PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 09 jan 2022 20:21

Mooie foto's, lekker weer erbij ook.
En de aandacht voor de specialere masten met oog voor detail, zoals de sprong in de bliksemdraad bij de kruisingsmasten.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 09 jan 2022 23:00

@Peter, dank je wel! Op deze manier krijg je toch het beste beeld van iedere lijn is mijn mening, gelukkig zijn de lijnen in Gelderland goed te fotograferen over het algemeen!

@Tom. dank je wel! Bij het fotograferen bij de lijnen in 2019 heb ik goed gebruikt gemaakt van de dagen dat we goed weer hadden! De details in sommige lijnen zijn toch wel waard om erbij stil te staan.

Na de bouw van de lijn Dodewaard - Tiel volgde in 1961 alweer de volgende 150kV-lijn. In 1955 bouwde de IJsselcentrale de centrale nabij het buurtschap Harculo onder Zwolle. De PGEM en IJsselcentrale waren destijds met elkaar verbonden door de lijn Apeldoorn - Deventer. Maar met de bouw van de centrale en de beperkte capaciteit van Zwolle - Deventer wilde ze de koppeling verplaatsen naar Harculo. In 1961 werd daarom een nieuwe 150kV-lijn vanaf mast 55 van Apeldoorn - Deventer nabij Terwolde naar Hattem in gebruik genomen. Gelijktijdig werd de lijn Hattem - Harculo gebouwd die voor de daadwerkelijke koppeling zorgde. Hiermee vervielen de masten 57 t/m 66 van Apeldoorn - Deventer, ook de crossing over de IJssel werd gesloopt.

De masten 55 en 56 van de oude Deventer-lijn werden nog hergebruikt en opgenomen in de lijn naar Hattem. Mast 55 werd gedraaid en mast 56 kreeg een extra broekstuk (werd dus een S+6.5 en werd verplaatst. De eerste nieuwe mast betrof hoekmast 57 wat gelijk een hele bijzondere was. Vanaf hier ging de configuratie van de geleider over van Dennenboom naar Ton. De mast is duidelijk verwant aan de tonmasten. Vanaf mast 57 volgt een kleine rechtstand naar hoekmast 63 wat gelijk de eerste wisselmast is van het nieuwe gedeelte. De lijn passeerde mooi tussen de dopen Nijbroek en Terwolde in. Vanaf hoekmast 63 volgt een rechtstand naar hoekmast 72. Vanaf mast 72 tot mast 81 houdt de lijn een mooie noordelijke koers aan. Het dorp Welsumerveld wordt ook op afstand westelijk gepasseerd. Vanaf hoekmast 90 gaat de 150kV-lijn op afstand parellel lopen aan de oude 50kV-lijn vanuit Apeldoorn naar Wapenveld. Vanaf hoekmast 90 loopt de lijn eerst in een noordwestelijk richting om steeds in de buurt van de IJssel te blijven. Bij mast 99 vinden we de tweede wisselmast van de lijn. Deze rechtstand loopt tot hoekmast 108 nabij Wapenveld. Vanaf hier wordt er wederom een noordelijke koers aangehouden. Deze rechtstand duurt tot mast 116. Vanaf mast 117 staan de masten op betonnen tafels omdat ze in de uiterwaarden staan van de IJssel. Bij hoekmast 121 volgt de laatste grote knik richting het noordwesten. Bij mast 122 wordt het nieuw gebouwde station Hattem berijkt. Hier staan twee eindmasten naast elkaar. Voor de lijn uit Apeldoorn en voor de lijn uit Harculo. De lijn ging door de ingebruikname van dit stuk voortaan door het leven als Apeldoorn - Hattem.

In 1967 kwam al de eerste verandering. Steunmast 75 werd vervangen door een speciale spiltsingmast vanwege de inlussing van Vaassen, tegelijkertijd werd mast 25 nabij Apeldoorn vervangen door de bouw van de lijn naar Zutphen. Vanaf 1967 tot 1974 liep er vanaf Hattem naar Vaassen een circuit, van Hattem naar Zutphen, van Vaassen naar Apeldoorn en van Zutphen naar Apeldoorn, je zou bijna zeggen dat dit de voorloper is van de 110kV-circuits die in Zwolle-Meeden hangen met al die aftakkingen. In 1969 kwam er in Hattem een derde eindmast bij het station te staan voor de nieuwe lijn uit Lelystad. In 1974 werd het vervolg voor de lijn uit Lelystad gebouwd naar Apeldoorn. Vanaf Hattem tot aan mast 75 liep de nieuwe lijn parallel aan de oudere lijn. Toen werd er bij Woudhuis ook een nieuw station gebouwd zodat Apeldoorn - Hattem in tweeën werd geknipt en de inlussing van Zutphen verviel. Tot +- 2010 heeft er geen grote wijziging voor gedaan in de lijn. Vanaf ongeveer dat jaar werden er bij enkele masten in de lijn de geleiders verhoogd op zo'n manier dat dit grote afbreuk deed aan het vriendelijke gezicht van de tonmasten. In 2014 zijn vanwege het project "Ruimte voor de Rivier" de masten 94-98 en 108-110 op stalen tafels gezet zoals ze al te zien waren bij Nijmegen bij de Waalportalen.

Na wederom een lap tekst gaan we naar de foto's.
Mast 55.jpg
We beginnen bij mast 55. In 1961 is de mast zo gedraaid dat er aansluiting werd gemaakt tussen het tracé van de Deventer-lijn het tracé van de nieuwe Hattem-lijn.
Mast 55.jpg (559.56 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 56.jpg
Mast 56 is een hergebruikte mast en is verhoogd exemplaar van het type S+6.5.
Mast 56.jpg (939.36 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 56a.jpg
Bij de oudere dennenbomen uit 1951 valt duidelijk de plompheid op van de mast. Maar door de open karakter van de mast is het een hele rustige en vriendelijke type mast om te zien.
Mast 56a.jpg (740.18 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 57.jpg
Mast 57 markeert de eerste nieuwe mast uit 1961. Hier vindt de overgang plaats van Dennenboommast naar Tonmast.
Mast 57.jpg (811.45 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 57a.jpg
De mast heeft duidelijk invloeden van de tonmasten. Ook is de overgang van de onderste geleiders alsmede de bliksemgeleiders te zien.
Mast 57a.jpg (1.06 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 57b.jpg
Vanuit dit perspectief is te zien dat de mast overduidelijk een tonmast is maar de traversen staan zo ver uit elkaar om een vloeiende overgang te creëren met de Dennenboommasten.
Mast 57b.jpg (1.17 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 57c.jpg
Een close-up van de traversen, hier is nogmaals de overgang te zien.
Mast 57c.jpg (828.1 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 57d.jpg
Een zeldzaam beeld van de mast is het zijaanzicht. Zo krijgt de mast een heel ander beeld!
Mast 57d.jpg (1.19 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 58.jpg
Mast 58 is de eerste echte tonmast van de lijn, maar is helaas voorzien van geleider verhoging die we op meer plekken zien in de lijn.
Mast 58.jpg (775.82 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 58a.jpg
De overgang vanaf een afstandje gezien. De overgang is zéér bijzonder te noemen!
Mast 58a.jpg (771.2 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 59.jpg
Mast 59 is nu de eerste tonmast waar we de normale ophanging zien.
Mast 59.jpg (687.1 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 60.jpg
Mast 60 is de eerste S+6 van de lijn. Tussen mast 59 en 60 wordt het Toevoerkanaal overspannen.
Mast 60.jpg (729.09 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 61.jpg
Mast 61 is gelijk de tweede S+6
Mast 61.jpg (928.58 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 62.jpg
Steunmast 62 met op de achtergrond wisselmast 63.
Mast 62.jpg (961.09 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 63.jpg
Wisselmast 63 is de eerste wisselmast van de lijn. Destijds toen de lijn nog in één ruk naar Apeldoorn ging was dit de tweede, mast 17 in Apeldoorn is ook een wisselmast.
Mast 63.jpg (717.67 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 64.jpg
Mast 64 staat midden in een bos en is lastig te fotograferen.
Mast 64.jpg (1.09 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 65.jpg
Tussen masten 65 en 66 wordt de N792 overspannen. Helaas hebben beide masten ook die vreselijke geleiderverhoging gekregen.
Mast 65.jpg (783.75 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 66.jpg
Mast 66 staat aan de andere kant van de weg.
Mast 66.jpg (783.01 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 67.jpg
Steunmast 67 vanaf een afstand gezien.
Mast 67.jpg (1.02 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 68.jpg
Staatsieportret van steunmast 68.
Mast 68.jpg (738.61 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 68a.jpg
Mast 68 met de kerktoren van het dorpje Nijbroek. Ook de nieuwere 150kV-lijn vanuit Apeldoorn komt al in zicht.
Mast 68a.jpg (832.82 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 69.jpg
Mast 69 is weer een S+6 met enkele kettingen, dit type hebben we al met regelmaat in de lijn naar Tiel gezien.
Mast 69.jpg (712.25 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 70.jpg
Mast 70 is ook weer een S+6 maar heeft een GSM-antenne in de mastkop zitten.
Mast 70.jpg (698.24 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 71.jpg
Steunmast 71 vanaf een afstand gezien.
Mast 71.jpg (765.99 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 72.jpg
Hoekmast 72 met het verloop richting hoekmast 81. Duidelijk valt de splitsingmast al op en de komt van de nieuwere 150kV-lijn.
Mast 72.jpg (1.09 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 72a.jpg
Hoekmast 72 is de eerste normale HA+0 van de lijn.
Mast 72a.jpg (846.25 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 73.jpg
Steunmast 73 met hoekmast 72. Duidelijk zijn de grote verschillen te zien tussen de steun- en hoekmast.
Mast 73.jpg (761.79 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 74.jpg
Staatsieportret van mast 74 met het vervolg naar mast 81.
Mast 74.jpg (1.05 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 74a.jpg
Vanaf dit punt lopen twee tonmast-lijnen mooi parallel naast elkaar richting Hattem.
Mast 74a.jpg (979.5 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 74b.jpg
Mast 74 samen met mast 75-1 van de aftak Vaassen.
Mast 74b.jpg (891.54 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 75.jpg
Het knooppunt Welsumerveld met in het midden splitsingmast 75. Duidelijk is te zien dat de nieuwere lijn onder de aftak Vaassen heen gaat.
Mast 75.jpg (1.03 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 75a.jpg
Mast 75 gezien vanuit de richting van mast 76. Dit beeld kan ik mij heel goed heugen van zijn evenknie in Zevenaar.
Mast 75a.jpg (794.45 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 75b.jpg
Vanaf een andere hoek krijgt de mast al een heel ander beeld! Nu is de traverse van het paarse circuit goed te zien.
Mast 75b.jpg (825.39 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 75c.jpg
Nu staan we pal onder beide circuits naar Vaassen. Naast mast 75 staat portaal 251 voor de onderdoorgang van de nieuwe lijn.
Mast 75c.jpg (779.77 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 75d.jpg
Het frontaanzicht die ik altijd zag vanuit de auto of vanuit de trein bij de mast in Zevenaar. Zo lijkt de mast extreem breed!
Mast 75d.jpg (1.09 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 75e.jpg
De mast van onderen gezien. Een adembenemend perspectief van de mast! Bijna mindblowing!
Mast 75e.jpg (995.43 KiB) 1567 keer bekeken
Mast 75f.jpg
De extra lange traversen vallen al op, maar ook de hoeken van 90 graden voor de aftak, maar ook de manier hoe het doorgaande circuit geleid wordt.
Mast 75f.jpg (1.08 MiB) 1567 keer bekeken
Mast 75g.jpg
Als laatste beeld van dit deel nog een close-up van de traversen. Het blijft een spectaculaire mast om naar te kijken! Vanuit iedere hoek is de mast prachtig!
Mast 75g.jpg (805.49 KiB) 1567 keer bekeken
Dit was het eerste gedeelte van Terwolde - Hattem.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie