Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door PJK » 04 nov 2021 13:39

Speciaal voor de liefhebbers van hoogspanning én van weersfenomenen hier ook het video van gisteren:

https://www.youtube.com/watch?v=H6eXwHQ5i8I

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door ds23man » 04 nov 2021 14:42

Schitterend!

Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door power cut » 04 nov 2021 21:03

Daar sluit ik me bij aan. Elke foto heeft zoveel details, hoe krijgen we PJK zo ver dat hij alle stations van Nederland gaat bezoeken? :grin:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Hans » 04 nov 2021 21:51

power cut schreef:
04 nov 2021 21:03
Daar sluit ik me bij aan. Elke foto heeft zoveel details, hoe krijgen we PJK zo ver dat hij alle stations van Nederland gaat bezoeken? :grin:
Om te beginnen kunnen we 'm paaien met een kalendertje. :phew:
Voordat er corona kwam werkte dat jarenlang vrij goed als bedankje bij excursies of uitjes als we ergens te gast waren. De stapel fysieke exemplaren slinkt inmiddels, maar ze zijn ook niet bedoeld om eeuwig in die doos te blijven liggen.

Alleen al voor wat er nu in dit topic staat en waarvan absoluut een keer een paar afbeeldingen (dankbaar met credits) zullen worden gekaapt voor op een paar uitlegpagina's op de site is een bedankje wel op zijn plek.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door PJK » 05 nov 2021 20:21

power cut schreef: Daar sluit ik me bij aan. Elke foto heeft zoveel details, hoe krijgen we PJK zo ver dat hij alle stations van Nederland gaat bezoeken? :grin:
Oh jolly! :grin: Ik krijg er nu al zin in. Want stiekem is dit een [corona]hobby waar weliswaar best veel tijd in gaat zitten, maar die stiekem wel erg leuk is en me op de meest onmogelijke parallelweggetjes en uithoeken brengt. En waar ik dan aan het eind ook nog de foto's (en video's) van overhoud. Want alleen een beetje zinloos vliegen met het machien is het toch ook niet helemaal.

Toch is álles fotograferen moeilijker dan ik zou willen. Legaal dan. Want er zijn zo ontzettend veel plekken in Nederland waar je de drone niet eens mag laten opstijgen tot een centimeter boven je hand. Wat dat betreft zijn de regels wel wat te generiek. Zie deze kaart maar eens met de gedachte dat alles wat een kleurtje heeft wel iets van problemen geeft. Wat niet automatisch een verbod betekent hoor. Neem de paarse zone rondom de omgewaaide masten bij Kerkdorp. Dat is een officiele laagvliegzone (nee joh, echt...) van defensie. Uit de app van de luchtverkeersleiding zou je zomaar kunnen opmaken dat het dan meteen verboden is. Maar als je dieper graaft dan staat in de details dat hij alleen actief is van maandagochtend tot en met vrijdagmiddag, je dan wel mag vliegen tot 30 meter (alsof defensie daar niet ook is...) maar in het weekend is er dus niets aan de hand.

GLV7.JPG
GLV7.JPG (38.29 KiB) 3740 keer bekeken

Toch zijn er wel veel zones die helaas ronduit verboden zijn. Zo zou ik graag Krimpen 380 op de plaat zetten. Maar dat ligt nog net in CTR van Rotterdam Airport. En Vierverlaten, ja dit is letterlijk een grensgevalletje. Hier de kaart, rechtsboven zijn de kleine weggetjes onderdeel van het hoogspanningsstation. Het rode deel is de CTR van Eelde, letterlijk over het station Vierverlaten heen. Mijn opstijgplek was waar de speld is. En zo kon ik toch de opnames maken die ik heb gemaakt. Je hoeft niet altijd te redeneren waarom iets niet mogelijk is als er ook een redenering is waarom het net wel kan 8-)

VVL-kaartje.jpg
VVL-kaartje.jpg (49.73 KiB) 3740 keer bekeken
Hans schreef: Om te beginnen kunnen we 'm paaien met een kalendertje. :phew:
Oeh! En dan blijkt direct hoe omkoopbaar ik eigenlijk ben! :baby: Daar zou ik stiekem wel een heel erg goed plekje voor kunnen vinden. Maar goed, álle stations zal dus een lastig verhaal worden. Wel ligt er nog heel veel onontgonnen terrein om zo nog een poosje door te gaan. Verzoekjes en suggesties zijn mogelijk; roep hieronder maar. Wie weet ben ik eens in de buurt. Wel met deze kaart dus in het achterhoofd.

(Wat me trouwens ondertussen ook opvalt is hoe vaak er wel niet auto's zijn geparkeerd op de meest afgelegen stationnetjes. Alsof daar continu mensen aan het werk zijn...?)

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Emmeloord Zuidervaart 110kV

Bericht door PJK » 06 nov 2021 10:47

Hier station Emmeloord-Zuidervaart, een 110kV-station dat geheel op grondkabels is aangesloten. Er loopt nog een oude bovengrondse leiding, maar die loopt dood tot aan de overkant van de straat; op de tweede foto nog net te zien. Hier wordt flink gewerkt aan uitbreiding.

Emmeloord_110kV_1.JPG
Emmeloord Zuidervaart
Emmeloord_110kV_1.JPG (2.26 MiB) 3704 keer bekeken
Emmeloord_110kV_2.JPG
Emmeloord Zuidervaart
Emmeloord_110kV_2.JPG (2.05 MiB) 3704 keer bekeken
Emmeloord_110kV_3.JPG
Emmeloord Zuidervaart
Emmeloord_110kV_3.JPG (2.01 MiB) 3704 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Lemmer 110kV

Bericht door PJK » 06 nov 2021 10:48

Station Lemmer 110kV aan de A6. Slecht te zien vanaf de openbare weg. Ook hier werkzaamheden.

Lemmer_110kV.JPG
Station Lemmer 110kV
Lemmer_110kV.JPG (2.36 MiB) 3704 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Breukelen 150kV

Bericht door PJK » 07 nov 2021 08:12

Station Breukelen-150kV tussen de buien door. Net toen ik de eerste keer aankwam dreef er een groot wolkenveld over. Maar toen ik een poosje later terugkwam, waren er net genoeg opklaringen tussendoor om deze foto's te maken. Naar het noorden, richting Diemen, zit een netopening. Maar zit die nou hier of in Diemen?

Breukelen-150-1.JPG
Station Breukelen
Breukelen-150-1.JPG (2.95 MiB) 3653 keer bekeken
Breukelen-150-2.JPG
Station Breukelen
Breukelen-150-2.JPG (3.45 MiB) 3653 keer bekeken

En toen ik daar dan toch stond, heb ik meteen wat bijvangst gemaakt naar het noorden toe. Daar stond het licht op dat moment zo mooi op de masten. Links de 380kV-verbinding Krimpen-Breukelen Kortrijk-Diemen. Rechts de 150kV Breukelen-Diemen. En als laatste nog een statiefoto van wisselmast 41 in die 150kV-lijn.

Richting Diemen.JPG
Links de 380kV Krimpen-Kortrijk-Diemen, rechts Breukelen-Diemen
Richting Diemen.JPG (1.71 MiB) 3653 keer bekeken
Diemen-Breukelen-41.JPG
Wisselmast 41 in Diemen-Breukelen
Diemen-Breukelen-41.JPG (1.8 MiB) 3653 keer bekeken

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Bob » 07 nov 2021 14:06

PJK schreef:
05 nov 2021 20:21
(Wat me trouwens ondertussen ook opvalt is hoe vaak er wel niet auto's zijn geparkeerd op de meest afgelegen stationnetjes. Alsof daar continu mensen aan het werk zijn...?)
In België gebruiken sommige werknemers (van Elia ?, van distributienetbeheerder ?) de stations als parkeerplaats. B.v. in Oostende Mercatorlaan heb ik dat al eens gezien. Maar daar is er in een zonnig weekend dan ook weinig parkeerplaats. Op de afgelegen stationnetjes is het misschien een carpoolparking van werknemers ;) ?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door ds23man » 07 nov 2021 14:33

Wel eens van afwerkplekken gehoord? Ook zijn dit soort locaties ook vaak in trek in de homo scene...

Plaats reactie