Tweede lijn met asymmetrische enkelcircuitmasten in Nederland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Tweede lijn met asymmetrische enkelcircuitmasten in Nederland

Bericht door Hans » 14 okt 2012 00:18

In de categorie WTF-In-Eigen-Land, vandaag een bijdrage uit de Mastenbroek-polder bij Zwolle.

Vandaag moest ik naar IJsselmuiden voor een vergadering van een vereniging (VWK). Dus hup, in de chasemobiel vanuit Wageningen en dan de A50 af, de N50 op en bij Kampen de rivier over. Tot aan Zwolle is dat bekend terrein, maar boven Hattem kom ik niet zoveel.

Afbeelding

Altijd als je ergens heen moet waar je niet vaak komt, werp je natuurlijk even een blik op de netkaart of er nog wat te spotten valt in de omgeving.
Welnu, Polder Mastenbroek (met de zware 380 kV-lijn en de 220 kV-lijn naar Ens) was voor de terugweg - lees: doorreis naar Holsloot. Op de heenweg zou er weinig bijzonders te zien zijn, behalve een tweecircuit-verbinding van 110 kV-buismasten tussen Frankhuis en IJsselmuiden. In ieder geval toonde de Tennet-netkaart niet meteen iets opmerkelijks, zoals je hierboven kan zien. Hooguit wat opstijgpunten voor grondkabels en dat soort spul.

Maar wat schetste mijn niet geringe verbazing toen ik bij IJsselmuiden de 110 kV-lijn in beeld kreeg?

Afbeelding

Juist. Wát krijgen we... Asymenkelmasten!

Dat is niet redundant en dus ook niet in overeenstemming met de actuele netkaart, noch Google Earth-kaart, noch de Mastsoortenkaart.
Op Google Earth en Streetview staan ze ook als asymenkelmasten, maar sinds de aanleg van de kabel vanaf het kassengebied van IJsselmuiden in eind 2010 dacht ik dat de verbinding sindsdien redundant was. Zo staat het immers ook op de netkaart.

Afbeelding

Blijkbaar is één van de twee circuits van Frankhuis naar IJsselmuiden ofwel toch nog niet aanwezig, ofwel als grondkabel onder de verbinding aangelegd. Het lijkt op dat laatste, maar logisch is dat niet bepaald. Een groot vraagteken is wat mij rest...

Afbeelding

Feit is wel dat Nederland sinds vandaag (euh.. je moet wat) een tweede asymenkelverbinding telt.
Zoals je ziet zijn de masten ontworpen om ooit redundant te kunnen worden gemaakt, maar om een onbekende reden is dat niet of in ieder geval nóg niet het geval, ondanks de grondkabels die vorig jaar en in 2010 naar een punt ruwweg halverwege de verbinding gelegd zijn.

Afbeelding

Dat vroeg om nader onderzoek. Ik heb de zware 380- en 220 kV-lijnen naar Ens maar even gelaten voor wat ze waren (die bekijken we op een andere dag wel) en heb de oude hobby slash kunst van het hoogspanningslijn-chasen even opgepakt. Zo nauwkeurig mogelijk de verbinding volgen en kijken wat je onderweg tegen komt.

Afbeelding

Dat was dus de tweede verrassing: helemaal niets. All the way van IJsselmuiden naar Frankhuis was de verbinding gewoon asymenkel met de optie tot drie-even, zoals je aan de aanzetstukken kan zien. Nergens onderweg een onaf of gereed opstijgpunt of zelfs maar iets dat enigszins leek op een toekomstig opstijg- of aftakpunt.

Afbeelding

Aan de IJsselmuidenkant kan het opstijgpunt niet eens redundant gemaakt worden. Dan moet er een tweede bij, zoals in Dedemsvaart. Het opstijgpunt bij Frankhuis kan echter wel uitgebreid worden:

Afbeelding

De conclusie? Nederland heeft er vandaag twee dingen bijgekregen: een asymenkel-verbinding, en een open vraagstuk voor de mastengekken en andere hoogspanningsliefhebbers... Want hoe de huidige netsituatie precies zit? De bestaande netkaarten die beschikbaar zijn, zijn ofwel onjuist op dit punt ofwel niet actueel. Maar de grondkabel-optie lijkt onlogisch wanneer de luchtlijn die hetzelfde tracé volgt niet redundant is terwijl dat heel eenvoudig te doen zou zijn geweest.

Wie het weet mag het zeggen. Maar in elk geval hebben we sinds deze mooie dag een tweede asymenkel-verbinding in Nederland. Of onvolledig benutte drie-evenmasten, dat mag allebei.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door voltron » 14 okt 2012 02:31

Op mijn google earth kaart (volgens mij een van de eerste die ik van deze site had gedownload) staat deze lijn als enkel circuit 110 kV.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 14 okt 2012 07:06

Ik heb deze masten gezien van uit de trein tussen Zwolle & Kampen. Ik vond ze ook al apart eruit zien.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 14 okt 2012 11:45

Sta mij een ironische reactie toe
Ik behoor pertinent niet tot de hardcore mastofielen, die aan de zuurstof moeten bij de ontdekking van een nieuw masttype, als ware het zeebiologen die op tig duizend meter diepte nieuw leven hebben ontdekt. Ook ben ik het niet altijd eens met de hier gehanteerde mastclassificatie. (Toen ik op dierendag = 4 oktober bij iemand was die een gekookt visje voor de kat vakkundig van de graat ontdeed, moest ik onwillekeurig bij het zien van het overblijfsel denken aan wat sommigen op deze site een 21-evenmast zouden hebben genoemd.)

Zoals Voltron zo mooi nuchter vaststelt gaat het hier om een enkelcircuits 110 kV-lijn. Een mast dus met drie faselijnen. Tenzij er een derde faselijn ter hoogte van de hartlijn van de toren is (deltamast), is er altijd aan de ene zijde sprake van twee faselijnen, en aan de andere zijde sprake van één faselijn. Asymmetrie dus. Voorwaar geen rocket science.

Ik houd het op een eencircuits buismast.

Trouwens: het is niet zo dat een eencircuitslijn per definitie geen redundantie bezit. Zodra een en ander een ringstructuur heeft is er redundantie, die overigens heel wat beter is dan die van een tweecircuitslijn. Als ergens bij Barneveld een tractor (niet op zondag!) zo'n mastje van de regionale 50 kV-lijn omver rijdt, werkt de redundantie van geen meter.
Soms vormen beide circuits van een verbinding een eencircuitsring. Denk aan Lutterade - Schoonbron - België - Schoonbron - Duitsland - Schoonbron - Lutterade.

Ja, en dan weer dat 'onvolledig benut'. Deze situatie is mijns inziens altijd tijdelijk, zoals 380 kV vanuit Meeden of Maasbracht naar het buitenland. Verder zitten er aan de masten de dingen die nodig zijn - niet meer en niet minder.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Hans » 14 okt 2012 13:18

ElektroThriller schreef:Sta mij een ironische reactie toe
Geen nood. In een reactie van deze strekking was voorzien.
ET schreef:(Toen ik op dierendag = 4 oktober bij iemand was die een gekookt visje voor de kat vakkundig van de graat ontdeed, moest ik onwillekeurig bij het zien van het overblijfsel denken aan wat sommigen op deze site een 21-evenmast zouden hebben genoemd.)
Hetzelfde had een ganggenoot van de studentenflat waar ik in woon bij het zien van een foto van de onvolledig benutte masten in de Achterhoek. Ze vond die masten op verminkte insecten lijken. M.a.w. buismasten zijn niet zo fantasieloos als vaak gedacht, maar de associaties die ze oproepen zijn op zijn minst eh... heel apart te noemen.
ET schreef:Zoals Voltron zo mooi nuchter vaststelt gaat het hier om een enkelcircuits 110 kV-lijn. Een mast dus met drie faselijnen. Tenzij er een derde faselijn ter hoogte van de hartlijn van de toren is (deltamast), is er altijd aan de ene zijde sprake van twee faselijnen, en aan de andere zijde sprake van één faselijn. Asymmetrie dus. Voorwaar geen rocket science.

Ik houd het op een eencircuits buismast.
De aanduiding asymmetrische enkelcircuitmast is voortgekomen uit het (aangehaalde) gegeven dat er asymmetrie in het spel is. Je bedoelt dat er (bij het niet voldoen aan het criterium eencircuit-deltamast) geen andere oplossing is dan een asymmetrische inhanging van de fasedraden, zodat het niet nodig is een aanduiding te geven anders dan eencircuitsmast.

Daar is wat voor te zeggen, maar ook wat tegen.
De manier waarop je één circuit asymmetrisch aan de mast hangt is namelijk niet universeel. Kijk bijvoorbeeld naar het verschil tussen wat we hier zien en wat we in de Achterhoek tegenkomen. Dat is een net weer even andere configuratie. En in België heb je de vlagmast nog, die we in Nederland vooralsnog niet erkennen in het classificatiemodel.
Voor de meeste hobbyisten zal de aanduiding eencircuits(buis)mast volledig genoeg zijn, maar voor de die-hards is het omhoog schuiven of draaien van de traverse met één van de drie fasedraden toch een verandering die groot genoeg is om in ieder geval te kunnen benoemen wat je ziet. Voor een wildgroei aan aanduidingen hoeven we niet te vrezen, want ik heb nog nooit een enkelcircuitmast gezien waarbij de bovenste fasedraad de andere kant uit steekt of waarbij de onderste verdieping half benut is. De koek is nu op wat dat betreft.

Een compromis met een eigen naam dan wel de aanduiding ééncircuitsmast is in dit opzicht reeds gemaakt: asymmetrische enkelcircuitmast draagt zowel de aanduiding eencircuitmast alsook de asymmetrische eigenschap ervan in zich. Dat er nu asymenkelmast staat heeft te maken met de onhandig lange lengte van asymmetrische enkelcircuitmast. Het had net zo goed asymeenmast kunnen zijn (asymmetrische ééncircuitsmast).

Ik denk dat we hierover van mening zullen blijven verschillen. Wie van een enkelcircuit(buis)mast wil spreken zit goed, maar wie iets meer onderscheid wil kan de specifieke aanduiding gebruiken en die is ook goed. In ieder geval conform het huidige classificatiemodel.

Met deltamasten hebben we overigens ook een vergelijkbaar probleem: je hebt ze in enkelcircuit- en driecircuitversie in Nederland. Daarin maken we slechts onderscheid door toevoeging van het voorvoegsel enkelcircuit- of driecircuit, maar dat is optioneel.
Wanneer de driecircuit-delta onvolledig benut is (het middelste circuit hangt er niet in, zie bij Amsterdam), dan voldoet de driecircuit-delta opeens aan de definitie van de donaumast, omdat hij de fasedraden aan vier "traversen" in twee verdiepingen draagt, in een driehoekvorm met de punt omhoog. Is het nu dan ook een donaumast? Of is het een onvolledig benutte deltamast? Het kan allebei. Net zoals met de masten van dit voorbeeld. Daarom denk ik dat het beste is dat we geen hard oordeel moeten vellen over welk van de twee juist is. Ze beiden 'toestaan' lijkt me de geëigende oplossing.
ET schreef:Trouwens: het is niet zo dat een eencircuitslijn per definitie geen redundantie bezit. Zodra een en ander een ringstructuur heeft is er redundantie, die overigens heel wat beter is dan die van een tweecircuitslijn. Als ergens bij Barneveld een tractor (niet op zondag!) zo'n mastje van de regionale 50 kV-lijn omver rijdt, werkt de redundantie van geen meter.
Soms vormen beide circuits van een verbinding een eencircuitsring. Denk aan Lutterade - Schoonbron - België - Schoonbron - Duitsland - Schoonbron - Lutterade.
Meestal gebruiken we het begrip redundantie voor een individuele verbinding en niet voor een ringvorm, maar je hebt zeker gelijk. Zo'n zelfde situatie zien we overigens ook bij Teersdijk.
ËT" schreef:Ja, en dan weer dat 'onvolledig benut'. Deze situatie is mijns inziens altijd tijdelijk, zoals 380 kV vanuit Meeden of Maasbracht naar het buitenland. Verder zitten er aan de masten de dingen die nodig zijn - niet meer en niet minder.
Wat is het punt hier? Een onvolledig benutte combinatiemast kan een gewone donaumast zijn op het moment dat je hem bekijkt. Dat geeft eenzelfde kwestie als de eerder genoemde deltamast (donaumast) of hier, een asymmetrische enkelcircuitmast dan wel een onvolledig benutte drie-evenmast.
Aan de mast zitten de dingen die nodig zijn. Voor een asymenkelmast zijn dat drie traversen met drie fasedraden. De opzetstukken voor het tweede circuit zijn pas nodig wanneer de mast uitgebreid wordt tot drie-evenmast. Op dit moment zijn ze dus nog niet nodig.
Het toestaan van beide aanduidingen zie ik persoonlijk als de beste oplossing. In ieder geval als de makkelijkste, want je kunt er meer zienswijzen mee bedienen zonder dat het afbreuk doet aan het benoemen van een en ander.

In ieder geval bedankt voor de goede stof tot nadenken. Altijd fijn, zeker op zondag.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 14 okt 2012 13:20

De twee opstijgpunten zijn goed vanuit Google Maps te zien, mede dankzij de zon, die schijnt en niet al te hoog staat.
Schermafbeelding 2012-10-14 om 13.09.27.png
Detail Google Maps.
Schermafbeelding 2012-10-14 om 13.09.27.png (578.36 KiB) 15797 keer bekeken
Schermafbeelding 2012-10-14 om 13.06.19.png
Detail Google Maps.
Schermafbeelding 2012-10-14 om 13.06.19.png (618.15 KiB) 15797 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 14 okt 2012 13:34

Inmiddels heb ik in het kader van het infoshoppen een visuele bijdrage geleverd, want zo ben ik ook wel weer...
Ik heb nooit de pretentie gehad tot overeenstemming te komen. Het is zo'n gevalletje a la mannen - mars en vrouwen - venus.
Verder heb ik niet gezegd dat uit asymmetrie automatisch eencircuitsmast volgt, en omgekeerd (dan-en-slechts-danrelatie). Met een deltamast kun je een symmetrische eencircuitsmast maken en aan lang niet alle asymmetrische masten hangt slechts één circuit.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 14 okt 2012 16:57

Waar houdt het op?
Eerder vandaag was er een uitwisseling van gedachten over mastclassificatie en de mate waarin je daarbij verder in detail treedt, dus de mate waarin je diehard bent. Afgelopen donderdag heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe een bliksemlijn het omhulsel van een glasvezelkabel vormt. En dat zag ik vooral nadat ik thuisgekomen de foto's van het fototoestel binnenhaalde. Het is volstrekt legitiem om het aantal masttypen (qua functie) uit te breiden met de glasvezelcommunicatiemast. (Mast 81 heeft overigens ook zo'n doorluskast.) We hebben het immers over een organisch onderdeel van een mast, niet over iets in de categorie bijklussen.

Maar of dat verstandig is? Ik weet het zo net nog niet.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Hans » 14 okt 2012 17:25

ElektroThriller schreef:Waar houdt het op?
Ik snap precies wat je bedoelt. Zowel in de mastfuncties alsook in de mastclassificatie bevinden we ons op een steeds sterker hellend vlak zodra we dieper in detail gaan en steeds meer onderscheid gaan maken.
Een en ander lijkt op (wat men in de wiskunde noemt) de sneeuwvlokkromme:
fracint.gif
fracint.gif (7.78 KiB) 15778 keer bekeken
Op den duur is er geen houden meer aan en wordt de lijnlengte gelijk een fractal, namelijk oneindig lang. Hetzelfde dreigt misschien te gebeuren met de namen en termen voor mastmodellen en in dit voorbeeld voor mastfuncties.
ET schreef: [erkennen glasvezelcommunicatiemast] Maar of dat verstandig is? Ik weet het zo net nog niet.
Wanneer het ontaardt (zie de uit de hand lopende sneeuwvlokkromme) zijn we screwed, om het eens populair te zeggen. Maar te weinig detail is ook niet goed, want dan gaan we dingen over het hoofd zien. Net als jij heb ik hier ook geen goed antwoord op.

Bijkans gaat dit al lang niet meer over het startonderwerp, maar de discussie is dermate interessant dat we hem wat mij betreft gewoon voort kunnen zetten. Anderen die hier enige gedachten over hebben?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Ot » 14 okt 2012 17:35

alle machtig. Jullie duiken er wel in zeg.
nog even zo doorgaan en we moeten de masten nog latijnse namen gaan geven!
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie