Aubange
Aubange
Het meest zuidelijke 380V-hoogspanningsstation van België bevindt zich in Aubange, op een een kilometer of twee van het drielandenpunt met Frankrijk en Luxemburg. Dit station bestaat al zo'n honderd jaar en was lange tijd de enige noemenswaardige hoogspanningspost in de provincie Luxemburg.
Oorspronkelijk was het een 70kV-post (of was het 65kV?) waar er een interconnectie met Luxemburg en Frankrijk plaatsvond. In dit, toen zwaar geïndustrialiseerde gebied, stond ook een elektriciteitscentrale en was er redelijk wat lokaal verbruik. In de jaren '30 werd deze post verbonden met de rest van het Belgische net door een 150kV-lijn richting Rimière, ook richting Luxemburg en Frankrijk werden 150kV-lijnen gebouwd. De lijn naar Rimière werd later geupgrade naar 220kV wanneer ook de interconnecties naar de buurlanden op 220kV kwamen. Tenslotte kwam in de jaren '80 ook de 380kV naar hier, de bedoeling was om ook op dat spanningsniveau met de buurlanden te verbinden, maar zover is het nog niet gekomen.
Als eerste zien we de 70kV-post. Het veld op de voorgrond diende ooit voor een 70kV-lijntje richting Frankrijk. Tot een tiental jaar geleden stond de eindmast richting Frankrijk er nog, de valtraversen verraden dat dit echt een stokoud exemplaar was. Op Google streetview kan je hem nog zien: Het middelste portiek (links op deze foto) diende voor de 70kV-lijn richting Athus en Rodange. In Rodange sloot deze lijn -bovenop een gebouw van de staalfabriek- aan op de rest van het Luxemburgse net. Tot 2003 bestond deze lijn met dubbelvlagmasten tot Athus nog, daarna is hij vervangen door twee ondergrondse 15kV-kabels om Athus te voeden. Het meest noordelijke portiek is het enige dat nog half in gebruik is, voor de lijn richting Arlon. Vanaf mast 63 zijn beide draadstellen van de lijn naar Arlon parallel verbonden. Tussen de 70kV-post en de 220kV-post bevond zich vroeger een 150kV-post. Oorspronkelijk kwam hier de 150kV-lijn uit Rimière aan, later werden ook 150kV-lijnen naar Belval (L) en Herserange (F) gebouwd. De lijn naar Frankrijk is al een tijdje gesloopt, die naar Luxemburg wacht nog op de sloophamer. Alle andere 150kV-infra is ook al jaren geleden afgebroken. Zicht op de af te breken 150kV-lijn naar Belval. Tenslotte zien we de transfo 220/70kV, dit is de hoofdvoeding van de post. De hulpvoeding moet via Heinsch komen, door de lage belasting is dit echter mogelijk. Vroeger stonden er ook 220/150 en 150/70 transfos toen de belasting op 70kV nog hoger was.
Oorspronkelijk was het een 70kV-post (of was het 65kV?) waar er een interconnectie met Luxemburg en Frankrijk plaatsvond. In dit, toen zwaar geïndustrialiseerde gebied, stond ook een elektriciteitscentrale en was er redelijk wat lokaal verbruik. In de jaren '30 werd deze post verbonden met de rest van het Belgische net door een 150kV-lijn richting Rimière, ook richting Luxemburg en Frankrijk werden 150kV-lijnen gebouwd. De lijn naar Rimière werd later geupgrade naar 220kV wanneer ook de interconnecties naar de buurlanden op 220kV kwamen. Tenslotte kwam in de jaren '80 ook de 380kV naar hier, de bedoeling was om ook op dat spanningsniveau met de buurlanden te verbinden, maar zover is het nog niet gekomen.
Als eerste zien we de 70kV-post. Het veld op de voorgrond diende ooit voor een 70kV-lijntje richting Frankrijk. Tot een tiental jaar geleden stond de eindmast richting Frankrijk er nog, de valtraversen verraden dat dit echt een stokoud exemplaar was. Op Google streetview kan je hem nog zien: Het middelste portiek (links op deze foto) diende voor de 70kV-lijn richting Athus en Rodange. In Rodange sloot deze lijn -bovenop een gebouw van de staalfabriek- aan op de rest van het Luxemburgse net. Tot 2003 bestond deze lijn met dubbelvlagmasten tot Athus nog, daarna is hij vervangen door twee ondergrondse 15kV-kabels om Athus te voeden. Het meest noordelijke portiek is het enige dat nog half in gebruik is, voor de lijn richting Arlon. Vanaf mast 63 zijn beide draadstellen van de lijn naar Arlon parallel verbonden. Tussen de 70kV-post en de 220kV-post bevond zich vroeger een 150kV-post. Oorspronkelijk kwam hier de 150kV-lijn uit Rimière aan, later werden ook 150kV-lijnen naar Belval (L) en Herserange (F) gebouwd. De lijn naar Frankrijk is al een tijdje gesloopt, die naar Luxemburg wacht nog op de sloophamer. Alle andere 150kV-infra is ook al jaren geleden afgebroken. Zicht op de af te breken 150kV-lijn naar Belval. Tenslotte zien we de transfo 220/70kV, dit is de hoofdvoeding van de post. De hulpvoeding moet via Heinsch komen, door de lage belasting is dit echter mogelijk. Vroeger stonden er ook 220/150 en 150/70 transfos toen de belasting op 70kV nog hoger was.
Re: Aubange
Na de 70kV in de jaren '20 en de 150kV in de jaren '30 verscheen begin jaren '70 de 220kV op het toneel. Na de upgrade van de lijn naar Rimière werden de lijnen naar Moulaine (F) en Differdange/Belval (L) gebouwd waardoor, net als op 70kV en 150kV eerder, Aubange ook op 220kV een echt internationaal knooppunt werd. In de jaren '80 werd vervolgens nog een 220kV-lijn richting het westen gebouwd om het 70kV-net te ontlasten.
Hier zien we mast 97N van de 220kV-lijn richting Frankrijk, de oorspronkelijke mast 97 stond op de plaats waar vandaag het 380kV-veld ligt. Deze mast had ooit twee draadstellen, op het moment van de foto was er één reeds afgebroken, intussen is ook het andere al weg. De lijn Aubange-Moulaine is belangrijk voor de elektriciteitsimport vanuit Frankrijk, deze ampacimons meten de temperatuur en laten toe de lijn tot het maximum te belasten. Op de 220kV zijn twee 220/15 transfos aangesloten die de MS-voeding regelen. In de lijn naar Moulaine is deze nieuwe mast, 97Nbis, gebouwd. De nieuwe 97Nbis is gebouwd volgens het standaard Elia-bouwplan voor 150kV-masten, dat is kennelijk ook bruikbaar op 220kV. De reden waarom 97Nbis gebouwd is zien we hier: in de lijn naar Frankrijk worden dikke dwarsregeltransfo's gebouwd zodat deze verbinding nog beter kan afgeregeld worden. Op het moment van de foto was nog maar één draadstel overgezet, inmiddels worden beide circuits langs de dwarsregelaars geleid. Detailzicht van de 220kV-dwarsregelaars.
Hier zien we mast 97N van de 220kV-lijn richting Frankrijk, de oorspronkelijke mast 97 stond op de plaats waar vandaag het 380kV-veld ligt. Deze mast had ooit twee draadstellen, op het moment van de foto was er één reeds afgebroken, intussen is ook het andere al weg. De lijn Aubange-Moulaine is belangrijk voor de elektriciteitsimport vanuit Frankrijk, deze ampacimons meten de temperatuur en laten toe de lijn tot het maximum te belasten. Op de 220kV zijn twee 220/15 transfos aangesloten die de MS-voeding regelen. In de lijn naar Moulaine is deze nieuwe mast, 97Nbis, gebouwd. De nieuwe 97Nbis is gebouwd volgens het standaard Elia-bouwplan voor 150kV-masten, dat is kennelijk ook bruikbaar op 220kV. De reden waarom 97Nbis gebouwd is zien we hier: in de lijn naar Frankrijk worden dikke dwarsregeltransfo's gebouwd zodat deze verbinding nog beter kan afgeregeld worden. Op het moment van de foto was nog maar één draadstel overgezet, inmiddels worden beide circuits langs de dwarsregelaars geleid. Detailzicht van de 220kV-dwarsregelaars.
Re: Aubange
Vanuit Aubange vertrekken een heel aantal 15kV-lijnen, waarvan een groot deel bovengronds. Hier zien we een donau-configuratie op 15kV.
Een andere 15 kV-lijn vertrekt vanuit Aubange richting het noorden.
Ooit was Aubange een belangrijk knooppunt in het 70(65) kV-net, vandaag schieten er nog twee lijnen van over, hier zien we de lijn richting Latour, die het eerste stukje onder de grond zit.
Ook op 220kV gaat er een lijn richting het westen, deze voedt Virton en omstreken.
Hier zien we de 380kV-lijn richting Brume.
De eindmast van diezelfde 380kV-lijn.
Richting het zuiden zien we de 220kV-lijn naar Moulaine, net als de nooit voltooide 380kV-lijn met dezelfde bestemming. Net zoals het ooit op 70 en 150kV was, en vandaag op 220kV, wil Elia graag ook op 380kV verbindingen met de buurlanden bouwen. Helaas wil Frankrijk niet meewerken en blijft het voorlopig bij 220kV. Gezien Luxemburg ook met 380kV wil beginnen zal er misschien nog sneller een lijn naar het groothertogdom gebouwd worden dan dat die naar Frankrijk wordt afgewerkt.
Van de 380kV-lijn richting Frankrijk zijn alle 4 de masten op Belgisch grondgebied al gebouwd, deze mooie eindmast incluis.
Het draadstelnummer van de lijn naar Frankrijk begint met 00x-, dit gebruikt Elia voor geaarde draadstellen.
Als afsluiter van deze reportage het portiek dat gebouwd is voor de lijn richting Moulaine. In de achtergrond zien we de 220kV-lijn richting Luxemburg. Het rechtse draadstel is verbonden met het Sotel-netwerk, dat bij de Belgisch/Franse regelzone hoort. Het linkse draadstel gaat naar de dwarsregeltransfo in Schifflange waar er een verbinding is met het Creos-net dat in de Duitse regelzone zit.
Re: Aubange
Mooie foto's.
Worden die 380kV lijn naar Frankrijk die in België staan ook wel overgeschilderd?
Anders zouden ze verroesten als die lijn klaar is, zeg maar.
Wel bijzonder dat die 150kV lijn er nog staat in anno 2021.
Hij is best verdwaald van de andere Belgische 150kV lijnen en zelfs een beetje in het 'Belgische 110kV-gebied'
Komen daar ook toekomstige 110kV lijnen in Aubange?
Worden die 380kV lijn naar Frankrijk die in België staan ook wel overgeschilderd?
Anders zouden ze verroesten als die lijn klaar is, zeg maar.
Wel bijzonder dat die 150kV lijn er nog staat in anno 2021.
Hij is best verdwaald van de andere Belgische 150kV lijnen en zelfs een beetje in het 'Belgische 110kV-gebied'
Komen daar ook toekomstige 110kV lijnen in Aubange?
Re: Aubange
Hartelijk dank Shrek voor de zeer gedetailleerde informatie, en daarmee weet ik eindelijk ook wat ik in 2015 gefotografeerd heb
- Bijlagen
-
- Juli 2015, mast en bouwaanvraag ELIA
- 150726_Aubange.jpg (317.23 KiB) 4167 keer bekeken
Re: Aubange
Het toeval (of is het voorkennis van Shrek ) wil dat Elia hier nu net een filmpje van heeft gepost of YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=r3KSjpV ... annel=Elia
https://www.youtube.com/watch?v=r3KSjpV ... annel=Elia
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.
Re: Aubange
Is er ook een Nederlandstalige versie? Frans heb ik op de Havo na de brugklas een grote rotschop gegeven...
Re: Aubange
Ik verwacht dat die nog wel online zal komen, maar voorlopig zal je je moeten behelpen met visuele interpretatie of google translate
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.
Re: Aubange
Elia onderhoudt doorgaans alle infra, ook degene die momenteel buiten dienst is. Ik heb ze in ieder geval al mottenballenlijnen weten schilderen.JarnoS schreef: ↑18 nov 2021 08:15Mooie foto's.
Worden die 380kV lijn naar Frankrijk die in België staan ook wel overgeschilderd?
Anders zouden ze verroesten als die lijn klaar is, zeg maar.
Wel bijzonder dat die 150kV lijn er nog staat in anno 2021.
Hij is best verdwaald van de andere Belgische 150kV lijnen en zelfs een beetje in het 'Belgische 110kV-gebied'
Komen daar ook toekomstige 110kV lijnen in Aubange?
Ja, ooit wordt alle 70kV daar vervangen door 110kV, maar omdat in de streek van Aubange de belasting op 70kV eerder afneemt dan toeneemt is het daar niet zo dringend als op andere plaatsen.
Ik betwijfel het, dit is immers een filmpje voor de buurtbewoners.
Re: Aubange
Er is automatisch gegenereerde franse ondertiteling die google voor je vertaalt in Nederland als je wil. Vertaling is niet al te best, ze hebben het over een saaie as en de stad van puinhoop (Messancy).
Maar algemeen: de eerste 1,5 minuut gaat over Elia, daarna over belangrijk interconnecties zijn en het laatste stuk vertelt eigenlijk alleen maar dat er een tweede interconnectie met Esch komt om een hogere leveringszekerheid te krijgen.