Foto's vanuit het heuvelland Zuid-Limburg, prachtig weer gehad in deze herfstvakantie.
Als eerste in deze post van afgelopen dinsdag bij Schoonbron, tijdens een korte opklaring.
Dit was de eerste kennismaking met het mooi hooggelegen station, waar een pittige helling naar toe voert.
Mast 3 van Schoonbron - Beek, de lijn heeft eigenlijk twee circuits vanuit Limmel bij Maastricht en Terwinselen bij Kerkrade.
Mast 33 van Schoonbron - Limmel. Een hele mooie eindmast als je het mij vraagt.
Mast 32 van Terwinselen - Schoonbron. Deze is een soort van slanke versie van mast 33. De isolatoren van de middentraverse zijn aangepast vanwege de bredere steunmasten.
Het station van Schoonbron gezien vanaf mast 32.
Schoonbron, Lutterade en meer
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Wow, mooi licht, geweldige luchten en prachtige foto’s!
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Tweede deel is van Beek richting Schoonbron, van woensdag toen het behoorlijk zonnig was met af en toe wat sluierwolken.
Begin bij mast 48 en de eindmast die vanwege de industrie ongeveer 20 jaar geleden is geplaatst. Mast 47 is een hoekmast direct achter het station van Beek. Station Beek, kijkrichting mast 46. Andere kant op met mast 47. Wat verderop is vanaf de heuvel de hoogspanningslijn goed te volgen. Mast 42 met de kerktoren van Beek op de achtergrond. Hoekmast 41 markeert een flauwe bocht in zuidelijke richting. Ten zuiden van Spaubeek verandert het mastbeeld wat door de kortere bliksempiek. Bovendien is bij sommige masten halfverankering met kortere kettingen te zien. Dit is mast 33, kijkrichting zuid. Dan staat er toch nog een afspanmast in de lange rechtstand, mast 30. Deze staat in een glooiend terrein en heeft een wat langer veld daardoor. Mast 27 was te fotograferen met een koolzaadveld, alleen wat minder intens zonlicht door de sluiers. De masten hebben hier aan een zijde kunststof isolatoren aan een zijde. Kruising van de N298 tussen Hulsbeek en Nuth. Hier is weer een mooie glooiing in het terrein. Bij Klimmen gaat de lijn door de bebouwde kom. Daarna nadert het beginpunt al weer, bij Schoonbron. Zicht op het station vanuit de heuvel ten noorden van het station, met treinmoment. Met twee hoekmasten wordt de spoorlijn overkruist, zoals dat vroeger wel gebruikelijk was. Mast 7 ten noorden van de spoorlijn. Dit is ook een verhoogde versie. Mast 33 van Schoonbron - Limmel wederom. De steile afloop naar het station is mooi te zien. Station Schoonbron, portaal voor de lijn vanuit Terwinselen. Ook op dit station werkzaamheden en niet alleen om te snoeien. Hier is het huidige inlussingspunt te zien van de lijn naar Beek. Vroeger deed deze lijn dus niet het station aan maar ging verder richting het splitsingspunt, dat een stukje ten zuiden van het station lag en heel typisch tegelijk de spoorlijn naar Aken kruiste.
Begin bij mast 48 en de eindmast die vanwege de industrie ongeveer 20 jaar geleden is geplaatst. Mast 47 is een hoekmast direct achter het station van Beek. Station Beek, kijkrichting mast 46. Andere kant op met mast 47. Wat verderop is vanaf de heuvel de hoogspanningslijn goed te volgen. Mast 42 met de kerktoren van Beek op de achtergrond. Hoekmast 41 markeert een flauwe bocht in zuidelijke richting. Ten zuiden van Spaubeek verandert het mastbeeld wat door de kortere bliksempiek. Bovendien is bij sommige masten halfverankering met kortere kettingen te zien. Dit is mast 33, kijkrichting zuid. Dan staat er toch nog een afspanmast in de lange rechtstand, mast 30. Deze staat in een glooiend terrein en heeft een wat langer veld daardoor. Mast 27 was te fotograferen met een koolzaadveld, alleen wat minder intens zonlicht door de sluiers. De masten hebben hier aan een zijde kunststof isolatoren aan een zijde. Kruising van de N298 tussen Hulsbeek en Nuth. Hier is weer een mooie glooiing in het terrein. Bij Klimmen gaat de lijn door de bebouwde kom. Daarna nadert het beginpunt al weer, bij Schoonbron. Zicht op het station vanuit de heuvel ten noorden van het station, met treinmoment. Met twee hoekmasten wordt de spoorlijn overkruist, zoals dat vroeger wel gebruikelijk was. Mast 7 ten noorden van de spoorlijn. Dit is ook een verhoogde versie. Mast 33 van Schoonbron - Limmel wederom. De steile afloop naar het station is mooi te zien. Station Schoonbron, portaal voor de lijn vanuit Terwinselen. Ook op dit station werkzaamheden en niet alleen om te snoeien. Hier is het huidige inlussingspunt te zien van de lijn naar Beek. Vroeger deed deze lijn dus niet het station aan maar ging verder richting het splitsingspunt, dat een stukje ten zuiden van het station lag en heel typisch tegelijk de spoorlijn naar Aken kruiste.
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Derde deel is van donderdagochtend bij zonsopkomst, de zon beloofde met wat cirruswolken op te komen dus mogelijk wat fotogenieke roodverkleuring
.
Mast 33 nog een keer tijdens zonsopkomst. Mast 34 en mast 6 ten noorden van het station. Mast 34 van dichterbij. De rij steunmasten in de Limmel-lijn met de kruising van de spoorlijn. Daarna de andere kant om de Terwinselen-lijn te bekijken. Hier is portaal 32A. De zon piekte nu over de heuveltop heen en langzaam kwam mast 32 in het zonlicht
Lichtomstandigheden veranderden snel.
Nog een keer mast 32.
Zicht op de steunmasten op de achtergrond.
Vervolgende een bijzonder pittige helling beklommen, afgedaald om bij mast 29 en 30 uit te komen.
Mast 29 staat direct naast de weg. Let op de verlengde onderranden van de onder- en boventraverse. Blijkbaar is later of nog tijdens de bouw een wijziging doorgevoerd. Mast 30 en verder. Terug bij station Schoonbron staat een uur later de zon inmiddels al weer wat hoger. Mast 3 van de lijn naar Beek. De wijkende isolatoren vanwege de overgang naar het portaal. Opmerkelijk is dat op de bliksempiek ook nog een extra bliksemdraad ontspringt. Mast 33 tenslotte
.
Morgen het laatste deel van Lutterade naar Born.

Mast 33 nog een keer tijdens zonsopkomst. Mast 34 en mast 6 ten noorden van het station. Mast 34 van dichterbij. De rij steunmasten in de Limmel-lijn met de kruising van de spoorlijn. Daarna de andere kant om de Terwinselen-lijn te bekijken. Hier is portaal 32A. De zon piekte nu over de heuveltop heen en langzaam kwam mast 32 in het zonlicht

Mast 29 staat direct naast de weg. Let op de verlengde onderranden van de onder- en boventraverse. Blijkbaar is later of nog tijdens de bouw een wijziging doorgevoerd. Mast 30 en verder. Terug bij station Schoonbron staat een uur later de zon inmiddels al weer wat hoger. Mast 3 van de lijn naar Beek. De wijkende isolatoren vanwege de overgang naar het portaal. Opmerkelijk is dat op de bliksempiek ook nog een extra bliksemdraad ontspringt. Mast 33 tenslotte

Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Waanzinnig mooie foto's! Koolzaad bloeit in het voorjaar trouwens, dus dat perceel is wat anders. Waarschijnlijk een tussengewas.
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Prachtige reportage en platen vanuit mijn provincie. Vind die RWE dennen toch wel mooi
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Het trafostation Schoonbron kan je vaak ook zien bij Amstel Gold Race.
Wel bijzonder dat één kant voor aantal RWE-masten kunststof isolatoren te zien.
Wel apart van aantal tonmasten die bij steunmasten middelste traversen breder zijn dan bij hoekmasten.
Mooie foto's overigens.
Wel bijzonder dat één kant voor aantal RWE-masten kunststof isolatoren te zien.
Wel apart van aantal tonmasten die bij steunmasten middelste traversen breder zijn dan bij hoekmasten.
Mooie foto's overigens.
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Prachtige serie Tom! Een fotoserie om van te genieten
Zuid-Limburg is altijd mooi, zeker met deze masten in het glooiende landschap.
Op het perceel staat inderdaad geen koolzaad maar gele mosterd.

Op het perceel staat inderdaad geen koolzaad maar gele mosterd.
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Bedankt voor de reacties!
Het gaat inderdaad om een van die groenbemester gewassen, zag ik veel in dit gebied met klei en löss gronden.
Laatste serie is van Lutterade naar Born, een van de oudste lijnen van Nederland uit begin jaren dertig.
Beginpunt is bij de Geleense wijk Lindenheuvel. Eerst twee foto's van een stuk lijn dat vroeger toebehoorde aan de lijn Lutterade - Limmel.
De rechtstand naar Urmond. Vuurrode bomen bij mast 2c Van voren gezien. Mast 5 van Lutterade - Born. Hier hebben de masten de erg breden ondertraverse vanwege de extra bliksemdraad in de nabijheid van het station. De camerasensor reageert nogal sterk op de kleur van de keramiek isolatoren
Mast 2a met vreemde gedraaide isolatoren.
Hoekmast 3 is een van de drie nog overgebleven hoekmasten van Lutterade - Born. Lastig te benaderen helaas.
Mast 2 lijkt een niet originele steunmast te zien, desondanks oogt die wel behoorlijk oud.
De fundatie wijkt af met de geboute hoekstalen, vergelijkbaar met de Groningen - Gasselte masten. De mast is waarschijnlijk op de grond gebouwd en vervolgens overeind gekanteld via de bouten boven de fundatie.
Een van de portalen van station Lutterade.
Toen een stukje om gefietst om het station te bekijken. Er zijn in feite twee stations, met een straat er tussen in. Het openlucht gedeelte bevindt zich ten noorden van de straat. Tot een jaar of vijftien geleden was er nog een koppellijn tussen beide in.
Dit is het openluchtstation. Het gesloten station.
Het gaat inderdaad om een van die groenbemester gewassen, zag ik veel in dit gebied met klei en löss gronden.
Laatste serie is van Lutterade naar Born, een van de oudste lijnen van Nederland uit begin jaren dertig.
Beginpunt is bij de Geleense wijk Lindenheuvel. Eerst twee foto's van een stuk lijn dat vroeger toebehoorde aan de lijn Lutterade - Limmel.
De rechtstand naar Urmond. Vuurrode bomen bij mast 2c Van voren gezien. Mast 5 van Lutterade - Born. Hier hebben de masten de erg breden ondertraverse vanwege de extra bliksemdraad in de nabijheid van het station. De camerasensor reageert nogal sterk op de kleur van de keramiek isolatoren

Dit is het openluchtstation. Het gesloten station.
Re: Schoonbron, Lutterade en meer
Hierna de wijk verlaten en de lijn gevolgd in noordelijke richting.
Mast 12 en 13 zijn in 2016 vervangen door nieuwe, hogere exemplaren. Let op de extra bliksemdraden. Mast 14, de hoekmast waar de brede ondertraverse eindigt. Mast 15 met de typische aanblik van deze steunmasten. Detail van de isolatoren. Wat verderop bij mast 22 met de mastkop. De diagonalen hebben een zelfde helling als de halfverankering, erg fraai. Mast 25 en 26 stonden vrij dichtbij de weg en mooi gesitueerd. Mast 26 is een afspanmast, de laatste voordat Born wordt bereikt helaas. Close-up van de isolatoren en de masttop. Typisch is dat de isolatoren weer via een brug aan één beugel zijn bevestigd. Koperen of bronzen geleiders en armaturen. Dan bij VDL in Born, dan eindelijk het plaatje met het fabrieksgebouw op de achtergrond. Mast 34 stond hier nog fraai in het zonlicht. Ook in tegenlicht mooi met de dubbele hangketting. Mast 35 en het portaal voor de aftak naar station Born bij Holtum. Het typische PLEM-portaal tot besluit.
Mast 12 en 13 zijn in 2016 vervangen door nieuwe, hogere exemplaren. Let op de extra bliksemdraden. Mast 14, de hoekmast waar de brede ondertraverse eindigt. Mast 15 met de typische aanblik van deze steunmasten. Detail van de isolatoren. Wat verderop bij mast 22 met de mastkop. De diagonalen hebben een zelfde helling als de halfverankering, erg fraai. Mast 25 en 26 stonden vrij dichtbij de weg en mooi gesitueerd. Mast 26 is een afspanmast, de laatste voordat Born wordt bereikt helaas. Close-up van de isolatoren en de masttop. Typisch is dat de isolatoren weer via een brug aan één beugel zijn bevestigd. Koperen of bronzen geleiders en armaturen. Dan bij VDL in Born, dan eindelijk het plaatje met het fabrieksgebouw op de achtergrond. Mast 34 stond hier nog fraai in het zonlicht. Ook in tegenlicht mooi met de dubbele hangketting. Mast 35 en het portaal voor de aftak naar station Born bij Holtum. Het typische PLEM-portaal tot besluit.