Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Bram Gaastra » 04 okt 2021 08:47

Fraaie plaatjes PJK, net als hier bij Vierverlaten Eemshaven vordert het daar ook in een goed tempo !

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Tom » 04 okt 2021 20:48

Mooie foto's, bijzonder om ook het nieuwe portaal te zien. Stevige jongen zo te zien.
Mast 1002 is ook interessant dat de pylonen bij die positie niet parallel zijn geplaatst.
En natuurlijk de dubbele bliksemtraverse, bij 1001 zelfs uitgerust met twee bliksemgeleiders aan één kant.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Positie 1009-1022

Bericht door PJK » 06 okt 2021 22:11

Tijd voor deel 2. Nog net zo grijs maar iets minder nat inmiddels.

Vanaf de twee stompjes van positie 1005 staat er dus niets overeind tot en met positie 1015. Hier de fundamenten van positie 1009 die vers zijn gestort. Dit zijn dus ook de kooien waar Hans zich in heeft weten te wurmen in Groningen?

IMG_1472.jpg
Positie 1009
IMG_1472.jpg (911.56 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1473.jpg
Positie 1009 close
IMG_1473.jpg (1.16 MiB) 5664 keer bekeken

Positie 1016-1017-1018 zijn de crossing waar de 150kV verbinding naar Terneuzen een klein stukje ondergrond gaat, nabij Oude Zanddijk. Hier van een afstandje net te zien.

IMG_1475.jpg
Positie 1016-1018 bij Oude Zanddijk
IMG_1475.jpg (689.2 KiB) 5664 keer bekeken

Voor deze kruising zijn in 2019 opstijgpunten 22A en 22B gerealiseerd. Nieuwe masten, maar wel in hetzelfde mastontwerp als de oude lijn van de splitsing Oude Zanddijk tot opstijgpunt Ellewoutsdijk.

IMG_1483.jpg
Borssele-Ellewoutsdijk OSP 22B
IMG_1483.jpg (880.21 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1485.jpg
Borssele-Ellewoutsdijk OSP 22A
IMG_1485.jpg (864.12 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1511.jpg
ZW-380kV West kruist 150kV
IMG_1511.jpg (720.51 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1530.jpg
Positie 1017 met OSP 22B
IMG_1530.jpg (663.18 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1534.jpg
Beide opstijgpunten
IMG_1534.jpg (750.19 KiB) 5664 keer bekeken

Dan komt het voorlopige hoogtepunt van deze lijn: hoekpositie 1018. Hij staat vlakbij de weg en is echt behoorlijk indrukwekkend. De lijn maakt hier een vrij scherpe hoek naar het noorden. Van één circuit is de bretel van de bovenste fase nog niet helemaal goed afgehangen. Omdat deze jongen(s) zo indrukwekkend zijn, bijzonder veel foto's gemaakt.

IMG_1512.jpg
Hoekmast 1018
IMG_1512.jpg (604.32 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1514.jpg
Hoekmast 1018
IMG_1514.jpg (637.52 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1513.jpg
Detail hoekmast 1018
IMG_1513.jpg (460.88 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1520.jpg
Nogmaals hoekmast 1018
IMG_1520.jpg (565.22 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1527.jpg
Detail hoekmast 1018
IMG_1527.jpg (581.67 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1518.jpg
Positie 1018 tot 1016
IMG_1518.jpg (608.11 KiB) 5664 keer bekeken

Aan de overkant gaat het verder met positie 1019-2020 en opnieuw een hoekpositie 2021. Al die geleiders hangen inmiddels; alleen de afstandhouders zijn nog niet allemaal ingevaren.

IMG_1522.jpg
1019-1021 zijn bedraad
IMG_1522.jpg (633.54 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1523.jpg
1022 en verder
IMG_1523.jpg (630.07 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1540.jpg
1021 en verder naast de lijn naar Goes
IMG_1540.jpg (678.79 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1549.jpg
Positie 1020
IMG_1549.jpg (567.06 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1553.jpg
Positie 1020-1021
IMG_1553.jpg (569.31 KiB) 5664 keer bekeken

Kijken we achterom dan zien we weer positie 1018. Die er gek genoeg vanuit deze hoek dan weer uitziet als een normale afspanmast, zonder lijnhoek. Maar schijn bedriegt.

IMG_1544.jpg
Hoekmast 1018 vanuit een andere hoek lijkt een afspanmast
IMG_1544.jpg (668.35 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1555.jpg
Terugkijkend op 1019 en 1018
IMG_1555.jpg (669.91 KiB) 5664 keer bekeken

Aan de andere kant van dit lijnstuk staan we bij positie 1021. Die wacht op de vervolggeleiders naar 1022 en verder. Daar liggen de isolatoren op de grond al klaar en zien we dat er al een heel stuk verder gebouwd is.

IMG_1556.jpg
De geleiders eindigen nu bij 2021
IMG_1556.jpg (563.46 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1557.jpg
Vanaf 1022 geen geleiders meer
IMG_1557.jpg (467.33 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1558.jpg
Wel liggen hier de isolatoren al klaar.
IMG_1558.jpg (1005.98 KiB) 5664 keer bekeken
IMG_1560.jpg
Dan liever de lucht in...
IMG_1560.jpg (1.01 MiB) 5664 keer bekeken

In het volgende deel ga ik verder bij de volgende hoekmast nummer 1028.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Bram Gaastra » 06 okt 2021 22:26

Weer fraaie plaatjes PJK !
Zoals Hans al aangaf kon hij met gemak in de ankerkooi komen, bij mij ging dat op dat moment wat lastiger omdat ik wat breder ben, maar het mooiste is en blijft natuurlijk dat Hans en ik daar de kans hebben mogen en kunnen nemen dat we in een ankerkooi konden 🙃.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door PJK » 06 okt 2021 22:34

Bram Gaastra schreef:
06 okt 2021 22:26
Zoals Hans al aangaf kon hij met gemak in de ankerkooi komen, bij mij ging dat op dat moment wat lastiger omdat ik wat breder ben, maar het mooiste is en blijft natuurlijk dat Hans en ik daar de kans hebben mogen en kunnen nemen dat we in een ankerkooi konden 🙃.
I'm in your camp on that... :wtvnnks:

Oh. En voor wie er wat meer oriëntatie bij wil:
https://ten.projectatlas.app/zuid-west- ... ,13.78,0,0

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Tom » 06 okt 2021 23:20

Mooie reportage, begin al aardig te wennen aan deze masten :grin: .
Vooral de steunmasten vind ik toch wel mooi om te zien dan. Hoekmasten komen me toch wat "norsig" over :lol: .

Die 150 kV vakwerkmasten zijn voorzien van indrukwekkend leuningwerk wat dan wel weer wat ontsierd helaas.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door PJK » 06 okt 2021 23:29

Tom schreef:
06 okt 2021 23:20
Mooie reportage, begin al aardig te wennen aan deze masten :grin:
Bij een ritje in de randstad deze week bedacht ik me ineens waarom deze lijnen zo dominant zijn. En voor mijn gevoel niet makkelijker “opgaan in het landschap” zoals ze ooit verkocht zijn.

En dat zit hem voor mijn gevoel vooral in de verticale ophanging van de fases. Drie boven elkaar, bliksemdraad er boven en vaak nog een extra aarddraad er onder en je rijdt echt af op een muur van draadwerk waar zo’n lijn de autoweg kruist. Zeker met de gebruikelijke vierbundels speelt dat muureffect echt wel zwaar. De klassieke Donau’s zijn daarin veel vriendelijker.

Het zijn dus voor mij niet eens de masten die zo aanwezig zijn in het landschap, als wel al het staal dat ertussen hangt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Hans » 08 okt 2021 20:54

Mooi verslag en ook een interessante observatie voor wat betreft de massieve aanblik van verticaal opgehangen draden.
De Mammoetlijn lijkt er ook wel dubbel zo zwaar door, terwijl het feitelijk maar één extra verdieping is. Het idee van een muur of een enorm hekwerk herken ik wel. Bij hoekposities, of eigenlijk de beide spanvelden aan weerszijden van een hoekpositie, speelt natuurlijk ook mee dat de kettingparameter per draad verschilt, zodat de draden op dezelfde verdieping nooit keurig strak achter elkaar wegvallen. Daardoor lijkt het al gauw wat rommeliger. Op enige afstand van de hoekposities mag je aannemen dat men zijn best doet de zeeg wel precies gelijk te maken per verdieping.

De overkruising van de lijn naar Terneuzen is een ietwat kolderiek gezicht. Ik twijfel sterk of het niet een beter idee was om gewoon een verlaagd portaal te gebruiken op de plek van de overkruising en dan een S+5 en een HB+5 te pakken voor de wintracks. Deze twee hekwerken aan de voet plus de eretitel kortste publieke verkabeling van Nederland wekken de indruk dat het geld oneindig was en politieke correctheid dominant was over logica. (Als in: zo doen we het volgens de nieuwe standaard.)

Verder, wat L E L IJ K dat de bretels een klein beetje in elkaar krimpen bij de hoekmasten en dat ze over een flinke lengte overlappen. :puntjepuntje:
Dan heb je zulke machtige vierbundels en vervolgens krimpen ze bij de hoekmasten in elkaar alsof een of andere supergrote uitvoering van dat rotjochie bij de supermarkt nu eens niet in de bananen maar in de vierbundels heeft geknepen, waarna ze platgeperst en verfrommeld zijn achtergebleven...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door Peter » 13 okt 2021 22:59

Mooi om de voortgang van dit project te zien! Echt wennen zal het wel nooit maar de viercircuits Wintrack ziet er in elk geval wel beter uit dan de eerdere generaties wintrack. De hoekmasten zijn ondanks de "geknepen" bretels altijd nog beter dan de horizontale bretels.

De railings op de 150kV eindmasten zien er tenenkrommend uit :s

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West

Bericht door PJK » 14 okt 2021 22:35

Deel 3 van mijn rondje op 3 oktober hadden jullie nog tegoed. Bij deze.

Voordat we verdergaan met het deel vanaf hoekmast 1028 dat al geleiders heeft kijken we even achterom naar positie 1026 en de posities daarvoor.

IMG_1570.jpg
Nog even terugkijkend naar 1026 en daarvoor
IMG_1570.jpg (406.77 KiB) 5477 keer bekeken

Dan is het verder met positie 1027 op de voorgrond en daarachter is weer een flink stuk dat de geleiders al heeft hangen: de lijnvakken 1028-1031 en 1031-1036.

IMG_1571.jpg
1027 op de voorgrond, daarachter 1028 en verder
IMG_1571.jpg (476.57 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1566.jpg
Hoekmast 1028 en verder
IMG_1566.jpg (714.95 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1572.jpg
Hoekmast 1028
IMG_1572.jpg (416.1 KiB) 5477 keer bekeken

De geleiders hangen weliswaar tussen de posities, maar op dat moment moesten bijvoorbeeld alle bundelafstandhouders nog worden geplaatst.

IMG_1574.jpg
Steunmast 1029
IMG_1574.jpg (472.71 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1579.jpg
Steunmast 1030, daarachter 1029 en 1028
IMG_1579.jpg (729.33 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1580.jpg
Steunmast 1029, daarachter 1028 en lager
IMG_1580.jpg (734.87 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1588.jpg
Detail van steunmast 1030
IMG_1588.jpg (375.47 KiB) 5477 keer bekeken

Aangekomen naast de A58 staan weer twee zware jongens die positie 1031 vormen. Dit is er een die op gaat vallen vanaf de snelweg. Vol in het zicht en vanaf hier loopt de lijn een eindje parallel op met de A58 in oostelijke richting.

IMG_1581.jpg
Hoekmast 1031 prominent naast de A58
IMG_1581.jpg (575.44 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1583.jpg
Steunmast 1032
IMG_1583.jpg (337.54 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1584.jpg
1032 en optellend
IMG_1584.jpg (733.6 KiB) 5477 keer bekeken

Dit stuk hing dus duidelijk in de katrollen op 3 oktober, toen ik deze serie foto's nam. Tot de volgende hoekpositie, 1036. Vanaf daar buigt de lijn ook weer verder af van de A58.

IMG_1598.jpg
Hoekmast 1036
IMG_1598.jpg (520.78 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1601.jpg
Lijnvak 1036 tot (achteraan) 1031
IMG_1601.jpg (594.89 KiB) 5477 keer bekeken

En vanaf 1037 hingen er op dat moment nog geen geleiders in. Wel is hier een vreemd raadsel: na mast 1039 volgt niet mast 1040 maar staat daar eerst mast 1039a ingepland, wat zowaar ook een stevige hoekpositie wordt. Waarom bij een gloednieuwe lijn al een tussenpositie is aangebracht is me een volkomen raadsel. Wie het weet mag het zeggen.

IMG_1602.jpg
1037, daarachter 1038, 1039
IMG_1602.jpg (424.35 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1604.jpg
Gewicht van 1037
IMG_1604.jpg (840.04 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1605.jpg
Positie 1037
IMG_1605.jpg (222.08 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1606.jpg
Gewicht van positie 1037
IMG_1606.jpg (631.67 KiB) 5477 keer bekeken

Een stukje verder rijden en rechts zien we 1041 en 1040 staan, aan de linkerkant van de weg - in mijn rijrichting dan in ieder geval - gaat het van positie 1042 verder. Een groot deel tot aan het wisselpunt Willem Annapolder staat dus al bijna!

IMG_1609.jpg
1041 en daarachter 1040
IMG_1609.jpg (455.76 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1608.jpg
Positie 1042 en verder
IMG_1608.jpg (497.21 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1611.jpg
1044 is weer een afspanmast, daarachter 1045 en verder
IMG_1611.jpg (753.62 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1613.jpg
Positie 1048 in aanbouw
IMG_1613.jpg (376.67 KiB) 5477 keer bekeken

De laatste foto zijn de stompjes van positie 1048. Dat is de verste positie waar op dat moment iets van gebouwd was.

Station Willem Annapolder is een ijkpunt op deze route. Ten eerste omdat tot hier gebouwd wordt aan Zuidwest-380kv-West-West (als ik het zo mag noemen), waar de nieuwe lijn 4x 380kV draagt. Ten oosten van 150kV-station Willem Annapolder (Eeeeehm... Zuidwest-380kV-West-Oost dan?) zal de lijn straks verdergaan met 2x 380kV en 2x150kV. Daar is nog weinig van te zien. Wellicht wordt er al aan fundamenten gewerkt, maar er staat nog geen positie overeind. Westelijk van Willem Annapolder wordt de bestaande 380kV uiteindelijk geamoveerd, oostelijk daarvan wordt de bestaande 150kV vervangen door de nieuwe verbinding en blijft de huidige 380kV gehandhaafd.


IMG_1626.jpg
150kV Station Willem-Annapolder
IMG_1626.jpg (801.76 KiB) 5477 keer bekeken

Als laatste de twee portalen 153a en 153b, bedoeld om een van de twee 150kV-circuits naar Willem Annapolder op te spannen in oostelijke richting, en het andere circuit via een piepklein kabeltracé een meter of 20 verder onder de nieuwe lijn door te krijgen om hem via 153b aan de andere kant van de nieuwe lijn op te spannen.

IMG_1630.jpg
Links portaal 153a, rechts 153b
IMG_1630.jpg (698.55 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1632.jpg
Portaal 153a
IMG_1632.jpg (933.48 KiB) 5477 keer bekeken
IMG_1633.jpg
Portaal 153b
IMG_1633.jpg (531.63 KiB) 5477 keer bekeken

Tot zover. De foto's zijn op. Bezien wat er de volgende keer weer veranderd is.
Laatst gewijzigd door PJK op 14 okt 2021 23:30, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie