PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 02 jan 2022 13:32

@Jarno, mooie anekdote van de masten rondom Nijmegen. Zelf heb ik de situatie gelukkig nog een keer gezien voordat de eerste aanpassing plaatsvond met het de lijn naar Apeldoorn. De originele mast 3 vond ik altijd een interessante mast om te zien met de overgang van dennenboommast naar tonmast, soortgelijke situatie zien we nu nog bij Terwolde alleen een andere situatie.

@Peter, de tonmasten hebben het altijd goed gedaan bij mij. Het is het boegbeeld voor de PGEM en gelukkig zijn er zelfs nog verschillende varianten te vinden in alle drie de generaties tonmasten.

Edit:

Na de eerste 150kV tonmastlijn voor de PGEM gaan we gelijk naar de tweede lijn die werd uitgevoerd met tonmasten. Na de lange lijn Nijmegen - Doetinchem volgde een jaar later de kortere lijn Dodewaard - Ede. Net zoals Nijmegen - Doetinchem wordt Dodewaard - Ede uitgevoerd met de tonmasten die voorzien zijn van de balktraversen. Deze zijn te zien vanaf mast 10 t/m mast 36.

De lijn naar Ede begint bij het dan gloednieuwe station Dodewaard die in lijn ligt met Nijmegen - Veenendaal die hier onderbroken is. Eindmast 1 staat pal naast de nieuw gebouwde mast 57. Doordat de lijn met een hoek begint bij mast 1 baant de lijn gelijk zijn eigen weg. Bij mast 2 wordt de hoek hersteld en gaat de lijn in een noordwestelijke koers richting de Rijn. Mast 8 is al de eerste mast in de uiterwaarden van de Rijn staat. Na een flauwe hoek bij mast 9 overspant de lijn tussen masten 10 en 11 de Rijn, dit zijn tevens de eerste masten met de balktraversen. De crossingmasten zijn identiek aan de masten die het Pannerdensch Kanaal overspannen, alleen zijn hier de isolatorkettingen korter. Bij mast 12 die aan de noordkant van de Rijn staat maakt de lijn een scherpe hoek, deze mast is identiek aan zijn evenknieën mast 40 en 43 in Nijmegen - Doetinchem. Hierop volgend is er een kleine rechtstand naar mast 17, tevens de eerste wisselmast.

Bij mast 17 zijn beide lijnen naar Ede ook het dichtst bij elkaar. Naast mast 19 van de 150kV-lijn buigt de oudere 50kV-lijn bij mast 31 alweer af. De 150kV-lijn doet dit pas bij mast 25, bijzondere is, dit is de enige hoekmast met de balktraverse in de hele lijn! Na wederom een kleine rechtstand bevind zich bij mast 33 de tweede wisselmast in de lijn. Tussen masten 34 en 35 wordt de A12 overspannen, hedendaags een bijzonder punt aangezien beide masten rood-witte toppen hebben. Bij mast 37 krijgen de masten weer een volledige bliksemtraverse zoals we dat ook zagen vanaf mast 1 t/m 9. De lijn maakt hier ook een hoek richting het noordoosten.

Tussen mast 39 en mast 40 wordt de spoorlijn Utrecht - Arnhem overspannen. Bij hoekmast 47 volgt er nog een kleine hoek voordat de lijn eindigt bij eindmast 48. Deze staat niet bij het nieuw gebouwde 150kV station die ten noorden van het bestaande 50kV station is gebouwd. De bovengrondse lijn is met een kabel verbonden naar het station. Mede speelt een rol van het landgoed Kernhem een rol.

De eerste aanpassing aan de lijn volgde al in de jaren '60. Door de bouw van de wijk Veldhuizen werd de lijn verplaatst richting de Rijksweg N224. Hierdoor werden de masten 38 t/m 47 gesloopt en vervangen door nieuwere masten. Het aantal masten in de lijn bleef wel gelijk. Mast 37 herinnert nu nog hedendaags aan het oude tracé zoals die in 1955 werd aangelegd. Eind jaren '90 werden de masten 42 t/m 48 alweer afgebroken. Mast 41 werd vervangen door een portaal. De lijn heeft hedendaags net zoals Nijmegen - Apeldoorn aan één zijde een glasvezelkabel gekregen, maar de bliksemtraversen werden hier niet verzwaard.

Na woorden gaan we naar de beelden.
Mast 1.jpg
Eindmast 1 bij het station van Dodewaard.
Mast 1.jpg (1.23 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 1a.jpg
Mast 1 vanuit een ander perspectief gezien.
Mast 1a.jpg (1.46 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 2.jpg
Mast 2 is een fraai exemplaar van het type HA+0 met de volledige bliksemtraverse.
Mast 2.jpg (868.15 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 3.jpg
Mast 3 staat midden in een boomgaard.
Mast 3.jpg (1.02 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 4.jpg
Rechts mast 4 met op de achtergrond de Rijn-crossing.
Mast 4.jpg (1015.72 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 5.jpg
Mast 5 is de enige S+6 die in de lijn voorkomt met de volledige bliksemtraverse.
Mast 5.jpg (1.03 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 6.jpg
Mast 6 gezien vanaf de dijk. Ook is het verloop te zien naar het station.
Mast 6.jpg (1.04 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 7.jpg
Mast 7 kijkend richting de crossing.
Mast 7.jpg (1.07 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 7a.jpg
Mast 7 met mast 62 van de lijn naar Veenendaal.
Mast 7a.jpg (1.04 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 8.jpg
Complete overzicht van de Rijncrossing met de masten in de uiterwaarden.
Mast 8.jpg (1.04 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 8a.jpg
Mast 8 staat op een betonnen tafel die mooi meegaat met het verloop van het broekstuk, iets wat we niet zien bij de tonmasten die een jaar eerder waren gebouwd.
Mast 8a.jpg (952.51 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 8b.jpg
Mast 8 met de crossing van de lijn naar Veenendaal.
Mast 8b.jpg (940.4 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 9.jpg
Staatsieportret van de crossing. Duidelijk is de overgang te zien van de lange bliksemtraversen naar de balktraversen.
Mast 9.jpg (1.09 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 9a.jpg
Nogmaals de volledige crossing in beeld.
Mast 9a.jpg (978.99 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 10.jpg
De zuidelijke crossingmast is een fraai exemplaar om te zien! Duidelijk is de overgang te zien naar mast 9 betreft de bliksemgeleider. De glasvezelkabel gaat gelijk naar de brede traversen en verspringt niet op de traverse zelf zoals de originele geleider dat doet.
Mast 10.jpg (647.36 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 11.jpg
Uiteraard mag een foto van de noordelijke mast niet ontbreken. Beide crossingmasten hebben ijswiggen.
Mast 11.jpg (714 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 12.jpg
Rechts is de grote hoekmast 12 te zien met de rechtstand naar mast 17.
Mast 12.jpg (963.44 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 12a.jpg
Hoekmast 12 met steunmast 71 van de lijn naar Veenendaal.
Mast 12a.jpg (1.01 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 13.jpg
Mast 13 is de eerste S+0 steunmast met de balktraverse. De mast staat met mast 14 aan de N225 tussen Wageningen en Rhenen.
Mast 13.jpg (998.61 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 13a.jpg
Mast 13 met beide crossingmasten.
Mast 13a.jpg (835.54 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 13b.jpg
Voor de laatste keer een blik richting de volledige crossing met mast 13 erbij op.
Mast 13b.jpg (803.34 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 14.jpg
Mast 14 is een fraaie S+6 die we ook met regelmaat zien in de evenknie in de lijn naar Doetinchem.
Mast 14.jpg (1012.53 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 terugkijkend naar mast 12.
Mast 15.jpg (894.95 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 16.jpg
Mast 16 met de volledige rechtstand van mast 17 naar mast 25.
Mast 16.jpg (1 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 16a.jpg
Mast 16 met de oudere schaarmasten. Mast 23 van die lijn is nog te zien die nu helaas verdwenen is.
Mast 16a.jpg (717.98 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 17.jpg
Mast 17 is de eerste van de twee wisselmasten in de lijn.
Mast 17.jpg (1001.57 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 17a.jpg
De rechtstand 17 - 12 met de crossing.
Mast 17a.jpg (899.09 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 17b.jpg
De wisselmasten van de tonmasten blijven bijzondere masten om te zien!
Mast 17b.jpg (677.22 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 18.jpg
Het mooie rustige verloop van de lijn is hier te zien.
Mast 18.jpg (801.93 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 18a.jpg
Duidelijk verschil tussen de PGEM tonmast en de PEUM donaumast.
Mast 18a.jpg (633.71 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 heeft enkele isolatorkettingen vanwege dat de lijn nu door open landschappen heen gaat.
Mast 19.jpg (841.54 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 19a.jpg
Mast 19 kijkend naar hoekmast 25.
Mast 19a.jpg (959.12 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 20.jpg
Mast 20 met zicht op beide crossings over de Rijn.
Mast 20.jpg (597.11 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 21.jpg
Mast 21 in het mooie winterzonnetje van januari 2018.
Mast 21.jpg (796.08 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 22.jpg
Zelfde geldt hier voor mast 22. Grotendeels van de bomenrij rechts is hedendaags verdwenen.
Mast 22.jpg (923.42 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 22a.jpg
Staatsieportret van mast 23 op 30 december 2021.
Mast 22a.jpg (927.55 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 23.jpg
Nogmaals een shot van mast 23, duidelijk was te zien dat het die dag aardig aan het waaien was.
Mast 23.jpg (999 KiB) 3519 keer bekeken
Mast 24a.jpg
Mast 24 met op de achtergrond de lijn naar Veenendaal. Tevens zijn de 380kV masten te zien van de lijn naar Maasbracht.
Mast 24a.jpg (1.03 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 25.jpg
Hoekmast 25 markeert de enige hoekmast van de lijn met de balk.
Mast 25.jpg (1.1 MiB) 3519 keer bekeken
Mast 25a.jpg
Staatsieportret van de hoekmast. Het blijven toch zéér fraaie masten om te zien!
Mast 25a.jpg (978.77 KiB) 3519 keer bekeken
In het tweede deel gaan we kijken naar het laatste stukje naar mast 41 in Ede.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 03 jan 2022 14:18

In het tweede en laatste deel van Dodewaard - Ede gaan we kijken naar het verloop met de laatste tonmasten met de balktraversen.
Mast 26.jpg
Mast 26 ook op de winderige 30 december. Duidelijk is te zien dat er een beste wind stond doordat de isolatorkettingen schuin hangen.
Mast 26.jpg (1001.57 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 27.jpg
Mast 27 op de winderige 30 december 2021.
Mast 27.jpg (993.71 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 28.jpg
Mast 28 is voorzien van enkele isolatorkettingen. Dan krijgt de mast hier ook al een ander beeld.
Mast 28.jpg (806.42 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 29.jpg
Mast 29 is net zoals mast 30 voorzien van dubbele kettingen.
Mast 29.jpg (1.11 MiB) 3504 keer bekeken
Mast 30.jpg
Mast 30 van de zijkant gezien. De masten ogen zo heel slank maar heel sierlijk.
Mast 30.jpg (738.05 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 31.jpg
Vanaf een afstand gezien hebben de masten met balktraversen een heel ander beeld dan de masten met een volledige traversen.
Mast 31.jpg (906.77 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 32.jpg
Mast 32 is weer een exemplaar met dubbele kettingen.
Mast 32.jpg (918.24 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 33.jpg
Mast 33 is de tweede en tevens laatste wisselmast van de lijn. De lijn maakt hier een minimale knik.
Mast 33.jpg (874.17 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 34.jpg
Mast 34 is een van de twee tonmasten die rood-wit is geschilderd.
Mast 34.jpg (883.56 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 35.jpg
Mast 35 is nu de laatste steunmast van het type S+6 die aan de noordkant van de A12 staat.
Mast 35.jpg (1.07 MiB) 3504 keer bekeken
Mast 35a.jpg
Detail van de masttop van mast 35. Duidelijk is de rood-witte kleur te zien die masten 34 en 35 hebben gekregen.
Mast 35a.jpg (952.94 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 36.jpg
Mast 36 markeert de laatste steunmast met de balktraversen. Hedendaags helaas voorzien van een antenne.
Mast 36.jpg (1.25 MiB) 3504 keer bekeken
Mast 37.jpg
Mast 37 is nog de enige mast in Ede uit 1955 met de volledige traversen. De hoek waarin de mast staat laat duidelijk zien dat de lijn hier een hoek maakte. Wat wel jammer is, is dat de mast is voorzien van een beste antenne en een nieuw topstuk.
Mast 37.jpg (1.16 MiB) 3504 keer bekeken
Mast 37a.jpg
De overstap van de bliksemgeleider van de tonmasten met de balktraversen naar de masten met de volledige traversen.
Mast 37a.jpg (876.92 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 38.jpg
Aan de zuidzijde van het spoor staat afspanmast 38. De spoorlijn wordt hier op de vertrouwde PGEM manier overspannen.
Mast 38.jpg (1.28 MiB) 3504 keer bekeken
Mast 39.jpg
Afspanmast 39 staat ten noorden van de spoorlijn Utrecht - Arnhem. Gelijk een treinmomentje gepakt met een stukje van een VIRM.
Mast 39.jpg (826.43 KiB) 3504 keer bekeken
Mast 40.jpg
Steunmast 40 markeert nu de laatste mast in de lijn. De schuin hangende isolatoren laten duidelijk zien dat het portaal hierachter staat.
Mast 40.jpg (1.32 MiB) 3504 keer bekeken
Mast 41.jpg
Eindportaal 41 heeft eind jaren '90 een hoekmast vervangen toen het stuk vanaf hier tot mast 48 onder de grond werd gebracht.
Mast 41.jpg (1.17 MiB) 3504 keer bekeken
Dit was Dodewaard - Ede een leuke korte lijn om te zien. Tevens de tweede en laatste lijn die met de tonmasten met balktraversen is uitgevoerd.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 418
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: PGEM project

Bericht door JarnoS » 03 jan 2022 16:35

Leuke foto's weer.
Ik kon me wel nog herinneren dat die hoekmast 41 in 2000 nog stond.
We hadden toen Zomertoer van de NS in 2000 en we reden de trein van Arnhem naar Amsterdam en zag die schaar- en tonmasten bij Ede
En later de ET-masten natuurlijk.
Ik kon me ook nog herinneren dat die rood witte tonmasten nog grijs waren.
Ik had schijnbaar een 'Tonmast I-illusie' van jaren 90 tot 2003, want ik dacht dat die balktraversen ook trekschoren hadden en later toen ik er goed naar keek waren ze gewoon verdwenen. Tot de illusie in 2016 werkelijk bij de eindmast bij Doetinchem werd.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 05 jan 2022 21:03

@Jarno, dank je!

Na de korte lijn Dodewaard - Ede is het tijd voor de volgende 150kV-lijn vanuit Dodewaard. In 1959 kwam Dodewaard - Tiel in bedrijf. Deze lijn was voornamelijk om de oudere 50kV-lijn uit 1926 te versterken. De nieuwere 150kV-lijn kwam geheel parallel te lopen aan de 50kV-lijn. Het eerste verschil wat deze lijn heeft met de twee eerste 150kV-tonmastlijnen is dat deze lijn volledig is voorzien van de lange bliksemtraverse. De uitvoering met de korte balktraverse hebben ze verlaten.

De nieuwe lijn vertrok naast de lijnen naar Veenendaal en Ede aan de noordzijde van het station. Bij mast 1 werd gelijk een zuidwestelijke koers ingezet richting de Betuwelijn en de 50kV-lijn. Tussen afspanmast 7 en hoekmast 8 wordt de Betuwelijn gekruist. Vanaf mast 8 loopt de lijn parallel aan zowel de 50kV-lijn als de Betuwelijn richting Kesteren. In dit stuk komen een aantal S+6 masten voor vanwege de boomgaarden die in de Betuwe te vinden zijn. Bij mast 18 komen we de eerste wisselmast tegen van de lijn en maakt de lijn hier een hoek om de oude 50kV-lijn te gaan kruisen. Dit gebeurt tussen mast 19 en 20 die beide twee S+11 zijn, de hoogste variant van de normale steunmast. Vanaf hier loopt de 50kV-lijn nu ten zuiden van de oude 50kV-lijn.

Vanaf mast 18 is er een korte rechtstand naar mast 25 waar aldaar de lijn nog een kleine hoek maakt. De rechtstand vanaf mast 25 eindigt bij mast 35 wat tevens de tweede wisselmast is van de lijn. Het dorpje Echteld wordt zuidelijk gepasseerd door de lijn. Bij mast 40 wordt de hoek die bij mast 35 werd gemaakt gecorrigeerd. Mast 47 is de oostelijke afspanmast voor de crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel. Het kanaal wordt tussen mast 48 en 49 overspannen door twee crossingmasten. Mast 50 is de westelijke hoekmast van de crossing. Hier maakt de lijn een scherpe hoek om koers te zetten naar het splinternieuwe 150kV-station van Tiel. Bij mast 52 eindigt de lijn met een typische PGEM-eindmast die later vaker is gebruikt in de provincie.

De lijn heeft door de jaren heen al een aantal aanpassingen doorgaan, maar anno 2022 is de lijn nog compleet aanwezig! Met de ingebruikname van de Rijksweg 15 tussen Meteren en Kesteren in 1964 werd de nieuwe snelweg gekruist tussen masten 27 en 28. Het is niet bekend of beide masten met de bouw beide al een S+6 waren. In 1974 werd tussen mast 40 en 41 mast 40A geplaatst vanwege de ingebruikname van de Willem Alexanderbrug tussen Echteld en Wamel. Dit is een afspanmast geworden van de tonmasten van de 2e generatie zoals we ze zien tussen Zutphen en Apeldoorn, Zutphen en Lochem en de aftak naar Vaassen.

Met de bouw van de Betuweroute tussen de Kijfhoek bij Zwijndrecht en Zevenaar werd in 2000 mast 27A geplaatst tussen mast 27 en 28. Hierbij werd mast 28 verplaatst richting mast 29. Dit vanwege de inpassing van de Betuweroute en de verlegging van de A15 vanwege de kruising met de Betuwelijn even verderop. Mast 27A hebben ze geprobeerd laten lijken op de originele tonmasten, maar met de eisen van die tijd. Zo is mast 27A wel een bijzondere eend in de bijt tussen de oude tonmasten. Rond 2010 zijn de geleiders van de crossing over het Amsterdam-Rijnkanaal verhoogd met de welbekende geleider verhoging. Helaas is het aanzicht van de crossing hierdoor aangetast.

Wat ook recent heeft plaatsgevonden zijn de mast verhogingen met een extra stuk in het midden. Dit is opgetreden bij een aantal steunmasten in de rechtstand van mast 8 tot mast 18.

Na de woorden is uiteraard tijd voor de beelden.
Mast 1.jpg
We beginnen uiteraard bij mast 1 die bij het station van Dodewaard staat. Het is een stevige EC+0 die we onder andere bij Doetinchem zien.
Mast 1.jpg (1.29 MiB) 3432 keer bekeken
Mast 1a.jpg
Close up van de masttop van mast 1. Duidelijk is te zien hoe de geleiders lopen richting het station.
Mast 1a.jpg (925.49 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 2.jpg
Mast 2 met op de achtergrond het station van Dodewaard met de eindmasten naar Veenendaal, Ede en Nijmegen.
Mast 2.jpg (943.9 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 2a.jpg
Mast 2 samen met mast 56A.
Mast 2a.jpg (822.77 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 2b.jpg
Nogmaals een overzicht van het gehele station.
Mast 2b.jpg (840.42 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 3.jpg
Mast 3 staat pal naast het 380kV-station en eindmast 259 voor de lijn uit Maasbracht.
Mast 3.jpg (786.3 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 4.jpg
De lijn kruist bij mast 3 de Linge en de doorgaande weg tussen Hemmen en Opheusden.
Mast 4.jpg (862.35 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 5.jpg
Mast 5 is een fraai exemplaar van het type S+0.
Mast 5.jpg (723.81 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 5a.jpg
Mast 5 van de lijn naar Tiel samen met mast 258 van de lijn naar Maasbracht. Ook zijn de eerste masten van de 380kV-lijn naar Doetinchem te zien.
Mast 5a.jpg (868.77 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 6.jpg
Mast 6 staat midden in een boomgaard.
Mast 6.jpg (774.02 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 7.jpg
Mast 7 is de noordelijke mast van de overspanning van de Betuwelijn tussen Elst en Tiel.
Mast 7.jpg (864.21 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 7a.jpg
Mast 7 van de zijkant gezien. De masten met de langere bliksemtraversen krijgen al een heel ander beeld.
Mast 7a.jpg (1.11 MiB) 3432 keer bekeken
Mast 8.jpg
Hoekmast 8 met afspanmast 7 op de achtergrond. De typische PGEM-manier om een spoorlijn te kruisen.
Mast 8.jpg (786.45 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 9.jpg
Mast 9 is nog niet zo heel lang voorzien van een extra stuk in de mast. Het lijkt net of de mast een opgezwollen buik heeft, maar schijn bedriegt. Ook de vele GSM-antennes vallen.
Mast 9.jpg (885.1 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 9a.jpg
Mast 9 met zicht richting mast 18.
Mast 9a.jpg (771.19 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 10.jpg
Mast 10 is weer een normale S+0, maar wel voorzien van extra knikverkorters voor de GSM-antennes.
Mast 10.jpg (833.44 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 11.jpg
Mast 11 van het verhoogde type S+6 waarvan er een groot aantal staan in deze lijn.
Mast 11.jpg (774.64 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 12.jpg
Mast 12 is op dezelfde wijze verhoogd als mast 9. Duidelijk is de crossing over de Waal te zien van de 380kV-lijn.
Mast 12.jpg (630.79 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 13.jpg
Ook mast 13 is verhoogd.
Mast 13.jpg (670.78 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 13a.jpg
Door optisch bedrog lijkt net of de mast weer dikker wordt in het nieuwe stuk, maar het stuk is loodrecht vanaf het bestaande punt in de toren naar de bovenkant van het broekstuk.
Mast 13a.jpg (906.69 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 14.jpg
Mast 14 is weer van het S+0 type met de kenmerkende dubbele kettingen.
Mast 14.jpg (790.63 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 is een S+6 met enkele kettingen, iets wat je ook niet al te vaak ziet.
Mast 15.jpg (907.77 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 16.jpg
Mast 16 is van het type S+6 met de dubbele kettingen voor de overspanning van een weg.
Mast 16.jpg (780.87 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 17.jpg
Rechts mast 17 terugkijkend richting mast 8.
Mast 17.jpg (1020.87 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 17a.jpg
Mast 17 met wisselmast 18. De masten 19 en 20 voor de voormalige overspanning van de 50kV-lijn komen in beeld.
Mast 17a.jpg (812.24 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 18.jpg
Mast 18 is de eerste van de twee wisselmasten die we in de lijn tegenkomen.
Mast 18.jpg (907.02 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 18a.jpg
Mast 18 vanuit een ander perspectief gezien. Nu ook met de langere traversen krijgt ook de wisselmast een heel ander beeld dan met zijn voorgangers in de lijnen naar Ede en Doetinchem.
Mast 18a.jpg (731.33 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 18b.jpg
Nog een staatsieportret van mast 18.
Mast 18b.jpg (820.57 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 van de zijkant gezien. Duidelijk is te zien dat de S+11 groter is met 6 1/2 ruit.
Mast 19.jpg (663.04 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 19a.jpg
Tussen mast 19 en mast 20 werd van 1959 tot 1987 de 50kV-lijn Hemmen - Tiel overspannen.
Mast 19a.jpg (769.49 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 19b.jpg
Ook de S+11 is een elegante mast om te zien.
Mast 19b.jpg (806.31 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 19c.jpg
Beide masten nog samen in een staande foto.
Mast 19c.jpg (877.32 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 20.jpg
Mast 20 kijkend richting hoekmast 25.
Mast 20.jpg (1.03 MiB) 3432 keer bekeken
Mast 21.jpg
Het verloop van mast 20 tot 22 verloopt netjes in stappen. Na mast 20 wat een S+11 is komt mast 21 wat een S+6 is.
Mast 21.jpg (686.93 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 22.jpg
Mast 22 is weer een S+0 en staat aan de N-weg tussen Ochten en Rhenen.
Mast 22.jpg (902.85 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 23.jpg
Mast 23 staat aan de andere zijde van de weg. Het formaat van de mast is mooi te zien met het paard die vlak voor de mast staat.
Mast 23.jpg (893.34 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 23a.jpg
Links mast 23 met het verloop naar mast 18.
Mast 23a.jpg (1011.14 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 24.jpg
Mast 24 is weer een S+6 voor een boomgaard.
Mast 24.jpg (791.18 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 25.jpg
Bij mast 25 maakt de lijn een flauwe knik.
Mast 25.jpg (800.91 KiB) 3432 keer bekeken
Mast 25a.jpg
Mast 25 met bijna de complete rechtstand tot mast 18.
Mast 25a.jpg (823.27 KiB) 3432 keer bekeken
Dit was deel 1 van Dodewaard - Tiel.

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 06 jan 2022 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: PGEM project

Bericht door Bram Gaastra » 05 jan 2022 23:18

Fraaie plaatjes Ruben ! Vooral de foto's bij Dodenwaard en wisselmast 18 vind ik goed gelukt !
Steunmasten 9 12 en 13 zijn inderdaad apart om te zien onderin de toren.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 06 jan 2022 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.

PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: PGEM project

Bericht door PJK » 06 jan 2022 10:21

Heerlijk om te zien, met die groene bomen en blauwe stukken lucht. Prachtig licht ook. En dat gisteren op een donkere, regenachtige herfstdag middenin de winter. Welkome afleiding als je met het hele gezin, positief getest, de kerstvakantie in isolatie probeert door te komen.

Hopelijk kan ik zelf snel ook weer op pad.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 08 jan 2022 19:26

@Bram, dank je!

@PJK, dank je! Hopelijk kan je weer snel op pad, beterschap gewenst!

We gaan verder met het tweede deel van Dodewaard - Tiel. In dit stuk komt het stuk vanaf mast 26 t/m mast 46 in beeld.
Mast 26.jpg
We beginnen bij mast 26 wat gelijk weer een S+6 is.
Mast 26.jpg (910.54 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 26a.jpg
Mast 26 van onderen gezien, ze ogen gelijk al een stuk groter dan een S+0.
Mast 26a.jpg (981.15 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 27.jpg
Mast 27 is met de komst van de Betuweroute voorzien van half-verankering. Staat hem best goed.
Mast 27.jpg (730.19 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 27a.jpg
Mast 27 van voren gezien. Met de half-verankering krijgt de mast al een heel ander beeld.
Mast 27a.jpg (738.73 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 27_A.jpg
Mast 27A is de nieuw gebouwde mast vanwege de komst van de Betuweroute en omdat hier ook de A15 werd verlegd.
Mast 27_A.jpg (930.66 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 27_Aa.jpg
Ze hebben geprobeerd mast 27A op de oudere tonmasten te laten lijken, maar wel met de eisen van nu.
Mast 27_Aa.jpg (793.78 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 27_Ab.jpg
De laatste foto van mast 27A, het is nu de vreemde eend tussen de andere masten.
Mast 27_Ab.jpg (847.79 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 28.jpg
Mast 28 met een van de windmolens die hier te vinden is tussen Kesteren en Echteld.
Mast 28.jpg (603.15 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 28a.jpg
Mast 28 is met de komt van de Betuweroute een stuk verplaatst richting mast 29.
Mast 28a.jpg (691.44 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 29.jpg
Rechts mast 29 terugkijkend richting hoekmast 25.
Mast 29.jpg (754.52 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 29a.jpg
Mast 29 is weer een S+0.
Mast 29a.jpg (691.5 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 30.jpg
Mast 30 met de rechtstand naar mast 25. Duidelijk valt mast 27A op.
Mast 30.jpg (929.54 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 30a.jpg
Mast 30 is een tonmast met enkele isolatorkettingen.
Mast 30a.jpg (684.61 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 31.jpg
Mast 31 bij een landweggetje nabij IJzendoorn. Duidelijk is te zien dat die dag een beste wind stond vanwege de schuin hangende isolatorkettingen.
Mast 31.jpg (766.36 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 32.jpg
Mast 32 is voorzien van een beste GSM-antenne op de top.
Mast 32.jpg (732.77 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 33.jpg
Mast 33 is weer een S+6.
Mast 33.jpg (1.01 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 33a.jpg
Mast 33 kijkend richting wisselmast 35 en het vervolg richting mast 40.
Mast 33a.jpg (792.7 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 34.jpg
Mast 34 staat aan de doorgaande weg vanaf Ochten via IJzendoorn richting Echteld.
Mast 34.jpg (794.18 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 35.jpg
Mast 35 is de tweede wisselmast in de lijn.
Mast 35.jpg (1009.44 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 35a.jpg
De constructie van de wisselmasten blijft bijzonder om te zien.
Mast 35a.jpg (780.24 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 36.jpg
Mast 36 is wederom een S+6 dit vanwege de vele kwekerijen in dit stuk van de Betuwe.
Mast 36.jpg (889.24 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 37.jpg
Mast 37 met het verloop naar mast 35.
Mast 37.jpg (1.03 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 37a.jpg
Tussen het S+6 geweld is mast 37 weer een S+0.
Mast 37a.jpg (998.37 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 38.jpg
Mast 38 aan de rand van Echteld.
Mast 38.jpg (884.58 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 39.jpg
Mast 39 is ook voorzien van een GSM-antenne. De kabels zijn duidelijk te zien in de mast.
Mast 39.jpg (838.83 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 40.jpg
Hoekmast 40 staat hedendaags ten oosten van de N323 tussen Echteld en Wamel.
Mast 40.jpg (1.15 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 40_A.jpg
Mast 40A is een mast uit de tweede generatie tonmasten van de PGEM. De mast is gebouwd toen de N323 in 1974 werd aangelegd.
Mast 40_A.jpg (1.1 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 40_Aa.jpg
Mast 40A van onderen gezien.
Mast 40_Aa.jpg (1.08 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 41.jpg
Mast 41 samen met masten 40A en 40.
Mast 41.jpg (945.46 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 42.jpg
Mast 42 is weer een S+6 met een antenne.
Mast 42.jpg (852.47 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 42a.jpg
De S+6 loopt van onderen mooi uit.
Mast 42a.jpg (955.67 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 43.jpg
Staatsieportret van mast 43.
Mast 43.jpg (1.02 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 43a.jpg
De tonmasten blijven hele vriendelijke masten om te zien.
Mast 43a.jpg (624.09 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 44.jpg
Mast 44 samen met een trafohuisje van de PGEM.
Mast 44.jpg (1010.65 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 44a.jpg
Staatsieportret van mast 44.
Mast 44a.jpg (1.02 MiB) 3246 keer bekeken
Mast 45.jpg
Mast 45 is weer een S+6 met enkele kettingen.
Mast 45.jpg (678.48 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 46.jpg
Mast 46 terugkijkend richting mast 40.
Mast 46.jpg (753.39 KiB) 3246 keer bekeken
Mast 46a.jpg
Mast 46 markeert de laatste S+0 in de lijn.
Mast 46a.jpg (633.25 KiB) 3246 keer bekeken
Dit was het tweede deel van Dodewaard - Tiel. In het derde en laatste stuk komen de crossing over het Amsterdam Rijnkanaal en de laatste masten in Tiel aan bod.

Cheers Ruben.
Laatst gewijzigd door Ruben op 08 jan 2022 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 418
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: PGEM project

Bericht door JarnoS » 08 jan 2022 20:34

Die mast 27A is weer afgeleid naar qua bouwwerk van Zwolle-Meeden-Eemshaven 380kV met een ET-mast style.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 09 jan 2022 10:46

@Jarno, dat klopt mast 27A heeft net zoals de masten 5, 6, 7 en 12 in de lijn naar Zaltbommel de kenmerken van zowel de ET-masten als Zwolle-Eemshaven.

We gaan naar het derde en tevens laatste deel van de lijn.
Mast 47.jpg
Mast 47 iis de oostelijke afspanmast voor de crossing. Duidelijk is te zien dat het een HA+6 betreft, maar de traversen zijn langer dan bij een reguliere HA+6 zoals we in Doetinchem er eentje van zien.
Mast 47.jpg (815 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 47a.jpg
Staatsieportret van mast 47. Het is een mooie mast om naar te kijken.
Mast 47a.jpg (771.2 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 47b.jpg
Mast 47 met beide crossingmasten.
Mast 47b.jpg (801.7 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 47c.jpg
De gehele crossing vanaf de dijk van de Waal gezien. Mast 50 aan de kant van Tiel staat verscholen achter de bomen.
Mast 47c.jpg (791.99 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 48.jpg
Mast 48 is de oostelijke crossingmast van de lijn. Een deel van de mast zit verscholen in de dijk.
Mast 48.jpg (798.47 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 48a.jpg
Beide crossingmasten van voren gezien. Duidelijk valt al op dat de traversen verder uit elkaar staan net zoals bij de exemplaren in Wageningen en bij Zevenaar. Wat ook opvalt is dat de bliksemtraversen hoger zijn dan bij de reguliere masten.
Mast 48a.jpg (773.9 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 49.jpg
Mast 49 staat verscholen tussen de bomen in Tiel op het industrieterrein.
Mast 49.jpg (1.2 MiB) 3187 keer bekeken
Mast 49a.jpg
Mast 49 met de HC+6 mast 50.
Mast 49a.jpg (826.28 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 49b.jpg
Een close-up van de mastkop. Al meer dan 10 jaar hebben de crossingmasten geleiderverhoging gekregen wat afbreuk heeft gedaan aan het gezicht van de crossing.
Mast 49b.jpg (578.74 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 50.jpg
Mast 50 is net zoals mast 12 in de lijn naar Ede een HC+6 met bredere traversen en ook dat de traversen verder uit elkaar staan.
Mast 50.jpg (1006.71 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 50a.jpg
Mast 50 met de korte rechtstand naar eindmast 52.
Mast 50a.jpg (1022.87 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 51.jpg
Met de bouw van de lijn in 1959 stond de lijn in de weilanden. Hedendaags is er een industrieterrein rondom de lijn gebouwd. Mast 51 is de laatste steunmast van de lijn en van het type S+6.
Mast 51.jpg (771.98 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 51a.jpg
Mast 51 samen met eindmast 52. Achter de bomen begonnen vroeger de lijnen naar Neerijnen, Culemborg en Zaltbommel.
Mast 51a.jpg (1.04 MiB) 3187 keer bekeken
Mast 52.jpg
Eindmast 52 is een typische PGEM-eindmast zoals we naast deze ook zien in Zutphen, Hattem en Harderwijk. Identieke exemplaren waren ook te vinden in Ede en Zevenaar.
Mast 52.jpg (777.25 KiB) 3187 keer bekeken
Mast 52a.jpg
Als laatste foto een close-up van de mastkop. Het is een bijzondere wijze hoe deze eindmast in elkaar zit en hoe de geleiders vanaf de mast naar het station gaan.
Mast 52a.jpg (575.45 KiB) 3187 keer bekeken
Dit was de korte lijn Dodewaard - Tiel. De volgende lijn die besproken gaat worden is de lijn die we nu kennen als Woudhuis - Hattem I, maar hiervan het nieuwe stuk uit 1961 tussen Terwolde en Hattem.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 09 jan 2022 16:00

Mooie verslagen Ruben! Leuk om de lijnen zo mast voor mast te volgen. Ik heb meteen de mastfoto's op de netkaart bijgewerkt.

Plaats reactie