Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Dit ziet er in mijn ogen best wel rommelig uit.
Ik vind ook dat ze hier beter voor vakwerkmasten hadden moeten gaan
Ik vind ook dat ze hier beter voor vakwerkmasten hadden moeten gaan
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
mooie kleur op de fotos. hele winterse sfeer.
het is dat wintracks steunmasten geisoleerde mastarmen hebben, anders was het net een mastenstraat van 2 2x380 kv lijnen
het is dat wintracks steunmasten geisoleerde mastarmen hebben, anders was het net een mastenstraat van 2 2x380 kv lijnen
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
@Hans De W6 wintracks zijn door hun breedte inderdaad niet te missen, bij de W2 en de W4 ligt dit vooral aan de hoogte zoals we in de randstad en achterhoek kunnen zien. Die steken er met 46 tot en met maximaal 76 meter boven uit met hun smalte. Hier bij de W6 wintrack ligt het vooral aan de breedte omdat ze verder uit elkaar staan.
@ds23man Als de zon vol erop staat zijn ze inderdaad niet meer te missen. Naast een dag strak blauwe lucht kunnen ze ook met zonlicht tijdens bewolking knal wit worden, het ligt er dus maar net aan wanneer de zon erop schijnt. Afgelopen weekend reed ik over de A7 s,avonds en door de vele verlichting in Vierverlaten waren eindmast 1 en lijnstuk 2-6 vanaf de A7 zelfs in het donker niet te missen.
@Dave Inderdaad de verbinding loopt op sommige locaties niet geheel recht in één lijnstuk en maakt het meer een boog/lijnhoek. Dat is het geval bij steunmasten
- 10
- 18
- 25
- 41
- 52
- 60
- 63
- 72
- 94
- 97
De oorzaak dat ze de W6 wintrack voor de verbinding gekozen hebben is o.a. omdat het beter is als ze 4×380 kV niet meer in één mast hangen vanwege als er een keer een circuit onderhouden moet worden dat dat wel op een veilige manier uitgevoerd kan worden. Maar in die zin ben ik wel met je eens dat ze ook hadden kunnen kiezen om op elke mastlocatie twee moldaumasten naast elkaar te zetten. Hier waren ze helaas net te laat mee.
@voltron De V Brace van de W6 steunmast speelt daar inderdaad ook een rol in waardoor de W6 wintrack heel breed uitstraalt. Maar ook de traverses in de W6 hoekmast zijn al mega. Voor een wintrack had het er inderdaad anders denk ik best apart uitgezien als ze glazen isorlatoren hadden met een enkele isorlator of een wintrack met halfverankering.
@ds23man Als de zon vol erop staat zijn ze inderdaad niet meer te missen. Naast een dag strak blauwe lucht kunnen ze ook met zonlicht tijdens bewolking knal wit worden, het ligt er dus maar net aan wanneer de zon erop schijnt. Afgelopen weekend reed ik over de A7 s,avonds en door de vele verlichting in Vierverlaten waren eindmast 1 en lijnstuk 2-6 vanaf de A7 zelfs in het donker niet te missen.
@Dave Inderdaad de verbinding loopt op sommige locaties niet geheel recht in één lijnstuk en maakt het meer een boog/lijnhoek. Dat is het geval bij steunmasten
- 10
- 18
- 25
- 41
- 52
- 60
- 63
- 72
- 94
- 97
De oorzaak dat ze de W6 wintrack voor de verbinding gekozen hebben is o.a. omdat het beter is als ze 4×380 kV niet meer in één mast hangen vanwege als er een keer een circuit onderhouden moet worden dat dat wel op een veilige manier uitgevoerd kan worden. Maar in die zin ben ik wel met je eens dat ze ook hadden kunnen kiezen om op elke mastlocatie twee moldaumasten naast elkaar te zetten. Hier waren ze helaas net te laat mee.
@voltron De V Brace van de W6 steunmast speelt daar inderdaad ook een rol in waardoor de W6 wintrack heel breed uitstraalt. Maar ook de traverses in de W6 hoekmast zijn al mega. Voor een wintrack had het er inderdaad anders denk ik best apart uitgezien als ze glazen isorlatoren hadden met een enkele isorlator of een wintrack met halfverankering.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 24 jan 2023 22:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Update 31-12-2022: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Typisch ook dat ze de onderkant niet in een paar gradaties groen hebben geschilderd, zoals bij windmolens wel gebruikelijk is.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Nou, in oost Duitsland doen ze juist die hamerkop-buismast van 50 Hertz wel groen eronder die masten.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Deze foto's zijn van afgelopen zondag, Bram en ondergetekende hadden nog altijd een afspraak staan om samen langs deze lijn te fietsen. Door slecht weer in de kerstvakantie was het er nog niet van gekomen. Inmiddels in bijna de gehele lijn klaar, alleen de eindvelden naar Oudeschip moeten nog en de 110 kV-inlussing is nog niet geheel klaar. We lieten ons afzetten direct voor station Oudeschip en via 't Zandt, Westeremden, halverwege bij Middelstum, Bedum, Sauwerd en bij Aduard bij bij Vierverlaten. Totaal 50 km, windje opzij en in de rug. En zon erbij, na een nat begin van de dag.
Er stonden naast de noodlijn-masten ook drie andere tijdelijke masten, waarschijnlijk om de draden voor de eindvelden te begeleiden tijdens het intrekken. Portaal van de Eemshavenlijn. Mast 120 aan de Tjariet. Mast 120 is van het zwaarste HM-type, maar verscillen de types zijn bij Wintrack tamelijk moeilijk herkenbaar. Naar Oudeschip loopt de lijn tussen forse windturbines door (Enercon/Lagerweijs? van E-136). Een van de weinige plekken waar de Wintracks uitstekend opgaan in het landschap We passeren mast 5 van Eemshaven - Meeden, indrukwekkende S+4 mast. De knotwilgen mogen wel weer gesnoeid worden. Mast 6 en we zien de eerste hoekmast, nummer 123 van de 220 kV-lijn. Verder richting Oudeschip, het betrekt ineens weer met wolken. Vanaf deze plek is goed te zien hoe klein de Wintracks ogen tussen de windturbines. Op de achtergrond de grote centrale, alleen jammer dat het gebouw geen hoge schoorstenen heeft. Plaatje met de drie lijnen bij elkaar. Typisch dat binnenkort hier in dit gebied dus 2x 4x380kV staat waar dat eerst 2x 4x220kV was. Dan breekt de zon weer door. We staan dan al weer bij mast 102. Hier was ik nog niet eerder geweest. Door de grofmazige wegen moet je wel even omrijden voor deze plek, maar het viel eigenlijk wel mee. Prachtige stek met de twee lijnen goed in beeld. Mast 109 van de 220 kV-lijn, met een circuit afwijkend door de enkele ketting. Mast 101 en 109 naast elkaar. Dan verderop valk voor 't Zand. Hier is een steunmast zichtbaar direct naast de weg. Met forse lijnhoek! De reden voor de lijnhoek is om meer afstand tot de bebouwing te houden. Hierna weer door het open land. We vervolgen onze weg, af en toe stoppen voor een foto. Net voor Westeremden, mast 88. Einde deel 1.
Er stonden naast de noodlijn-masten ook drie andere tijdelijke masten, waarschijnlijk om de draden voor de eindvelden te begeleiden tijdens het intrekken. Portaal van de Eemshavenlijn. Mast 120 aan de Tjariet. Mast 120 is van het zwaarste HM-type, maar verscillen de types zijn bij Wintrack tamelijk moeilijk herkenbaar. Naar Oudeschip loopt de lijn tussen forse windturbines door (Enercon/Lagerweijs? van E-136). Een van de weinige plekken waar de Wintracks uitstekend opgaan in het landschap We passeren mast 5 van Eemshaven - Meeden, indrukwekkende S+4 mast. De knotwilgen mogen wel weer gesnoeid worden. Mast 6 en we zien de eerste hoekmast, nummer 123 van de 220 kV-lijn. Verder richting Oudeschip, het betrekt ineens weer met wolken. Vanaf deze plek is goed te zien hoe klein de Wintracks ogen tussen de windturbines. Op de achtergrond de grote centrale, alleen jammer dat het gebouw geen hoge schoorstenen heeft. Plaatje met de drie lijnen bij elkaar. Typisch dat binnenkort hier in dit gebied dus 2x 4x380kV staat waar dat eerst 2x 4x220kV was. Dan breekt de zon weer door. We staan dan al weer bij mast 102. Hier was ik nog niet eerder geweest. Door de grofmazige wegen moet je wel even omrijden voor deze plek, maar het viel eigenlijk wel mee. Prachtige stek met de twee lijnen goed in beeld. Mast 109 van de 220 kV-lijn, met een circuit afwijkend door de enkele ketting. Mast 101 en 109 naast elkaar. Dan verderop valk voor 't Zand. Hier is een steunmast zichtbaar direct naast de weg. Met forse lijnhoek! De reden voor de lijnhoek is om meer afstand tot de bebouwing te houden. Hierna weer door het open land. We vervolgen onze weg, af en toe stoppen voor een foto. Net voor Westeremden, mast 88. Einde deel 1.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Deel twee vanaf Stedum. Mast 73, op de achtergrond weer een lijnhoek.
De rechtstand vanuit het westen gezien, hoekmast is nummer 66. Vanwege het tegenlicht heb ik geen foto in de andere richting, maar je kan hier goed zien dat de lijn met grote boog is getraceerd, wel wat jammer een kaarsrechte rechtstand had echt wel verschil gemaakt denk ik. Schaapjes met de 220 kV-lijn. Onderstuk van mast 62. Ontsierend telecomkastje is even weggeretoucheerd . Een heel stuk verderop bij mast 45 van de nieuwe lijn. Oud en nieuw. Hoekpositie 46. Met nog enkele geaarde bretelles. Sauwerd met de kenmerkende molen. De hoge 220kV-mast over het Reitdiep. Knap hoe gelijkvormig al deze 220kV-masten zijn. Mast 29, de zon staat hier al lager. Stijgpunt mast 32. Ontsierende hekwerken . Mast 26 maakt de grote lijnhoek in de richting van Vierverlaten. Hier verlaat nu één 110kV-circuit de mast. Ander standpunt vanuit het westen kijkrichting Bedum. En de 220kV-hoekmast, zelfde type als bij Vierverlaten. Bram vertelde dat de lijnhoek hier net iets kleiner is. Hoekpositie mast 20 in het avondlicht. Na de Meedenerweg (toepasselijk) gevolgd te hebben richting Aduard naderden we ons opstijgpunt. Laatste foto met de rechtstand van mast 18 naar 26.
Andere kant mast 74 ook met lijnhoek.
Mast 73.
Hierna een stuk fietsen, we passeren de N46, minst leuke stuk.De rechtstand vanuit het westen gezien, hoekmast is nummer 66. Vanwege het tegenlicht heb ik geen foto in de andere richting, maar je kan hier goed zien dat de lijn met grote boog is getraceerd, wel wat jammer een kaarsrechte rechtstand had echt wel verschil gemaakt denk ik. Schaapjes met de 220 kV-lijn. Onderstuk van mast 62. Ontsierend telecomkastje is even weggeretoucheerd . Een heel stuk verderop bij mast 45 van de nieuwe lijn. Oud en nieuw. Hoekpositie 46. Met nog enkele geaarde bretelles. Sauwerd met de kenmerkende molen. De hoge 220kV-mast over het Reitdiep. Knap hoe gelijkvormig al deze 220kV-masten zijn. Mast 29, de zon staat hier al lager. Stijgpunt mast 32. Ontsierende hekwerken . Mast 26 maakt de grote lijnhoek in de richting van Vierverlaten. Hier verlaat nu één 110kV-circuit de mast. Ander standpunt vanuit het westen kijkrichting Bedum. En de 220kV-hoekmast, zelfde type als bij Vierverlaten. Bram vertelde dat de lijnhoek hier net iets kleiner is. Hoekpositie mast 20 in het avondlicht. Na de Meedenerweg (toepasselijk) gevolgd te hebben richting Aduard naderden we ons opstijgpunt. Laatste foto met de rechtstand van mast 18 naar 26.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update-08-02-2023: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Fraaie foto's van onze fietstocht Tom !
Hieronder volgen ook mijn foto's.
Hieronder volgen ook mijn foto's.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 08-02-2023: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 13 mar 2023 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Mooie fotoserie, heren! Ik heb de nieuwe verbinding goed kunnen volgen met de netkaart er naast. Heb meteen een paar foto's toegevoegd aan de kaart.