De meeste kennen hier wel de 150kV-lijn Nijmegen - Doetinchem, aangelegd in 1954 om het bestaande 50kV-net te versterken en om een directe verbinding te creëren vanuit Centrale Gelderland richting het oosten van de provincie. De lijn had als primeur om als eerste uitgevoerd te gaan worden met de 150kV tonmasten, dit type werd later het boegbeeld voor de PGEM.
In de lijn bevonden zich bij de bouw drie crossings. Iedereen kent de crossing over de Waal bij Nijmegen met de Waalportalen. Bij Doetinchem was de crossing over de Oude IJssel met twee verhoogde hoekmasten. Maar bij Pannerden was nog een crossing te vinden over de Pannerdensch Kanaal. Het is in dat opzicht een bijzondere crossing omdat er veel masten nog in de uiterwaarden staan aan de noordkant van het kanaal. De rivieroverspanning zelf werd uitgevoerd met twee extreem verhoogde steunmasten, iets wat we ook zien bij de daarvoor toegepaste dennenboommasten in de drie lijnen. Aan de noordkant staat nog een grote hoekmast op een betonnen tafel gevolgd door zeven steunmasten op betonnen tafels die variëren in hoogte vanwege de verschillende hoogtes van het terrein. De crossing zelf bestaat uit hoekmast 40, crossingmasten 41 en 42 en hoekmast 43. De steunmasten in de uiterwaarden zijn genummerd 44 t/m 50. In 2013 is de ophanging van de crossingmasten helaas in een negatieve manier veranderd.
In dit topic wordt stil gestaan bij deze markante crossing.
Dit was de reportage over de crossing over het Pannerdensch Kanaal.
Cheers Ruben
Crossing Pannerdensch Kanaal
Crossing Pannerdensch Kanaal
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Crossing Pannerdensch Kanaal
Weer een mooie serie! Een heel ander concept dan het resultaat van één dag over de lengte van een lijn te plaatsen.
Deze kruising is tamelijk ver van doorgaande verbindingen, door de natuur van de Rijnstrangen en de ligging in de punt van de Betuwe. Mogelijk verandert dat als ooit de brug in de A15 wordt gebouwd.
De kruising is vrijwel haaks op de richting van het Pannerdens Kanaal, ik denk om een zo kort mogelijke overspanning te bereiken en de betontafels mooi uitgelijnd te hebben met de stroomrichting. De twee hoekmasten aan beide zijden zijn inderdaad fraaie exemplaren.
Deze kruising is tamelijk ver van doorgaande verbindingen, door de natuur van de Rijnstrangen en de ligging in de punt van de Betuwe. Mogelijk verandert dat als ooit de brug in de A15 wordt gebouwd.
De kruising is vrijwel haaks op de richting van het Pannerdens Kanaal, ik denk om een zo kort mogelijke overspanning te bereiken en de betontafels mooi uitgelijnd te hebben met de stroomrichting. De twee hoekmasten aan beide zijden zijn inderdaad fraaie exemplaren.
Re: Crossing Pannerdensch Kanaal
Bedankt Tom! De laatste tijd doe ik veel stukken lopen bij sommige lijnen dus dan kan je niet in één dag een complete lijn doen, dan moet je meerdere dagen er voor pakken zoals ik dat dit jaar ook bij Nijmegen - Apeldoorn weer heb gedaan (zie o.a. mijn Flickr account).
De crossing ligt inderdaad ver van alle doorgaande verbindingen, voor mij is dit wel de crossing het dichtstbij huis. Toen ik nog jonger was vond ik het al een gave crossing om te zien, ook toen de crossingmasten nog de dubbele kettingen hadden!
Het verloop van de crossing is inderdaad te verklaren dat de crossing haaks het kanaal passeert en het verloop richting Zevenaar zo verloopt.
Cheers Ruben
De crossing ligt inderdaad ver van alle doorgaande verbindingen, voor mij is dit wel de crossing het dichtstbij huis. Toen ik nog jonger was vond ik het al een gave crossing om te zien, ook toen de crossingmasten nog de dubbele kettingen hadden!
Het verloop van de crossing is inderdaad te verklaren dat de crossing haaks het kanaal passeert en het verloop richting Zevenaar zo verloopt.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.