De 110 kV verbinding Groningen Hunze - Delfzijl (de oude Groningen - Heveskes) wordt momenteel opgewaardeerd met HTLS-geleiders.
Hierbij wordt ook de isolatie vernieuwd, vergelijkbaar met Lelystad - Ens.
En aanpassingen aan de constructie, op kleine schaal want het idee achter de nieuwe geleider is dat er geen grootschalige structurele ingrepen ontstaan.
De lijn kenmerkt zich door een zeer strak gespannen geleider waarbij deze ook erg laag hingen en dus een groot aantal knelpunten aanwezig waren.
Daardoor was ook de capaciteit begrensd, omdat bij hoge temperatuur de knelpunten te groot werden. Met de nieuwe geleider wordt dit ondervangen.
Afgelopen week was ik bij mast 72 (oude nummering) waar een circuit werd ingetrokken.
Mast 72 met hangende afspanning en de oude verticale ketting. Alle hangkettingen worden ingewisseld voor een halfverankering of een hangende afspanning als het knelpunt te groot was, zoals hier.
Mast 74 en het vak richting Delfzijl. Het verschil in hoogte tussen beide circuits is duidelijk.
Mast 71 met halfverankering.
Close-up van de halfverankering. De traverse is op subtiele wijze verbreed om de afstand tussen de fasegeleiders te vergroten. Ook is de halfverankering aan een driehoek opgehangen om de uitzwaai te verkleinen.
Nog een keer met 380 kV op de achtergrond.
Hoekmast 70 waar Qirion aan het werk was om de geleiders in te trekken.
Over de N33 werd de geleider begeleid met een kraan.
Groningen Hunze - Delfzijl
Re: Groningen Hunze - Delfzijl
Ah leuk, Tennet gebruikt dus ook alternatieven voor de houten jukken.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 30-05-2021: Groningen Hunze - Delfzijl
De verbinding is recentelijk helemaal gewijzigd met nieuwe geleiders en 4 verhoogde masten. Zondag 30 mei heb ik de hele verbinding vastgelegd.
Ik begon bij Groningen Hunze.
Masten 42 52 20 en 25 (oude nummering 80 en 85) zijn nu ook verhoogd. Masten 20,32,66,67 en 82 waren al verhoogd.
Bij Laskwerd heb ik de 380 220 kV Verbinding Meeden Eemshaven met de Eemskanaalcrossing gefotografeerd, en tussen Laskwerd en Weiwerd heb ik het 220 kV stuk van de voormalige 220 kV verbinding Robbenplaat Weiwerd ook gefotografeerd.
Hieronder begin ik met de foto's.
Ik begon bij Groningen Hunze.
Masten 42 52 20 en 25 (oude nummering 80 en 85) zijn nu ook verhoogd. Masten 20,32,66,67 en 82 waren al verhoogd.
Bij Laskwerd heb ik de 380 220 kV Verbinding Meeden Eemshaven met de Eemskanaalcrossing gefotografeerd, en tussen Laskwerd en Weiwerd heb ik het 220 kV stuk van de voormalige 220 kV verbinding Robbenplaat Weiwerd ook gefotografeerd.
Hieronder begin ik met de foto's.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 29 jun 2021 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 30-05-2021: Groningen Hunze - Delfzijl
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 03 jun 2021 09:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Groningen Hunze - Delfzijl
Zo, jij bent even bezig geweest! Mooie foto's.
Re: Groningen Hunze - Delfzijl
Zo en dat in één dag. Knappe prestatie.
de aandachtige kijker zal naast de verhoogde masten inderdaad allerlei aanpassingen herkennen.
De nieuwe halfverankering, met driehoekige beugel bij de bevestiging aan de traverse, de hangende afspanningen en nieuwe steun-isolatoren voor de bretelles. Op het constructieve vlak zijn er wat verzwaarde fundaties te zien en wat toegevoegde schoren.
Deze lijn kan weer even mee
de aandachtige kijker zal naast de verhoogde masten inderdaad allerlei aanpassingen herkennen.
De nieuwe halfverankering, met driehoekige beugel bij de bevestiging aan de traverse, de hangende afspanningen en nieuwe steun-isolatoren voor de bretelles. Op het constructieve vlak zijn er wat verzwaarde fundaties te zien en wat toegevoegde schoren.
Deze lijn kan weer even mee