Afgelopen dinsdag was ik even in Hengelo en op de terugweg ben ik even langs trafostation Weideweg gereden. Helaas was het wel driedelig grijs weer. Trafostation Weideweg was vroeger het hart van de elektriciteitsvoorziening in Twente. Het was het trafostation van de voormalige IJsselcentrale die eind jaren '80 werd gesloopt. Deze centrale heeft Twente vele decennia voorzien van elektriciteit en was via een 220kV lijn gekoppeld met de IJsselcentrale bij Harculo. De centrale was ook bekend vanwege de vijf koeltorens die al van ver te zien waren.

Tegenwoordig is de Weideweg vooral een verdeelstation voor 110kV lijnen. Dit trafostation wordt gevoed door een zware 110kV die afkomstig is van trafostation Hengelo-Oele waar het gekoppeld is met het 380kV net. Deze lijn is op de foto te herkennen aan de drie-evenmast. Het bijzondere van deze 110kV lijn is dat de fasedraden bestaan uit bundels van vier geleiders! Voor zover ik weet komt dat in Nederland nergens anders in het 110kV net voor. De lage één-evenmast op de voorgrond is de lijn naar Goor die sinds enkele jaren weer redundant is en op de voorgrond de 110kV lijn richting Almelo.

Rondom trafostation Weideweg is nog een stukje nethistorie te zien. De hoge drie-evenmasten zijn restanten van de twee 220kV lijnen die vroeger door Twente liepen. De hoge drie-evenmast op de voorgrond is de enige overgebleven mast van de 220kV lijn Hengelo - Enschede. Zoals je aan de mast kan zien maakte de 220kV lijn hier vroeger een scherpe bocht naar links. De drie-evenmast daarachter was onderdeel van de 220kV lijn naar Harculo. Tegenwoordig zijn deze masten onderdeel van de 110kV lijn richting Almelo die tot trafostation Tusveld gecombineerd wordt met de 380kV lijn naar Zwolle-Hessenweg. Vroeger bestond deze 110kV lijn uit donaumasten van het type dat hier op de foto te zien is met daarnaast de drie-evenmasten van de 220kV lijn naar Harculo. Verder zien we links op de foto de zware 110kV lijn naar Hengelo-Oele en de 110kV lijn naar Goor die een klein stukje meelift onder de 380kV lijn (niet te zien op de foto).

Tot slot de foto die ook al te zien is in het topic over GSM-ontvangers, de 110kV lijn naar Oldenzaal.