Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Fraaie plaatjes PJK, net als hier bij Vierverlaten Eemshaven vordert het daar ook in een goed tempo !
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie foto's, bijzonder om ook het nieuwe portaal te zien. Stevige jongen zo te zien.
Mast 1002 is ook interessant dat de pylonen bij die positie niet parallel zijn geplaatst.
En natuurlijk de dubbele bliksemtraverse, bij 1001 zelfs uitgerust met twee bliksemgeleiders aan één kant.
Mast 1002 is ook interessant dat de pylonen bij die positie niet parallel zijn geplaatst.
En natuurlijk de dubbele bliksemtraverse, bij 1001 zelfs uitgerust met twee bliksemgeleiders aan één kant.
Positie 1009-1022
Tijd voor deel 2. Nog net zo grijs maar iets minder nat inmiddels.
Vanaf de twee stompjes van positie 1005 staat er dus niets overeind tot en met positie 1015. Hier de fundamenten van positie 1009 die vers zijn gestort. Dit zijn dus ook de kooien waar Hans zich in heeft weten te wurmen in Groningen?
Positie 1016-1017-1018 zijn de crossing waar de 150kV verbinding naar Terneuzen een klein stukje ondergrond gaat, nabij Oude Zanddijk. Hier van een afstandje net te zien.
Voor deze kruising zijn in 2019 opstijgpunten 22A en 22B gerealiseerd. Nieuwe masten, maar wel in hetzelfde mastontwerp als de oude lijn van de splitsing Oude Zanddijk tot opstijgpunt Ellewoutsdijk.
Dan komt het voorlopige hoogtepunt van deze lijn: hoekpositie 1018. Hij staat vlakbij de weg en is echt behoorlijk indrukwekkend. De lijn maakt hier een vrij scherpe hoek naar het noorden. Van één circuit is de bretel van de bovenste fase nog niet helemaal goed afgehangen. Omdat deze jongen(s) zo indrukwekkend zijn, bijzonder veel foto's gemaakt.
Aan de overkant gaat het verder met positie 1019-2020 en opnieuw een hoekpositie 2021. Al die geleiders hangen inmiddels; alleen de afstandhouders zijn nog niet allemaal ingevaren.
Kijken we achterom dan zien we weer positie 1018. Die er gek genoeg vanuit deze hoek dan weer uitziet als een normale afspanmast, zonder lijnhoek. Maar schijn bedriegt.
Aan de andere kant van dit lijnstuk staan we bij positie 1021. Die wacht op de vervolggeleiders naar 1022 en verder. Daar liggen de isolatoren op de grond al klaar en zien we dat er al een heel stuk verder gebouwd is.
In het volgende deel ga ik verder bij de volgende hoekmast nummer 1028.
Vanaf de twee stompjes van positie 1005 staat er dus niets overeind tot en met positie 1015. Hier de fundamenten van positie 1009 die vers zijn gestort. Dit zijn dus ook de kooien waar Hans zich in heeft weten te wurmen in Groningen?
Positie 1016-1017-1018 zijn de crossing waar de 150kV verbinding naar Terneuzen een klein stukje ondergrond gaat, nabij Oude Zanddijk. Hier van een afstandje net te zien.
Voor deze kruising zijn in 2019 opstijgpunten 22A en 22B gerealiseerd. Nieuwe masten, maar wel in hetzelfde mastontwerp als de oude lijn van de splitsing Oude Zanddijk tot opstijgpunt Ellewoutsdijk.
Dan komt het voorlopige hoogtepunt van deze lijn: hoekpositie 1018. Hij staat vlakbij de weg en is echt behoorlijk indrukwekkend. De lijn maakt hier een vrij scherpe hoek naar het noorden. Van één circuit is de bretel van de bovenste fase nog niet helemaal goed afgehangen. Omdat deze jongen(s) zo indrukwekkend zijn, bijzonder veel foto's gemaakt.
Aan de overkant gaat het verder met positie 1019-2020 en opnieuw een hoekpositie 2021. Al die geleiders hangen inmiddels; alleen de afstandhouders zijn nog niet allemaal ingevaren.
Kijken we achterom dan zien we weer positie 1018. Die er gek genoeg vanuit deze hoek dan weer uitziet als een normale afspanmast, zonder lijnhoek. Maar schijn bedriegt.
Aan de andere kant van dit lijnstuk staan we bij positie 1021. Die wacht op de vervolggeleiders naar 1022 en verder. Daar liggen de isolatoren op de grond al klaar en zien we dat er al een heel stuk verder gebouwd is.
In het volgende deel ga ik verder bij de volgende hoekmast nummer 1028.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Weer fraaie plaatjes PJK !
Zoals Hans al aangaf kon hij met gemak in de ankerkooi komen, bij mij ging dat op dat moment wat lastiger omdat ik wat breder ben, maar het mooiste is en blijft natuurlijk dat Hans en ik daar de kans hebben mogen en kunnen nemen dat we in een ankerkooi konden .
Zoals Hans al aangaf kon hij met gemak in de ankerkooi komen, bij mij ging dat op dat moment wat lastiger omdat ik wat breder ben, maar het mooiste is en blijft natuurlijk dat Hans en ik daar de kans hebben mogen en kunnen nemen dat we in een ankerkooi konden .
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
I'm in your camp on that...Bram Gaastra schreef: ↑06 okt 2021 22:26Zoals Hans al aangaf kon hij met gemak in de ankerkooi komen, bij mij ging dat op dat moment wat lastiger omdat ik wat breder ben, maar het mooiste is en blijft natuurlijk dat Hans en ik daar de kans hebben mogen en kunnen nemen dat we in een ankerkooi konden .
Oh. En voor wie er wat meer oriëntatie bij wil:
https://ten.projectatlas.app/zuid-west- ... ,13.78,0,0
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie reportage, begin al aardig te wennen aan deze masten .
Vooral de steunmasten vind ik toch wel mooi om te zien dan. Hoekmasten komen me toch wat "norsig" over .
Die 150 kV vakwerkmasten zijn voorzien van indrukwekkend leuningwerk wat dan wel weer wat ontsierd helaas.
Vooral de steunmasten vind ik toch wel mooi om te zien dan. Hoekmasten komen me toch wat "norsig" over .
Die 150 kV vakwerkmasten zijn voorzien van indrukwekkend leuningwerk wat dan wel weer wat ontsierd helaas.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Bij een ritje in de randstad deze week bedacht ik me ineens waarom deze lijnen zo dominant zijn. En voor mijn gevoel niet makkelijker “opgaan in het landschap” zoals ze ooit verkocht zijn.
En dat zit hem voor mijn gevoel vooral in de verticale ophanging van de fases. Drie boven elkaar, bliksemdraad er boven en vaak nog een extra aarddraad er onder en je rijdt echt af op een muur van draadwerk waar zo’n lijn de autoweg kruist. Zeker met de gebruikelijke vierbundels speelt dat muureffect echt wel zwaar. De klassieke Donau’s zijn daarin veel vriendelijker.
Het zijn dus voor mij niet eens de masten die zo aanwezig zijn in het landschap, als wel al het staal dat ertussen hangt.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooi verslag en ook een interessante observatie voor wat betreft de massieve aanblik van verticaal opgehangen draden.
De Mammoetlijn lijkt er ook wel dubbel zo zwaar door, terwijl het feitelijk maar één extra verdieping is. Het idee van een muur of een enorm hekwerk herken ik wel. Bij hoekposities, of eigenlijk de beide spanvelden aan weerszijden van een hoekpositie, speelt natuurlijk ook mee dat de kettingparameter per draad verschilt, zodat de draden op dezelfde verdieping nooit keurig strak achter elkaar wegvallen. Daardoor lijkt het al gauw wat rommeliger. Op enige afstand van de hoekposities mag je aannemen dat men zijn best doet de zeeg wel precies gelijk te maken per verdieping.
De overkruising van de lijn naar Terneuzen is een ietwat kolderiek gezicht. Ik twijfel sterk of het niet een beter idee was om gewoon een verlaagd portaal te gebruiken op de plek van de overkruising en dan een S+5 en een HB+5 te pakken voor de wintracks. Deze twee hekwerken aan de voet plus de eretitel kortste publieke verkabeling van Nederland wekken de indruk dat het geld oneindig was en politieke correctheid dominant was over logica. (Als in: zo doen we het volgens de nieuwe standaard.)
Verder, wat L E L IJ K dat de bretels een klein beetje in elkaar krimpen bij de hoekmasten en dat ze over een flinke lengte overlappen.
Dan heb je zulke machtige vierbundels en vervolgens krimpen ze bij de hoekmasten in elkaar alsof een of andere supergrote uitvoering van dat rotjochie bij de supermarkt nu eens niet in de bananen maar in de vierbundels heeft geknepen, waarna ze platgeperst en verfrommeld zijn achtergebleven...
De Mammoetlijn lijkt er ook wel dubbel zo zwaar door, terwijl het feitelijk maar één extra verdieping is. Het idee van een muur of een enorm hekwerk herken ik wel. Bij hoekposities, of eigenlijk de beide spanvelden aan weerszijden van een hoekpositie, speelt natuurlijk ook mee dat de kettingparameter per draad verschilt, zodat de draden op dezelfde verdieping nooit keurig strak achter elkaar wegvallen. Daardoor lijkt het al gauw wat rommeliger. Op enige afstand van de hoekposities mag je aannemen dat men zijn best doet de zeeg wel precies gelijk te maken per verdieping.
De overkruising van de lijn naar Terneuzen is een ietwat kolderiek gezicht. Ik twijfel sterk of het niet een beter idee was om gewoon een verlaagd portaal te gebruiken op de plek van de overkruising en dan een S+5 en een HB+5 te pakken voor de wintracks. Deze twee hekwerken aan de voet plus de eretitel kortste publieke verkabeling van Nederland wekken de indruk dat het geld oneindig was en politieke correctheid dominant was over logica. (Als in: zo doen we het volgens de nieuwe standaard.)
Verder, wat L E L IJ K dat de bretels een klein beetje in elkaar krimpen bij de hoekmasten en dat ze over een flinke lengte overlappen.
Dan heb je zulke machtige vierbundels en vervolgens krimpen ze bij de hoekmasten in elkaar alsof een of andere supergrote uitvoering van dat rotjochie bij de supermarkt nu eens niet in de bananen maar in de vierbundels heeft geknepen, waarna ze platgeperst en verfrommeld zijn achtergebleven...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooi om de voortgang van dit project te zien! Echt wennen zal het wel nooit maar de viercircuits Wintrack ziet er in elk geval wel beter uit dan de eerdere generaties wintrack. De hoekmasten zijn ondanks de "geknepen" bretels altijd nog beter dan de horizontale bretels.
De railings op de 150kV eindmasten zien er tenenkrommend uit
De railings op de 150kV eindmasten zien er tenenkrommend uit
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Deel 3 van mijn rondje op 3 oktober hadden jullie nog tegoed. Bij deze.
Voordat we verdergaan met het deel vanaf hoekmast 1028 dat al geleiders heeft kijken we even achterom naar positie 1026 en de posities daarvoor.
Dan is het verder met positie 1027 op de voorgrond en daarachter is weer een flink stuk dat de geleiders al heeft hangen: de lijnvakken 1028-1031 en 1031-1036.
De geleiders hangen weliswaar tussen de posities, maar op dat moment moesten bijvoorbeeld alle bundelafstandhouders nog worden geplaatst.
Aangekomen naast de A58 staan weer twee zware jongens die positie 1031 vormen. Dit is er een die op gaat vallen vanaf de snelweg. Vol in het zicht en vanaf hier loopt de lijn een eindje parallel op met de A58 in oostelijke richting.
Dit stuk hing dus duidelijk in de katrollen op 3 oktober, toen ik deze serie foto's nam. Tot de volgende hoekpositie, 1036. Vanaf daar buigt de lijn ook weer verder af van de A58.
En vanaf 1037 hingen er op dat moment nog geen geleiders in. Wel is hier een vreemd raadsel: na mast 1039 volgt niet mast 1040 maar staat daar eerst mast 1039a ingepland, wat zowaar ook een stevige hoekpositie wordt. Waarom bij een gloednieuwe lijn al een tussenpositie is aangebracht is me een volkomen raadsel. Wie het weet mag het zeggen.
Een stukje verder rijden en rechts zien we 1041 en 1040 staan, aan de linkerkant van de weg - in mijn rijrichting dan in ieder geval - gaat het van positie 1042 verder. Een groot deel tot aan het wisselpunt Willem Annapolder staat dus al bijna!
De laatste foto zijn de stompjes van positie 1048. Dat is de verste positie waar op dat moment iets van gebouwd was.
Station Willem Annapolder is een ijkpunt op deze route. Ten eerste omdat tot hier gebouwd wordt aan Zuidwest-380kv-West-West (als ik het zo mag noemen), waar de nieuwe lijn 4x 380kV draagt. Ten oosten van 150kV-station Willem Annapolder (Eeeeehm... Zuidwest-380kV-West-Oost dan?) zal de lijn straks verdergaan met 2x 380kV en 2x150kV. Daar is nog weinig van te zien. Wellicht wordt er al aan fundamenten gewerkt, maar er staat nog geen positie overeind. Westelijk van Willem Annapolder wordt de bestaande 380kV uiteindelijk geamoveerd, oostelijk daarvan wordt de bestaande 150kV vervangen door de nieuwe verbinding en blijft de huidige 380kV gehandhaafd.
Als laatste de twee portalen 153a en 153b, bedoeld om een van de twee 150kV-circuits naar Willem Annapolder op te spannen in oostelijke richting, en het andere circuit via een piepklein kabeltracé een meter of 20 verder onder de nieuwe lijn door te krijgen om hem via 153b aan de andere kant van de nieuwe lijn op te spannen.
Tot zover. De foto's zijn op. Bezien wat er de volgende keer weer veranderd is.
Voordat we verdergaan met het deel vanaf hoekmast 1028 dat al geleiders heeft kijken we even achterom naar positie 1026 en de posities daarvoor.
Dan is het verder met positie 1027 op de voorgrond en daarachter is weer een flink stuk dat de geleiders al heeft hangen: de lijnvakken 1028-1031 en 1031-1036.
De geleiders hangen weliswaar tussen de posities, maar op dat moment moesten bijvoorbeeld alle bundelafstandhouders nog worden geplaatst.
Aangekomen naast de A58 staan weer twee zware jongens die positie 1031 vormen. Dit is er een die op gaat vallen vanaf de snelweg. Vol in het zicht en vanaf hier loopt de lijn een eindje parallel op met de A58 in oostelijke richting.
Dit stuk hing dus duidelijk in de katrollen op 3 oktober, toen ik deze serie foto's nam. Tot de volgende hoekpositie, 1036. Vanaf daar buigt de lijn ook weer verder af van de A58.
En vanaf 1037 hingen er op dat moment nog geen geleiders in. Wel is hier een vreemd raadsel: na mast 1039 volgt niet mast 1040 maar staat daar eerst mast 1039a ingepland, wat zowaar ook een stevige hoekpositie wordt. Waarom bij een gloednieuwe lijn al een tussenpositie is aangebracht is me een volkomen raadsel. Wie het weet mag het zeggen.
Een stukje verder rijden en rechts zien we 1041 en 1040 staan, aan de linkerkant van de weg - in mijn rijrichting dan in ieder geval - gaat het van positie 1042 verder. Een groot deel tot aan het wisselpunt Willem Annapolder staat dus al bijna!
De laatste foto zijn de stompjes van positie 1048. Dat is de verste positie waar op dat moment iets van gebouwd was.
Station Willem Annapolder is een ijkpunt op deze route. Ten eerste omdat tot hier gebouwd wordt aan Zuidwest-380kv-West-West (als ik het zo mag noemen), waar de nieuwe lijn 4x 380kV draagt. Ten oosten van 150kV-station Willem Annapolder (Eeeeehm... Zuidwest-380kV-West-Oost dan?) zal de lijn straks verdergaan met 2x 380kV en 2x150kV. Daar is nog weinig van te zien. Wellicht wordt er al aan fundamenten gewerkt, maar er staat nog geen positie overeind. Westelijk van Willem Annapolder wordt de bestaande 380kV uiteindelijk geamoveerd, oostelijk daarvan wordt de bestaande 150kV vervangen door de nieuwe verbinding en blijft de huidige 380kV gehandhaafd.
Als laatste de twee portalen 153a en 153b, bedoeld om een van de twee 150kV-circuits naar Willem Annapolder op te spannen in oostelijke richting, en het andere circuit via een piepklein kabeltracé een meter of 20 verder onder de nieuwe lijn door te krijgen om hem via 153b aan de andere kant van de nieuwe lijn op te spannen.
Tot zover. De foto's zijn op. Bezien wat er de volgende keer weer veranderd is.
Laatst gewijzigd door PJK op 14 okt 2021 23:30, 3 keer totaal gewijzigd.