Te lage netspanning door zonnepanelen...

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door ds23man » 27 jan 2022 16:06

Johan schreef:
27 jan 2022 10:44
Ik hoop dat hiermee je spanningsprobleem is opgelost.

Wel vreemd een schakelaar tussen trafo en laagspanningsrek, ben ik maar bij één oude netbeheerder tegen gekomen die dat toepaste in bijzondere situaties.

Johan
Trafohokje heeft twee gescheiden ruimtes. Spanning van de trafo naar de schakelaar, dan naar 3 railstrips met meettrafo ( waarom, niet geautomatiseerd station?) en dan naar 3 meszekeringen. Kabels gaan dan onder de vloer door naar de LS ruimte. Zag wel dat de MS schakelaars recent waren vervangen door ABB spul. Voorlopig is de spanning nu stabiel op de verdachte fase en kakt niet meer zo in bij belasting. Hokje staat wel dicht bij de weg en spoorwegovergang. Er dendert hier veel zwaar (landbouwverkeer) over die overgang. Heb ook een beetje het idee dat door de geringe belasting op dit station de fout zo laat ontdekt is, met veel meer belasting was die verbinding er eerder uitgefikt geweest.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Te lage netspanning door zonnepanelen...

Bericht door maarten » 28 jan 2022 20:12

Hans schreef:
27 jan 2022 11:35

Bij nieuwe landbouwmachines zien we op analoge wijze hetzelfde issue. Daar zijn de eerste twaalf uur gebruik ook meteen de spannendste. Er rammelt altijd wel ergens een boutje los bij een nieuwe machine, ook al was die wel degelijk aangedraaid bij oplevering.
Bij belangrijke bouten wordt normaliter ook een markering gemaakt. Je ziet de wielmoerindicatoren vaak op vrachtwagens, en bij statische montage wordt er met een markeerstift een streep over de bout en het materiaal gezet.

Lijkt me hier ook gewoon nodig.

Plaats reactie