Referentie bij klokgetallen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door Johan » 09 feb 2021 16:56

Maarten, je hebt gelijk. Met een DZn0Yn11 trafo kan het ook, de 3/0,4 kv trafo moet dan een DYn11 zijn. Is een oude keuze. Enigste wat ik me in kan denken Is, die trafo heeft dan 12 spoelen en vraagt daardoor misschien een grotere bak. De 3/0.4kv trafos zijn veel maar 30 Kva. Netten zijn in de zestiger jaren gemaakt en de meeste bestaan al niet meer.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door kevelek » 09 feb 2021 18:52

kevelek schreef:
08 feb 2021 19:00

Men kan dus stellen dat tussen fasegeleiders met eenzelfde klokgetal alleen een zuiver spanningsverschil door een andere transformatieverhouding bestaat, maar geen spanningsverschil door een afwijkende fasehoek.
Even een kleine toevoeging,
Op zich is deze stelling correct, maar in de praktijk zijn er ook kleine hoekverschuivingen in het net door onbalans of verschillende bouwvormen van de voedende transformatoren. Een spanningsverschil tussen 2 verschillende verbindingen met dezelfde klokgetallen zal in de praktijk steeds aanwezig zijn. Hetzij door onbalans, hetzij door spanningsval veroorzaakt door kabels en/of lijnen met een sterk afwijkende impedantie, hetzij door technische eigenschappen van de voedende transformatoren..

Een spanningsverschil veroorzaakt door zuiver spanningsval in functie van de kabelimpedantie is praktisch nooit een probleem om een lus te sluiten. De spanningen gaan zich onmiddellijk effenen naar elkaar in functie van de impedanties en dit verhoogt de totale belasting niet. Vergelijk dit met het principe van de communicerende vaten.

Een spanningsverschil veroorzaakt door een kleine hoekverschuiving (bv 2°) is soms wel problematisch omdat dit circulatiestromen veroorzaakt die een extra belasting vormen op de verbinding. In het slechtste geval volgt er een uitschakeling bij een zwakke of zwaar belaste verbinding.

Elia en de andere TNB´s hebben op vele lijnen "synchro-checks" geïnstalleerd staan. Deze controleren of de hoekverschillen tussen de te koppelen lijnen niet te ver uit elkaar liggen. Dat is belangrijk om al te grote uitwisselingsstromen te voorkomen. Op de MS netten staan deze niet geïnstalleerd.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door power cut » 09 feb 2021 19:50

Johan schreef:
08 feb 2021 13:32
phasetophaseboek.
Johan
Bedankt voor de link. Ik heb er gisteren wel een paar uur in zitten lezen. Een aanrader.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door ktf » 09 feb 2021 20:58

maarten schreef:
09 feb 2021 15:19
Waarom verandert in die 10/3/0.4kV trafo het klokgetal voor de 3kV? Waarom wordt er geen trafo gebruikt die het klokgetal niet verandert?
Waarom zou je dit überhaupt willen, of is dat puur en alleen vanwege de historie?
Ik heb wel een theorie, maar die is puur theoretisch, daar ik nog nooit met voltages hoger dan 400V heb gewerkt... :phew:

Het Phase to Phase boek dat eerder door Johan aangehaald werd zegt dat sterschakelingen het voordeel hebben dat het sterpunt geaard kan worden. Vandaar dat een 380kV naar 150kV (blijkbaar) aan beide kanten van de trafo een sterschakeling heeft.

Van hoogspanning naar middenspanning wordt ster-driehoek gebruikt (zo lees ik in het Phase to Phase boek). Dit geeft een faseverschuiving van 30 of 150 graden, afhankelijk van hoe het wordt aangesloten. Waarom? Als we de spanningsverlaging even negeren kunnen we het tekenen. Nogmaals een disclaimer: wat ik hieronder heb getekend heb ik niet geleerd of gelezen, na veel nadenken, kom ik tot de conclusie dat ik denk dat het zo werkt :wtvnnks: Ik hoor natuurlijk graag commentaar van mensen die het wel snappen.

klokgetallen-klein.png
klokgetallen-klein.png (80.98 KiB) 6495 keer bekeken
Nu is dus duidelijk waar de 30 graden faseverschuiving vandaan komt. De vraag is vervolgens: waarom? Waarom zou men zich deze moeite op de hals halen? Waarom zijn niet alle trafo's ster-ster aangesloten? Ik denk dat het komt omdat een ster-wikkeling langer moet zijn (meer draad nodig) om op hetzelfde voltage te komen. Als er dan geen aardpunt nodig is, is het voordeliger om als delta aan te sluiten. Dat is het enige voordeel wat ik kan bedenken.

Nogmaals: ik hoor graag wat er niet klopt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door Johan » 09 feb 2021 21:18

Ik heb echt ook geen idee, het enigste wat ik kan bedenken is dat veel de oude MS netten zwevend werden bedreven.
Bij een aardsluiting heb je dan geen uitval.
Het is waar allemaal in ster aangesloten zou het simpelst zijn.

Johan

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door arie » 10 feb 2021 17:53

Als je een travo met nulleider over een fase belast en je heb een ster ster travo dan wil je stroom ook aan midden spanning zeide door een fase en aarde gaan lopen. zit dit sterpunt niet aan aarde (je wil geen stroom door aarde) dan gaat je ster punt schuiven en krijg je verschillende spanningen over de fase's aan laagspanning zeide
Neem je nu een ster driehoek travo zal door de twee aangesloten fase's aan middenspanning zeide een stroom gaan lopen.

dus bij ongelijke belasting van de fase's wordt de stroom beter verdeeld aan midden spanning zeide
en gaat de spanning minder afwijken aan laagspanning zeide.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door kevelek » 10 feb 2021 18:36

langs Secundaire zijde heeft een ster schakeling volgende voordelen in het MS/LS net:

1. Er kunnen geen circulatiestromen lopen zoals bij een driehoekschakeling.
2. Er zijn 2 spanningen mogelijk (230/400V) met slechts 4 aansluitklemmen
3. De enige schakeling die toelaat om een LS net in TN-C met PEN geleider (nulgeleider heeft ook de functie van de aardingsgeleider) uit te baten waardoor isolatiefouten in bv een metalen verlichtingspaal snel en doeltreffend een smeltzekering kunnen doen smelten.

Voordelen van een driehoekwinding langs primaire zijde:
1. Bij onbalans in belasting langs de secundaire zijde, wordt deze dankzij de driehoekschakeling beter verdeelt over de primaire fasen.
2. 3de harmonische storingen worden relatief goed tegengehouden door de circulatiestromen in de primaire driehoekschakeling.

Waarom een HS transfo meestal Y-Y is gewikkeld?
1. Minder wikkelingen en bijgevolg minder materiaal en kleinere en dus lichtere bouwvorm. Toch wel heel belangrijk als je weet dat een transfo 150/70kV 125MVA al snel ergens rond de 250 ton weegt.
2. De maximale spanning tussen een fase en de aarde wordt met een (impedant-) geaard sterpunt begrensd tot maximaal 58% van de nominale fasespanning. Bij een driehoekschakeling komt er bij een aardfout op 1 fase de volledige fasespanning te staan tussen de aarde en de 2 andere fasen. Hierdoor zou de isolatie in de transfo aan een hogere normering moeten voldoen. hetzelfde geldt dan ook voor de isolatiewaarde van de gevoede kabels.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Referentie bij klokgetallen

Bericht door Johan » 10 feb 2021 18:50

Arie je hebt gelijk. Yy werkt alleen goed bij gelijke belasting. In de hoogspanningstrafo,s zit veelal een derde wikkeling 10 of 50 kv in driehoek geschakeld met als bijkomend doel om het sterpunt in de midden te houden.

Johan

Plaats reactie