Ja die vielen me ook al op. Waar ze precies voor zijn was me niet helemaal duidelijk. Misschien verlichting.
Roemeense (vakantie)masten
Re: Roemeense (vakantie)masten
leuk die stalen masten die de kabels van die kleine lijntjes dragen! mooie plaatjes verder, ook de oudere
Re: Roemeense (vakantie)masten
Dan zal er wel een dikke accu aan hangen om in de winter in het donker nog een vliegtuig te laten landen.
Re: Roemeense (vakantie)masten
Niet zo uitzonderlijk als je zou denken, maar er hangt idd een accu bij.
Die lampen verbruiken maar zo weinig dat op een zonnige dag er na een uurtje al voldoende lading in de batterij zit om enkele dagen te overbruggen.
Kortweg: veel goedkoper dan lange koperen kabels te leggen voor een verbruik van enkele watts
Craiovița 110kV-crossing
Een bijzonder schouwspel is het af en toe rondom de Roemeense knooppunten. Er komen soms bijzonder veel lijnen bij elkaar, langs elkaar of onder/boven elkaar. Het credo in de afgelopen decennium is vooral bijbouwen waar nodig. Afbreken, daaraan doen ze hier niet bijzonder veel. Er wordt behoorlijk wat aan elkaar geknutseld.
Vandaag een paar foto's van een crossing van een twee dubbelcircuits 110kV-lijnen met een andere dubbelcircuits 110kV-lijn die naderhand op één circuit weer terugkruist. Op het eerste gezicht niet een bijzonder logische situatie. Maar goed te weten is dat er twee energiecentrales zijn in Craiova, één westelijk bij Isalința, en een oostelijk bij Simnic. Die zijn is op 220kV verbonden (foto's later) maar ook op 110kV.
Een en ander is hier te vinden, net boven Craiova. (Google Satellite) Een dubbelcircuits 110kV-lijn die het 110kV-station Craiovița voedt duikt hier met twee deltamasten onder twee andere 110kV-masten, om vervolgens met één circuit weer terug te kruisen.
De foto's. Allereerst een overzicht:
Dit is één van de twee lijnen die bovenlangs kruisen.
Hier een close up van de deltamasten:
De lijn die via de deltamasten onderlangs kruist, komt uiteindelijk uit op deze positie, waar één circuit noordwestelijk gaat en het andere weer onder de twee lijnen doorkruist zuidoostelijk. Te zien op foto 06.IMG_2892.JPG aan de betonpalen.
Zouden ze hier nou een paar kabels om de stad leggen, dan zou er een hoop oud ijzer opgeruimd kunnen worden...
Vandaag een paar foto's van een crossing van een twee dubbelcircuits 110kV-lijnen met een andere dubbelcircuits 110kV-lijn die naderhand op één circuit weer terugkruist. Op het eerste gezicht niet een bijzonder logische situatie. Maar goed te weten is dat er twee energiecentrales zijn in Craiova, één westelijk bij Isalința, en een oostelijk bij Simnic. Die zijn is op 220kV verbonden (foto's later) maar ook op 110kV.
Een en ander is hier te vinden, net boven Craiova. (Google Satellite) Een dubbelcircuits 110kV-lijn die het 110kV-station Craiovița voedt duikt hier met twee deltamasten onder twee andere 110kV-masten, om vervolgens met één circuit weer terug te kruisen.
De foto's. Allereerst een overzicht:
Dit is één van de twee lijnen die bovenlangs kruisen.
Hier een close up van de deltamasten:
De lijn die via de deltamasten onderlangs kruist, komt uiteindelijk uit op deze positie, waar één circuit noordwestelijk gaat en het andere weer onder de twee lijnen doorkruist zuidoostelijk. Te zien op foto 06.IMG_2892.JPG aan de betonpalen.
Zouden ze hier nou een paar kabels om de stad leggen, dan zou er een hoop oud ijzer opgeruimd kunnen worden...
220kV rondom Craiova/Ișalnița
Hierbij nog een verzameling van voornamelijk de 220kV-masten rondom Craiova en de centrale van Ișalnița.
Eén 220kV-lijn lijkt deels vernieuwd, maar hier en daar wel op het broekstuk van de oude mast te zijn gezet. Het gaat om de frisgroene masten. Die stonden allemaal in dezelfde verbinding. De laatste foto is nog van de eindmasten op het 110kV-gedeelte van Ișalnița.
En vind op foto 2 de 'odd one out' isolatorschalen...
Eén 220kV-lijn lijkt deels vernieuwd, maar hier en daar wel op het broekstuk van de oude mast te zijn gezet. Het gaat om de frisgroene masten. Die stonden allemaal in dezelfde verbinding. De laatste foto is nog van de eindmasten op het 110kV-gedeelte van Ișalnița.
En vind op foto 2 de 'odd one out' isolatorschalen...
Uitstapje laagspanning
Dan in dit topic even een uitstapje naar ons vakantiehuis. Dat is wat betreft stroom geheel off-grid. (Water is er gelukkig wel.)
De eigenaar heeft het huis vanaf de grond zelf opgebouwd, met de muren in traditionele stijl met stro en klei.
Er hangen 6 panelen op het dak, met daarachter een 24V-inverter zodat er - in de zomer athans - 24 uur 230V is. (228V om precies te zijn.)
Nou is dit voor mij nog steeds allemaal vrij nieuwe materie, maar met wat beperkingen werkt dat eigenlijk prima. De panelen leveren 24V aan de accu's, en die levert aan de inverter bij nacht. De koelkast hangt er permanent aan, de rest (één apparaat tegelijk) pluggen we in als we het nodig hangen. Een TV in de slaapkamer, een koffiezetapparaat en her en der wat stopcontacten. Warm water en koken gaat op gas. Verlichting gaat via twee aan 230V aangesloten 12V-transformatoren, waarvandaag het hele huis in 12V bekabeld is naar LED-verlichting.
Nou vraag ik me dus af hoever dit systeem 's avonds is te belasten. Na 6 jaar heeft hij 2 setjes van 2 accu's verbruikt; de derde set hangt er net een maandje in. Het zijn 12V 260Ah exemplaren, in serie geschakeld.
Kan ik als volgt rekenen...?
2x12Vx260Ah = 6240VAh, ofwel 6240Wh.
Bij een nacht van pakweg 10 uur (21:00-0700) zou ik dus theoretisch continu 624 watt kunnen gebruiken om in de ochtend op lege batterijen uit te komen? Of is de rekensom niet zo simpel?
Voor de winter heeft hij een aggregaat, dat hij dan gebruikt om via de inverter (op 230V) de accu's bij te laden waar nodig.
De eigenaar heeft het huis vanaf de grond zelf opgebouwd, met de muren in traditionele stijl met stro en klei.
Er hangen 6 panelen op het dak, met daarachter een 24V-inverter zodat er - in de zomer athans - 24 uur 230V is. (228V om precies te zijn.)
Nou is dit voor mij nog steeds allemaal vrij nieuwe materie, maar met wat beperkingen werkt dat eigenlijk prima. De panelen leveren 24V aan de accu's, en die levert aan de inverter bij nacht. De koelkast hangt er permanent aan, de rest (één apparaat tegelijk) pluggen we in als we het nodig hangen. Een TV in de slaapkamer, een koffiezetapparaat en her en der wat stopcontacten. Warm water en koken gaat op gas. Verlichting gaat via twee aan 230V aangesloten 12V-transformatoren, waarvandaag het hele huis in 12V bekabeld is naar LED-verlichting.
Nou vraag ik me dus af hoever dit systeem 's avonds is te belasten. Na 6 jaar heeft hij 2 setjes van 2 accu's verbruikt; de derde set hangt er net een maandje in. Het zijn 12V 260Ah exemplaren, in serie geschakeld.
Kan ik als volgt rekenen...?
2x12Vx260Ah = 6240VAh, ofwel 6240Wh.
Bij een nacht van pakweg 10 uur (21:00-0700) zou ik dus theoretisch continu 624 watt kunnen gebruiken om in de ochtend op lege batterijen uit te komen? Of is de rekensom niet zo simpel?
Voor de winter heeft hij een aggregaat, dat hij dan gebruikt om via de inverter (op 230V) de accu's bij te laden waar nodig.
Re: Roemeense (vakantie)masten
Klassiek offgrid systeem! Beetje terug naar basic als je niet je triple screen desktop en andere duizend apparaten kan gebruiken
Je rekensom is juist maar dat is heel slecht voor de batterijen. Een loodaccu kan je maar voor 60% ontladen of je krijgt problemen met de levensduur.
Tevens zijn er nog omvormerverliezen waardoor nog eens 10 à 15% verliest.
De rekensom voor nutte energie bij volle batterijen is dus: 2 * 260Ah *12V * 0.6 * 0.85 = ~3,2 KWh
Voldoende voor een nachtje koelkast en wat klein spul.

Je rekensom is juist maar dat is heel slecht voor de batterijen. Een loodaccu kan je maar voor 60% ontladen of je krijgt problemen met de levensduur.
Tevens zijn er nog omvormerverliezen waardoor nog eens 10 à 15% verliest.
De rekensom voor nutte energie bij volle batterijen is dus: 2 * 260Ah *12V * 0.6 * 0.85 = ~3,2 KWh
Voldoende voor een nachtje koelkast en wat klein spul.
Re: Roemeense (vakantie)masten
Die deltamasten heb je precies goed beschhreven met even BUKKEN iedereen. Soms heb je een keer dat iets op je lachspieren werkt, en dit was er zo eentje. Schijnbaar met weinig aanleiding ging ik wel mooi stuk achter de computer. 
Vakantietijd, dan mag dat wel even.
Het systeem wat je daar in het vakantiehuisje hebt staan (en dat is zeker geen verkeerd huisje ) lijkt wel op een zware variant van wat ik hier in de servicebunker bij het weerstation gebruik. Een ietsje ondergedimensioneerde installatie voor DC-eilandbedrijf met een zonnepaneel, laadregelaar, loodzuuraccu en twee gekruiste vingers bij winterse dunkelflaute. Alleen de omvormer voor AC ontbreekt hier, alles is zwakstroom.
Sneller dan je denkt is het kill your darlings met load shedding en dan moeten de drie zendmodules weer terugvallen op dat mini-zonnepaneeltje en een gaar lithiumbatterijtje die juist tijdens koud winterweer niet goed presteert. Verre van ideaal en ook niet toekomstvast (ik kom vermogen tekort voor een wifi-straalzender, voor de fijstofsensor of een webcammetje) en echt weer een klassiek voorbeeld van denken dat je er wel komt met een berekening die op zomergetallen was gebaseerd met 20 Wattpiek en een 12V 12A accu.
Nu heb ik wel het geluk dat het systeem hier eigenlijk bedoeld is om accu's van campers te laden of op spanning te houden. De laadregelaar houdt daardoor inderdaad rekening met het voorkomen van diepontlading, maar zoals Larsg al zegt, dat beperkt wel het maximale vermogen dat geleverd kan worden. De 12V 12A accu kan op papier 120 Wh leveren, maar in de praktijk zal het eerder rond 90 Wh liggen.
De leerschool die dat weerstatation me tot nu toe heeft opgeleverd, je verbruikt altijd meer dan je denkt en kleine getalletjes ('och, dat is maar drie watt per uur') worden eigenlijk best snel groot als je de uren begint te tellen.

Vakantietijd, dan mag dat wel even.

Het systeem wat je daar in het vakantiehuisje hebt staan (en dat is zeker geen verkeerd huisje ) lijkt wel op een zware variant van wat ik hier in de servicebunker bij het weerstation gebruik. Een ietsje ondergedimensioneerde installatie voor DC-eilandbedrijf met een zonnepaneel, laadregelaar, loodzuuraccu en twee gekruiste vingers bij winterse dunkelflaute. Alleen de omvormer voor AC ontbreekt hier, alles is zwakstroom.
Sneller dan je denkt is het kill your darlings met load shedding en dan moeten de drie zendmodules weer terugvallen op dat mini-zonnepaneeltje en een gaar lithiumbatterijtje die juist tijdens koud winterweer niet goed presteert. Verre van ideaal en ook niet toekomstvast (ik kom vermogen tekort voor een wifi-straalzender, voor de fijstofsensor of een webcammetje) en echt weer een klassiek voorbeeld van denken dat je er wel komt met een berekening die op zomergetallen was gebaseerd met 20 Wattpiek en een 12V 12A accu.
Nu heb ik wel het geluk dat het systeem hier eigenlijk bedoeld is om accu's van campers te laden of op spanning te houden. De laadregelaar houdt daardoor inderdaad rekening met het voorkomen van diepontlading, maar zoals Larsg al zegt, dat beperkt wel het maximale vermogen dat geleverd kan worden. De 12V 12A accu kan op papier 120 Wh leveren, maar in de praktijk zal het eerder rond 90 Wh liggen.
De leerschool die dat weerstatation me tot nu toe heeft opgeleverd, je verbruikt altijd meer dan je denkt en kleine getalletjes ('och, dat is maar drie watt per uur') worden eigenlijk best snel groot als je de uren begint te tellen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd