Mooie foto's, lekker weer erbij ook.
En de aandacht voor de specialere masten met oog voor detail, zoals de sprong in de bliksemdraad bij de kruisingsmasten.
PGEM project
Re: PGEM project
@Peter, dank je wel! Op deze manier krijg je toch het beste beeld van iedere lijn is mijn mening, gelukkig zijn de lijnen in Gelderland goed te fotograferen over het algemeen!
@Tom. dank je wel! Bij het fotograferen bij de lijnen in 2019 heb ik goed gebruikt gemaakt van de dagen dat we goed weer hadden! De details in sommige lijnen zijn toch wel waard om erbij stil te staan.
Na de bouw van de lijn Dodewaard - Tiel volgde in 1961 alweer de volgende 150kV-lijn. In 1955 bouwde de IJsselcentrale de centrale nabij het buurtschap Harculo onder Zwolle. De PGEM en IJsselcentrale waren destijds met elkaar verbonden door de lijn Apeldoorn - Deventer. Maar met de bouw van de centrale en de beperkte capaciteit van Zwolle - Deventer wilde ze de koppeling verplaatsen naar Harculo. In 1961 werd daarom een nieuwe 150kV-lijn vanaf mast 55 van Apeldoorn - Deventer nabij Terwolde naar Hattem in gebruik genomen. Gelijktijdig werd de lijn Hattem - Harculo gebouwd die voor de daadwerkelijke koppeling zorgde. Hiermee vervielen de masten 57 t/m 66 van Apeldoorn - Deventer, ook de crossing over de IJssel werd gesloopt.
De masten 55 en 56 van de oude Deventer-lijn werden nog hergebruikt en opgenomen in de lijn naar Hattem. Mast 55 werd gedraaid en mast 56 kreeg een extra broekstuk (werd dus een S+6.5 en werd verplaatst. De eerste nieuwe mast betrof hoekmast 57 wat gelijk een hele bijzondere was. Vanaf hier ging de configuratie van de geleider over van Dennenboom naar Ton. De mast is duidelijk verwant aan de tonmasten. Vanaf mast 57 volgt een kleine rechtstand naar hoekmast 63 wat gelijk de eerste wisselmast is van het nieuwe gedeelte. De lijn passeerde mooi tussen de dopen Nijbroek en Terwolde in. Vanaf hoekmast 63 volgt een rechtstand naar hoekmast 72. Vanaf mast 72 tot mast 81 houdt de lijn een mooie noordelijke koers aan. Het dorp Welsumerveld wordt ook op afstand westelijk gepasseerd. Vanaf hoekmast 90 gaat de 150kV-lijn op afstand parellel lopen aan de oude 50kV-lijn vanuit Apeldoorn naar Wapenveld. Vanaf hoekmast 90 loopt de lijn eerst in een noordwestelijk richting om steeds in de buurt van de IJssel te blijven. Bij mast 99 vinden we de tweede wisselmast van de lijn. Deze rechtstand loopt tot hoekmast 108 nabij Wapenveld. Vanaf hier wordt er wederom een noordelijke koers aangehouden. Deze rechtstand duurt tot mast 116. Vanaf mast 117 staan de masten op betonnen tafels omdat ze in de uiterwaarden staan van de IJssel. Bij hoekmast 121 volgt de laatste grote knik richting het noordwesten. Bij mast 122 wordt het nieuw gebouwde station Hattem berijkt. Hier staan twee eindmasten naast elkaar. Voor de lijn uit Apeldoorn en voor de lijn uit Harculo. De lijn ging door de ingebruikname van dit stuk voortaan door het leven als Apeldoorn - Hattem.
In 1967 kwam al de eerste verandering. Steunmast 75 werd vervangen door een speciale spiltsingmast vanwege de inlussing van Vaassen, tegelijkertijd werd mast 25 nabij Apeldoorn vervangen door de bouw van de lijn naar Zutphen. Vanaf 1967 tot 1974 liep er vanaf Hattem naar Vaassen een circuit, van Hattem naar Zutphen, van Vaassen naar Apeldoorn en van Zutphen naar Apeldoorn, je zou bijna zeggen dat dit de voorloper is van de 110kV-circuits die in Zwolle-Meeden hangen met al die aftakkingen. In 1969 kwam er in Hattem een derde eindmast bij het station te staan voor de nieuwe lijn uit Lelystad. In 1974 werd het vervolg voor de lijn uit Lelystad gebouwd naar Apeldoorn. Vanaf Hattem tot aan mast 75 liep de nieuwe lijn parallel aan de oudere lijn. Toen werd er bij Woudhuis ook een nieuw station gebouwd zodat Apeldoorn - Hattem in tweeën werd geknipt en de inlussing van Zutphen verviel. Tot +- 2010 heeft er geen grote wijziging voor gedaan in de lijn. Vanaf ongeveer dat jaar werden er bij enkele masten in de lijn de geleiders verhoogd op zo'n manier dat dit grote afbreuk deed aan het vriendelijke gezicht van de tonmasten. In 2014 zijn vanwege het project "Ruimte voor de Rivier" de masten 94-98 en 108-110 op stalen tafels gezet zoals ze al te zien waren bij Nijmegen bij de Waalportalen.
Na wederom een lap tekst gaan we naar de foto's.
Dit was het eerste gedeelte van Terwolde - Hattem.
Cheers Ruben
@Tom. dank je wel! Bij het fotograferen bij de lijnen in 2019 heb ik goed gebruikt gemaakt van de dagen dat we goed weer hadden! De details in sommige lijnen zijn toch wel waard om erbij stil te staan.
Na de bouw van de lijn Dodewaard - Tiel volgde in 1961 alweer de volgende 150kV-lijn. In 1955 bouwde de IJsselcentrale de centrale nabij het buurtschap Harculo onder Zwolle. De PGEM en IJsselcentrale waren destijds met elkaar verbonden door de lijn Apeldoorn - Deventer. Maar met de bouw van de centrale en de beperkte capaciteit van Zwolle - Deventer wilde ze de koppeling verplaatsen naar Harculo. In 1961 werd daarom een nieuwe 150kV-lijn vanaf mast 55 van Apeldoorn - Deventer nabij Terwolde naar Hattem in gebruik genomen. Gelijktijdig werd de lijn Hattem - Harculo gebouwd die voor de daadwerkelijke koppeling zorgde. Hiermee vervielen de masten 57 t/m 66 van Apeldoorn - Deventer, ook de crossing over de IJssel werd gesloopt.
De masten 55 en 56 van de oude Deventer-lijn werden nog hergebruikt en opgenomen in de lijn naar Hattem. Mast 55 werd gedraaid en mast 56 kreeg een extra broekstuk (werd dus een S+6.5 en werd verplaatst. De eerste nieuwe mast betrof hoekmast 57 wat gelijk een hele bijzondere was. Vanaf hier ging de configuratie van de geleider over van Dennenboom naar Ton. De mast is duidelijk verwant aan de tonmasten. Vanaf mast 57 volgt een kleine rechtstand naar hoekmast 63 wat gelijk de eerste wisselmast is van het nieuwe gedeelte. De lijn passeerde mooi tussen de dopen Nijbroek en Terwolde in. Vanaf hoekmast 63 volgt een rechtstand naar hoekmast 72. Vanaf mast 72 tot mast 81 houdt de lijn een mooie noordelijke koers aan. Het dorp Welsumerveld wordt ook op afstand westelijk gepasseerd. Vanaf hoekmast 90 gaat de 150kV-lijn op afstand parellel lopen aan de oude 50kV-lijn vanuit Apeldoorn naar Wapenveld. Vanaf hoekmast 90 loopt de lijn eerst in een noordwestelijk richting om steeds in de buurt van de IJssel te blijven. Bij mast 99 vinden we de tweede wisselmast van de lijn. Deze rechtstand loopt tot hoekmast 108 nabij Wapenveld. Vanaf hier wordt er wederom een noordelijke koers aangehouden. Deze rechtstand duurt tot mast 116. Vanaf mast 117 staan de masten op betonnen tafels omdat ze in de uiterwaarden staan van de IJssel. Bij hoekmast 121 volgt de laatste grote knik richting het noordwesten. Bij mast 122 wordt het nieuw gebouwde station Hattem berijkt. Hier staan twee eindmasten naast elkaar. Voor de lijn uit Apeldoorn en voor de lijn uit Harculo. De lijn ging door de ingebruikname van dit stuk voortaan door het leven als Apeldoorn - Hattem.
In 1967 kwam al de eerste verandering. Steunmast 75 werd vervangen door een speciale spiltsingmast vanwege de inlussing van Vaassen, tegelijkertijd werd mast 25 nabij Apeldoorn vervangen door de bouw van de lijn naar Zutphen. Vanaf 1967 tot 1974 liep er vanaf Hattem naar Vaassen een circuit, van Hattem naar Zutphen, van Vaassen naar Apeldoorn en van Zutphen naar Apeldoorn, je zou bijna zeggen dat dit de voorloper is van de 110kV-circuits die in Zwolle-Meeden hangen met al die aftakkingen. In 1969 kwam er in Hattem een derde eindmast bij het station te staan voor de nieuwe lijn uit Lelystad. In 1974 werd het vervolg voor de lijn uit Lelystad gebouwd naar Apeldoorn. Vanaf Hattem tot aan mast 75 liep de nieuwe lijn parallel aan de oudere lijn. Toen werd er bij Woudhuis ook een nieuw station gebouwd zodat Apeldoorn - Hattem in tweeën werd geknipt en de inlussing van Zutphen verviel. Tot +- 2010 heeft er geen grote wijziging voor gedaan in de lijn. Vanaf ongeveer dat jaar werden er bij enkele masten in de lijn de geleiders verhoogd op zo'n manier dat dit grote afbreuk deed aan het vriendelijke gezicht van de tonmasten. In 2014 zijn vanwege het project "Ruimte voor de Rivier" de masten 94-98 en 108-110 op stalen tafels gezet zoals ze al te zien waren bij Nijmegen bij de Waalportalen.
Na wederom een lap tekst gaan we naar de foto's.
Dit was het eerste gedeelte van Terwolde - Hattem.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.