Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door Peter Kleton » 04 dec 2021 19:23

Goedenavond.
In het maandblad "Eigen Huis "staat deze maand een artikel over de problemen met de zonnepanelen van particulieren die op zonnige dagen worden afgeschakeld als de netspanning hoger dreigt te worden dan de 253 V~(10% boven de nominale netspanning ) .
Ik woon zelf in een gewone woonwijk zonder industrie of andere grootverbruikers ,dus hier in mijn woonwijk zal het ook kunnen gebeuren.
Maar nu mijn vraag :

Zou een centrale heel kort minder vermogen moeten gaan opwekken , wat niet zo maar even kan als er wolken de zon afdekken en daarom particuliere zonnepanelen af schakelen veel eenvoudiger is te doen ?
Dat regelen van het opgewekte vermogen kan niet bij alle soorten centrales even snel heb ik begrepen uit discussies op dit forum.
Klopt mijn gedachte hier over ?
Met vriendelijke groet ,
Peter

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door ds23man » 04 dec 2021 19:41

Denk dat je gedachten correct zijn op het feit na dat omvormers verplicht een langzame (getrapte) terugregeling hebben qua vermogen als de netspanning te hoog wordt. Een harde grens voor afschakeling geeft ook weer problemen.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door kevelek » 04 dec 2021 20:23

De technische uitleg voor deze vraag is wat complexer.

1) Het automatisch afschakelen van zonnepanelen is voornamelijk om aan de wetgeving te voldoen die normen oplegt wat betreft spanningskwaliteit. En een netspanning van 253V is alles behalve een kwalitatieve netspanning. Dus in feite is dat afschakelen een beveiliging tegen te hoge netspanning op het laagspanningsnet.

2) De netspanning thuis vertelt je absoluut niets over het regelvermogen van een centrale ofwel de onbalans op het Europese synchrone net, hiervoor wordt de netfrequentie gebruikt. Je kan dus prima een netfrequentie meten van 49,85Hz (wat quasi een noodscenario is voor Tennet, Elia en aanverwante) maar toch 253V op de klemmen van de PV omvormer. Weet dat een omvormer ook gradueel zal bijregelen in functie van de netfrequentie, maar dat komt veel minder voor. Gelukkig maar.

3) Een wolk die overtrekt zal nooit groot genoeg zijn om voldoende vermogen te ontnemen aan productiecapaciteit op landelijk niveau, het is best mogelijk dat terwijl bij jou thuis een wolk langzaam de PV panelen onttrekt aan de zon, dat 5km verder een andere wolk net wegtrekt en daar de productie net opschroeft. De verwachte PV productiecapaciteit is door de netbeheerders zeer nauwkeurig te voorspellen waardoor hiermee rekening kan gehouden worden in de geplande productie van de thermische productie eenheden.

Kortom, Netspanning en PV panelen is hier al heel ruim aan bod gekomen in het draadstel http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... =11&t=1697 en kort samengevat is een te hoge netspanning op de klemmen van de omvormer te danken aan een te hoge impedantie van alle geleiders tussen jouw PV omvormer en de eerste component die aan actieve spanningsregeling doet. Deze laatste is in bijna alle gevallen de HS/MS transfo die het middenspanning (10, 11, 12, 15, 20... kV) voedt. Dit laatste is dan opnieuw een complex thema waaraan in het aangehaalde draadstel al behoorlijk wat klavieraanslagen zijn versleten.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Re: Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door Peter Kleton » 04 dec 2021 22:52

Allebei bedankt voor jullie antwoord.
Ik heb dan wel MTS Electro, maar van centrales en zo weet ik nauwelijks iets.
Vandaar mijn vraag. :)
Peter

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door r_hellenbrand » 08 dec 2021 14:15

Gewoon dit als warmte opslaan in een warmtebatterij:

https://www.youtube.com/watch?v=6aXALl8gYik

Batterij is nog niet te koop, zijn hard bezig aan het productie model,...

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door pietje » 08 dec 2021 14:40

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.
Mooi filmpje, maar ik mis toch voldoende detail om te geloven dat dit een goede oplossing zou kunnen zijn.

Maar mocht het toch zo zijn, heb ik nog wel een plaatsje vrij naast mijn buffervat om de benodigde installatie te plaatsen :feestje:

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Waar laten we de energie van de zonnepanelen?

Bericht door r_hellenbrand » 08 dec 2021 15:04

Ben ook erg benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Zou een fantastische oplossing zijn om energie goedkoop in op te slaan.

Begrijp 3 prototypes zijn al in gebruik een in Nederland een in Polen en een in Frankrijk.

Ze hebben ook EU subsidie gekregen om het door te ontwikkelen.
https://www.heat-insyde.eu/

Verder heeft Olaf Adan (prof TUe) Spin-off bedrijf Cellcius opgericht om het commercieel op de markt te brengen.
https://cellcius.com/en/

TNO speelt hier ook een rol in (materiaalonderzoek), heb daar met iemand contact gehad.

Heb ze geadviseerd samen te werken met de net beheerders en de opslag deel te laten zijn van hun netwerken.
Voor de net beheerders is dit netto veel goedkoper dan alle kabels te moeten opgraven en het groene energie opslag probleem is hiermee ook deels opgelost.

Plaats reactie