Uitje Hoogspanningsnet in Zeeland
Uitje Hoogspanningsnet in Zeeland
Afgelopen zaterdag 27 augustus bezochten we met een groepje van zeven station Rilland, de hoge kruisingsmasten over het Zuid-Beveland kanaal, aftakpunt Willem Anna Polder bij Goes, de verkabeling bij Heinkenszand en station Borssele. Hier is het fotoverslag van mijn kant.
Als eerste wat bijvangst van de heenrit. Helaas was het toen nog bewolkt. Dit is bij Standdaarbuiten, gekeken vanwege aanstaande veranderingen door de aanleg van Rilland - Tilburg.
Blik richting de kruising van de 380 kV over de 150 kV. 150 kV kruisingsmast. De S+18 kruisingsmast, deze zal dus plaatsmaken voor (minder hoge) nieuwe masten. Beide lijnen aan weerszijden van de leidingstraat. Laatste blik richting het zuiden, met duidelijk de pluim van de centrale van Doel. Hierna nog even bij Woensdrecht gekeken, maar het was eigenlijk te somber weer. Dus alleen deze foto's bij het station gemaakt. Het stationsgebouw is fraai met donkere bakstenen en gedeeltelijk met afgeronde raamsparingen. In de poort zijn PNEM-emblemen ingemetseld die helaas wat ondersneeuwen tegen de veiligheidsbordjes.
Als eerste wat bijvangst van de heenrit. Helaas was het toen nog bewolkt. Dit is bij Standdaarbuiten, gekeken vanwege aanstaande veranderingen door de aanleg van Rilland - Tilburg.
Blik richting de kruising van de 380 kV over de 150 kV. 150 kV kruisingsmast. De S+18 kruisingsmast, deze zal dus plaatsmaken voor (minder hoge) nieuwe masten. Beide lijnen aan weerszijden van de leidingstraat. Laatste blik richting het zuiden, met duidelijk de pluim van de centrale van Doel. Hierna nog even bij Woensdrecht gekeken, maar het was eigenlijk te somber weer. Dus alleen deze foto's bij het station gemaakt. Het stationsgebouw is fraai met donkere bakstenen en gedeeltelijk met afgeronde raamsparingen. In de poort zijn PNEM-emblemen ingemetseld die helaas wat ondersneeuwen tegen de veiligheidsbordjes.
Re: Uitje Hoogspanningsnet in Zeeland
Na kennismaken met een lunch waarbij we een van Hans zijn mastmodellen konden bewonderen bezochten we Rilland, maar het was zo goed als onmogelijk om het 380 kV station te bekijken van dichtbij, dus gingen we naar het oude station Rilland toe. het lijnportaal op het station dat direct op de hoge kruisingsmast aansluit.
Daar hadden we ook mee te kampen bij de hoge vakwerkmasten. Detail met daarop zichtbaar de afspanvoorzieningen van de retourgeleider aan de mastrand en natuurlijk de vele bordessen. Een wolkje zorgde nog voor een aardig motief.
Op de weg richting de kanaalkruising nog een stop bij de grote Wintrackmast 309. Helaas net weer een wolk voor de zon.
Daar hadden we ook mee te kampen bij de hoge vakwerkmasten. Detail met daarop zichtbaar de afspanvoorzieningen van de retourgeleider aan de mastrand en natuurlijk de vele bordessen. Een wolkje zorgde nog voor een aardig motief.
Hierna de nieuwe portalen bij het huidige aftakpunt Willem Anna Polder. Hier gaat de 150 kV opstappen op de Wintracks richting Rilland. Het zuidelijke circuit heeft een apart portaal gekregen ten zuiden van de lijn, zodat er geen bovengrondse kruising ontstaat. Dat soort kruisingen zijn namelijk ongewenst als er onderhoud moet worden gepleegd of natuurlijk nu actueel vanwege het trekken van geleiders in de Wintracklijn. Het portaal is via een kort stukje ondergrondse kabel verbonden.
We hadden hier wel even wat zon, dus een mooi plaatje geschoten met de witte portalen.
Wat verderop begint het gedeelte richting Borssele met de 4-circuit Wintracks.
Onderweg brak de zon door tegen een donkere lucht, heel fotogeniek dus even gestopt. Hier is ook te zien hoe er twee aparte poles zijn neergezet om aan te kunnen sluiten op de vakwerklijn. Zonder blikken of blozen zal de Wintrack via een laatste steunmast over gaan naar een vakwerkmast die van een wisseling is voorzien.
Nog een opname met de 150 kV-lijn ook op de achtergrond, die zal blijven staan hier.
Hierna kwamen we bij de verkabeling van de 150 kV-lijn richting Terneuzen, noodzakelijk om de aanleg mogelijk te maken met in bedrijf zijnde 150 kV-lijn. Wij hadden liever een bovengrondse kruising gezien natuurlijk en die hekwerken hebben wel veel grondgebruik.
Richting Goes is de rechtstand hier mooi te zien.
Laatst gewijzigd door 1 op Tom, in totaal 31 keer gewijzigd.
Ah, daar zijn de eerste foto’s. Ze zijn nu al mooi! En ik denk zo dat er nog meer volgen... Wel jammer dat ik er niet bij kon zijn; hopelijk een volgende keer...
Ja, jammer, er komt vast nog een keer.
Laatste serie is van Borssele, eindpunt en ook wel het hoogtepunt, wat betreft foto's dan.
Eerst bij mast 1004, gezien vanaf de Kaaiweg.
Hier hingen de lijnwagens al klaar om de afstandhouders te monteren. Wat verderop ook nog de 150 kV mastenstraat. Blijft een mooie straat met vergelijkbare masttypes. Mast 402 aan de andere kant. Daarna verder tot dichtbij het station. De zon liet het weer even afweten, maar opklaringen leken aanstaande, dus we namen even de tijd. Vroeg in de avond terug zijn thuis was toch al een illusie met minimaal 250 km nog terug te rijden. Hierna toch de opklaringen. De vrijstaande pole 1001 met één circuit van de lijn naar Rilland erop.
Laatste serie is van Borssele, eindpunt en ook wel het hoogtepunt, wat betreft foto's dan.
Eerst bij mast 1004, gezien vanaf de Kaaiweg.
Hier hingen de lijnwagens al klaar om de afstandhouders te monteren. Wat verderop ook nog de 150 kV mastenstraat. Blijft een mooie straat met vergelijkbare masttypes. Mast 402 aan de andere kant. Daarna verder tot dichtbij het station. De zon liet het weer even afweten, maar opklaringen leken aanstaande, dus we namen even de tijd. Vroeg in de avond terug zijn thuis was toch al een illusie met minimaal 250 km nog terug te rijden. Hierna toch de opklaringen. De vrijstaande pole 1001 met één circuit van de lijn naar Rilland erop.
Een stukje naar de 150 kV masten gelopen, ook daar erg fotogeniek
.
Twee van de drie masten aldaar. Staand, leuk contrast deze masten, de een zo slank als mogelijk, de andere in een vlakke configuratie
.
Tenslotte ook nog de derde erop.
Weer terug naar de 380 kV-lijnen.
De vrijstaande eindmast. Nog een keer de eindmasten. De bouwplaats. Blik richting de tijdelijke mast. Als laatste de twee concorde-portalen van Borssele.

Twee van de drie masten aldaar. Staand, leuk contrast deze masten, de een zo slank als mogelijk, de andere in een vlakke configuratie

De vrijstaande eindmast. Nog een keer de eindmasten. De bouwplaats. Blik richting de tijdelijke mast. Als laatste de twee concorde-portalen van Borssele.
mooie fotos zeker die met de donkere wolken op de achtergrond!
die crossingmast ziet er wel uit alsof die 4x380kv zou kunnen dragen
die crossingmast ziet er wel uit alsof die 4x380kv zou kunnen dragen
-
- Loads: 165
- Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49
Update 06-09-2022: Uitje Hoogspanningsnet in Zeeland
Fraaie foto’s Tom !
Hieronder begin ik met mijn foto’s
Onderweg kwamen Hans en ik langs onder andere Hessenweg en Geertruidenberg, ook daar heb ik uiteraard foto’s gemaakt, o.a. omdat Hessenweg naast het 380 kV gedeelte een nieuwe opslagloods heeft.
De foto’s bij Hessenweg zijn gemaakt vanaf het nieuwe stuk N340 Zwolle Dalfsen.
Vervolgens namen Hans en ik bij Geertruidenberg eerst een kijkje bij de testmasten die bestaan uit drie W6(4 circuit)wintracks, drie één circuit wintracks en drie 150 kV donaumasten, en vervolgens nog een stukje 380 kV en 150 kV mastenstraat.
Vervolgens na de lunch in Woensdrecht zijn we eerst richting Rilland gereden en vanaf daar de verbinding gevolgd naar Borssele met tussenstops bij de Vlakecrossing, knooppunt Willem Annapolder en het stukje ondergronds van Borssele Terneuzen om de 380 kV verbinding te kunnen passeren bij Heinkenszand.
Bij de vlakecrossing heb ik ook wat treinplaatjes kunnen schieten !
Hieronder begin ik met mijn foto’s
Onderweg kwamen Hans en ik langs onder andere Hessenweg en Geertruidenberg, ook daar heb ik uiteraard foto’s gemaakt, o.a. omdat Hessenweg naast het 380 kV gedeelte een nieuwe opslagloods heeft.
De foto’s bij Hessenweg zijn gemaakt vanaf het nieuwe stuk N340 Zwolle Dalfsen.
Vervolgens namen Hans en ik bij Geertruidenberg eerst een kijkje bij de testmasten die bestaan uit drie W6(4 circuit)wintracks, drie één circuit wintracks en drie 150 kV donaumasten, en vervolgens nog een stukje 380 kV en 150 kV mastenstraat.
Vervolgens na de lunch in Woensdrecht zijn we eerst richting Rilland gereden en vanaf daar de verbinding gevolgd naar Borssele met tussenstops bij de Vlakecrossing, knooppunt Willem Annapolder en het stukje ondergronds van Borssele Terneuzen om de 380 kV verbinding te kunnen passeren bij Heinkenszand.
Bij de vlakecrossing heb ik ook wat treinplaatjes kunnen schieten !
Laatst gewijzigd door 2 op Bram Gaastra, in totaal 7 keer gewijzigd.
-
- Loads: 165
- Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49
Update 06-09-2022: Uitje Hoogspanningsnet in Zeeland
Toen hadden we bij Willem Annapolder ons eerste momentje te pakken met knal witte vakwerkmasten en wintracks.
Bij Borssele hadden we ons tweede momentje te pakken met knal witte vakwerkmasten en wintracks, maar nu nog veel witter !
Mooie foto's. Toch wat extra fotomomentjes als je als bijrijder nog de handen vrij hebt:). En natuurlijk de foto met doorkijkje door de broekstukken, deze keer nog extra mooi vanwege de zon.