net Henegouwen

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
Bob
50 kV
Loads: 65
Aangesloten op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

net Henegouwen

Load door Bob » 11 mar 2021 11:26

De 70 kV lijn Ville sur Haine - Monceau A is nog in gebruik. Volgens de planning wordt die pas in 2022 ontmanteld.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.

Bob
50 kV
Loads: 65
Aangesloten op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: net Henegouwen

Load door Bob » 11 mar 2021 16:51

De lijn over de Samber nabij de post Dampremy hing er jaren nutteloos bij. Recent is ze terug in dienst op 150 kV als aftakking van de lijn Dampremy-Amercoeur. Ze doet nu dienst als tweede voeding van Fabrique de Fer nadat die de voeding op 70 kV verloren is door het overschakelen van de post Charleroi naar 150 kV. De vroegere voedingslijn op 70 kV is nu dit lot beschoren. Ze is spanningsloos tot aan de afdaling naar de grondkabel in de post Monceau.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
Bijlagen
Fabrique de Fer.jpg
Fabrique de Fer.jpg (525.71 KiB) 6628 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2459
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: net Henegouwen

Load door Shrek » 11 mar 2021 21:03

Bob voegde de load toe:
11 mar 2021 11:26
De 70 kV lijn Ville sur Haine - Monceau A is nog in gebruik. Volgens de planning wordt die pas in 2022 ontmanteld.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.
Daar waren we inderdaad iets te snel met het buitendienst zetten van die stokoude lijn. Elia heeft dan ook wel vertraging opgelopen tegenover hun originele planning ;)

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2459
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: net Henegouwen

Load door Shrek » 11 mar 2021 22:45

Bob voegde de load toe:
11 mar 2021 16:51
De lijn over de Samber nabij de post Dampremy hing er jaren nutteloos bij. Recent is ze terug in dienst op 150 kV als aftakking van de lijn Dampremy-Amercoeur. Ze doet nu dienst als tweede voeding van Fabrique de Fer nadat die de voeding op 70 kV verloren is door het overschakelen van de post Charleroi naar 150 kV. De vroegere voedingslijn op 70 kV is nu dit lot beschoren. Ze is spanningsloos tot aan de afdaling naar de grondkabel in de post Monceau.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
Goed opgemerkt, ik heb het aangepast. Doorgaans worden in zo'n situatie beide draadstellen parallel verbonden. Zouden ze dat bij lijn 150-340 nog gaan doen ?

Ik zag ook jouw feedback over het tractieonderstation van Infrabel. Hier kan ik wel met zekerheid van zeggen dat het geen 36kV is maar 30kV. Die spanning is specifiek zo gekozen om ooit de voeding van Ransart 30kV te kunnen overnemen van Elia (die moeten dat nu uit de 10kV van Fleurus halen, wat niet erg efficiënt is).

Bob
50 kV
Loads: 65
Aangesloten op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: net Henegouwen

Load door Bob » 12 mar 2021 15:39

Shrek voegde de load toe:
11 mar 2021 22:45
Bob voegde de load toe:
11 mar 2021 16:51
De lijn over de Samber nabij de post Dampremy hing er jaren nutteloos bij. Recent is ze terug in dienst op 150 kV als aftakking van de lijn Dampremy-Amercoeur. Ze doet nu dienst als tweede voeding van Fabrique de Fer nadat die de voeding op 70 kV verloren is door het overschakelen van de post Charleroi naar 150 kV. De vroegere voedingslijn op 70 kV is nu dit lot beschoren. Ze is spanningsloos tot aan de afdaling naar de grondkabel in de post Monceau.
De mast op de linkeroever van de Samber staat op privéterrein en is niet bereikbaar. Wie zich geroepen voelt om meer gegevens over deze mast te verzamelen kan ze bezichtigen vanaf de rechteroever. Ik ben zelf geen "mast"-mens.
Goed opgemerkt, ik heb het aangepast. Doorgaans worden in zo'n situatie beide draadstellen parallel verbonden. Zouden ze dat bij lijn 150-340 nog gaan doen ?

Ik zag ook jouw feedback over het tractieonderstation van Infrabel. Hier kan ik wel met zekerheid van zeggen dat het geen 36kV is maar 30kV. Die spanning is specifiek zo gekozen om ooit de voeding van Ransart 30kV te kunnen overnemen van Elia (die moeten dat nu uit de 10kV van Fleurus halen, wat niet erg efficiënt is).
Ik weet niet zeker of de oude 70 kV lijn volledig voorzien is voor 150 kV. Indien niet, kan men ze niet verbinden.

Bob
50 kV
Loads: 65
Aangesloten op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: net Henegouwen

Load door Bob » 01 apr 2021 16:24

Bob voegde de load toe:
11 mar 2021 11:26
De 70 kV lijn Ville sur Haine - Monceau A is nog in gebruik. Volgens de planning wordt die pas in 2022 ontmanteld.
Deze lijn is de samenvoeging van de 2 lijnen naar La Louvière (70/254 en 70/63). Die zijn nabij de vroegere post La Louvière (laatste mast voor de post) samengevoegd. Dus de inlussing naar La Louvière is ook nog in gebruik. In Monceau A is de post 70 kV ontmanteld met uitzondering van de elementen die nodig zijn om de transfo 150/70 kV te verbinden met de lijn 70/254. De post Piéton - Infrabel is wel spanningsloos. De aftakking naar deze post staat wel nog onder spanning.
De lijn 70/254 wordt waarschijnlijk gebruikt als voeding van het 70 kV net rond Mons tot er een nieuwe voedingstransfo in Ville sur Haine geplaatst wordt. Zeker nu de verbinding Pâturage - Ciply weggevallen is en de posten Ville sur Haine en Harmignies nog reservevoeding naar MS op 70 kV hebben.
Deze lijn is volledig als dubbele gebretelleerde lijn uitgevoerd tot aan de eindmast van de post Monceau. De aftakking naar Fontaine l' Evêque is er al enkele jaren niet meer.
De inlussing van La Louvière is ook gebleven met twee circuits tot in La Louvière en geen verbinding in Saint-Vaast. Aan de laatste mast voor de post La Louvière zijn de twee circuits verbonden. Zo kon men met de minste werken de lijnen doorverbinden. Ze wordt toch volledig afgebroken na 2022.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2459
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: net Henegouwen

Load door Shrek » 01 apr 2021 22:55

Bob voegde de load toe:
01 apr 2021 16:24
Deze lijn is volledig als dubbele gebretelleerde lijn uitgevoerd tot aan de eindmast van de post Monceau. De aftakking naar Fontaine l' Evêque is er al enkele jaren niet meer.
De inlussing van La Louvière is ook gebleven met twee circuits tot in La Louvière en geen verbinding in Saint-Vaast. Aan de laatste mast voor de post La Louvière zijn de twee circuits verbonden. Zo kon men met de minste werken de lijnen doorverbinden. Ze wordt toch volledig afgebroken na 2022.
Ja klopt allemaal, deze lijn had ik wat vereenvoudigd ingegeven omdat ze toch al enkel jaren gesloopt had moeten zijn, maar intussen staat ze er nog steeds. Het staat nu allemaal iets nauwkeuriger op de netkaart.

Plaats reactie