericht door Janneau » 03 jan 2022 18:41

Goedendag medelijnen!
Ik ben al even een tijdje aan de gang als zzp'er, ik heb IV/WV papieren (Stipel) en ga deze week 3840 inspecteur volgen bij Siemens. (Hoogspanning-deskundige bij Quercus staat in de voorbereiding)

Meerdere keren ben ik al bij potentiële klanten op gesprek geweest, als storingsmonteur. Ik ben verbaasd om te zien hoeveel bedrijven een eigen 10kv ringetje hebben liggen. De meerderheid had uiteindelijk meer interesse naar mijn hoogspanning certificaten dan mijn kennis in de besturingstechniek.

Laat het nu zo zijn dat ik overga naar een BV en hierdoor mijn aansprakelijkheid verschuift. Natuurlijk ga je nergens vanuit, want deskundig gedrag. Nu zou ik van de gelegenheid gebruik willen maken en mijzelf daarna te gaan verhuren als IV'er/schakelbevoegd persoon.

Heeft iemand hier ervaring mee? Er zijn veel grote spelers in de markt, deze zijn exorbitant duur en ook in deze wereld flink onderbezet. Hoe zit het met contracten? Ik zoek wat informatie, liefst iemand in hetzelfde vak. Wegens concurrentiebeding woon ik in het diepe zuiden van het land.

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Uitlenen als IV'er

Bericht door Johan » 05 jan 2022 15:36

Janneau welkom op het forum.

Ik kan je alleen technische informatie geven over onderhoud en storingen in laag en middenspanningsnetten, met contacten bij particuliere netten heb ik geen ervaringen.
Wel hier en daar wat storingen, verzwaringen en schakelwerk gedaan maar die zijn voor normale uurlonen uitgevoerd.
Johan

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Uitlenen als IV'er

Bericht door Peter Forbes » 15 jan 2022 18:48

Over contracten kan ik je weinig zeggen. Ik ben zelf altijd intern IV'er geweest. Over het stukje overgaan en dat daardoor je aansprakelijkheid verschuift kan ik je wel wat vertellen. Ik kan me voorstellen dat dit voor het financiële stuk zeker zo is, voor het stuk persoonlijke aansprakelijkheid als het een keer mis gaat geldt dit niet. Als technisch deskundige wordt het jou zwaar aangerekend als je steken laat vallen met betrekking tot veiligheid en het niet tijdig op laten lossen van gevaarlijke situaties.

Houdt er ook rekening mee dat het Stipel papier je alleen voor bereidt op het schakel gedeelte van een installatie verantwoordelijke. Je bent daarnaast ook verantwoordelijke voor het aanwijsbeleid, toegangsbeleid, inspectie beleid en alle ander zaken die behoren bij het beheer van een elektrische installatie.

De hoogspanningsdeskundige cursus van Quercus is trouwens een goede, al is de leraar waar ik het destijds van kreeg al een tijdje weg.

Plaats reactie