Afgelopen zondag met de fiets een kijkje genomen op een bekende plek, het trafostation Hessenweg en de 110 kV Vechtkruising.
Tegenvallend weer helaas in de oostelijke helft van NL.
Bij de Vecht was via een restaurant en camping "De Luwte" de kruising goed benaderbaar.
Mast 34 en 16 van de parallel geschakelde verbinding Weteringkade - Hessenweg.
De noordelijke kruisingsmast, het hoogste type van de IJC-Donaumastenfamilie.
Close-up.
De stevige blokfundatie, maar wel duidelijk onder het hoogste peil dat de Vecht kan aannemen.
Richting Hessenweg is er een ontoegankelijk terrein, voormalige zandwinning.
Hessenweg op de achtergrond.
Mastenpaar vanaf de N34 gezien.
En natuurlijk de nieuwe kruisingsmasten voor de N34, komend jaar eindelijk de opening voorzien.
Vertrouwd standpunt dat binnenkort zal veranderen. Links op de achtergrond trok een nieuw fietspad mijn aandacht zodat er nog een klein uitstapje richting het station inzat, al kun je niet meer de spoorweg passeren, wat vroeger wel kon.
En dan voorbij het viaduct van de toekomstige N34 zijn de twee nieuwe hoekmasten goed te zien.
Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Vervolg vanaf de westzijde van Hessenweg.
Deze hoekmast stond vroeger onbereikbaar in een weiland, nu is hij van dichtbij te bewonderen. Het eindmastenpaar trekt hier natuurlijk de aandacht. Een vertrouwd gezicht, zeker gezien vanuit de trein. Deze dus. Op dit standpunt zijn de hoge 110 kV- en 380 kV-mast te zien, een toevalligheidje.
Ooit liep de 110 kV-lijn door zonder onderbreking van het station naar Hoogeveen. De voormalige 110 kV-eindmast in de lijn naar Zwolle - Frankhuis. Close-up. De 380 kV-kruising over de 110 kV-lijnen en het spoor. Tenslotte nog een beetje 220 kV .
Deze hoekmast stond vroeger onbereikbaar in een weiland, nu is hij van dichtbij te bewonderen. Het eindmastenpaar trekt hier natuurlijk de aandacht. Een vertrouwd gezicht, zeker gezien vanuit de trein. Deze dus. Op dit standpunt zijn de hoge 110 kV- en 380 kV-mast te zien, een toevalligheidje.
Ooit liep de 110 kV-lijn door zonder onderbreking van het station naar Hoogeveen. De voormalige 110 kV-eindmast in de lijn naar Zwolle - Frankhuis. Close-up. De 380 kV-kruising over de 110 kV-lijnen en het spoor. Tenslotte nog een beetje 220 kV .
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Ondanks het grijze weer mooie foto's bij Hessenweg !
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Dat grijze weer was inderdaad een aardige teleurstelling. Zo zat het ook niet bepaald in de weermodellen. En zoals je kan raden geeft dat in Weerland direct de nodige consternatie, net als in de energiewereld waar de inkoopmarkt voor zonnestroom niet bepaald kon waarmaken wat er was beraamd.
Hessenweg blijft , hoewel er de laatste tien jaar wel wat teleurstellende reconstructies zijn geweest. De monstermasten natuurlijk, maar ook de parallelschakeling van de lijnen naar de Weteringkade en die naar Harculo. En dan is er nog de verkabeling van de aansluiting Ommen en Veenoord onder Zwolle - Meeden. Pluspunt is dan wel weer dat de gereconstrueerde N34 nu dichter langs het station loopt.
De Vechtkruising met de verhoogde klassieke donaumasten en de niet verhoogde parallelle rij Duits model donaumasten blijft een kolderiek gezicht. Enerzijds een herinnering aan wat ooit was, maar anderzijds ook een vorm van disrespect aan de historie.
Spoorwegen passeren wordt steeds moeilijker. Prorail wil zo fanatiek van alle onbewaakte overwegen af dat geen enkel middel te zwaar lijkt. Als het uiteindelijke heilig einddoel het laten verdwijnen van alle bewaakte en onbewaakte overwegen is, dan lijkt een volstrekt verknipt en onberijdbaar land voor fietsers alsnog te worden rechtgekletst en te worden opgevat als een accepteerbare concessie. Tja, het kan ook te ver gaan.
Hessenweg blijft , hoewel er de laatste tien jaar wel wat teleurstellende reconstructies zijn geweest. De monstermasten natuurlijk, maar ook de parallelschakeling van de lijnen naar de Weteringkade en die naar Harculo. En dan is er nog de verkabeling van de aansluiting Ommen en Veenoord onder Zwolle - Meeden. Pluspunt is dan wel weer dat de gereconstrueerde N34 nu dichter langs het station loopt.
De Vechtkruising met de verhoogde klassieke donaumasten en de niet verhoogde parallelle rij Duits model donaumasten blijft een kolderiek gezicht. Enerzijds een herinnering aan wat ooit was, maar anderzijds ook een vorm van disrespect aan de historie.
Spoorwegen passeren wordt steeds moeilijker. Prorail wil zo fanatiek van alle onbewaakte overwegen af dat geen enkel middel te zwaar lijkt. Als het uiteindelijke heilig einddoel het laten verdwijnen van alle bewaakte en onbewaakte overwegen is, dan lijkt een volstrekt verknipt en onberijdbaar land voor fietsers alsnog te worden rechtgekletst en te worden opgevat als een accepteerbare concessie. Tja, het kan ook te ver gaan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Twee jaar later is er aardig wat veranderd hier. Op zondagmiddag was ik in de buurt en zijn de constructies voor de 110 kV verkabelingen opgebouwd. De verkabelingen zijn nodig voor ombouwwerkzaamheden van de kruisende 380 kV-Ens-Zwolle en veranderingen op het station.
Rijtje masten op het industrieterrein Hessenpoort. Mast 85 en 5. Mast 88 is inmiddels voorzien van een opstijgpunt onder de mast. Alsof het er altijd voor is bedoeld. Het stijgpunt is ruim voorzien van hekwerk. Nog een keer mast 88, met polafilter voor extra blauwe lucht . De eindmast 1 van de voormalige Frankhuislijn is nu helaas overbodig en zal wel binnenkort verdwijnen. Iets verderop staat er een nieuw 110kV-portaal dat het eindpunt zal gaan betekenen voor de Weteringkade-lijnen. Het portaal is nog in opbouw.
De in 2015 gebouwde masten voor de N35-kruising is versterkt omdat de mast in de toekomst als eindmast zal fungeren. Nog een keer het portaal. Tenslotte nog even de Vechtkruising aangedaan. En de gebundelde 380kV- en voormalige 220kV-lijn bij mastpositie 8 / 23.
Rijtje masten op het industrieterrein Hessenpoort. Mast 85 en 5. Mast 88 is inmiddels voorzien van een opstijgpunt onder de mast. Alsof het er altijd voor is bedoeld. Het stijgpunt is ruim voorzien van hekwerk. Nog een keer mast 88, met polafilter voor extra blauwe lucht . De eindmast 1 van de voormalige Frankhuislijn is nu helaas overbodig en zal wel binnenkort verdwijnen. Iets verderop staat er een nieuw 110kV-portaal dat het eindpunt zal gaan betekenen voor de Weteringkade-lijnen. Het portaal is nog in opbouw.
De in 2015 gebouwde masten voor de N35-kruising is versterkt omdat de mast in de toekomst als eindmast zal fungeren. Nog een keer het portaal. Tenslotte nog even de Vechtkruising aangedaan. En de gebundelde 380kV- en voormalige 220kV-lijn bij mastpositie 8 / 23.
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Hessenweg wordt bijna niks meer waard als al dat 110kV masten zou verdwijnen...
Heeft dit allemaal met magneetveld zones te maken?
Daar komt normaal geen hond komen om al die bijzondere masten dichtbij staan.
Vooral geen kinderen onder de 14 jaar.
Verkabeling kost geld...
Wij met Montini blokjes past gewoon met Deense Lego als er om de verkabeling gaat.
Ik zie in Duitsland ook niet om al die zulke inlussingen onder de grond te brengen.
Wel mooie foto's , Tom.
Ik ga al die masten missen
Komt ook een tweede portaal van de ET-masten, hoop ik?
Heeft dit allemaal met magneetveld zones te maken?
Daar komt normaal geen hond komen om al die bijzondere masten dichtbij staan.
Vooral geen kinderen onder de 14 jaar.
Verkabeling kost geld...
Wij met Montini blokjes past gewoon met Deense Lego als er om de verkabeling gaat.
Ik zie in Duitsland ook niet om al die zulke inlussingen onder de grond te brengen.
Wel mooie foto's , Tom.
Ik ga al die masten missen
Komt ook een tweede portaal van de ET-masten, hoop ik?
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Mooie fotoserie Tom !
Inderdaad heel wat aanpassingen daar bij Hessenweg, wat onder andere ook opvallend is is dat nu de lijnen naar Weteringkade nieuwe eindportalen krijgen (en de 110 kV die in het verleden tussen het 110 kV station en hoekmast 2 van Zwolle-Meeden liep) dat we bij Hessenweg nethistorie hebben met twee hogere masten die verhoogd zijn waar de 220 en 380 kV over de 110 kV verbindingen heen spande. Mast 293 (vroeger 30) van Zwolle-Zeijerveen en mast 89 van Zwolle-Ens.
Inderdaad heel wat aanpassingen daar bij Hessenweg, wat onder andere ook opvallend is is dat nu de lijnen naar Weteringkade nieuwe eindportalen krijgen (en de 110 kV die in het verleden tussen het 110 kV station en hoekmast 2 van Zwolle-Meeden liep) dat we bij Hessenweg nethistorie hebben met twee hogere masten die verhoogd zijn waar de 220 en 380 kV over de 110 kV verbindingen heen spande. Mast 293 (vroeger 30) van Zwolle-Zeijerveen en mast 89 van Zwolle-Ens.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 19 jun 2023 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
Mooie fotoserie maar jammer van de 110kV eindmasten die gaan verdwijnen. Jammer dat er ook weer enkele unieke masten gaan sneuvelen, vooral zonde van de inmiddels zeldzame IJsselmij ET-masten. Na de sloop is de eindmast bij Tusveld de enig overgebleven viercircuits 110kV IJsselmij dennenboommast en misschien is die over een paar jaar ook wel weg...
Wel een apart detail dat straks de 220kV verbinding tussen Ens en de Hessenweg nog (grotendeels) de originele geleiders uit 1972 heeft en dat van de parallelle 380kV verbinding de geleiders uit 1988 vervangen zijn
Wel een apart detail dat straks de 220kV verbinding tussen Ens en de Hessenweg nog (grotendeels) de originele geleiders uit 1972 heeft en dat van de parallelle 380kV verbinding de geleiders uit 1988 vervangen zijn
Re: Zwolle Hessenweg en de Vechtkruising
@Jarno, de verkabelingen zijn niet vanwege M-velden, maar vooral nodig voor de veilige ombouw van de geleiderwerkzaamheden van Ens-Zwolle. Het is niet mogelijk om alle 110kV tegelijk uit bedrijf te nemen, daardoor is dit helaas de enige optie.
Er komt geen tweede portaal, omdat de circuits in de Weteringkade-lijnen al zijn samengenomen. In het eindveldje naar het portaal wordt een dikke geleider toegepast die de gezamenlijke capaciteit van de twee circuits aankan.
@Bram: inderdaad, mast 89 is wel erg onnodig hoog straks in de toekomst.
@Peter: mee eens, erg betreurenswaardig dat een unieke eindmast verdwijnt en weer twee Donaumasten verdwijnen uit de oude Zwolle-Hoogeveen lijn.
Er komt geen tweede portaal, omdat de circuits in de Weteringkade-lijnen al zijn samengenomen. In het eindveldje naar het portaal wordt een dikke geleider toegepast die de gezamenlijke capaciteit van de twee circuits aankan.
@Bram: inderdaad, mast 89 is wel erg onnodig hoog straks in de toekomst.
@Peter: mee eens, erg betreurenswaardig dat een unieke eindmast verdwijnt en weer twee Donaumasten verdwijnen uit de oude Zwolle-Hoogeveen lijn.