PGEM project
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: PGEM project
Het moet maar eens loud and clear worden gezegd: hulde & nog eens hulde voor deze megaprestatie
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: PGEM project
Na lange radiostilte heb ik weer tijd en ruimte gevonden om de publicatie van het PGEM project te hervatten. We zijn nog altijd bij Nijmegen - Doetinchem, een van de twee thuislijnen van mij.
Dit was het tweede deel van Nijmegen - Doetinchem. In het volgende deel volgt de passage van Oud Zevenaar en een paar foto's van het afgebroken gedeelte waaronder de splitsingmast.
Cheers Ruben.
Dit was het tweede deel van Nijmegen - Doetinchem. In het volgende deel volgt de passage van Oud Zevenaar en een paar foto's van het afgebroken gedeelte waaronder de splitsingmast.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan verder met het derde deel van Nijmegen - Doetinchem.
Dit was het derde deel van Nijmegen - Doetinchem. In het vierde en laatste deel gaan we het laatste stukje van de lijn bespreken.
Cheers Ruben.
Dit was het derde deel van Nijmegen - Doetinchem. In het vierde en laatste deel gaan we het laatste stukje van de lijn bespreken.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooi verslag Ruben! Leuk om de lijn zo helemaal te volgen.
Re: PGEM project
Leuk dat het verslag weer verder gaat. In deze lijn zit best nog wat variatie. Het is ook geen gemakkelijk tracé als je op de netkaart kijkt, reeds bij de aanleg had men al betrekkelijk veel objecten om te kruisen. Maar vandaag de dag zou de lijn meer hoekmasten dan steunmasten tellen, want een mastpositie hopsekee midden op een boerenerf op enkele tientallen meters pal in het zicht van de woning zetten, dat krijg je nu niet meer voor elkaar.
De hoekmasten met korte boventraverse wekken een welhaast Britse indruk. Persoonlijk vind ik het mooier als die bliksemtraverse wat langer is, hoewel het de masten ook een heel eigen karakter geeft. Vrij gespierde types in de bocht, waarbij we blij mogen zijn dat het in Nederland nooit gangbaar is geweest om in de hoekmasten de traverselengte asymmetrisch te maken.
De hoekmasten met korte boventraverse wekken een welhaast Britse indruk. Persoonlijk vind ik het mooier als die bliksemtraverse wat langer is, hoewel het de masten ook een heel eigen karakter geeft. Vrij gespierde types in de bocht, waarbij we blij mogen zijn dat het in Nederland nooit gangbaar is geweest om in de hoekmasten de traverselengte asymmetrisch te maken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: PGEM project
Mooie verzameling, die foto's met de rijp zijn mijn favoriete!
Dat balktraversetje onderscheidt deze masten van de latere types, ik ben wel blij dat ze dit eerste principe hebben verlaten.
Die kruisingsmasten zijn inderdaad wel na de aanpassing van de kettingen.
Dat balktraversetje onderscheidt deze masten van de latere types, ik ben wel blij dat ze dit eerste principe hebben verlaten.
Die kruisingsmasten zijn inderdaad wel na de aanpassing van de kettingen.
Re: PGEM project
@Peter, dank je! Dat is een voordeel als je de lijn zo mooi kan vastleggen, zodat iedere mast getoond kan worden.
@Hans, het heeft even geduurd maar de motivatie en tijd heb ik weer gekregen nu ik druk ben met de huidige opleiding. De masten met de korte bliksemtraverse ken ik al sinds dat ondergetekende nog vanuit de auto naar deze fraaie masten keek. De splitsingmast 65 was altijd een "vreemde eend" in de bijt tussen al die tonmasten met korte bliksemtraversen. De lijn is zeker variërend te noemen. Gelukkig heb ik met eigen ogen het originele beginpunt van de lijn in Nijmegen gezien, dat is al zéér fraai te noemen. De crossing over het Pannerdens Kanaal en het verloop door de uiterwaarden zie je ook niet op veel plekken terug in Nederland. Persoonlijk vind ik beide ontwerpen fraai zo hebben de masten met de langere bliksemtraverse hun eigen karakter, maar die met de korte bliksemtraverse ook, Michel noemde ze altijd de bolhoedjes. Zelf vind ik het absoluut geen straf dat ik deze masten toch wel dagelijks zie als ik naar het werk toe ga en tijdens het werk.
@Tom, dank je! De rijpfoto's zijn van afgelopen dinsdag 21 december. Had toen een dag vrij en daar gelijk van geprofiteerd. O,a de tonmasten van Nijmegen-Doetinchem bezocht, maar ook de masten van de lijnen Doetinchem-Zutphen, Zutphen-Lochem en Lochem-Borculo, maar die lijnen komen nog aan bod.
Zoals reeds bij de reactie naar Hans geschreven spreken beide ontwerpen mij aan, het blijft bijzonder dat de PGEM destijds voor een andere manier van de bliksemtraversen koos, terwijl tussen Nijmegen-Veenendaal en Nijmegen-Doetinchem toch maar twee jaar zit (1952 tegenover 1954). Het blijft inderdaad zonde dat de isolatoren van de crossing over het Pannerdens Kanaal zijn aangepast in 2013...
We gaan naar het stuk kijken van Nijmegen - Doetinchem zoals hij vandaag eindigt, in het allerlaatste deel komt het afgebroken stuk aan bod vanaf mast 94 tot eindmast 105.
Dit was het derde deel van Nijmegen - Doetinchem, in het vierde deel wordt het afgebroken stuk besproken wat om de wijk De Huet liep naar Langerak.
Cheers Ruben
@Hans, het heeft even geduurd maar de motivatie en tijd heb ik weer gekregen nu ik druk ben met de huidige opleiding. De masten met de korte bliksemtraverse ken ik al sinds dat ondergetekende nog vanuit de auto naar deze fraaie masten keek. De splitsingmast 65 was altijd een "vreemde eend" in de bijt tussen al die tonmasten met korte bliksemtraversen. De lijn is zeker variërend te noemen. Gelukkig heb ik met eigen ogen het originele beginpunt van de lijn in Nijmegen gezien, dat is al zéér fraai te noemen. De crossing over het Pannerdens Kanaal en het verloop door de uiterwaarden zie je ook niet op veel plekken terug in Nederland. Persoonlijk vind ik beide ontwerpen fraai zo hebben de masten met de langere bliksemtraverse hun eigen karakter, maar die met de korte bliksemtraverse ook, Michel noemde ze altijd de bolhoedjes. Zelf vind ik het absoluut geen straf dat ik deze masten toch wel dagelijks zie als ik naar het werk toe ga en tijdens het werk.
@Tom, dank je! De rijpfoto's zijn van afgelopen dinsdag 21 december. Had toen een dag vrij en daar gelijk van geprofiteerd. O,a de tonmasten van Nijmegen-Doetinchem bezocht, maar ook de masten van de lijnen Doetinchem-Zutphen, Zutphen-Lochem en Lochem-Borculo, maar die lijnen komen nog aan bod.
Zoals reeds bij de reactie naar Hans geschreven spreken beide ontwerpen mij aan, het blijft bijzonder dat de PGEM destijds voor een andere manier van de bliksemtraversen koos, terwijl tussen Nijmegen-Veenendaal en Nijmegen-Doetinchem toch maar twee jaar zit (1952 tegenover 1954). Het blijft inderdaad zonde dat de isolatoren van de crossing over het Pannerdens Kanaal zijn aangepast in 2013...
We gaan naar het stuk kijken van Nijmegen - Doetinchem zoals hij vandaag eindigt, in het allerlaatste deel komt het afgebroken stuk aan bod vanaf mast 94 tot eindmast 105.
Dit was het derde deel van Nijmegen - Doetinchem, in het vierde deel wordt het afgebroken stuk besproken wat om de wijk De Huet liep naar Langerak.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan naar het vierde en laatste deel van de eerste 150kV tonmasten lijn van de PGEM. In dit deel komt het in 2016 afgebroken stuk in beeld.
Dit was Nijmegen - Doetinchem voor mij een speciale lijn omdat ik deze altijd al heb gezien vanaf kleins af aan. En gelukkig dat er toch tonmasten zijn die net anders zijn dan de rest.
Gelijk laat ik dan de stand van zaken zien hoe het project het hedendaags ervoor staat.
50kV:
Hemmen - Ede 22-4-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Arnhem 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Ede - Nijkerk 6-4-2019: compleet & gepubliceerd
Tiel - Culemborg: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nijkerk 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nunspeet 10-6-2019: compleet
150kV
Nijmegen - Apeldoorn 23-2-2019 & 7-3-2019: compleet & gepubliceerd
Apeldoorn - Deventer 8-9-2018 & 24-3-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Veenendaal 22-3-2019 : compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Blerick 18-11-2018 & 22-9-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Doetinchem 13-2-2018 & 18-2-2018: compleet & gepubliceerd
Dodewaard - Ede 14-1-2018 & 8-9-2018: compleet & gepubliceerd
Dodewaard - Tiel 5-5-2019: compleet & gepubliceerd
Terwolde - Hattem 8-9-2018: compleet
Doetinchem - Zutphen 6-10-2018 : compleet
Ede - Harderwijk 25-2-2018: nog niet compleet
Aftak Vaassen 11-5-2019: compleet
Woudhuis - Zutphen 11-5-2019: compleet
Zutphen - Lochem 6-10-2018: compleet
Lelystad - Harderwijk 21-7-2018 & 16-5-2019: compleet
Lelystad - Hattem 26-5-2019: compleet
Biddinghuizen - Zeewolde - Soest: nog niet compleet
Doetinchem - Ulft 28-7-2016: compleet
Woudhuis - Hattem 2-6-2019: compleet
Nijmegen - Teersdijk 2-6-2019: compleet & gepubliceerd
Lochem - Borculo 6-10-2018: compleet
Tiel - Zaltbommel 13-10-2018: nog niet compleet
Teersdijk - Druten 27-10-2018: compleet
Druten - Tiel 27-10-2018:compleet
Zeewolde - Almere 4-11-2018: compleet
Ulft - Dale 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Dale - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Borculo - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
380kV
Maasbracht - Dodewaard: nog niet compleet
Diemen - Lelystad 26-10-2019: compleet
Lelystad - Ens 26-10-2019: compleet
Doetinchem - Hengelo: 24-11-2019 nog niet compleet
Dodewaard - Doetinchem 9-11-2019 & 15-11-2019 : compleet
Doetinchem - Wesel (D): nog niet compleet
Cheers Ruben
Dit was Nijmegen - Doetinchem voor mij een speciale lijn omdat ik deze altijd al heb gezien vanaf kleins af aan. En gelukkig dat er toch tonmasten zijn die net anders zijn dan de rest.
Gelijk laat ik dan de stand van zaken zien hoe het project het hedendaags ervoor staat.
50kV:
Hemmen - Ede 22-4-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Arnhem 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Ede - Nijkerk 6-4-2019: compleet & gepubliceerd
Tiel - Culemborg: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nijkerk 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nunspeet 10-6-2019: compleet
150kV
Nijmegen - Apeldoorn 23-2-2019 & 7-3-2019: compleet & gepubliceerd
Apeldoorn - Deventer 8-9-2018 & 24-3-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Veenendaal 22-3-2019 : compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Blerick 18-11-2018 & 22-9-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Doetinchem 13-2-2018 & 18-2-2018: compleet & gepubliceerd
Dodewaard - Ede 14-1-2018 & 8-9-2018: compleet & gepubliceerd
Dodewaard - Tiel 5-5-2019: compleet & gepubliceerd
Terwolde - Hattem 8-9-2018: compleet
Doetinchem - Zutphen 6-10-2018 : compleet
Ede - Harderwijk 25-2-2018: nog niet compleet
Aftak Vaassen 11-5-2019: compleet
Woudhuis - Zutphen 11-5-2019: compleet
Zutphen - Lochem 6-10-2018: compleet
Lelystad - Harderwijk 21-7-2018 & 16-5-2019: compleet
Lelystad - Hattem 26-5-2019: compleet
Biddinghuizen - Zeewolde - Soest: nog niet compleet
Doetinchem - Ulft 28-7-2016: compleet
Woudhuis - Hattem 2-6-2019: compleet
Nijmegen - Teersdijk 2-6-2019: compleet & gepubliceerd
Lochem - Borculo 6-10-2018: compleet
Tiel - Zaltbommel 13-10-2018: nog niet compleet
Teersdijk - Druten 27-10-2018: compleet
Druten - Tiel 27-10-2018:compleet
Zeewolde - Almere 4-11-2018: compleet
Ulft - Dale 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Dale - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Borculo - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
380kV
Maasbracht - Dodewaard: nog niet compleet
Diemen - Lelystad 26-10-2019: compleet
Lelystad - Ens 26-10-2019: compleet
Doetinchem - Hengelo: 24-11-2019 nog niet compleet
Dodewaard - Doetinchem 9-11-2019 & 15-11-2019 : compleet
Doetinchem - Wesel (D): nog niet compleet
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 09 jan 2022 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We waren vaak tussen 1995 en 2006 in Gelderland op vakantie vlakbij Nijmegen.
En kon ik nog veel herinneren van de lijnen rondom Betuwe.
Ik dacht dat die meeste 150kV masten uit de jaren 90 stammen, omdat ik een ladder zag in de masten en Zwolle Meeden heeft ook ladders in de masten.
En met klimhaken ouder waren.
Toen was ik rond 6 jaar oud.
Die lijn Nijmegen Doetinchem 150kV kon ik goed volgen toen we naar Het Land van Jan Klaasen in Braamt reden.
Ik dacht dat die lijn verder liep naar Ulft, maar scheen een andere lijn te zijn.
Die oorspronkelijke mast 3 had brede bliksemtraversen en de lijn had smalle bliksemtraversen en ik geloofde dat later die lijn later met brede bliksemtraversen verder ging lopen. En klopte letterlijk ook. En die aftak bij Zevenaar kon ik gelukkig nog herinneren.
En kon ik nog veel herinneren van de lijnen rondom Betuwe.
Ik dacht dat die meeste 150kV masten uit de jaren 90 stammen, omdat ik een ladder zag in de masten en Zwolle Meeden heeft ook ladders in de masten.
En met klimhaken ouder waren.
Toen was ik rond 6 jaar oud.
Die lijn Nijmegen Doetinchem 150kV kon ik goed volgen toen we naar Het Land van Jan Klaasen in Braamt reden.
Ik dacht dat die lijn verder liep naar Ulft, maar scheen een andere lijn te zijn.
Die oorspronkelijke mast 3 had brede bliksemtraversen en de lijn had smalle bliksemtraversen en ik geloofde dat later die lijn later met brede bliksemtraversen verder ging lopen. En klopte letterlijk ook. En die aftak bij Zevenaar kon ik gelukkig nog herinneren.
Re: PGEM project
Ik ken de PGEM-masten al van jongs af aan. We gingen in de jaren '80 regelmatig naar familie in Doesburg en Zutphen en ik vond de tonmasten altijd erg leuk om te zien. Ook kan ik me nog goed herinneren dat in de 2e helft van 1990 de 380kV verbinding Doetinchem - Hengelo werd gebouwd.