220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooi vervolg Ruben! Zodra bij Hoogeveen het mastontwerp veranderd valt het kromtrekken van de hoekmasten meteen op Je hebt het vervolg iig mooi in beeld gebracht, dit gedeelte is vanaf de A28 bijna niet te zien en ik ben er al heel lang niet meer langs gekomen met de trein.
De ex-IJsselmij mast bij Wijster blijft een bijzonder geval. Als het goed is zou de omleiding bij Lemelerveld zelfs al voor 1988 moeten zijn gebouwd. Er zijn ooit foto's gepost waarop de omleiding te zien is met vier 380kV oostringmasten die toen nog geen "preekstoelen hadden". Het zou best eens kunnen dat deze vier masten er al een wat langere tijd stonden voordat in 1988 de rest van de lijn tussen Ens en Enschede gebouwd werd.
Verder is deze lijn er door de v-ophangingen naar mijn mening toch wel wat eentoniger op geworden, maar goed de lijn is gelukkig behouden gebleven
De ex-IJsselmij mast bij Wijster blijft een bijzonder geval. Als het goed is zou de omleiding bij Lemelerveld zelfs al voor 1988 moeten zijn gebouwd. Er zijn ooit foto's gepost waarop de omleiding te zien is met vier 380kV oostringmasten die toen nog geen "preekstoelen hadden". Het zou best eens kunnen dat deze vier masten er al een wat langere tijd stonden voordat in 1988 de rest van de lijn tussen Ens en Enschede gebouwd werd.
Verder is deze lijn er door de v-ophangingen naar mijn mening toch wel wat eentoniger op geworden, maar goed de lijn is gelukkig behouden gebleven
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Ah kijk aan, bedankt Maurice voor de toelichting hiervan! Dank hiervoor!
@Peter, dank je wel. Het kromtrekken van de hoekmasten van de EGD is héél snel op te merken! Desondanks dat de lijn toch inderdaad eentonig is geworden ben ik zelf ook blij dat de lijn behouden is!
Hier gaan we verder met deel 2.
Dit was deel 2 van de reportage.
Cheers Ruben.
@Peter, dank je wel. Het kromtrekken van de hoekmasten van de EGD is héél snel op te merken! Desondanks dat de lijn toch inderdaad eentonig is geworden ben ik zelf ook blij dat de lijn behouden is!
Hier gaan we verder met deel 2.
Dit was deel 2 van de reportage.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooi verslag Ruben, ik vind de foto's erg geslaagd en het commentaar erbij is erg lezenswaardig. Interessant ook om wat van die fundatieversterkingen te zien. Volgens mij noemen ze die betonnen ruggen ook wel varkensruggen. Erg fraai is het natuurlijk allemaal niet, met die fel witte kleur. Wat me tegenwoordig na de verzwaring ook vooral opvalt is dat de kabels een stuk minder zeeg hebben, waardoor ze zeker naast de 110 kV-lijn nogal uit de toon vallen.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Hierbij gaan we verder met deel 3.
Dit was deel 3 van de tour naar Vierverlaten!
Cheers Ruben.
Dit was deel 3 van de tour naar Vierverlaten!
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Wow mooie fotoserie weer, complimenten!Ruben schreef:....Dit was deel 3 van de tour naar Vierverlaten!
Cheers Ruben.
KML-generator generator
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Ik sluit mij aan bij BaDu,weer schitterende foto's weer.Ik durf te wedden dat je tocht tot Vierverlaten boven de 100 kilometer zit.En komt er daarbij dat je veel kennis hebt van de netgeschiedenis ivm de verbindingen.En de mooie blauwe luchten zijn altijd een mooie extra bonus.En als ik nu de weerberichten mag geloven gaan we naar het weekend toe de eerste echte lentedagen meemaken met veel zon.De variaties aan type masten overigens maakt deze lijn zeer bezienswaardig,al vind ik de orginele ophanging toch net iets mooier.De ex-wisselmasten zien er robuust uit,met aardig wat fantasie lijken ze wat op de masten van Etten-Leur.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Ieh. Het komt zelden voor dat ik een ontwerp hoogspanningsmast eigenlijk echt niet mooi vind, laat staan met drievlaks- en tonmasten. Maar bij Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten moet het echt uit mijn tenen komen om ze te kunnen waarderen. Puur het feit dat ze überhaupt nog bestaan brengt waardering mee, maar niet hun aanblik als hoogspanningsmasten.
De V-ophanging, dat rare kleine broekstukje en de toren die van breed en open uiteindelijk naar wel heel smal en massief gaat, vooral bij de hoekmasten... nee, het wekt een indruk die bij ondergetekende niet goed valt.
Iedereen heeft zijn smaak en ik kan niet goed onder woorden brengen waarom dit specifieke ontwerp me de kriebels bezorgt. Maar mastenkijken is soms amper rationeel, het is voor een belangrijk deel ook gevoel. Hoge, staande figuren met poten en armen sluiten nu eenmaal vrij gemakkelijk aan bij de denkpaden die mensenbreinen maken.
Voordat dit ontwerp op de bucket list met te bouwen schaalmodellen komt, moet de wanhoop groot zijn.
Maar dan wat betreft de foto's, dat is een heel ander verhaal. Ruben, je maakt er echt geen half werk van. Het is een serie om van te genieten. De lol van het maken van een fietstocht met een concreet doel, een verschillend begin- en eindpunt en met mooi weer zal niemand van ons onbekend zijn, maar ook de foto's zelf en de composities hebben een soort rust in zich waardoor het aangenaam kijken is.
De V-ophanging, dat rare kleine broekstukje en de toren die van breed en open uiteindelijk naar wel heel smal en massief gaat, vooral bij de hoekmasten... nee, het wekt een indruk die bij ondergetekende niet goed valt.
Iedereen heeft zijn smaak en ik kan niet goed onder woorden brengen waarom dit specifieke ontwerp me de kriebels bezorgt. Maar mastenkijken is soms amper rationeel, het is voor een belangrijk deel ook gevoel. Hoge, staande figuren met poten en armen sluiten nu eenmaal vrij gemakkelijk aan bij de denkpaden die mensenbreinen maken.
Voordat dit ontwerp op de bucket list met te bouwen schaalmodellen komt, moet de wanhoop groot zijn.
Maar dan wat betreft de foto's, dat is een heel ander verhaal. Ruben, je maakt er echt geen half werk van. Het is een serie om van te genieten. De lol van het maken van een fietstocht met een concreet doel, een verschillend begin- en eindpunt en met mooi weer zal niemand van ons onbekend zijn, maar ook de foto's zelf en de composities hebben een soort rust in zich waardoor het aangenaam kijken is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Dank voor de reacties Tom, BaDu & Michel!
@Tom, qua de fundatieverzwaringen ben ik het met je eens, de blokken staan niet fraai samen met de poten van de steunmast. De kleinere zeeg tussen de 220kV-lijn en de 110kV-lijn is mij ook opgevallen. Wel jammer dat de zeeg bij de 220kV-lijn iets kleiner is geworden doordat ze de kabels strakker hebben gehangen...
@BaDu, dank je wel voor je compliment!
@Michel,in totaal zal ik wel op de 110 km zitten. Hessenweg-Hoogeveen was 42 km, Hoogeveen-Zeyerveen was 40 km en Zeyerveen-Vierverlaten was 29 km. Qua weer heb ik echt geluk gehad zaterdag en ook qua wind, die vanuit het zuiden kwam. Ben wel blij dat ik deze lijn gevolgd hebt maar ik heb nog wat in petto voor jullie. Zelf vind ik de ex-wisselmasten zelf ook heel robuust eruit zien, ben wel met je eens dat met wat fantasie de wisselmasten op de masten bij Etten-Leur lijken!
Hierbij gaan we verder met deel 4!
Dit was deel 4, in het laatste deel het laatste stukje naar Vierverlaten en het station zelf.
Cheers Ruben.
@Tom, qua de fundatieverzwaringen ben ik het met je eens, de blokken staan niet fraai samen met de poten van de steunmast. De kleinere zeeg tussen de 220kV-lijn en de 110kV-lijn is mij ook opgevallen. Wel jammer dat de zeeg bij de 220kV-lijn iets kleiner is geworden doordat ze de kabels strakker hebben gehangen...
@BaDu, dank je wel voor je compliment!
@Michel,in totaal zal ik wel op de 110 km zitten. Hessenweg-Hoogeveen was 42 km, Hoogeveen-Zeyerveen was 40 km en Zeyerveen-Vierverlaten was 29 km. Qua weer heb ik echt geluk gehad zaterdag en ook qua wind, die vanuit het zuiden kwam. Ben wel blij dat ik deze lijn gevolgd hebt maar ik heb nog wat in petto voor jullie. Zelf vind ik de ex-wisselmasten zelf ook heel robuust eruit zien, ben wel met je eens dat met wat fantasie de wisselmasten op de masten bij Etten-Leur lijken!
Hierbij gaan we verder met deel 4!
Dit was deel 4, in het laatste deel het laatste stukje naar Vierverlaten en het station zelf.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Het lijkt me een onmogelijke spagaat als je de foto's mooi vindt, maar de individuele masten kennelijk opvat als een soort Rorschachplaatjes van vervelende symmetrische figuren met allerlei disproportionele afmetingen.Hans schreef:(...)maar ook de foto's zelf en de composities hebben een soort rust in zich waardoor het aangenaam kijken is.
De Rorschach-inktvlekplaatjes zijn bekend uit de psychologie. Zie hier een raakvlak met jouw opmerking over het waarom van de waarneming over die masten.
@Ruben: prima 220kV-werk, en ik snap echt niet wat er nou zo lelijk is aan V-ophangingen. Op jouw laatste foto van deel 4 zie ik rechts aan de horizon de suikerfabriek van Hoogkerk. Dichterbij was geen optie, want je moest weer terug naar (waarschijnlijk) Groningen voor de reis terug.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Hierbij het laatste deel naar Vierverlaten!
Dit was mijn verslag van de 220kV-lijn tussen Zwolle Hessenweg en Vierverlaten. In twee zaterdagen heb ik deze mooie verbinding op de foto weten te zetten. Nu is het deel van Vierverlaten naar Zeyerveen ook gedocumenteerd.
Mede doel van deze tocht was dat Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen dit jaar 50 jaar bestaat (Zeyerveen-Vierverlaten is nu 52 jaar), toch een jubileum naast Zwolle-Meeden die er bijna voor had gezorgd dat deze unieke masten er bijna niet meer waren geweest...
Cheers Ruben.
Dit was mijn verslag van de 220kV-lijn tussen Zwolle Hessenweg en Vierverlaten. In twee zaterdagen heb ik deze mooie verbinding op de foto weten te zetten. Nu is het deel van Vierverlaten naar Zeyerveen ook gedocumenteerd.
Mede doel van deze tocht was dat Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen dit jaar 50 jaar bestaat (Zeyerveen-Vierverlaten is nu 52 jaar), toch een jubileum naast Zwolle-Meeden die er bijna voor had gezorgd dat deze unieke masten er bijna niet meer waren geweest...
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 30 mar 2016 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.