Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Weer fraaie plaatjes PJK !
Ik ben zowieso benieuwd hoe de situatie rondom het knooppunt eruit gaat zien waar de verbinding later in één keer van 4 × 380 kV naar 2 × 380 kV gaat en in de 2 circuit wintrack en de Donau's naar Rilland verder zijn weg gaat volgen.
Ik ben zowieso benieuwd hoe de situatie rondom het knooppunt eruit gaat zien waar de verbinding later in één keer van 4 × 380 kV naar 2 × 380 kV gaat en in de 2 circuit wintrack en de Donau's naar Rilland verder zijn weg gaat volgen.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Als je een voorproefje wil moet je HIER maar eens klikken. Dat doen ze bij Tennet toch goed! Die visualisaties in ProjectAtlas zijn eigenlijk wel geweldig! Hopelijk blijven ze voor eeuwig online.Bram Gaastra schreef: ↑14 okt 2021 22:43Weer fraaie plaatjes PJK !
Ik ben zowieso benieuwd hoe de situatie rondom het knooppunt eruit gaat zien waar de verbinding later in één keer van 4 × 380 kV naar 2 × 380 kV gaat en in de 2 circuit wintrack en de Donau's naar Rilland verder zijn weg gaat volgen.
Daar zie je ook dat twee circuits van één paal doorgaan op de bestaande vakwerklijn naar Rilland en de andere twee 380kV van de andere paal op de nog te bouwen 380/150-Wintrack-lijn. Bij positie 1050P1 en P2 en 1050A en 1050B wijken de palen ook al een beetje. Ergo nogmaals (al eens door Hans benoemd): een 4x 380kV Wintrack positie bestaat eigenlijk gewoon uit twee afzonderlijke tweecircuits 380kV-lijnen die in elkaars valbereik zijn gebouwd. En dus de facto illegaal ...
Laatst gewijzigd door PJK op 14 okt 2021 23:26, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
PJK schreef: ↑14 okt 2021 22:51Als je een voorproefje wil moet je HIER maar eens klikken. Dat doen ze bij Tennet toch goed! Die visualisaties in ProjectAtlas zijn eigenlijk wel geweldig! Hopelijk blijven ze voor eeuwig online.Bram Gaastra schreef: ↑14 okt 2021 22:43Weer fraaie plaatjes PJK !
Ik ben zowieso benieuwd hoe de situatie rondom het knooppunt eruit gaat zien waar de verbinding later in één keer van 4 × 380 kV naar 2 × 380 kV gaat en in de 2 circuit wintrack en de Donau's naar Rilland verder zijn weg gaat volgen.
Wel apart trouwens dat ze daar niet net als eindmast 1001 bij Borsele niet één 4 circuit wintrack pyloon gebruiken. Maar aan de andere kant zoals het op de projectatlas staat dat beide pylonen van mast 150 verder uit elkaar staan begrijp ik ook wel.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
PS: Ze hadden bij het maken van de visualisatie trouwens nog niet echt in de smiezen hoe de ophanging bij positie 1051 uiteindelijk zou worden. Dat is wel een heel erg strak design zo...
- Bijlagen
-
- 1051.jpg (47.29 KiB) 5564 keer bekeken
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Nou, dat is niet helemaal waar. Men heeft in 2013 bij het verschijnen van het KEMA-rapport waarin dit wordt benoemd een vrij creatieve manier gevonden om uit de problemen te blijven. De basisregel is dat drie of meer circuits op koppelnetniveau (220 of 380 kV) op één mastpositie, of binnen elkaars valbereik, niet meer wordt toegestaan vanaf 2013. Maar er zijn uitzonderingen. Zo mag het wel als:
- De situatie zich bevindt in een verbinding of netdeel dat geen onderdeel is van de landelijke ringvorm
- De situatie reeds voor 2013 bestond
- Er sprake is van het derde of vierde circuit als grondkabel
- Er sprake is van een tijdelijke situatie zoals een noodlijn
- Er sprake is van een onvermijdbare situatie, zoals op de plek waar twee verbindingen op een trafostation binnenlopen
In de praktijk betekent dat dus slechts:
- Drie of meer circuits op koppelnetniveau (220 of 380 kV) op één mastpositie, of binnen elkaars valbereik, illegaal zijn in nieuwe (na 2013) situaties in de landelijke ring of in rechtstreekse interconnecties bij permanente, volledig bovengrondse aanleg.
Er is maar één landelijke ring. De 220 kV-ring wordt de mond gesnoerd door 'm niet landelijk te verklaren en de twee Westlandringen waren in 2013 nog niet gereed. Zwolle - Ens staat er ook al langer dan 2013. Verder zorgen de uitzonderingen ervoor dat de bestaande overtredingen in de landelijke ring met de Kleerkasten in Brabant de dans ontspringen, dat de knijpzones vlakbij stations zoals Krimpen geen probleem meer zijn, dat de bestaande situatie met de Mammoetlijn en Vierverlaten - Robbenplaat ontsnappen, en zelfs ook dat de toekomstige situaties met viercircuitwintracks beide ontsnappen. Immers, de steeklijn naar Borssele is geen rechtstreekse interconnectie meer sinds de drieweg op Rilland in een volwaardig trafostation is veranderd. Ook Vierverlaten - Oudeschip is geen deel van de landelijke ring.
Zelfs als men vandaag een ander zou aanscherpen en alle ringvormen per direct wel als een verbodsgebied gaat beschouwen, dan nog ontstaat er geen enkele nieuwe overtreding bij voltooiing van de twee viercircuitwintracklijnen. Oudeschip - Vierverlaten is geen onderdeel van een 380 kV-ring. Hij wordt dat wel als ooit Vierverlaten - Ens (of Vierverlaten - Oterleek) gereed komt, maar dan is er een situatie waarbij alleen de laatste, ringsluitende verbinding het artikel activeert, waardoor voor alle oudere verbindingen in die ring automatisch de andere clausule weer in werking treedt, namelijk handhaving van een al eerder bestaande situatie van voordat een ring is gesloten.
Samengevat moet je aardig je best doen om als netstrateeg deze regel te kunnen overtreden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Het lijkt op een Belgische regel met meer uitzonderingen dan regels.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Op weg naar Zeeland kwam ik deze flinke jongens tegen:
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Fraaie foto's van de Vlakecrossing Shrek !
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Eenzaam staat hij te wachten op de geleiders vanuit de buismasten..