Belgische hoogspanningsmasten
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Ja dat is een tamelijk mysterieus en ogenschijnlijk eeuwenoud momument.
1696 - Colonel de Berensinnes
1696 - Colonel de Berensinnes
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Tis niet echt een mast, maar ik vond niet direct een betere plaats om hem te posten.
Hier zien we de 70/30kV post van Brecht, de windturbines van Aspiravi worden hier verbonden met het 70kV-net. Deze windturbines zijn gebouwd in de tijd voordat er een 36kV-net in de buurt lag, moesten ze vandaag gebouwd worden zouden ze hoogstwaarschijnlijk op 36kV ipv op 70kV aangesloten worden.
Hier zien we de 70/30kV post van Brecht, de windturbines van Aspiravi worden hier verbonden met het 70kV-net. Deze windturbines zijn gebouwd in de tijd voordat er een 36kV-net in de buurt lag, moesten ze vandaag gebouwd worden zouden ze hoogstwaarschijnlijk op 36kV ipv op 70kV aangesloten worden.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Diep in de Ardennen ligt het stadje Neufchâteau, al heel lang is dit het centrum van de elektriciteitsdistributie in de streek. Het begon met een 30kV-verbinding vanuit de centrale aan de steenkoolmijn van Halanzy, in 1956 werd later de 70kV geïntroduceerd met een lijn vanuit de centrale van Villeroux. De lijn uit Halanzy is in de jaren '70 al vervangen door een 70kV-lijn uit Arlon (later Heinsch) en intussen werd Neufchâteau ook nog met de post van Orgeo verbonden.
De 70kV-post dateert dus uit midden jaren '50 en is aan zijn laatste levensjaar begonnen. Een portiek bestaande uit betonnen palen leidt de lijn uit Villeroux naar beneden. Door een reconstructie in het net is dit echter geen voeding van de post meer, deze verloopt nu via Heinsch of via Orgeo, via dit portiek wordt enkel nog het tractieonderstation van Longlier-Infrabel gevoed. Neufchäteau is nog een enkelrails-post, dat is niet meer volgens de hedendaagse normen van Elia. Beide transformatoren 70/15kV kunnen 10MVA verzetten, dat is te weinig en dus moeten ze vervangen worden. Hier zien we de hoofdvoeding van Neufchâteau, de lijn uit Heinsch. In de buurt vind je nog veel bovengrondse MS. Om de oude post uit 1956 te vervangen wordt een nieuw GIS opgericht. De lijnen uit Orgeo en Heinsch krijgen op deze plaats een opstijgpunt en worden met kabels het nieuwe GIS binnengeleid. Het feit dat de post slechts één rail heeft maakt onderhoud heel moeilijk. Om bijvoorbeeld één van de meettransfo's vooraan in beeld te vervangen moet één 70/15 transfo en het inkomend lijnveld uit Heinsch uitgeschakeld worden. De hele post in fel tegenlicht. Een zicht op het nieuwe 110kV-GIS in aanbouw, hoewel het in eerste instantie nog op 70kV gebruikt zal woren. Eén van de voedingen van de post komt nu uit Villeroux via Orgeo, dat is nogal een omweg. Om dit directer te maken bouwt Elia een 110kV-ready-kabel vanuit het GIS naar lijn 70-301 Orgeo-Villeroux om zo rechtstreeks vanuit Villeroux stroom te kunnen halen. Wat er met de lijn richting Longlier gaat gebeuren is nog niet duidelijk. De nieuwe GIS-post krijgt twee 20MVA-transfo's waardoor de capaciteit dus verdubbelt. Als uitsmijter nog een foto van masten 29-30-31 van de eerder genoemde lijn 70-301 Orgeo-Villeroux. Deze is in de jaren '80 gebouwd toen Orgeo meer stroom nodig had en men niet langer alles doorheen Neufchâteau wilde sturen. De lijn is echter gebouwd op 220kV-formaat omdat er ooit een plan was om een 220kV-verbinding Chooz-Pondrôme-Orgeo-Villeroux te bouwen. Van dit hele project is enkel dit stukje gebouwd, de rest zal er nooit komen. Elia heeft immers gekozen om de capaciteitsproblemen aan te pakken door 70kV-lijnen op hetzelfde traject te vervangen door 110kV. Deze lijn zal dus ooit nog wel een upgrade krijgen naar 110kv, maar 220 zit er niet meer in.
De 70kV-post dateert dus uit midden jaren '50 en is aan zijn laatste levensjaar begonnen. Een portiek bestaande uit betonnen palen leidt de lijn uit Villeroux naar beneden. Door een reconstructie in het net is dit echter geen voeding van de post meer, deze verloopt nu via Heinsch of via Orgeo, via dit portiek wordt enkel nog het tractieonderstation van Longlier-Infrabel gevoed. Neufchäteau is nog een enkelrails-post, dat is niet meer volgens de hedendaagse normen van Elia. Beide transformatoren 70/15kV kunnen 10MVA verzetten, dat is te weinig en dus moeten ze vervangen worden. Hier zien we de hoofdvoeding van Neufchâteau, de lijn uit Heinsch. In de buurt vind je nog veel bovengrondse MS. Om de oude post uit 1956 te vervangen wordt een nieuw GIS opgericht. De lijnen uit Orgeo en Heinsch krijgen op deze plaats een opstijgpunt en worden met kabels het nieuwe GIS binnengeleid. Het feit dat de post slechts één rail heeft maakt onderhoud heel moeilijk. Om bijvoorbeeld één van de meettransfo's vooraan in beeld te vervangen moet één 70/15 transfo en het inkomend lijnveld uit Heinsch uitgeschakeld worden. De hele post in fel tegenlicht. Een zicht op het nieuwe 110kV-GIS in aanbouw, hoewel het in eerste instantie nog op 70kV gebruikt zal woren. Eén van de voedingen van de post komt nu uit Villeroux via Orgeo, dat is nogal een omweg. Om dit directer te maken bouwt Elia een 110kV-ready-kabel vanuit het GIS naar lijn 70-301 Orgeo-Villeroux om zo rechtstreeks vanuit Villeroux stroom te kunnen halen. Wat er met de lijn richting Longlier gaat gebeuren is nog niet duidelijk. De nieuwe GIS-post krijgt twee 20MVA-transfo's waardoor de capaciteit dus verdubbelt. Als uitsmijter nog een foto van masten 29-30-31 van de eerder genoemde lijn 70-301 Orgeo-Villeroux. Deze is in de jaren '80 gebouwd toen Orgeo meer stroom nodig had en men niet langer alles doorheen Neufchâteau wilde sturen. De lijn is echter gebouwd op 220kV-formaat omdat er ooit een plan was om een 220kV-verbinding Chooz-Pondrôme-Orgeo-Villeroux te bouwen. Van dit hele project is enkel dit stukje gebouwd, de rest zal er nooit komen. Elia heeft immers gekozen om de capaciteitsproblemen aan te pakken door 70kV-lijnen op hetzelfde traject te vervangen door 110kV. Deze lijn zal dus ooit nog wel een upgrade krijgen naar 110kv, maar 220 zit er niet meer in.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Interessante foto's! De chats van de verbinding Orgeo - Villeroux doen wel heel erg Frans aan
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Die lijn van Neufchâteau naar Heinsch moet ik die driehoeksmasten aan Oost-Europees achtige masten denken.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
In Arlon staat dit mooie 15kV-lijntje.
Deze stevige MS-lijn verbindt de Elia-post van Arlon met de dorpen ten westen van de stad.
Hier zien we de aankomst van de 15kV aan de Elia-post.
De post van Arlon was ooit een dubbele harde aftak op de lijn Aubange-Arlon Infrabel. Wanneer de tweede voeding via Heinsch en Bonnert gebouwd werd, werd de post anders geconfigureerd en werden de twee draadstellen uit Aubange parallel verbonden.
Deze driehoeksmast doet ook dienst als aftakking.
Een zicht op de hele post.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Afgelopen donderdag gaan wandelen in de polder van Kruibeke en Bazel. Mooi zicht op de Schelde-crossing (Mercator - Lint 380kV; Schelle - Mercator 150kV; Hamme - Schelle 70kV)
Sorry voor de wazige foto's...
Sorry voor de wazige foto's...
Re: Belgische hoogspanningsmasten
toch mooie opnamen, is links in de hoek op de bovenste foto nog iets van een historisch industriegebouw (centrale) te zien?
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Tom, Klopt! Het gebouw wordt nog steeds benut, maar niet meer voor elektriciteitsproductie.
https://www.interescaut.be/
https://www.interescaut.be/