Wie kent het niet, het Zijkanaal C, dagelijks met een vaste plek in de file info op radio en tv. Dat komt door de beweegbare brug die om 5h30 en 13 uur bediend wordt. Maar het het Zijkanaal C biedt ons ook nog een mooie crossing in de 150kV duplex-lijn Velsen - Vijfhuizen. De dagen van deze masten zijn geteld, Randstad380 komt ervoor in de plaats.
Crossing over het Zijkanaal C
Re: Crossing over het Zijkanaal C
mooie crossings van mijn favoriete et-type, jammer dat juist deze masten verkabelt moeten worden door die lelijke wintrack masten, over uiterlijk gesproken.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Crossing over het Zijkanaal C
Jammer dat deze masten weggaan.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Crossing over het Zijkanaal C
Verhip, dat is hetzelfde mastontwerp als dat waar de PUEM in Utrecht een heuse fetisj voor leek te hebben. In Friesland zie je ze trouwens ook. Tussen Veenendaal en Driebergen zijn ze zelfs aan één zijde rood geverfd. Reden onbekend, misschien een gevalletje van randstaafschildering goes wild?
Enfin, 380 kV maakt meer kapot dan je lief is. Dat blijkt maar weer. Maar wat me dan wel weer intrigeert is de aanwezigheid van kunststof isolators in de verbinding. Is hij soms recentelijk (na 2005) nog onderhouden? Een opwaardering is onwaarschijnlijk gezien de enkele geleiders die er anno vandaag nog steeds aan hangen.
Enfin, 380 kV maakt meer kapot dan je lief is. Dat blijkt maar weer. Maar wat me dan wel weer intrigeert is de aanwezigheid van kunststof isolators in de verbinding. Is hij soms recentelijk (na 2005) nog onderhouden? Een opwaardering is onwaarschijnlijk gezien de enkele geleiders die er anno vandaag nog steeds aan hangen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Crossing over het Zijkanaal C
In foto DSCN0236 van Knarvel zie ik een ET-hoekmast (zonder kattenoren!!) waarin de enkelvoudige geleiders op dubbele geleiders overgaan. Er is dus sprake van een partiële upgrade.Hans schreef:Een opwaardering is onwaarschijnlijk gezien de enkele geleiders die er anno vandaag nog steeds aan hangen.
Inderdaad, die driehoeken op beide uiteinden van de bovenste traverse zie je in Utrecht. En ik vind het op zijn Amsterdams gezegd inderdaad geen porum (zij het alleen voor gewone draagmasten). Een benaderbaar exemplaar is: A2 richting het zuiden, direct na de passage van knooppuunt Lunetten. Eventueel kan ik je binnenkort nog een mastnummer opgeven door ter plaatse bij wijze van uitzondering op de rechter rijstrook te rijden. (Maar dat kom je natuurlijk ook via OSM aan de weet.) Ook langs de A9 kun je ze zien.
@Hans:Fetishism, the attribution of religious or mystical qualities to inanimate objects, known as fetishes.[Wikipedia]
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 29 okt 2012 10:33, 5 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Crossing over het Zijkanaal C
Dat viel mij ook pas net op toen jij het zei. En het is ook nog een wisselmast.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Crossing over het Zijkanaal C
Volgens mij is het gezichtsbedrog op de foto van Knarvel en heeft de lijn zeker tot Vijfhuizen dubbele geleiders. De masten zijn inderdaad gelijk aan de oude PUEM masten. Bij Diemen zijn ook nog enkele exemplaren te vinden.
Dat 380kV alles kapot maakt is niet altijd zo, een 380kV lattenmast kan ik enorm waarderen Met de bouw van de 380kV lijn Zwolle - Meeden - Eemshaven zijn de provincies Groningen en Drenthe hoogspanningstechnisch een stuk interessanter geworden
Wintracks maken meer kapot dan je lief is Dan is het verkabelen van de 150kV lijnen nog een betere optie dan ze aan wintrackcombinatiemasten te hangen. De gewone versie zoals bij Bleiswijk gaat nog wel.
Dat 380kV alles kapot maakt is niet altijd zo, een 380kV lattenmast kan ik enorm waarderen Met de bouw van de 380kV lijn Zwolle - Meeden - Eemshaven zijn de provincies Groningen en Drenthe hoogspanningstechnisch een stuk interessanter geworden
Wintracks maken meer kapot dan je lief is Dan is het verkabelen van de 150kV lijnen nog een betere optie dan ze aan wintrackcombinatiemasten te hangen. De gewone versie zoals bij Bleiswijk gaat nog wel.
Re: Crossing over het Zijkanaal C
Eh, verkabelt wordt deze lijn niet. Als Vijfhuizen 380kV transformatoren heeft, is deze voedende lijn vanuit Velsen overbodig. Als het allemaal klaar is ontstaat er een apart 150kV deel-net noordelijk van het Noordzeekanaal wat vanuit Oostzaan en Diemen gevoed wordt. (En natuurlijk vanuit de div. centrales voor zover die dan in bedrijf zijn).bas380 schreef: ... jammer dat juist deze masten verkabelt moeten worden ...