Tractieonderstations Infrabel
Re: Tractieonderstations Infrabel
Kortom een Belgenmop dus....
Re: Tractieonderstations Infrabel
De maximale stroomsterkte op de HSL's is dan ook 1000 A, tegen 500 A op de andere 25 kV trajecten.Bob schreef: ↑12 nov 2021 14:15
De vermogens waarvan hier sprake zijn deze voor hogesnelheidstreinen. Drie van de 4 lijnen op 25 kV AC in de Ardennen zijn geen hogesnelheidslijnen (enkel deze gevoed door Romsée is HST) en daar geldt de berekening van maarten : 4-6 treinen x 6 MW = 24 - 36 MW is ongeveer 40 MVA, de capaciteit van 1 transfo in Achène.
Interessant leesmateriaal! Geeft maar weer aan dat het nooit zo simpel is als "even een transformator er tussen hangen".
Ik ben benieuwd hoe dit in Luxemburg opgelost is. De 220 kV reikt daar tot Vianden. Er staan wel een aantal 25 kV "CFL" stations ingetekend, maar dat lijken me de autotransformatoren te zijn. Daar zal toch niet het hele net vanuit Berchem en Esch gevoed worden?
Re: Tractieonderstations Infrabel
Belval (Esch) en Berchem voeden het overgrote deel van het net. Voor de noordelijke lijn hebben ze een hulpvoeding in Walferdange.maarten schreef: ↑12 nov 2021 15:35Interessant leesmateriaal! Geeft maar weer aan dat het nooit zo simpel is als "even een transformator er tussen hangen".
Ik ben benieuwd hoe dit in Luxemburg opgelost is. De 220 kV reikt daar tot Vianden. Er staan wel een aantal 25 kV "CFL" stations ingetekend, maar dat lijken me de autotransformatoren te zijn. Daar zal toch niet het hele net vanuit Berchem en Esch gevoed worden?
Re: Tractieonderstations Infrabel
Ik snap iets niet helemaal, In NL hebben we het drukst bereden spoornet in de EU en in de ranglijst wereldwijd staan Zwitserland en Japan boven ons. En dan doen wij het gewoon op 1500 dc ( nu 1800). De enige afwijkende lijnen zijn de HSL en Betuwelijn (goederen) die op 25 Kv ac draaien. Denk dat we hier een zeer fijnmazig netwerk hebben qua invoeding en een spoorboekje wat voorkomt dat teveel treinen tegelijkertijd opstarten.
Re: Tractieonderstations Infrabel
Het Belgische systeem met 3kV is efficiënter en goedkoper dan het Nederlandse 1500v. Het 25kV-systeem is nog efficiënter natuurlijk, vandaar dat Infrabel langzaamaan overschakelt.ds23man schreef: ↑12 nov 2021 16:44Ik snap iets niet helemaal, In NL hebben we het drukst bereden spoornet in de EU en in de ranglijst wereldwijd staan Zwitserland en Japan boven ons. En dan doen wij het gewoon op 1500 dc ( nu 1800). De enige afwijkende lijnen zijn de HSL en Betuwelijn (goederen) die op 25 Kv ac draaien. Denk dat we hier een zeer fijnmazig netwerk hebben qua invoeding en een spoorboekje wat voorkomt dat teveel treinen tegelijkertijd opstarten.
Re: Tractieonderstations Infrabel
Recent is er nog een bijkomende voeding 25 kV AC in Michelau bijgekomen, gevoed met ondergrondse kabels 25 kV vanuit Flebour (op 220 kV)
https://www.omexom.fr/actualite/omexom- ... uxembourg/
Re: Tractieonderstations Infrabel
Reken maar dat ze in NL goed genoeg beseffen dat hun 1800V DC nadelen heeft, oa. qua capaciteit.ds23man schreef: ↑12 nov 2021 16:44Ik snap iets niet helemaal, In NL hebben we het drukst bereden spoornet in de EU en in de ranglijst wereldwijd staan Zwitserland en Japan boven ons. En dan doen wij het gewoon op 1500 dc ( nu 1800). De enige afwijkende lijnen zijn de HSL en Betuwelijn (goederen) die op 25 Kv ac draaien. Denk dat we hier een zeer fijnmazig netwerk hebben qua invoeding en een spoorboekje wat voorkomt dat teveel treinen tegelijkertijd opstarten.
Ik herinner mij nog dat vroeger (voor de opening van de Betuweroute) soms zware vrachttreinen gereden werden met de combinatie van een elektrische- en dieselloc, waarbij die diesel enkel noodzakelijk was om vertrokken te geraken vanuit stilstand.
In België kon men dat oplossen door een 2de elektrische loc te koppelen, maar dat was in NL niet mogelijk omdat de bovenleiding dit vermogen niet kon leveren.
Re: Tractieonderstations Infrabel
De 1800V dc is niet het probleem, wel het ATB beveiligingssysteem:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... n-spoornet
We rammen hier elke 3 minuten een trein achter de ander aan. Goederenvervoer gebeurt in de nacht met dieselloc's omdat het vertrek en eindpunt bijna nooit geelektrificeerd zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... n-spoornet
We rammen hier elke 3 minuten een trein achter de ander aan. Goederenvervoer gebeurt in de nacht met dieselloc's omdat het vertrek en eindpunt bijna nooit geelektrificeerd zijn.
Re: Tractieonderstations Infrabel
Het is nog maar de vraag of ERTMS echt meer capaciteit oplevert. De communicatie/beslissingssnelheid schijnt nogal laag te zijn.
Het is iig zo dat ATB en 25 kV niet met elkaar werkt omdat ATB gemoduleerd wordt op een 75 Hz wisselspanning, en dat interfereert met de 50 Hz tractiespanning. Ook kun je geen treindetectie met spoorstroomlopen doen, wat in zo'n beetje heel Nederland gebeurt. Dus ombouw naar 25 kV is in Nederland een heel stuk bewerkelijker en kostbaarder.
Het is iig zo dat ATB en 25 kV niet met elkaar werkt omdat ATB gemoduleerd wordt op een 75 Hz wisselspanning, en dat interfereert met de 50 Hz tractiespanning. Ook kun je geen treindetectie met spoorstroomlopen doen, wat in zo'n beetje heel Nederland gebeurt. Dus ombouw naar 25 kV is in Nederland een heel stuk bewerkelijker en kostbaarder.
Re: Tractieonderstations Infrabel
Maar ze gaan wel ATB uitfaseren, ze beginnen in Friesland:
https://www.ovmagazine.nl/nieuws/spoor- ... ijgt-ertms
https://www.ovmagazine.nl/nieuws/spoor- ... ijgt-ertms