Tractieonderstations Infrabel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 12 nov 2021 15:29

Kortom een Belgenmop dus.... :lol: :lol:

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door maarten » 12 nov 2021 15:35

Bob schreef:
12 nov 2021 14:15

De vermogens waarvan hier sprake zijn deze voor hogesnelheidstreinen. Drie van de 4 lijnen op 25 kV AC in de Ardennen zijn geen hogesnelheidslijnen (enkel deze gevoed door Romsée is HST) en daar geldt de berekening van maarten : 4-6 treinen x 6 MW = 24 - 36 MW is ongeveer 40 MVA, de capaciteit van 1 transfo in Achène.
De maximale stroomsterkte op de HSL's is dan ook 1000 A, tegen 500 A op de andere 25 kV trajecten.

Interessant leesmateriaal! Geeft maar weer aan dat het nooit zo simpel is als "even een transformator er tussen hangen".
Ik ben benieuwd hoe dit in Luxemburg opgelost is. De 220 kV reikt daar tot Vianden. Er staan wel een aantal 25 kV "CFL" stations ingetekend, maar dat lijken me de autotransformatoren te zijn. Daar zal toch niet het hele net vanuit Berchem en Esch gevoed worden?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 16:11

maarten schreef:
12 nov 2021 15:35
Interessant leesmateriaal! Geeft maar weer aan dat het nooit zo simpel is als "even een transformator er tussen hangen".
Ik ben benieuwd hoe dit in Luxemburg opgelost is. De 220 kV reikt daar tot Vianden. Er staan wel een aantal 25 kV "CFL" stations ingetekend, maar dat lijken me de autotransformatoren te zijn. Daar zal toch niet het hele net vanuit Berchem en Esch gevoed worden?
Belval (Esch) en Berchem voeden het overgrote deel van het net. Voor de noordelijke lijn hebben ze een hulpvoeding in Walferdange.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 12 nov 2021 16:44

Ik snap iets niet helemaal, In NL hebben we het drukst bereden spoornet in de EU en in de ranglijst wereldwijd staan Zwitserland en Japan boven ons. En dan doen wij het gewoon op 1500 dc ( nu 1800). De enige afwijkende lijnen zijn de HSL en Betuwelijn (goederen) die op 25 Kv ac draaien. Denk dat we hier een zeer fijnmazig netwerk hebben qua invoeding en een spoorboekje wat voorkomt dat teveel treinen tegelijkertijd opstarten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 16:48

ds23man schreef:
12 nov 2021 16:44
Ik snap iets niet helemaal, In NL hebben we het drukst bereden spoornet in de EU en in de ranglijst wereldwijd staan Zwitserland en Japan boven ons. En dan doen wij het gewoon op 1500 dc ( nu 1800). De enige afwijkende lijnen zijn de HSL en Betuwelijn (goederen) die op 25 Kv ac draaien. Denk dat we hier een zeer fijnmazig netwerk hebben qua invoeding en een spoorboekje wat voorkomt dat teveel treinen tegelijkertijd opstarten.
Het Belgische systeem met 3kV is efficiënter en goedkoper dan het Nederlandse 1500v. Het 25kV-systeem is nog efficiënter natuurlijk, vandaar dat Infrabel langzaamaan overschakelt.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Bob » 12 nov 2021 17:37

Shrek schreef:
12 nov 2021 16:11
Belval (Esch) en Berchem voeden het overgrote deel van het net. Voor de noordelijke lijn hebben ze een hulpvoeding in Walferdange.
Recent is er nog een bijkomende voeding 25 kV AC in Michelau bijgekomen, gevoed met ondergrondse kabels 25 kV vanuit Flebour (op 220 kV)
https://www.omexom.fr/actualite/omexom- ... uxembourg/

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door pietje » 12 nov 2021 23:19

ds23man schreef:
12 nov 2021 16:44
Ik snap iets niet helemaal, In NL hebben we het drukst bereden spoornet in de EU en in de ranglijst wereldwijd staan Zwitserland en Japan boven ons. En dan doen wij het gewoon op 1500 dc ( nu 1800). De enige afwijkende lijnen zijn de HSL en Betuwelijn (goederen) die op 25 Kv ac draaien. Denk dat we hier een zeer fijnmazig netwerk hebben qua invoeding en een spoorboekje wat voorkomt dat teveel treinen tegelijkertijd opstarten.
Reken maar dat ze in NL goed genoeg beseffen dat hun 1800V DC nadelen heeft, oa. qua capaciteit.
Ik herinner mij nog dat vroeger (voor de opening van de Betuweroute) soms zware vrachttreinen gereden werden met de combinatie van een elektrische- en dieselloc, waarbij die diesel enkel noodzakelijk was om vertrokken te geraken vanuit stilstand.
In België kon men dat oplossen door een 2de elektrische loc te koppelen, maar dat was in NL niet mogelijk omdat de bovenleiding dit vermogen niet kon leveren.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 13 nov 2021 05:48

De 1800V dc is niet het probleem, wel het ATB beveiligingssysteem:

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... n-spoornet

We rammen hier elke 3 minuten een trein achter de ander aan. Goederenvervoer gebeurt in de nacht met dieselloc's omdat het vertrek en eindpunt bijna nooit geelektrificeerd zijn.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door maarten » 13 nov 2021 08:35

Het is nog maar de vraag of ERTMS echt meer capaciteit oplevert. De communicatie/beslissingssnelheid schijnt nogal laag te zijn.
Het is iig zo dat ATB en 25 kV niet met elkaar werkt omdat ATB gemoduleerd wordt op een 75 Hz wisselspanning, en dat interfereert met de 50 Hz tractiespanning. Ook kun je geen treindetectie met spoorstroomlopen doen, wat in zo'n beetje heel Nederland gebeurt. Dus ombouw naar 25 kV is in Nederland een heel stuk bewerkelijker en kostbaarder.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 13 nov 2021 09:46

Maar ze gaan wel ATB uitfaseren, ze beginnen in Friesland:

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/spoor- ... ijgt-ertms

Plaats reactie