Dag allemaal,
Voordat ik mijn 'vakantiefoto's' hier ga plaatsen zal ik me toch even voorstellen. Want hoewel ik hier voor mijn gevoel al best lang ben, is dit toch pas mijn eerste post.
Ergens afgelopen voorjaar ben ik besmet. Het begon met een mast die ik vanuit de auto langs de A2 zag toen ik daar in korte tijd een paar keer langs moest. Wat een vreemde verbindingen tussen de fases! Een foto genomen en thuis bestudeerd. Zou het kunnen dat aan hoogspanningsleidingen de fases van plek veranderen?
De zoektocht leidde al snel naar dit forum en deze website, en zo wist ik van het bestaan van wisselmasten. (De schuldige mast in kwestie is deze mast: https://www.hoogspanningsforum.com/down ... p?id=20033)
Op een avond heb ik in bed de st(r)oomcursus van voor tot achter doorgelezen, en weer terug. Ook het forum heb ik in die maanden al behoorlijk teruggebladerd. Sindsdien kan ik mijn ogen niet meer van die masten afhouden. (Gaat dat ooit over?)
Ik woon in het midden van het land. Hang aan 150kV 's Graveland. De vakantie ging dit jaar richting Zwarte Zee, en ik wil jullie in de posts hieronder graag meenemen naar wat me daar, en onderweg, zoal opviel.
Vooral Roemenie, maar ook in Duitsland en Oostenrijk heb ik wat stops kunnen maken.
Roemeense (vakantie)masten
400kV Tariverde - Constanta Nord
Laten ik beginnen met wat foto's van het 380kV (400kV)net in Roemenië. Tot mijn spijt zag ik dat dit mooie land nog niet op de netkaart staat, dus hier wat achtergrond-informatie.
De actuele kaart staat hier: http://www.transelectrica.ro/sen-harta
Dit is een real-time weergave van de opwekking, het verbruik en de im- en export van Roemenië. In het staatje rechts staat het verbruik (Consum) en de productie. Onderaan het tekort of overschot (Sold, meestal een postitief getal, wat duidt op import).
'Cărbune' zijn kolen, 'hidrocarburi' is gas (koolwaterstoffen). Hidro is waterkracht, en via nucleair en Eolian (wind) komen we nog bij zonnecellen (fotovoltaic) en biomassa.
Er staan real-time getallen bij de pijlen rondom. De dunne pijlen zijn de import per land. Vanaf linksboven tegen de klok in is dat vanuit Hongarije, Servië, Bulgarije, en rechtsboven Moldavië/Oekraine, hoewel die altijd op nul staan.
Behalve die dunne pijlen, staan er namen van verbindingen met getallen. Dat is het transport per circuit. Bekescaba heeft 2 circuits. Daaronder Sandorfalva. Die 3 samen zijn de interconnecties met Hongarije. Tel je die op, dan kom je op het getal bij het dunne pijltje linksboven.
Kikinda, Pansevo 1 en 2, Djerdap, Sip en Djerdap II zijn de verbinding met Servië. Kozlodui 1 en 2, Dobroudja en Varna zijn de uitwisselingen met Bulgarije. Varna op 750kV, maar draait op 400kV.
Heel veel verbindingen zijn enkelcircuit. Het is eigenlijk standaard.
Mijn eerste foto's zijn van zo'n enkelcircuitlijn vanaf Tariverde (rechtsonder op de kaart). Daar is een 400kV station in het bestaande enkelcircuitslijn gebouwd. Zoals het lijkt vooral om de windenergie af te kunnen voeren. Exacte locatie is hier: https://goo.gl/maps/kjmkqAokrnJnHcsBA
Het station oogt nieuw. De bestaande lijn was aan de andere kant van de weg, dus met twee dubbelcircuitmasten wordt het station ontsloten.
Het ene circuit gaat noordwaarts.
Het andere zuidwaarts, richting Constanta.
Dit is het standaardtype enkelcircuit draagmast door heel het land. Een nogal platte constructie, bijeengehouden door tuidraden. Ze staan door het hele land.
Dan wordt de lijn af en toe afgewisseld met een deltamast. Meestal is dit bij een oversteek van een belangrijke weg. Hier kon ik dus ook parkeren en wat makkelijker dichterbij komen.
Maar sommige deltamasten waren wat aangepast. Ik vermoed een lichte hoekfunctie hier.
Hoewel ook de standaard draagmasten soms wat waren aangepast. De isolatorkettingen hangen niet zo door de wind.
Maar het echte lijnhoekwerk wordt gedaan door de wat stoerdere types. Zoals deze mast. Let vooral op de omslachtige manier waarbij de middelste fase om de mast heengeleid moet worden.
En er zijn zelfs hoekmasten waar gewoon 3 losse torens gebouwd worden. Voor elke fase eentje.
Driebundels aan dit circuit.
En nog eentje om deze post mee af te sluiten.
De actuele kaart staat hier: http://www.transelectrica.ro/sen-harta
Dit is een real-time weergave van de opwekking, het verbruik en de im- en export van Roemenië. In het staatje rechts staat het verbruik (Consum) en de productie. Onderaan het tekort of overschot (Sold, meestal een postitief getal, wat duidt op import).
'Cărbune' zijn kolen, 'hidrocarburi' is gas (koolwaterstoffen). Hidro is waterkracht, en via nucleair en Eolian (wind) komen we nog bij zonnecellen (fotovoltaic) en biomassa.
Er staan real-time getallen bij de pijlen rondom. De dunne pijlen zijn de import per land. Vanaf linksboven tegen de klok in is dat vanuit Hongarije, Servië, Bulgarije, en rechtsboven Moldavië/Oekraine, hoewel die altijd op nul staan.
Behalve die dunne pijlen, staan er namen van verbindingen met getallen. Dat is het transport per circuit. Bekescaba heeft 2 circuits. Daaronder Sandorfalva. Die 3 samen zijn de interconnecties met Hongarije. Tel je die op, dan kom je op het getal bij het dunne pijltje linksboven.
Kikinda, Pansevo 1 en 2, Djerdap, Sip en Djerdap II zijn de verbinding met Servië. Kozlodui 1 en 2, Dobroudja en Varna zijn de uitwisselingen met Bulgarije. Varna op 750kV, maar draait op 400kV.
Heel veel verbindingen zijn enkelcircuit. Het is eigenlijk standaard.
Mijn eerste foto's zijn van zo'n enkelcircuitlijn vanaf Tariverde (rechtsonder op de kaart). Daar is een 400kV station in het bestaande enkelcircuitslijn gebouwd. Zoals het lijkt vooral om de windenergie af te kunnen voeren. Exacte locatie is hier: https://goo.gl/maps/kjmkqAokrnJnHcsBA
Het station oogt nieuw. De bestaande lijn was aan de andere kant van de weg, dus met twee dubbelcircuitmasten wordt het station ontsloten.
Het ene circuit gaat noordwaarts.
Het andere zuidwaarts, richting Constanta.
Dit is het standaardtype enkelcircuit draagmast door heel het land. Een nogal platte constructie, bijeengehouden door tuidraden. Ze staan door het hele land.
Dan wordt de lijn af en toe afgewisseld met een deltamast. Meestal is dit bij een oversteek van een belangrijke weg. Hier kon ik dus ook parkeren en wat makkelijker dichterbij komen.
Maar sommige deltamasten waren wat aangepast. Ik vermoed een lichte hoekfunctie hier.
Hoewel ook de standaard draagmasten soms wat waren aangepast. De isolatorkettingen hangen niet zo door de wind.
Maar het echte lijnhoekwerk wordt gedaan door de wat stoerdere types. Zoals deze mast. Let vooral op de omslachtige manier waarbij de middelste fase om de mast heengeleid moet worden.
En er zijn zelfs hoekmasten waar gewoon 3 losse torens gebouwd worden. Voor elke fase eentje.
Driebundels aan dit circuit.
En nog eentje om deze post mee af te sluiten.
- Bijlagen
-
- Zie ook het windmolenpark in de achtergrond.
- 09.P1050940.JPG (403.64 KiB) 13553 keer geschouwd
Re: Roemeense (vakantie)masten
Zo, dat zijn mooie vakantiefoto's! En leuke introductie.
Indrukwekkende masten daar, zeker die tweecircuit-splitsingsmast. die doet best wel wat Belgisch aan overigens.
Het landschap is wel erg kaal, lijkt wel op het Midden-Oosten
Zo stelde ik me Roemenie niet voor maar ben er nog nooit geweest.
In ieder geval voldoende ruimte om de getuide masten te bouwen.
De deltamasten hebben als je de Franse types gewoon bent, een wat smal onderstuk vergeleken met de grootte van de gaffel, dat is wel wat wennen
.
Indrukwekkende masten daar, zeker die tweecircuit-splitsingsmast. die doet best wel wat Belgisch aan overigens.
Het landschap is wel erg kaal, lijkt wel op het Midden-Oosten

In ieder geval voldoende ruimte om de getuide masten te bouwen.
De deltamasten hebben als je de Franse types gewoon bent, een wat smal onderstuk vergeleken met de grootte van de gaffel, dat is wel wat wennen

Re: Roemeense (vakantie)masten
Aan de kust is het landschap inderdaad nogal open. Maar in de bergen, vooral in Transylvanië ziet het landschap er heel anders uit. Hooggebergte, heuvels, valeien. Het is een land met veel gezichten.
Dat komt in volgende foto’s hopelijk nog terug.
Dat komt in volgende foto’s hopelijk nog terug.
Re: Roemeense (vakantie)masten
Welkom en bedankt voor de prachtige foto's (vooral de rood-witte donaumast). De schoormasten doen me erg aan IJsland denken (Het lege landschap trouwens ook...) . Ik was daar in 2013, maar heb mijn foto's hier toen niet gepubliceerd omdat ik toen nog in lurker modus was... @Hans, ik kan mij herinneren dat er ook een pagina is geweest over schoormasten en drievoudige ééngeleider hoekmasten (bij gebrek aan een betere term) op de mainsite, maar deze kan ik niet meer terugvinden...
Edit: Gevonden, er staan 2 beschrijvingen van deze masttypen op de poster van het mastclassificatiemodel.
Vriendelijke groeten,
Bas
Edit: Gevonden, er staan 2 beschrijvingen van deze masttypen op de poster van het mastclassificatiemodel.
Vriendelijke groeten,
Bas
Re: Roemeense (vakantie)masten
@tom Die dubbelcircuitsmasteben doen me aan de lijn 380 kV Doel - Mercator .denken
220kV Timisoara
Voordat ik doorga met verschillende 110kV-lijnen, hier eerst wat foto's van een 220kV-mast op deze locatie: https://osm.org/go/0KsGbwQp?m=
Het is de 220kV-verbinding van Arad naar Timisoara. Foto's genomen met mijn telefoon.
Het is de 220kV-verbinding van Arad naar Timisoara. Foto's genomen met mijn telefoon.
Re: Roemeense (vakantie)masten
En meteen deze fantastische locatie erachteraan:
https://osm.org/go/x1VCiSxD?m=
Helaas kon ik alleen een hele snelle stop maken. En omdat 'ie niet op de netkaart staat, weet ik niet wat er precies hangt aan voltages. In ieder geval 110kV, en ik denk ook 220kV en 380kV.
Bij de laatste foto gaan de afzonderlijke circuits van de deltamasten in ieder geval samen omhoog naar de tonmast in het midden.
https://osm.org/go/x1VCiSxD?m=
Helaas kon ik alleen een hele snelle stop maken. En omdat 'ie niet op de netkaart staat, weet ik niet wat er precies hangt aan voltages. In ieder geval 110kV, en ik denk ook 220kV en 380kV.
Bij de laatste foto gaan de afzonderlijke circuits van de deltamasten in ieder geval samen omhoog naar de tonmast in het midden.
Re: Roemeense (vakantie)masten
Mooie foto's, leuk om ook eens wat van Roemenië te zien. Schoormasten zie je bij ons (op tijdelijke constructies na) totaal niet
Ook zijn die hoekmasten erg apart. De deltamasten voor 220kV zien er wel erg laag uit.
Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat Roemenië op de kaart gezet wordt. We moeten inderdaad nog naar het oosten toe uitbreiden en dan volgen eerst Slowakije en Hongarije nog, maar wie weet in de toekomst

Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat Roemenië op de kaart gezet wordt. We moeten inderdaad nog naar het oosten toe uitbreiden en dan volgen eerst Slowakije en Hongarije nog, maar wie weet in de toekomst

Re: Roemeense (vakantie)masten
Ik kwam op mijn zoektocht deze pagina nog tegen (in het Roemeens, helaas): https://romania594.blogspot.com/2017/11 ... i.html?m=1
Halverwege staan wat Google Earth screenshots. En het lijkt daarop dat iemand al ooit werk heeft gedaan, want 380/220/110 lijken als overlay gebruikt te zijn. Helaas waren de screenshots te onnauwkeurig om veel uit af te leiden.
Halverwege staan wat Google Earth screenshots. En het lijkt daarop dat iemand al ooit werk heeft gedaan, want 380/220/110 lijken als overlay gebruikt te zijn. Helaas waren de screenshots te onnauwkeurig om veel uit af te leiden.