Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 26 mei 2021 08:24

Hans schreef:
25 mei 2021 21:37
Zeg eens eerlijk, en dan bedoel ik écht eerlijk: zou jij zomaar 35.000 euro neertellen voor een nieuwe auto als je voor de helft van dat bedrag ook een tweedehands van vijf jaar oud kan krijgen met bijna dezelfde functionaliteit en slechts 120k op de teller? :tongetje:
Als ik op autotrader zoek naar EV's krijg ik al 10.000 hits. De tweedehands markt groeit enorm door het afstoten van EV's vanuit de leasemarkt. Dus dat is het probleem niet.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 26 mei 2021 08:28

Shrek schreef:
26 mei 2021 03:26
Over de relatie werknemer-baas heb je toch wel een vreemd idee hoor. Alvast in België zoeken werkgevers naar alle mogelijke middelen om hun werknemers "cadeautjes" te geven die geen deel uitmaken van het financiële loon. Hier gaan werkgevers liever een reeks laadpalen installeren en kosten maken voor de upgrade van hun elektrische installatie dan het nettosalaris van een werknemer te moeten verhogen (want dat kost hen bruto veel meer).
Hier Nederland zal de overheid dat wel weer zien als loon in natura en daar ook wel weer een methode voor bedenken om dat te belasten....

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 26 mei 2021 08:55

Shrek schreef:
26 mei 2021 03:26

Het tekeningetje van Engie is maar een vereenvoudigd voorbeeld for dummies,
Het is het gemiddelde over meerdere dagen en klopt best wel.
Over de relatie werknemer-baas heb je toch wel een vreemd idee hoor. Alvast in België zoeken werkgevers naar alle mogelijke middelen om hun werknemers "cadeautjes" te geven die geen deel uitmaken van het financiële loon. Hier gaan werkgevers liever een reeks laadpalen installeren en kosten maken voor de upgrade van hun elektrische installatie dan het nettosalaris van een werknemer te moeten verhogen (want dat kost hen bruto veel meer).
In Nederland mag de baas geen cadeautjes geven, dat is loon in natura en gereguleerd. Er mag een maximum bedrag belastingvrij aan een werknemer gegeven worden en dat kan in natura zijn (koffie/thee/energie) of aan het einde van het jaar bruto-netto uitgekeerd worden.
Dus in Nederland zou het een sigaar uit eigen doos zijn (want veel werknemers keren dat bedrag aan het eind van het jaar gewoon uit).
Om het te laten werken moet je als werkgever dan een methode van afrekenen hebben. Dus je moet een officiële laadpaal plaatsen met een backoffice afrekening waar je dan tegen lage kosten bij zou kunnen laden. Maar die laadpaal kost ook weer geld.
Dat er laadpalen bij bedrijven komen is zeker (ze staan er al, het worden er alleen nog maar meer), dat je daar spotgoedkoop kunt laden zie ik nog niet gebeuren. Ik denk eerder dat daar prijzen als 20-25 cent gevraag gaan worden en als het bedrijf een lagere prijs voor hun energie moet betalen is dat winst voor het bedrijf (of worden daar de laadpalen van betaald).

Gebruikersavatar
profke
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2021 22:14
Dichtstbijzijnde trafo: Nijlen 70-15 kV

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door profke » 27 mei 2021 11:23

maarten schreef:
26 mei 2021 08:55
In Nederland mag de baas geen cadeautjes geven, dat is loon in natura en gereguleerd. Er mag een maximum bedrag belastingvrij aan een werknemer gegeven worden en dat kan in natura zijn (koffie/thee/energie) of aan het einde van het jaar bruto-netto uitgekeerd worden.
in belgie is het net andersom:

als je een medewerker 100€ bruto loon bij geeft kost het u 133€ (patronale bijdragen), en hij heeft er ~50€ netto van over.
oftewel 37% van de kostprijs komt bij de werknemer terecht.

dus: door hem die 133€ op een andere manier te geven (tankkaart, gratis laden op de parking, etc) krijgt hij, ZELFS als daar 50% Voordeel-aller-aard op geteld wordt 133/2=67€ voor.
meestal zelfs nog meer.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 02 jun 2021 17:39

Wijkbatterijen ipv thuisbatterijen, zou het schaalvoordeel helpen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/02 ... k-geopend/

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 04 jun 2021 09:45

In Oud-heverlee is er ook een testopstelling met een wijkbatterij.
Op zich een technisch volwaardige oplossing die inderdaad positieve effecten heeft op de netstabiliteit.
Maar voorlopig is dat geen toekomstperspectief naar grootschalige implementatie door de hoge kostprijs, extra opleidingen voor techniekers, en de vraag van wie de energie is die er in zit opgeslagen.
Een gewone distributiecabine zoals ze al ruim 100 jaar bestaan zijn heel simpel en nagenoeg onderhoudsvrij. In feite "Run until Fail" en dat is voor bv een transfo, smeltzekering en RMU heel letterlijk aangezien de spontane faalkans van dergelijke componenten uiterst laag ligt.

Om deze reden, is het nog steeds extreem voordeliger om in een wijk met spanningsproblemen een extra kabel aan te leggen of te vernieuwen dan wel om een wijkbatterij te installeren. Leuke experimenten die ongetwijfeld nuttige data aanleveren, maar voorlopig niet meer dan dat.

Uiteraard is een wijkbatterij veel rendabeler dan een 25 aparte thuisbatterijen, dat is met alles zo als je de schaalgrote verhoogt.
Er is dacht ik ook al ergens een wijk met een DC distributienet, iedere woning heeft dan een DC-AC omvormer die dan mooi 230V levert uit een volatiele DC bus die op een hogere spanning werkt. Lijkt mij veelbelovend.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 04 jun 2021 13:20

kevelek schreef:
04 jun 2021 09:45

Er is dacht ik ook al ergens een wijk met een DC distributienet, iedere woning heeft dan een DC-AC omvormer die dan mooi 230V levert uit een volatiele DC bus die op een hogere spanning werkt. Lijkt mij veelbelovend.
Hoe werkt in zo'n geval het terugleveren van stroom met zonnepanelen? Is daar een methode te bedenken waar de MPPT tracker van de omvormer een paar volt boven de DC spanning gaat zitten (en niet meer omvormt naar AC) waardoor de stroom terugloopt?
Of is dit zo'n "innovatie" die er meer op gericht is om het terugleveren onmogelijk te maken.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 04 jun 2021 13:51

Dat DC net: is dat iets in B (of NL) en zijn daar ergens gegevens over?

Ik had er nog nooit over gehoord.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 04 jun 2021 16:02

maarten schreef:
04 jun 2021 13:20
Hoe werkt in zo'n geval het terugleveren van stroom met zonnepanelen? Is daar een methode te bedenken waar de MPPT tracker van de omvormer een paar volt boven de DC spanning gaat zitten (en niet meer omvormt naar AC) waardoor de stroom terugloopt?
Of is dit zo'n "innovatie" die er meer op gericht is om het terugleveren onmogelijk te maken.
Net zoals bij een HVDC verbinding kan je van 0 tot 100% de vermogensrichting bepalen (deels naar een batterij, deels naar het net bv)
Technisch gezien zal de bron inderdaad iets hoger in spanning moeten gaan dan de DC bus als er wordt terug geleverd. Om diezelfde reden noem ik het een volatiele DC bus, de spanning is ongeveer een bepaalde waarde maar mag zonder nadelen schommelen tussen een ruime onder en bovengrens dankzij de DC-AC omvormer bij de klant voor de toestellen die nog op AC werken. Voor DC verbruikers is er een DC-DC omvormer
Ik snap niet dat men daar nog niet verder mee staat in implementatie.

Ik was dit concept tegengekomen in een recente opleiding, het werd vermeld in de presentatie.
https://docplayer.nl/39877750-Gelijkstr ... rland.html
https://www.kohartog.com/nederland-krij ... stroomnet/

Voor België is er nog geen publieke test lopende voor zover ik kan vinden, maar Energyville heeft een aantal onderzoeken in die richting lopende.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 05 jul 2021 08:20

Zonder subsidie zal de thuisbatterij hier in NL geen succes worden:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... og-ver-weg

Nog wat achtergrondinformatie:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... isbatterij

Plaats reactie