Roemeense (vakantie)masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
PJK
380 kV
Berichten: 763
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door PJK » 19 jul 2022 13:03

JarnoS schreef:
19 jul 2022 12:44
Zonnepanelen op de mast moet ik eigenlijk aan de 1 aprilgrap denken van 2019.

Wel mooie foto's
Ja die vielen me ook al op. Waar ze precies voor zijn was me niet helemaal duidelijk. Misschien verlichting.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door voltron » 19 jul 2022 19:02

leuk die stalen masten die de kabels van die kleine lijntjes dragen! mooie plaatjes verder, ook de oudere

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door Shrek » 22 jul 2022 17:08

JarnoS schreef:
19 jul 2022 12:44
Zonnepanelen op de mast moet ik eigenlijk aan de 1 aprilgrap denken van 2019.

Wel mooie foto's
In België heb je honderden masten met zonnepanelen. Dit dient om de luchtvaartverlichting te voeden.

ds23man
380 kV
Berichten: 1862
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door ds23man » 22 jul 2022 20:28

Shrek schreef:
22 jul 2022 17:08
JarnoS schreef:
19 jul 2022 12:44
Zonnepanelen op de mast moet ik eigenlijk aan de 1 aprilgrap denken van 2019.

Wel mooie foto's
In België heb je honderden masten met zonnepanelen. Dit dient om de luchtvaartverlichting te voeden.
Dan zal er wel een dikke accu aan hangen om in de winter in het donker nog een vliegtuig te laten landen.

pietje
220 kV
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door pietje » 23 jul 2022 23:33

ds23man schreef:
22 jul 2022 20:28
Shrek schreef:
22 jul 2022 17:08
JarnoS schreef:
19 jul 2022 12:44
Zonnepanelen op de mast moet ik eigenlijk aan de 1 aprilgrap denken van 2019.

Wel mooie foto's
In België heb je honderden masten met zonnepanelen. Dit dient om de luchtvaartverlichting te voeden.
Dan zal er wel een dikke accu aan hangen om in de winter in het donker nog een vliegtuig te laten landen.
Niet zo uitzonderlijk als je zou denken, maar er hangt idd een accu bij.
Die lampen verbruiken maar zo weinig dat op een zonnige dag er na een uurtje al voldoende lading in de batterij zit om enkele dagen te overbruggen.

Kortweg: veel goedkoper dan lange koperen kabels te leggen voor een verbruik van enkele watts

PJK
380 kV
Berichten: 763
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Craiovița 110kV-crossing

Bericht door PJK » 24 jul 2022 22:52

Een bijzonder schouwspel is het af en toe rondom de Roemeense knooppunten. Er komen soms bijzonder veel lijnen bij elkaar, langs elkaar of onder/boven elkaar. Het credo in de afgelopen decennium is vooral bijbouwen waar nodig. Afbreken, daaraan doen ze hier niet bijzonder veel. Er wordt behoorlijk wat aan elkaar geknutseld.

Vandaag een paar foto's van een crossing van een twee dubbelcircuits 110kV-lijnen met een andere dubbelcircuits 110kV-lijn die naderhand op één circuit weer terugkruist. Op het eerste gezicht niet een bijzonder logische situatie. Maar goed te weten is dat er twee energiecentrales zijn in Craiova, één westelijk bij Isalința, en een oostelijk bij Simnic. Die zijn is op 220kV verbonden (foto's later) maar ook op 110kV.

Een en ander is hier te vinden, net boven Craiova. (Google Satellite) Een dubbelcircuits 110kV-lijn die het 110kV-station Craiovița voedt duikt hier met twee deltamasten onder twee andere 110kV-masten, om vervolgens met één circuit weer terug te kruisen.

De foto's. Allereerst een overzicht:

01.IMG_2937.JPG
Overzicht
01.IMG_2937.JPG (1.38 MiB) 2970 keer bekeken
02.IMG_2939.JPG
De deltamasten. Iedereen BUKKEN!
02.IMG_2939.JPG (1.89 MiB) 2970 keer bekeken
03.IMG_2895.JPG
Overzicht zijwaarts
03.IMG_2895.JPG (970.26 KiB) 2970 keer bekeken

Dit is één van de twee lijnen die bovenlangs kruisen.

04.IMG_2886.JPG
Een van de kruisende lijnen
04.IMG_2886.JPG (654.63 KiB) 2970 keer bekeken
06.IMG_2892.JPG
De kruisende lijn gaat verder oostwaarts. De betonpalen in de achtergrond dragen een van de deltacircuits terug onder de lijn door. In de achtergrond nog wat 220kV-lijnen.
06.IMG_2892.JPG (1.74 MiB) 2970 keer bekeken

Hier een close up van de deltamasten:

05.IMG_2889.JPG
Close up deltamast
05.IMG_2889.JPG (783.82 KiB) 2970 keer bekeken

De lijn die via de deltamasten onderlangs kruist, komt uiteindelijk uit op deze positie, waar één circuit noordwestelijk gaat en het andere weer onder de twee lijnen doorkruist zuidoostelijk. Te zien op foto 06.IMG_2892.JPG aan de betonpalen.

07.IMG_2935.JPG
En het andere naar Isalnița, ten westen van Craiova
07.IMG_2935.JPG (752.9 KiB) 2970 keer bekeken
08.IMG_2932.JPG
Deltamastenlijn komt hier uit
08.IMG_2932.JPG (748.48 KiB) 2970 keer bekeken
09.IMG_2933.JPG
Een circuit gaat naar Simnic.
09.IMG_2933.JPG (667.43 KiB) 2970 keer bekeken

Zouden ze hier nou een paar kabels om de stad leggen, dan zou er een hoop oud ijzer opgeruimd kunnen worden...

PJK
380 kV
Berichten: 763
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

220kV rondom Craiova/Ișalnița

Bericht door PJK » 26 jul 2022 20:59

Hierbij nog een verzameling van voornamelijk de 220kV-masten rondom Craiova en de centrale van Ișalnița.
Eén 220kV-lijn lijkt deels vernieuwd, maar hier en daar wel op het broekstuk van de oude mast te zijn gezet. Het gaat om de frisgroene masten. Die stonden allemaal in dezelfde verbinding. De laatste foto is nog van de eindmasten op het 110kV-gedeelte van Ișalnița.
En vind op foto 2 de 'odd one out' isolatorschalen...

01.IMG_2914.JPG
01.IMG_2914.JPG (1.68 MiB) 2900 keer bekeken
02.IMG_2901.JPG
02.IMG_2901.JPG (826.46 KiB) 2900 keer bekeken
03.IMG_2902.JPG
03.IMG_2902.JPG (890.96 KiB) 2900 keer bekeken
04.IMG_2911.JPG
04.IMG_2911.JPG (1.2 MiB) 2900 keer bekeken
05.IMG_2918.JPG
05.IMG_2918.JPG (1.3 MiB) 2900 keer bekeken
06.IMG_2925.JPG
06.IMG_2925.JPG (966.06 KiB) 2900 keer bekeken
07.IMG_2926.JPG
07.IMG_2926.JPG (879.43 KiB) 2900 keer bekeken
08.IMG_2930.JPG
08.IMG_2930.JPG (972.99 KiB) 2900 keer bekeken
09.IMG_2967.JPG
09.IMG_2967.JPG (1.66 MiB) 2900 keer bekeken
10.IMG_2968.JPG
10.IMG_2968.JPG (1.66 MiB) 2900 keer bekeken
11.IMG_2976.JPG
11.IMG_2976.JPG (1.55 MiB) 2900 keer bekeken
12.IMG_2986.JPG
12.IMG_2986.JPG (1 MiB) 2900 keer bekeken
13.Iphone.jpeg
13.Iphone.jpeg (317.33 KiB) 2900 keer bekeken
14.IMG_2980-110kV.JPG
Dit zijn de eindmasten van het 110kV-gedeelte
14.IMG_2980-110kV.JPG (1.7 MiB) 2900 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 763
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Uitstapje laagspanning

Bericht door PJK » 26 jul 2022 21:14

Dan in dit topic even een uitstapje naar ons vakantiehuis. Dat is wat betreft stroom geheel off-grid. (Water is er gelukkig wel.)

01.jpeg
Het vakantiehuis
01.jpeg (418.87 KiB) 2897 keer bekeken

De eigenaar heeft het huis vanaf de grond zelf opgebouwd, met de muren in traditionele stijl met stro en klei.
Er hangen 6 panelen op het dak, met daarachter een 24V-inverter zodat er - in de zomer athans - 24 uur 230V is. (228V om precies te zijn.)

02..jpeg
De installatie achter de panelen
02..jpeg (681.45 KiB) 2897 keer bekeken

Nou is dit voor mij nog steeds allemaal vrij nieuwe materie, maar met wat beperkingen werkt dat eigenlijk prima. De panelen leveren 24V aan de accu's, en die levert aan de inverter bij nacht. De koelkast hangt er permanent aan, de rest (één apparaat tegelijk) pluggen we in als we het nodig hangen. Een TV in de slaapkamer, een koffiezetapparaat en her en der wat stopcontacten. Warm water en koken gaat op gas. Verlichting gaat via twee aan 230V aangesloten 12V-transformatoren, waarvandaag het hele huis in 12V bekabeld is naar LED-verlichting.

04.jpeg
Inverter
04.jpeg (404.5 KiB) 2897 keer bekeken
05.jpeg
24V-kast
05.jpeg (352.23 KiB) 2897 keer bekeken

Nou vraag ik me dus af hoever dit systeem 's avonds is te belasten. Na 6 jaar heeft hij 2 setjes van 2 accu's verbruikt; de derde set hangt er net een maandje in. Het zijn 12V 260Ah exemplaren, in serie geschakeld.

Kan ik als volgt rekenen...?
2x12Vx260Ah = 6240VAh, ofwel 6240Wh.
Bij een nacht van pakweg 10 uur (21:00-0700) zou ik dus theoretisch continu 624 watt kunnen gebruiken om in de ochtend op lege batterijen uit te komen? Of is de rekensom niet zo simpel?

03..jpeg
Batterijen, 2x 12V 260Ah
03..jpeg (471.88 KiB) 2897 keer bekeken
06.jpeg
De oude batterijen
06.jpeg (687.07 KiB) 2897 keer bekeken

Voor de winter heeft hij een aggregaat, dat hij dan gebruikt om via de inverter (op 230V) de accu's bij te laden waar nodig.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door larsg » 27 jul 2022 13:34

Klassiek offgrid systeem! Beetje terug naar basic als je niet je triple screen desktop en andere duizend apparaten kan gebruiken :lol:

Je rekensom is juist maar dat is heel slecht voor de batterijen. Een loodaccu kan je maar voor 60% ontladen of je krijgt problemen met de levensduur.
Tevens zijn er nog omvormerverliezen waardoor nog eens 10 à 15% verliest.
De rekensom voor nutte energie bij volle batterijen is dus: 2 * 260Ah *12V * 0.6 * 0.85 = ~3,2 KWh
Voldoende voor een nachtje koelkast en wat klein spul.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Roemeense (vakantie)masten

Bericht door Hans » 28 jul 2022 10:09

Die deltamasten heb je precies goed beschhreven met even BUKKEN iedereen. Soms heb je een keer dat iets op je lachspieren werkt, en dit was er zo eentje. Schijnbaar met weinig aanleiding ging ik wel mooi stuk achter de computer. :lol:

PJK schreef:
26 jul 2022 21:14
Dan in dit topic even een uitstapje naar ons vakantiehuis.

Vakantietijd, dan mag dat wel even. :engel:
Het systeem wat je daar in het vakantiehuisje hebt staan (en dat is zeker geen verkeerd huisje ) lijkt wel op een zware variant van wat ik hier in de servicebunker bij het weerstation gebruik. Een ietsje ondergedimensioneerde installatie voor DC-eilandbedrijf met een zonnepaneel, laadregelaar, loodzuuraccu en twee gekruiste vingers bij winterse dunkelflaute. Alleen de omvormer voor AC ontbreekt hier, alles is zwakstroom.
Sneller dan je denkt is het kill your darlings met load shedding en dan moeten de drie zendmodules weer terugvallen op dat mini-zonnepaneeltje en een gaar lithiumbatterijtje die juist tijdens koud winterweer niet goed presteert. Verre van ideaal en ook niet toekomstvast (ik kom vermogen tekort voor een wifi-straalzender, voor de fijstofsensor of een webcammetje) en echt weer een klassiek voorbeeld van denken dat je er wel komt met een berekening die op zomergetallen was gebaseerd met 20 Wattpiek en een 12V 12A accu.

Nu heb ik wel het geluk dat het systeem hier eigenlijk bedoeld is om accu's van campers te laden of op spanning te houden. De laadregelaar houdt daardoor inderdaad rekening met het voorkomen van diepontlading, maar zoals Larsg al zegt, dat beperkt wel het maximale vermogen dat geleverd kan worden. De 12V 12A accu kan op papier 120 Wh leveren, maar in de praktijk zal het eerder rond 90 Wh liggen.

De leerschool die dat weerstatation me tot nu toe heeft opgeleverd, je verbruikt altijd meer dan je denkt en kleine getalletjes ('och, dat is maar drie watt per uur') worden eigenlijk best snel groot als je de uren begint te tellen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie