De "fabriek" onttrekt de benodigde stikstof uit de lucht. Dus als we er nou eens aan elke kant van een natuurgebied eentje neerzetten...Hans schreef: ↑16 aug 2022 13:57Die stikstoffabriek wordt ook nog een leuk dossier. Hoe krijgen we dadelijk aan het land verkocht dat de veehouderij door de helft moet vanwege een overschot aan stikstof terwijl we middenin de Groningse akkers een stikstoffabriek bouwen? Lang niet iedereen zal ver genoeg nadenken om het verschil in chemische samenstelling van stikstofverbindingen te doorzien die we gemakshalve onder dezelfde noemer aanduiden...
Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Laatst gewijzigd door PJK op 17 aug 2022 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Drie keer Zevenaar
Drie keer 150kV in Zevenaar. Beide tractiestations voor de Betuweroute - west en oost - die allebei worden ingevoed per kabel vanuit 150kV-station Zevenaar; op de laatste 2 foto's.
Wat inzoomend lijkt het er trouwens op dat deze trafo's op 2 fasen zijn aangesloten. Wie kan iets nuttigs zeggen over de bekabeling aan secundaire zijde?
Wat inzoomend lijkt het er trouwens op dat deze trafo's op 2 fasen zijn aangesloten. Wie kan iets nuttigs zeggen over de bekabeling aan secundaire zijde?
Station Tiel-150 en Tiel Betuweroute
Station Tiel en daarop aangesloten Tiel Oost Betuweroute.
Ook hier dezelfde vraag over hoe die trafo's nou eigenlijk werken; aan twee fasen?
Ook hier dezelfde vraag over hoe die trafo's nou eigenlijk werken; aan twee fasen?
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Aan de secundaire zijde zijn er twee 25kV wikkelingen. Beide wikkelingen hangen aan één zijde aan aarde zodat er tweemaal 25 kV in tegenfase ontstaat. De ene 25 kV gaat naar de bovenleiding, de andere naar de zogenaamde negative feeder. Om de zoveel km staat er een autotransformator om van de 50 kV tussen bvl en nf weer 25 kV te maken.
Station Dedemsvaart-110kV
Dankjewel voor de uitleg Maurice!
Verder met station Dedemsvaart-110kV
Verder met station Dedemsvaart-110kV
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Wat een dotje.
Een klassieker, heerlijk overzicht op een station op een redundante steeklijn (helaas als grondkabel). Met twee distributietrafo's die tegenwoordig beide kanten op werken met al die decentrale productie, en met een dwarskoppelveld dat gesloten lijkt te staan. Dat lijkt ook logisch als je groter op de netkaart kijkt, het is in feite geen steeklijn maar een inlussing tussen Hoogeveen en Hardenberg. Het betekent wel dat aan de secundaire zijde van de trafo's, weggestopt in het 10 kV schakelgebouw, toch een railkoppeling moet zijn tussen beide trafo's. Anders is er een probleempje met de N-1 in het net.
Een klassieker, heerlijk overzicht op een station op een redundante steeklijn (helaas als grondkabel). Met twee distributietrafo's die tegenwoordig beide kanten op werken met al die decentrale productie, en met een dwarskoppelveld dat gesloten lijkt te staan. Dat lijkt ook logisch als je groter op de netkaart kijkt, het is in feite geen steeklijn maar een inlussing tussen Hoogeveen en Hardenberg. Het betekent wel dat aan de secundaire zijde van de trafo's, weggestopt in het 10 kV schakelgebouw, toch een railkoppeling moet zijn tussen beide trafo's. Anders is er een probleempje met de N-1 in het net.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
@PJK
Wat een geweldige foto’s weer, je kan prachtig de opbouw van het station zien.
@Hans
Lang niet alle trafo’s staan aan de middenspanningszijde gekoppeld.
Als het kortsluitvermogen voor het middenspanningsnet te hoog wordt dan staat de koppeling open.
Dit wordt opgelost door automatische omschakeling, waardoor de klanten heel kort door het donker gaan
of door op afstand de belasting naar de gezonde trafo te verschuiven. Hier duurt de uitval natuurkijk wat langer.
Johan
Wat een geweldige foto’s weer, je kan prachtig de opbouw van het station zien.
@Hans
Lang niet alle trafo’s staan aan de middenspanningszijde gekoppeld.
Als het kortsluitvermogen voor het middenspanningsnet te hoog wordt dan staat de koppeling open.
Dit wordt opgelost door automatische omschakeling, waardoor de klanten heel kort door het donker gaan
of door op afstand de belasting naar de gezonde trafo te verschuiven. Hier duurt de uitval natuurkijk wat langer.
Johan
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Johan schreef: ↑22 aug 2022 10:13Lang niet alle trafo’s staan aan de middenspanningszijde gekoppeld.
Als het kortsluitvermogen voor het middenspanningsnet te hoog wordt dan staat de koppeling open.
Dit wordt opgelost door automatische omschakeling, waardoor de klanten heel kort door het donker gaan
of door op afstand de belasting naar de gezonde trafo te verschuiven. Hier duurt de uitval natuurkijk wat langer.
Dat is interessant. Ik heb me wel eens vaker afgevraagd hoe je een net(werk) enerzijds redundant kan bedrijven terwijl je anderzijds de hele bende niet met elkaar wil verknopen. Daar wreekt zich een gebrek aan een elektrotechnische opleiding weer eens. In een situatie zoals hier op Dedemsvaart lijkt het logisch de 110 kV hard te koppelen zodat een lus ontstaat waarop beide trafo's als twee steeltjes aangesloten zitten. De 10 kV heeft dan geen doortransport via de secundaire zijde en kan dus ook gekoppeld staan. Tenminste dat lijkt me logisch. Als een knippering van het net en een vlot reagerende schakelaar ook toelaatbaar is schept dat natuurlijk veel meer mogelijkheden voor gescheiden bedrijf terwijl toch de leveringszekerheid overeind blijft. Dan kunnen beide trafo's alsnog los van elkaar opereren.
Automatische omschakeling is echt iets om eens op tafel te gooien bij een kop koffie of zoiets. Zaterdag is voor jullie niet haalbaar of kort dag (zie Schakelveld 51), maar ik zal mijn best eens doen om volgend voorjaar iets te plannen waar meer lucht in zit van tevoren.
Station Oss 150kV
Station Oss
Station Breda 150kV
Station Breda. Van ietsje verder weg ivm no-fly zones...