Boom op wijktrafo

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Boom op wijktrafo

Bericht door larsg » 25 jun 2021 21:32

Iets lagere spanning (15KV) dan normaal maar wel een bizar incident.
Vanmorgen was men de bomen aan het snoeien in de wijk. Blijkbaar was men nog niet goed wakker en viel een dikke tak recht op het trafohuis.
Resultaat was stevige schade en uiteraard een stroomstoring. Toch hebben ze ervoor gezocht dat er binnen de 6 uur weer elektriciteit was. De elektriciteit loopt wel nog via het beschadigde huisje, afgedekt met een zeil :bang: In afwachting van een nieuw prefab geval vermoed ik.

Na incident
205766884_10226609183917487_4614801071338430610_n.jpg
205766884_10226609183917487_4614801071338430610_n.jpg (1.17 MiB) 5540 keer bekeken
Na "remedie"
20210625_175825-min.jpg
20210625_175825-min.jpg (2.38 MiB) 5540 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door ds23man » 26 jun 2021 07:32

Asjemenou... :shock:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door Shrek » 26 jun 2021 09:14

Daar staat nog spanning op? :o

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door kevelek » 26 jun 2021 11:37

De middenspanning staat vrijgeschakeld volgens vitale 5 (geaard en kortgesloten) maar de laagspanning zal ongetwijfeld nog onder spanning staan via andere nabije kabines. Anders hadden de mensen thuis geen spanning.
Er op een veilige afstand van blijven is dus de boodschap.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door larsg » 26 jun 2021 17:50

Daarnet nog even met de drone boven gevlogen. Toch wel erger dan gedacht!
Geen idee of het nog in bedrijf is maar ik weet niet hoe ze zo makkelijk een groot vermogen omschakelen vanuit andere cabines, ik weet niet of die infrastructuur er is...
DJI_0117 (2).JPG
DJI_0117 (2).JPG (931.64 KiB) 5449 keer bekeken

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door kevelek » 26 jun 2021 18:48

larsg schreef:
26 jun 2021 17:50
Daarnet nog even met de drone boven gevlogen. Toch wel erger dan gedacht!
Geen idee of het nog in bedrijf is maar ik weet niet hoe ze zo makkelijk een groot vermogen omschakelen vanuit andere cabines, ik weet niet of die infrastructuur er is...

DJI_0117 (2).JPG
Het oranje afdekzijl bedekt het laagspanningsbord. Naast het LS bord verder tegen de achtermuur staat de transfo. Er recht tegenover staat de MS schakeluitrusting.

In deze situatie is het wegschakelen van dergelijk laag residentieel vermogen geen enkel probleem. Nagenoeg alle kabels komen toe in een andere cabine of voetpadkast. Door hier de normaal open punten te sluiten worden de kabels nu gevoed richting de vernielde cabine waar ze dan open staan ipv gevoed worden. De enkele kabels die op eind lopen worden via het overgebleven LS bord gevoed door een andere kabel die de minste belasting of sterkste voeding heeft en dan wel dichtstaat om de rails van het LS bord te voeden.
Een alu150² kabels zoals standaard op onze ondergrondse netten, kan zonder probleem 250A transporteren als de afstand niet te groot is (en tot 315A in noodsituaties met beperking van de levensduur). In de directe omgeving zijn nog voldoende andere cabines die elk een deel van het vermogen overnemen. Dat is het grote voordeel van netvermazing op LS.

In sterk bewoond gebied mag je een gemiddelde afstand van 500m nemen tussen de verschillende distributiecabines.
Dergelijke cabines in zuiver residentiële wijken hebben bijgevolg vaak maar een beperkte maximale belasting.
Uiteraard zijn wijken met appartementsgebouwen en/of KMO´s wel zwaarder belast, maar daar staan de cabines vaak nog dichter op elkaar.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door Bob » 27 jun 2021 19:13

larsg schreef:
26 jun 2021 17:50
Daarnet nog even met de drone boven gevlogen. Toch wel erger dan gedacht!
Geen idee of het nog in bedrijf is maar ik weet niet hoe ze zo makkelijk een groot vermogen omschakelen vanuit andere cabines, ik weet niet of die infrastructuur er is...
Hou er ook rekening mee dat de transfo's in de kabines en de LS-kabels berekend zijn voor maximale belasting. Die komt (bijna) nooit voor in een woonwijk als men voldoende marge neemt in de ontwerpfase. En dat zal waarschijnlijk niet in juni zijn, dus je mag zeker zijn van je bevoorrading.
Bij de heraanleg van de laagspanningskabels in mijn vorige straat hebben ze ook de voeding van de kabine twee dagen overgezet via de laagspanningskabels. Zo konden ze gemakkelijk het laagspanningsbord en de kabels vernieuwen waarbij je enkel zonder stroom zat gedurende drie kwartier als ze jouw kabel aan het verbinden waren.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door pietje » 28 jun 2021 10:09

kevelek schreef:
26 jun 2021 18:48
Het oranje afdekzijl bedekt het laagspanningsbord. Naast het LS bord verder tegen de achtermuur staat de transfo. Er recht tegenover staat de MS schakeluitrusting.

In deze situatie is het wegschakelen van dergelijk laag residentieel vermogen geen enkel probleem. Nagenoeg alle kabels komen toe in een andere cabine of voetpadkast. Door hier de normaal open punten te sluiten worden de kabels nu gevoed richting de vernielde cabine waar ze dan open staan ipv gevoed worden. De enkele kabels die op eind lopen worden via het overgebleven LS bord gevoed door een andere kabel die de minste belasting of sterkste voeding heeft en dan wel dichtstaat om de rails van het LS bord te voeden.
Een alu150² kabels zoals standaard op onze ondergrondse netten, kan zonder probleem 250A transporteren als de afstand niet te groot is (en tot 315A in noodsituaties met beperking van de levensduur). In de directe omgeving zijn nog voldoende andere cabines die elk een deel van het vermogen overnemen. Dat is het grote voordeel van netvermazing op LS.

In sterk bewoond gebied mag je een gemiddelde afstand van 500m nemen tussen de verschillende distributiecabines.
Dergelijke cabines in zuiver residentiële wijken hebben bijgevolg vaak maar een beperkte maximale belasting.
Uiteraard zijn wijken met appartementsgebouwen en/of KMO´s wel zwaarder belast, maar daar staan de cabines vaak nog dichter op elkaar.
Een vraag die ik mij hierbij stel is: hoe zit het met de spanningsval, want he lijkt mij wel dat enkele kabellengtes wel wat langer geworden zijn?
Ik denk dan ook aan zonnepanelen die wel eens sneller gaan uitschakelen wegens overspanning.

Ik weet het: het is veel belangrijker dat iedereen terug elektriciteit heeft, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze situatie maar beperkt houdbaar is.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door kevelek » 28 jun 2021 16:39

pietje schreef:
28 jun 2021 10:09
Een vraag die ik mij hierbij stel is: hoe zit het met de spanningsval, want he lijkt mij wel dat enkele kabellengtes wel wat langer geworden zijn?
Ik denk dan ook aan zonnepanelen die wel eens sneller gaan uitschakelen wegens overspanning.

Ik weet het: het is veel belangrijker dat iedereen terug elektriciteit heeft, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze situatie maar beperkt houdbaar is.
Een ideale situatie is natuurlijk iets anders. Maar in een woonwijk is zoiets geen enkel probleem naar netkwaliteit.
Zolang niet iedereen 10kWp panelen heeft liggen en na valavond de Tesla (of een andere EV) in de lader van 15kW plugt is het standaard LS net in Vlaanderen dat met hedendaagse 150Alu kabel is ontworpen niet op zijn knieën te krijgen in de gemiddelde residentiële woonwijk door een kabel wat langer te maken. Die 2 of 3 volt verschil gaat echt niemand opmerken.

Ik weet genoeg plaatsen waar de situatie voor de mensen niet zo duidelijk is als deze boom, (en niemand dus iets doorheeft) en waar ook een cabine vrijwel volledig is weggeschakeld in afwachting van een sanering omdat ze te gevaarlijk is of om een andere reden waar niet direct een technische oplossing voor handen is.
Hier zal wel "snel" (vergunningsprocedure moet doorlopen worden) een nieuwe cabine staan, de grond is groot genoeg. Maar sommige ondergrondse cabines die voortdurend onder water lopen dienen een iets andere oplossing te krijgen (aankopen van grond als die er al is) en dan kan het net soms enkele jaren herschakeld staan.

Mochten we een generator gezet hebben, dan was de impact nog veel groter, zonnepanelen werken dan niet meer door de bewuste verhoging van de netfrequentie naar 51.5hz (een generator kan niets aanvangen met energie die terugkomt en valt dan uit) en er is geen omschakeling meer tussen dag en nacht voor de oude analoge meters. Op de koop toe moeten we dan de openbare verlichting ook continu laten branden om diezelfde reden als het nachttarief, namelijk geen CAB signaal meer.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Boom op wijktrafo

Bericht door larsg » 28 jun 2021 16:43

pietje schreef:
28 jun 2021 10:09
Een vraag die ik mij hierbij stel is: hoe zit het met de spanningsval, want he lijkt mij wel dat enkele kabellengtes wel wat langer geworden zijn?
Ik denk dan ook aan zonnepanelen die wel eens sneller gaan uitschakelen wegens overspanning.

Ik weet het: het is veel belangrijker dat iedereen terug elektriciteit heeft, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze situatie maar beperkt houdbaar is.
Die spanningsval lijkt me mee te vallen. Ik krijg nagenoeg op elke fase dezelfde spanning binnen als vroeger. Vandaar dacht ik dat ze de ruine nog aan hadden staan. Zonder zon en op een niet piek moment ~240v per fase. Dat vond ik altijd aan de hoge kant want ik zit letterlijk op het einde van de lijn. Dat is makkelijk te zien want we hebben hier nog luchtlijnen :vlaming:
IMG_20210628_161912.jpg
Zonet gemeten
IMG_20210628_161912.jpg (196.76 KiB) 5314 keer bekeken


Ik weet dat er niet zo ver van mij een andere trafo cabine (2) is die een tijdje na mijn lijn & trafo gebouwd is. Ik vermoed dat ik nu via die weg spanning krijg. Zou men over de jaren het einde van mijn lijn toch doorverbonden hebben met die nabije cabine?
net.jpg
net.jpg (633.52 KiB) 5314 keer bekeken
2 & 3 zijn cabines in de buurt. Overige cabines zijn minstens 650 mtr van de verwoeste cabine verwijderd.

Plaats reactie