PGEM project
Re: PGEM project
@Jarno, mooie anekdote van de masten rondom Nijmegen. Zelf heb ik de situatie gelukkig nog een keer gezien voordat de eerste aanpassing plaatsvond met het de lijn naar Apeldoorn. De originele mast 3 vond ik altijd een interessante mast om te zien met de overgang van dennenboommast naar tonmast, soortgelijke situatie zien we nu nog bij Terwolde alleen een andere situatie.
@Peter, de tonmasten hebben het altijd goed gedaan bij mij. Het is het boegbeeld voor de PGEM en gelukkig zijn er zelfs nog verschillende varianten te vinden in alle drie de generaties tonmasten.
Edit:
Na de eerste 150kV tonmastlijn voor de PGEM gaan we gelijk naar de tweede lijn die werd uitgevoerd met tonmasten. Na de lange lijn Nijmegen - Doetinchem volgde een jaar later de kortere lijn Dodewaard - Ede. Net zoals Nijmegen - Doetinchem wordt Dodewaard - Ede uitgevoerd met de tonmasten die voorzien zijn van de balktraversen. Deze zijn te zien vanaf mast 10 t/m mast 36.
De lijn naar Ede begint bij het dan gloednieuwe station Dodewaard die in lijn ligt met Nijmegen - Veenendaal die hier onderbroken is. Eindmast 1 staat pal naast de nieuw gebouwde mast 57. Doordat de lijn met een hoek begint bij mast 1 baant de lijn gelijk zijn eigen weg. Bij mast 2 wordt de hoek hersteld en gaat de lijn in een noordwestelijke koers richting de Rijn. Mast 8 is al de eerste mast in de uiterwaarden van de Rijn staat. Na een flauwe hoek bij mast 9 overspant de lijn tussen masten 10 en 11 de Rijn, dit zijn tevens de eerste masten met de balktraversen. De crossingmasten zijn identiek aan de masten die het Pannerdensch Kanaal overspannen, alleen zijn hier de isolatorkettingen korter. Bij mast 12 die aan de noordkant van de Rijn staat maakt de lijn een scherpe hoek, deze mast is identiek aan zijn evenknieën mast 40 en 43 in Nijmegen - Doetinchem. Hierop volgend is er een kleine rechtstand naar mast 17, tevens de eerste wisselmast.
Bij mast 17 zijn beide lijnen naar Ede ook het dichtst bij elkaar. Naast mast 19 van de 150kV-lijn buigt de oudere 50kV-lijn bij mast 31 alweer af. De 150kV-lijn doet dit pas bij mast 25, bijzondere is, dit is de enige hoekmast met de balktraverse in de hele lijn! Na wederom een kleine rechtstand bevind zich bij mast 33 de tweede wisselmast in de lijn. Tussen masten 34 en 35 wordt de A12 overspannen, hedendaags een bijzonder punt aangezien beide masten rood-witte toppen hebben. Bij mast 37 krijgen de masten weer een volledige bliksemtraverse zoals we dat ook zagen vanaf mast 1 t/m 9. De lijn maakt hier ook een hoek richting het noordoosten.
Tussen mast 39 en mast 40 wordt de spoorlijn Utrecht - Arnhem overspannen. Bij hoekmast 47 volgt er nog een kleine hoek voordat de lijn eindigt bij eindmast 48. Deze staat niet bij het nieuw gebouwde 150kV station die ten noorden van het bestaande 50kV station is gebouwd. De bovengrondse lijn is met een kabel verbonden naar het station. Mede speelt een rol van het landgoed Kernhem een rol.
De eerste aanpassing aan de lijn volgde al in de jaren '60. Door de bouw van de wijk Veldhuizen werd de lijn verplaatst richting de Rijksweg N224. Hierdoor werden de masten 38 t/m 47 gesloopt en vervangen door nieuwere masten. Het aantal masten in de lijn bleef wel gelijk. Mast 37 herinnert nu nog hedendaags aan het oude tracé zoals die in 1955 werd aangelegd. Eind jaren '90 werden de masten 42 t/m 48 alweer afgebroken. Mast 41 werd vervangen door een portaal. De lijn heeft hedendaags net zoals Nijmegen - Apeldoorn aan één zijde een glasvezelkabel gekregen, maar de bliksemtraversen werden hier niet verzwaard.
Na woorden gaan we naar de beelden.
In het tweede deel gaan we kijken naar het laatste stukje naar mast 41 in Ede.
Cheers Ruben
@Peter, de tonmasten hebben het altijd goed gedaan bij mij. Het is het boegbeeld voor de PGEM en gelukkig zijn er zelfs nog verschillende varianten te vinden in alle drie de generaties tonmasten.
Edit:
Na de eerste 150kV tonmastlijn voor de PGEM gaan we gelijk naar de tweede lijn die werd uitgevoerd met tonmasten. Na de lange lijn Nijmegen - Doetinchem volgde een jaar later de kortere lijn Dodewaard - Ede. Net zoals Nijmegen - Doetinchem wordt Dodewaard - Ede uitgevoerd met de tonmasten die voorzien zijn van de balktraversen. Deze zijn te zien vanaf mast 10 t/m mast 36.
De lijn naar Ede begint bij het dan gloednieuwe station Dodewaard die in lijn ligt met Nijmegen - Veenendaal die hier onderbroken is. Eindmast 1 staat pal naast de nieuw gebouwde mast 57. Doordat de lijn met een hoek begint bij mast 1 baant de lijn gelijk zijn eigen weg. Bij mast 2 wordt de hoek hersteld en gaat de lijn in een noordwestelijke koers richting de Rijn. Mast 8 is al de eerste mast in de uiterwaarden van de Rijn staat. Na een flauwe hoek bij mast 9 overspant de lijn tussen masten 10 en 11 de Rijn, dit zijn tevens de eerste masten met de balktraversen. De crossingmasten zijn identiek aan de masten die het Pannerdensch Kanaal overspannen, alleen zijn hier de isolatorkettingen korter. Bij mast 12 die aan de noordkant van de Rijn staat maakt de lijn een scherpe hoek, deze mast is identiek aan zijn evenknieën mast 40 en 43 in Nijmegen - Doetinchem. Hierop volgend is er een kleine rechtstand naar mast 17, tevens de eerste wisselmast.
Bij mast 17 zijn beide lijnen naar Ede ook het dichtst bij elkaar. Naast mast 19 van de 150kV-lijn buigt de oudere 50kV-lijn bij mast 31 alweer af. De 150kV-lijn doet dit pas bij mast 25, bijzondere is, dit is de enige hoekmast met de balktraverse in de hele lijn! Na wederom een kleine rechtstand bevind zich bij mast 33 de tweede wisselmast in de lijn. Tussen masten 34 en 35 wordt de A12 overspannen, hedendaags een bijzonder punt aangezien beide masten rood-witte toppen hebben. Bij mast 37 krijgen de masten weer een volledige bliksemtraverse zoals we dat ook zagen vanaf mast 1 t/m 9. De lijn maakt hier ook een hoek richting het noordoosten.
Tussen mast 39 en mast 40 wordt de spoorlijn Utrecht - Arnhem overspannen. Bij hoekmast 47 volgt er nog een kleine hoek voordat de lijn eindigt bij eindmast 48. Deze staat niet bij het nieuw gebouwde 150kV station die ten noorden van het bestaande 50kV station is gebouwd. De bovengrondse lijn is met een kabel verbonden naar het station. Mede speelt een rol van het landgoed Kernhem een rol.
De eerste aanpassing aan de lijn volgde al in de jaren '60. Door de bouw van de wijk Veldhuizen werd de lijn verplaatst richting de Rijksweg N224. Hierdoor werden de masten 38 t/m 47 gesloopt en vervangen door nieuwere masten. Het aantal masten in de lijn bleef wel gelijk. Mast 37 herinnert nu nog hedendaags aan het oude tracé zoals die in 1955 werd aangelegd. Eind jaren '90 werden de masten 42 t/m 48 alweer afgebroken. Mast 41 werd vervangen door een portaal. De lijn heeft hedendaags net zoals Nijmegen - Apeldoorn aan één zijde een glasvezelkabel gekregen, maar de bliksemtraversen werden hier niet verzwaard.
Na woorden gaan we naar de beelden.
In het tweede deel gaan we kijken naar het laatste stukje naar mast 41 in Ede.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
In het tweede en laatste deel van Dodewaard - Ede gaan we kijken naar het verloop met de laatste tonmasten met de balktraversen.
Dit was Dodewaard - Ede een leuke korte lijn om te zien. Tevens de tweede en laatste lijn die met de tonmasten met balktraversen is uitgevoerd.
Cheers Ruben
Dit was Dodewaard - Ede een leuke korte lijn om te zien. Tevens de tweede en laatste lijn die met de tonmasten met balktraversen is uitgevoerd.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Leuke foto's weer.
Ik kon me wel nog herinneren dat die hoekmast 41 in 2000 nog stond.
We hadden toen Zomertoer van de NS in 2000 en we reden de trein van Arnhem naar Amsterdam en zag die schaar- en tonmasten bij Ede
En later de ET-masten natuurlijk.
Ik kon me ook nog herinneren dat die rood witte tonmasten nog grijs waren.
Ik had schijnbaar een 'Tonmast I-illusie' van jaren 90 tot 2003, want ik dacht dat die balktraversen ook trekschoren hadden en later toen ik er goed naar keek waren ze gewoon verdwenen. Tot de illusie in 2016 werkelijk bij de eindmast bij Doetinchem werd.
Ik kon me wel nog herinneren dat die hoekmast 41 in 2000 nog stond.
We hadden toen Zomertoer van de NS in 2000 en we reden de trein van Arnhem naar Amsterdam en zag die schaar- en tonmasten bij Ede
En later de ET-masten natuurlijk.
Ik kon me ook nog herinneren dat die rood witte tonmasten nog grijs waren.
Ik had schijnbaar een 'Tonmast I-illusie' van jaren 90 tot 2003, want ik dacht dat die balktraversen ook trekschoren hadden en later toen ik er goed naar keek waren ze gewoon verdwenen. Tot de illusie in 2016 werkelijk bij de eindmast bij Doetinchem werd.
Re: PGEM project
@Jarno, dank je!
Na de korte lijn Dodewaard - Ede is het tijd voor de volgende 150kV-lijn vanuit Dodewaard. In 1959 kwam Dodewaard - Tiel in bedrijf. Deze lijn was voornamelijk om de oudere 50kV-lijn uit 1926 te versterken. De nieuwere 150kV-lijn kwam geheel parallel te lopen aan de 50kV-lijn. Het eerste verschil wat deze lijn heeft met de twee eerste 150kV-tonmastlijnen is dat deze lijn volledig is voorzien van de lange bliksemtraverse. De uitvoering met de korte balktraverse hebben ze verlaten.
De nieuwe lijn vertrok naast de lijnen naar Veenendaal en Ede aan de noordzijde van het station. Bij mast 1 werd gelijk een zuidwestelijke koers ingezet richting de Betuwelijn en de 50kV-lijn. Tussen afspanmast 7 en hoekmast 8 wordt de Betuwelijn gekruist. Vanaf mast 8 loopt de lijn parallel aan zowel de 50kV-lijn als de Betuwelijn richting Kesteren. In dit stuk komen een aantal S+6 masten voor vanwege de boomgaarden die in de Betuwe te vinden zijn. Bij mast 18 komen we de eerste wisselmast tegen van de lijn en maakt de lijn hier een hoek om de oude 50kV-lijn te gaan kruisen. Dit gebeurt tussen mast 19 en 20 die beide twee S+11 zijn, de hoogste variant van de normale steunmast. Vanaf hier loopt de 50kV-lijn nu ten zuiden van de oude 50kV-lijn.
Vanaf mast 18 is er een korte rechtstand naar mast 25 waar aldaar de lijn nog een kleine hoek maakt. De rechtstand vanaf mast 25 eindigt bij mast 35 wat tevens de tweede wisselmast is van de lijn. Het dorpje Echteld wordt zuidelijk gepasseerd door de lijn. Bij mast 40 wordt de hoek die bij mast 35 werd gemaakt gecorrigeerd. Mast 47 is de oostelijke afspanmast voor de crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel. Het kanaal wordt tussen mast 48 en 49 overspannen door twee crossingmasten. Mast 50 is de westelijke hoekmast van de crossing. Hier maakt de lijn een scherpe hoek om koers te zetten naar het splinternieuwe 150kV-station van Tiel. Bij mast 52 eindigt de lijn met een typische PGEM-eindmast die later vaker is gebruikt in de provincie.
De lijn heeft door de jaren heen al een aantal aanpassingen doorgaan, maar anno 2022 is de lijn nog compleet aanwezig! Met de ingebruikname van de Rijksweg 15 tussen Meteren en Kesteren in 1964 werd de nieuwe snelweg gekruist tussen masten 27 en 28. Het is niet bekend of beide masten met de bouw beide al een S+6 waren. In 1974 werd tussen mast 40 en 41 mast 40A geplaatst vanwege de ingebruikname van de Willem Alexanderbrug tussen Echteld en Wamel. Dit is een afspanmast geworden van de tonmasten van de 2e generatie zoals we ze zien tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen en Lochem en de aftak naar Vaassen.
Met de bouw van de Betuweroute tussen de Kijfhoek bij Zwijndrecht en Zevenaar werd in 2000 mast 27A geplaatst tussen mast 27 en 28. Hierbij werd mast 28 verplaatst richting mast 29. Dit vanwege de inpassing van de Betuweroute en de verlegging van de A15 vanwege de kruising met de Betuwelijn even verderop. Mast 27A hebben ze geprobeerd laten lijken op de originele tonmasten, maar met de eisen van die tijd. Zo is mast 27A wel een bijzondere eend in de bijt tussen de oude tonmasten. Rond 2010 zijn de geleiders van de crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal verhoogd met de welbekende geleider verhoging. Helaas is het aanzicht van de crossing hierdoor aangetast.
Wat ook recent heeft plaatsgevonden zijn de mast verhogingen met een extra stuk in het midden. Dit is opgetreden bij een aantal steunmasten in de rechtstand van mast 8 tot mast 18.
Na de woorden is uiteraard tijd voor de beelden.
Dit was deel 1 van Dodewaard - Tiel.
Cheers Ruben
Na de korte lijn Dodewaard - Ede is het tijd voor de volgende 150kV-lijn vanuit Dodewaard. In 1959 kwam Dodewaard - Tiel in bedrijf. Deze lijn was voornamelijk om de oudere 50kV-lijn uit 1926 te versterken. De nieuwere 150kV-lijn kwam geheel parallel te lopen aan de 50kV-lijn. Het eerste verschil wat deze lijn heeft met de twee eerste 150kV-tonmastlijnen is dat deze lijn volledig is voorzien van de lange bliksemtraverse. De uitvoering met de korte balktraverse hebben ze verlaten.
De nieuwe lijn vertrok naast de lijnen naar Veenendaal en Ede aan de noordzijde van het station. Bij mast 1 werd gelijk een zuidwestelijke koers ingezet richting de Betuwelijn en de 50kV-lijn. Tussen afspanmast 7 en hoekmast 8 wordt de Betuwelijn gekruist. Vanaf mast 8 loopt de lijn parallel aan zowel de 50kV-lijn als de Betuwelijn richting Kesteren. In dit stuk komen een aantal S+6 masten voor vanwege de boomgaarden die in de Betuwe te vinden zijn. Bij mast 18 komen we de eerste wisselmast tegen van de lijn en maakt de lijn hier een hoek om de oude 50kV-lijn te gaan kruisen. Dit gebeurt tussen mast 19 en 20 die beide twee S+11 zijn, de hoogste variant van de normale steunmast. Vanaf hier loopt de 50kV-lijn nu ten zuiden van de oude 50kV-lijn.
Vanaf mast 18 is er een korte rechtstand naar mast 25 waar aldaar de lijn nog een kleine hoek maakt. De rechtstand vanaf mast 25 eindigt bij mast 35 wat tevens de tweede wisselmast is van de lijn. Het dorpje Echteld wordt zuidelijk gepasseerd door de lijn. Bij mast 40 wordt de hoek die bij mast 35 werd gemaakt gecorrigeerd. Mast 47 is de oostelijke afspanmast voor de crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel. Het kanaal wordt tussen mast 48 en 49 overspannen door twee crossingmasten. Mast 50 is de westelijke hoekmast van de crossing. Hier maakt de lijn een scherpe hoek om koers te zetten naar het splinternieuwe 150kV-station van Tiel. Bij mast 52 eindigt de lijn met een typische PGEM-eindmast die later vaker is gebruikt in de provincie.
De lijn heeft door de jaren heen al een aantal aanpassingen doorgaan, maar anno 2022 is de lijn nog compleet aanwezig! Met de ingebruikname van de Rijksweg 15 tussen Meteren en Kesteren in 1964 werd de nieuwe snelweg gekruist tussen masten 27 en 28. Het is niet bekend of beide masten met de bouw beide al een S+6 waren. In 1974 werd tussen mast 40 en 41 mast 40A geplaatst vanwege de ingebruikname van de Willem Alexanderbrug tussen Echteld en Wamel. Dit is een afspanmast geworden van de tonmasten van de 2e generatie zoals we ze zien tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen en Lochem en de aftak naar Vaassen.
Met de bouw van de Betuweroute tussen de Kijfhoek bij Zwijndrecht en Zevenaar werd in 2000 mast 27A geplaatst tussen mast 27 en 28. Hierbij werd mast 28 verplaatst richting mast 29. Dit vanwege de inpassing van de Betuweroute en de verlegging van de A15 vanwege de kruising met de Betuwelijn even verderop. Mast 27A hebben ze geprobeerd laten lijken op de originele tonmasten, maar met de eisen van die tijd. Zo is mast 27A wel een bijzondere eend in de bijt tussen de oude tonmasten. Rond 2010 zijn de geleiders van de crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal verhoogd met de welbekende geleider verhoging. Helaas is het aanzicht van de crossing hierdoor aangetast.
Wat ook recent heeft plaatsgevonden zijn de mast verhogingen met een extra stuk in het midden. Dit is opgetreden bij een aantal steunmasten in de rechtstand van mast 8 tot mast 18.
Na de woorden is uiteraard tijd voor de beelden.
Dit was deel 1 van Dodewaard - Tiel.
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 06 jan 2022 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: PGEM project
Fraaie plaatjes Ruben ! Vooral de foto's bij Dodenwaard en wisselmast 18 vind ik goed gelukt !
Steunmasten 9 12 en 13 zijn inderdaad apart om te zien onderin de toren.
Steunmasten 9 12 en 13 zijn inderdaad apart om te zien onderin de toren.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 06 jan 2022 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: PGEM project
Heerlijk om te zien, met die groene bomen en blauwe stukken lucht. Prachtig licht ook. En dat gisteren op een donkere, regenachtige herfstdag middenin de winter. Welkome afleiding als je met het hele gezin, positief getest, de kerstvakantie in isolatie probeert door te komen.
Hopelijk kan ik zelf snel ook weer op pad.
Hopelijk kan ik zelf snel ook weer op pad.
Re: PGEM project
@Bram, dank je!
@PJK, dank je! Hopelijk kan je weer snel op pad, beterschap gewenst!
We gaan verder met het tweede deel van Dodewaard - Tiel. In dit stuk komt het stuk vanaf mast 26 t/m mast 46 in beeld.
Dit was het tweede deel van Dodewaard - Tiel. In het derde en laatste stuk komen de crossing over het Amsterdam Rijnkanaal en de laatste masten in Tiel aan bod.
Cheers Ruben.
@PJK, dank je! Hopelijk kan je weer snel op pad, beterschap gewenst!
We gaan verder met het tweede deel van Dodewaard - Tiel. In dit stuk komt het stuk vanaf mast 26 t/m mast 46 in beeld.
Dit was het tweede deel van Dodewaard - Tiel. In het derde en laatste stuk komen de crossing over het Amsterdam Rijnkanaal en de laatste masten in Tiel aan bod.
Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 08 jan 2022 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Die mast 27A is weer afgeleid naar qua bouwwerk van Zwolle-Meeden-Eemshaven 380kV met een ET-mast style.
Re: PGEM project
@Jarno, dat klopt mast 27A heeft net zoals de masten 5, 6, 7 en 12 in de lijn naar Zaltbommel de kenmerken van zowel de ET-masten als Zwolle-Eemshaven.
We gaan naar het derde en tevens laatste deel van de lijn.
Dit was de korte lijn Dodewaard - Tiel. De volgende lijn die besproken gaat worden is de lijn die we nu kennen als Woudhuis - Hattem I, maar hiervan het nieuwe stuk uit 1961 tussen Terwolde en Hattem.
Cheers Ruben
We gaan naar het derde en tevens laatste deel van de lijn.
Dit was de korte lijn Dodewaard - Tiel. De volgende lijn die besproken gaat worden is de lijn die we nu kennen als Woudhuis - Hattem I, maar hiervan het nieuwe stuk uit 1961 tussen Terwolde en Hattem.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooie verslagen Ruben! Leuk om de lijnen zo mast voor mast te volgen. Ik heb meteen de mastfoto's op de netkaart bijgewerkt.