Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Een vakantieverslag vanuit Frankrijk.
Als eerste waren we in Luxemburg, bij Wiltz. Niet ver van Bastogne dus .
In Luxemburg niet veel masten bezocht, op deze "waslijnmast" na van 65 kV Roulingen - Lentzweiler.
De 20 kV Wiltz - Marnach kon ik niet aantreffen, wellicht geamoveerd? Woensdag 28 juli was het weer droog en zat er een bezoekje in aan Bastogne en het station Villeroux.
De 380/220 kV-lijn Aubange - Brume De vreemde "omleidingsmast". Let op de verschillende traverses. En de eindmast van het 220 kV-deel. Dan een stukje de 380 kV-lijn gevolgd in noordelijke richting. Mast 5 had een toevallig moment met zon. De anti-galloping dempers zijn goed te zien. Blik richting Villeroux. Hier domineert het geluid van windmolens en de autosnelweg, niet echt een aantrekkelijke plek. Mast 6 De 220 kV-lijn Rimiëre - Villeroux. Oud onderstuk. Hier in de nabijheid van Bastogne behoorlijk wat nieuwbouw viel me op. De aftaklijn naar Bastogne. Mast 9 en 10. Deze masten zijn erg groot en ook erg ingewikkeld als je het mij vraagt. Dan wat verderop mast 19. En tenslotte een laatste blik in noordelijke richting bij mast 27.
Als eerste waren we in Luxemburg, bij Wiltz. Niet ver van Bastogne dus .
In Luxemburg niet veel masten bezocht, op deze "waslijnmast" na van 65 kV Roulingen - Lentzweiler.
De 20 kV Wiltz - Marnach kon ik niet aantreffen, wellicht geamoveerd? Woensdag 28 juli was het weer droog en zat er een bezoekje in aan Bastogne en het station Villeroux.
De 380/220 kV-lijn Aubange - Brume De vreemde "omleidingsmast". Let op de verschillende traverses. En de eindmast van het 220 kV-deel. Dan een stukje de 380 kV-lijn gevolgd in noordelijke richting. Mast 5 had een toevallig moment met zon. De anti-galloping dempers zijn goed te zien. Blik richting Villeroux. Hier domineert het geluid van windmolens en de autosnelweg, niet echt een aantrekkelijke plek. Mast 6 De 220 kV-lijn Rimiëre - Villeroux. Oud onderstuk. Hier in de nabijheid van Bastogne behoorlijk wat nieuwbouw viel me op. De aftaklijn naar Bastogne. Mast 9 en 10. Deze masten zijn erg groot en ook erg ingewikkeld als je het mij vraagt. Dan wat verderop mast 19. En tenslotte een laatste blik in noordelijke richting bij mast 27.
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Daarna ten zuiden van Besançon in Frankrijk, departement van de Doubs, tegen de Jura aan.
De oude 225 kV-lijn tussen Saone en Champagnole wordt momenteel gerenoveerd met nieuwe masten. Een toevalstreffer .
Eerst nog een paar 400 kV-Chats van de lijn 400 kV Mambelin-Frasne, maar als je die doortrekt kom je uit bij de centrale van Genissiat. Ook hier betrok de lucht ernstig en er volgde een week met slecht weer op twee droge dagen na. Die dagen konden twee fietstochtjes langs de oude 225 kV-lijn waar aan gebouwd wordt.
Als eerste de dalkruisingsmast van de Loue bij Ornans. Dit was op zaterdag 31 juli. Er is ook een hoekmast van dit type. De nieuwe masten zijn van hetzelfde type als de bestaande en komen op dezelfde (versterkte) fundering, maar om de circa 10 masten is er een anti-cascade hoekmast opgenomen, zie hieronder. De nieuwe masten lagen al klaar, in twee delen. Bij iedere mast was er een bouwweg, maar de masten zelf werden in het gewone land opgebouwd. Nog een paar foto's zonder al teveel bouwwerk. Let op de fasewissel: Tenslotte een klaarliggende hoekmast. .
Maandag 2 augustus nog een tochtje ten zuiden van Ornans.
Een hoek-steunmast met behoorlijke lijnhoek. Een zeldzame hoekmast op een heuvelrug bij Déservillers. De mast wordt tijdelijk ondersteund op boorpalen en het bestaande deel van de fundering wordt verwijderd. Dan wordt met de lijn in bedrijf de fundering vernieuwd met een nieuw ingestort hoeklijn. Als dit gereed is, kan de mast vervangen worden. Tenslotte nog een kijkje in noordelijke richting vanaf de heuvel.
De oude 225 kV-lijn tussen Saone en Champagnole wordt momenteel gerenoveerd met nieuwe masten. Een toevalstreffer .
Eerst nog een paar 400 kV-Chats van de lijn 400 kV Mambelin-Frasne, maar als je die doortrekt kom je uit bij de centrale van Genissiat. Ook hier betrok de lucht ernstig en er volgde een week met slecht weer op twee droge dagen na. Die dagen konden twee fietstochtjes langs de oude 225 kV-lijn waar aan gebouwd wordt.
Als eerste de dalkruisingsmast van de Loue bij Ornans. Dit was op zaterdag 31 juli. Er is ook een hoekmast van dit type. De nieuwe masten zijn van hetzelfde type als de bestaande en komen op dezelfde (versterkte) fundering, maar om de circa 10 masten is er een anti-cascade hoekmast opgenomen, zie hieronder. De nieuwe masten lagen al klaar, in twee delen. Bij iedere mast was er een bouwweg, maar de masten zelf werden in het gewone land opgebouwd. Nog een paar foto's zonder al teveel bouwwerk. Let op de fasewissel: Tenslotte een klaarliggende hoekmast. .
Maandag 2 augustus nog een tochtje ten zuiden van Ornans.
Een hoek-steunmast met behoorlijke lijnhoek. Een zeldzame hoekmast op een heuvelrug bij Déservillers. De mast wordt tijdelijk ondersteund op boorpalen en het bestaande deel van de fundering wordt verwijderd. Dan wordt met de lijn in bedrijf de fundering vernieuwd met een nieuw ingestort hoeklijn. Als dit gereed is, kan de mast vervangen worden. Tenslotte nog een kijkje in noordelijke richting vanaf de heuvel.
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Zeer interessant hoe ze die renovatie doen!
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Dan een stukje zuidelijker bij Chambery, het meer van Aiguebelette, waar de berg Mont Grelle via een zeer spectaculaire manier wordt benaderd door twee 400 kV-lijnen. Dit is vanaf zeer ver in de omgeving te zien.
Maar de wolkenbasis lag nog wel eens onder de top (ca. 1400 m) Zoals op onderstaande foto te zien, die genomen is vanaf onze verblijfplaats.
Toen we aankwamen was de top nog in nevelen gehuld, dus het eerste moment dat het opklaarde was spannend.
Want in 2006 is de enkelcircuit-verbinding Lyon - Chambery verzwaard tot een dubbelcircuit verbinding en ik had nog geen beelden van de nieuwe masten gezien. De eerste aanblik was verbluffend want nieuwe types en ik stond aan de grond genageld alsof een vogelspotter een nieuwe soort voor het eerst ziet .
Dus andere types dan de Chats die normaal gesproken op de berg staan! Vooral opvallend door de hoge bliksempiek. Deze masten trekken ook van andere mensen zonder meer aandacht en roepen fascinatie op, heb bij menigeen gesprekken erover opgevangen. Donderdag 5 augustus begon met regen, dit leverde toch nog een aardig plaatje op. Op de achtergrond de stijgende draden. Op de terugweg iets opgeklaard, maar nog steeds nevel hogerop. Vrijdag 6 augustus heb ik de wandeling ondernomen naar de top. Die is circa 800 m hoogteverschil, maar bij een landweggetje kon ik de (wel erg steile) verkorting nemen en onverwacht vlot was ik boven. Het was redelijk helder, maar nog steeds gooiden cumuluswolkjes van tijd tot tijd wat schaduw over de top. Het zicht was redelijk goed, de bergen van het centrale massief achter Lyon op 100 km waren net zichtbaar en de nooit voltooide kerncentrale van Creys op 40 km was goed herkenbaar. Op de voorgrond het meer van Aiguebelette dat niet door een stuwdam lijkt te worden begrensd. Linksonder de vier afspanmasten in het dal. Deze staan 800 m lager en horizontaal 1200 m van de top af . De dalmasten. De masten op de top zijn vooral van de zijkant te bekijken en van onderaf. Een van de nieuwere masten en een van de oudere erachter. De bliksembiek is niet symmetrisch en heeft een verticaal vlak aan de dalzijde. Allemaal om zoveel mogelijk afstand tot fasedraden te bereiken. De oudere 400 kV Chat, in de lijn naar Creys. Deze leek gek genoeg niet veel te verschillen van een gewone Chat hoekmast. Fundering van de nieuwe masten. Onderstuk lijkt op dat van een Beaubourg. Op deze foto is te zien hoe steil de draden aflopen. Terwijl normaal bij Franse masten de traverses eindigen in een punt is dit concept hier vreemd genoeg geheel verlaten. Daardoor zijn de bretelles veel groter en is de omvang nogal groter geworden ten opzichte van de voorganger. De nieuwe mast van onderaf. Met "Chevron-traverse". De OPGW is met twee paar spiralen bevestigd. De oudere mast zonder al teveel speciale voorzieningen. Niet geheel ongevaarlijk deze foto erg dicht bij het ravijn. In oostelijke richting is nog een bergpassage. Op de achtergrond de alpentoppen die in de heldere lucht steken. Terug beneden de bergtop. Blijft jammer dat de vierde afstand er niet bij paste . Nog een poging gedaan om de dalmasten te benaderen. De draden volgen door de zeeg het terrein best dichtbij. De dalmasten zijn verder niet heel bijzonder. De draden beginnen ook niet bijzonder in opwaartse richting naar boven.
Maar de wolkenbasis lag nog wel eens onder de top (ca. 1400 m) Zoals op onderstaande foto te zien, die genomen is vanaf onze verblijfplaats.
Toen we aankwamen was de top nog in nevelen gehuld, dus het eerste moment dat het opklaarde was spannend.
Want in 2006 is de enkelcircuit-verbinding Lyon - Chambery verzwaard tot een dubbelcircuit verbinding en ik had nog geen beelden van de nieuwe masten gezien. De eerste aanblik was verbluffend want nieuwe types en ik stond aan de grond genageld alsof een vogelspotter een nieuwe soort voor het eerst ziet .
Dus andere types dan de Chats die normaal gesproken op de berg staan! Vooral opvallend door de hoge bliksempiek. Deze masten trekken ook van andere mensen zonder meer aandacht en roepen fascinatie op, heb bij menigeen gesprekken erover opgevangen. Donderdag 5 augustus begon met regen, dit leverde toch nog een aardig plaatje op. Op de achtergrond de stijgende draden. Op de terugweg iets opgeklaard, maar nog steeds nevel hogerop. Vrijdag 6 augustus heb ik de wandeling ondernomen naar de top. Die is circa 800 m hoogteverschil, maar bij een landweggetje kon ik de (wel erg steile) verkorting nemen en onverwacht vlot was ik boven. Het was redelijk helder, maar nog steeds gooiden cumuluswolkjes van tijd tot tijd wat schaduw over de top. Het zicht was redelijk goed, de bergen van het centrale massief achter Lyon op 100 km waren net zichtbaar en de nooit voltooide kerncentrale van Creys op 40 km was goed herkenbaar. Op de voorgrond het meer van Aiguebelette dat niet door een stuwdam lijkt te worden begrensd. Linksonder de vier afspanmasten in het dal. Deze staan 800 m lager en horizontaal 1200 m van de top af . De dalmasten. De masten op de top zijn vooral van de zijkant te bekijken en van onderaf. Een van de nieuwere masten en een van de oudere erachter. De bliksembiek is niet symmetrisch en heeft een verticaal vlak aan de dalzijde. Allemaal om zoveel mogelijk afstand tot fasedraden te bereiken. De oudere 400 kV Chat, in de lijn naar Creys. Deze leek gek genoeg niet veel te verschillen van een gewone Chat hoekmast. Fundering van de nieuwe masten. Onderstuk lijkt op dat van een Beaubourg. Op deze foto is te zien hoe steil de draden aflopen. Terwijl normaal bij Franse masten de traverses eindigen in een punt is dit concept hier vreemd genoeg geheel verlaten. Daardoor zijn de bretelles veel groter en is de omvang nogal groter geworden ten opzichte van de voorganger. De nieuwe mast van onderaf. Met "Chevron-traverse". De OPGW is met twee paar spiralen bevestigd. De oudere mast zonder al teveel speciale voorzieningen. Niet geheel ongevaarlijk deze foto erg dicht bij het ravijn. In oostelijke richting is nog een bergpassage. Op de achtergrond de alpentoppen die in de heldere lucht steken. Terug beneden de bergtop. Blijft jammer dat de vierde afstand er niet bij paste . Nog een poging gedaan om de dalmasten te benaderen. De draden volgen door de zeeg het terrein best dichtbij. De dalmasten zijn verder niet heel bijzonder. De draden beginnen ook niet bijzonder in opwaartse richting naar boven.
- Bijlagen
-
- DSCN3503-b3.jpg (471.16 KiB) 5161 keer bekeken
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Tenslotte nog een paar dagen in de Drome verbleven, wanhopig op zoek naar droog weer.
De oude 225 kV-lijn Lyon - Grenoble vanuit de auto. Twee 400 kV masten uit 400 kV Le Chaffard-Beaumont Monteux.
Deze is omgevormd tot een tonmast vanwege de nabijheid tot de TGV-lijn. En nog een niet al te bijzondere dubbelcircuit 225 kV-Chat, blijft wel gek zonder bliksemdraden. Bedankt voor het kijken!
De oude 225 kV-lijn Lyon - Grenoble vanuit de auto. Twee 400 kV masten uit 400 kV Le Chaffard-Beaumont Monteux.
Deze is omgevormd tot een tonmast vanwege de nabijheid tot de TGV-lijn. En nog een niet al te bijzondere dubbelcircuit 225 kV-Chat, blijft wel gek zonder bliksemdraden. Bedankt voor het kijken!
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Mooie foto's vanuit Luxemburg en Frankrijk Tom !
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Vanwege deze serie heb ik nog een aantal oude opnamen van een eerder bezoek uit 1995 van de Mont Grelle ingescand om te vergelijken.
Toen stond de oude enkel circuit 400 kV-verbinding er nog en was de Beaubourg verbinding nog niet geschilderd.
Die ziet er met de huidige zwarte verf tegenwoordig al best weer oud uit.
Helaas niet al te beste kwaliteit , maar toch bijzonder.
Hier is van beneden alvast de Chat te zien. Het laagspanningsmastje op de voorgrond is met streetview nog steeds te zien en legt de plaats van deze foto vast. Niet dat het een vraag is, want op dezelfde plaats is een nieuwe Beaubourg neergezet. En hier de Beaubourg. En kijkend in westelijke richting is de roestige Chat goed te zien. De tamelijk laag hangende lijn knetterde gigantisch weet ik nog. De foto met dit standpunt zat er dit jaar helaas niet bij. Je ziet hier twee masten nagenoeg overlappend.
Helaas heb ik geen duidelijke foto van de meest interessante mast van de oude lijn gemaakt. Als je inzoomt dan lijkt de isolator wel als een soort hangende afspanning te zijn uitgevoerd! Een van de twee destijds nieuwere bergmasten. En nog een foto van de mast aan de achterzijde van de top. De begroeiing moet destijds toch minder zijn geweest, dit jaar kon ik deze masten op de helling niet meer zien.
Toen stond de oude enkel circuit 400 kV-verbinding er nog en was de Beaubourg verbinding nog niet geschilderd.
Die ziet er met de huidige zwarte verf tegenwoordig al best weer oud uit.
Helaas niet al te beste kwaliteit , maar toch bijzonder.
Hier is van beneden alvast de Chat te zien. Het laagspanningsmastje op de voorgrond is met streetview nog steeds te zien en legt de plaats van deze foto vast. Niet dat het een vraag is, want op dezelfde plaats is een nieuwe Beaubourg neergezet. En hier de Beaubourg. En kijkend in westelijke richting is de roestige Chat goed te zien. De tamelijk laag hangende lijn knetterde gigantisch weet ik nog. De foto met dit standpunt zat er dit jaar helaas niet bij. Je ziet hier twee masten nagenoeg overlappend.
Helaas heb ik geen duidelijke foto van de meest interessante mast van de oude lijn gemaakt. Als je inzoomt dan lijkt de isolator wel als een soort hangende afspanning te zijn uitgevoerd! Een van de twee destijds nieuwere bergmasten. En nog een foto van de mast aan de achterzijde van de top. De begroeiing moet destijds toch minder zijn geweest, dit jaar kon ik deze masten op de helling niet meer zien.
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Mooi verslag Tom! Ik heb de foto's bekeken met de netkaart er naast. Ondanks het vaak matige weer toch weer mooie plaatjes Droge dagen waren een zeldzaamheid de laatste tijd en nu kunnen we echt wel zeggen dat we dit jaar een slechte zomer hebben. Denk dat we voor een zomer die net zo beroerd was terug moeten naar 2011 en dit jaar is in dat opzicht nog beroerder omdat we dit jaar ook een slecht voorjaar hadden
Apart lijntje met die "waslijn masten", deze masten zouden ook bruikbaar zijn voor Bahnstrom... Ik vind de situatie bij Villeroux er maar rommelig uit zien. Wel apart met de verschillende traversen bij de scherpe hoekmast. Het zal ongetwijfeld met de scherpe hoek te maken hebben. De foto van hoekmast 5 met de stenen toren op de achtergrond en de anti-galloping dempers vind ik mooi, ook met deze lichtinval. Heeft het ontwerp van deze lijn ook niet te maken met de veldlengte en het overspannen van soms grotere afstanden over dalen?
Leuk dat je in Frankrijk de (ver)nieuwbouw van de 225kV lijn kon volgen. Zo te zien zijn de oude masten echt wel aan vervanging toe... Was met een regelmatige schilderbeurt deze vervanging wellicht niet nodig geweest?
De bijzondere chats op de Mont Grelle zien er fraai uit Mooi in beeld gebracht!
Apart lijntje met die "waslijn masten", deze masten zouden ook bruikbaar zijn voor Bahnstrom... Ik vind de situatie bij Villeroux er maar rommelig uit zien. Wel apart met de verschillende traversen bij de scherpe hoekmast. Het zal ongetwijfeld met de scherpe hoek te maken hebben. De foto van hoekmast 5 met de stenen toren op de achtergrond en de anti-galloping dempers vind ik mooi, ook met deze lichtinval. Heeft het ontwerp van deze lijn ook niet te maken met de veldlengte en het overspannen van soms grotere afstanden over dalen?
Leuk dat je in Frankrijk de (ver)nieuwbouw van de 225kV lijn kon volgen. Zo te zien zijn de oude masten echt wel aan vervanging toe... Was met een regelmatige schilderbeurt deze vervanging wellicht niet nodig geweest?
De bijzondere chats op de Mont Grelle zien er fraai uit Mooi in beeld gebracht!
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
Tsja, helaas is de zomer slecht, je zou denken in 2031, 2041, 2051 etc. ook slecht zou zijn in de eurotijd waar het jaartal met de 1 beëindigt.
On topic: Die bergmasten lijken ze gewoon halfverankering te hebben.
En die 'waslijnmasten' met markeringsballen op de foto denk ik even aan Poké balls met Gotta catche 'em all.
On topic: Die bergmasten lijken ze gewoon halfverankering te hebben.
En die 'waslijnmasten' met markeringsballen op de foto denk ik even aan Poké balls met Gotta catche 'em all.
Re: Vakantieverslag; Bastogne, Besançon, Chambery en meer
bedankt voor de reacties.
Ik heb inderdaad ook de netkaart gebruikt om alle plekken nog eens na te lopen.
In het veld was het trouwens superhandig om met open street map de lijnen op te zoeken en ook kleine weggetjes te vinden naar de goede fotolocaties.
ben de makers toch wel dankbaar. Al miste ik de 63 kV lijnen wel
Het lijkt zeker op halfverankering, maar dat is het niet. De isolator wijst direct richting de geleider, dus volledige verankering.
Ik heb inderdaad ook de netkaart gebruikt om alle plekken nog eens na te lopen.
In het veld was het trouwens superhandig om met open street map de lijnen op te zoeken en ook kleine weggetjes te vinden naar de goede fotolocaties.
ben de makers toch wel dankbaar. Al miste ik de 63 kV lijnen wel
Het lijkt zeker op halfverankering, maar dat is het niet. De isolator wijst direct richting de geleider, dus volledige verankering.