Die kan je eenvoudig opmeten met een redelijke precisie in Google Earth. De tool met de lineaal is nauwkeurig genoeg voor tien meter. Bij objecten zo groot als spanvelden is dat voldoende nauwkeurig om er daadwerkelijk wat aan te hebben.
Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Die kan je eenvoudig opmeten met een redelijke precisie in Google Earth. De tool met de lineaal is nauwkeurig genoeg voor tien meter. Bij objecten zo groot als spanvelden is dat voldoende nauwkeurig om er daadwerkelijk wat aan te hebben.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Het blijkt dat langs buiten klimmen, met een rail voor het anti valsysteem, zelfs sneller gaat dan een trap. Die trap is dus niet meer nodig.Toliman schreef: ↑18 sep 2020 00:54Why are these crossing pylons not equipped with a staircase for better access to the top?
P.S:: As you can see on https://www.emporis.com/city/100543/ant ... -buildings there are several electricity pylons taller than 100 metres in Antwerp?
PS: die lijst is onvolledig, er zijn nog meer masten van >100m in de haven dan diegenen uit de lijst.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Is it planned to install antennas for cell phone transmitters or other radio services on the towers of Brabo powerline crossing?
@Shrek: It would be a great idea, if you could please make a list of all electricity pylons in Antwerp taller than 100 metres.
@Shrek: It would be a great idea, if you could please make a list of all electricity pylons in Antwerp taller than 100 metres.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Elia heeft intussen een visualisatie gemaakt van Brabo3, de projectfase waarbij de nieuwe 380kV-lijn van Liefkenshoek tot Mercator wordt verlengd.
De laatste keer dat ze zoiets maakten bij Stevin was het nog een onhandig programma dat zelfs niet op elke PC wou werken, vandaag is het een handige site:
https://elia.projectatlas.app/brabo-iii ... ,11.19,0,0
De laatste keer dat ze zoiets maakten bij Stevin was het nog een onhandig programma dat zelfs niet op elke PC wou werken, vandaag is het een handige site:
https://elia.projectatlas.app/brabo-iii ... ,11.19,0,0
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Sterker nog, dit is hetzelfde programma en dezelfde software(fabrikant) als welke door Tennet wordt gebruikt in de animaties van netprojecten bij de noorderburen.
Uitstekend stukje inzicht. Dat belooft een interessante voortzetting van het lopende project.
Uitstekend stukje inzicht. Dat belooft een interessante voortzetting van het lopende project.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dat viel me ook op. Mooie "zomerse" plaatjes. De hoekmasten zijn wel stevige exemplaren vergeleken met de slanke compactmasten .
Re: Brabo en de Antwerpse haven
vrij uniek toch 3x380 kv naast elkaar op zo n lang stuk
Re: Brabo en de Antwerpse haven
2 lijnen met telkens 2 draadstellen van 3000MVA hadden ook gekund, maar dat is complexer om te bouwen en veel duurder in deze situatie.
De bestaande 150kV onder de grond en dan één nieuw draadstel 3000MVA is momenteel voldoende en veel minder werk.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Vorig weekend ben ik weer even naar Antwerpen geweest, hierbij de oogst:
Bij de snelweg in Melsele zien we de huidige 150kv-lijn Kallo-Mercator die binnenkort vervangen zal worden door een nieuwe 380kV-lijn in het kader van de 3e fase van het Brabo-project. Deze mast is al niet meer de originele uit 1972 maar werd later gebouwd bij aanleg van de snelweg. Wat verderop zien we mast 22M die één van de 380kV-lijnen over het Waaslandkanaal leidt. Deze lijn zal niet veranderen in het kader van het Brabo-project. Dan komen we bij Kallo. De hoge mast op de voorgrond zat vroeger in de lijn naar Mercator, om één of andere gekke reden kruiste die de lijn naar Zwijndrecht net voor de post Kallo. Nu zit hij in de lijn naar Zwijndrecht en zal omgebouwd worden naar een transitiemast. De laatste tientallen meter tot Kallo zullen ondergronds verlopen. Tussen de hoge mast en het rode gebouw komt immers de nieuwe 380kV-lijn te staan. Vandaag wordt Kallo gevoed door 2 draadstellen vanuit Mercator. In de nieuwe situatie zal van de nieuwe 380kV-lijn één draadstel uit Mercator nog op 150kV bedreven worden, het andere wordt vervangen door dit: De post Kallo werd hier ooit gebouwd om de kolen- en oliecentrale op het 150kV-net te hangen. Sinds de sluiting van de centrale liggen de voormalige aansluitlijnen er werkloos bij. De centrale, ooit goed voor 560MW, stond ooit midden in dit beeld. De masten van de voormalige lijnen naar de centrale staan uiteraard op de slooplijst, maar ook de lijn met 4 draadstellen richting Ketenisse zal afgebroken en vervangen worden door een 380kV-lijn. De lijn richting Ketenisse heeft voor enkele masten een meelifter die de total-raffinaderij op de andere oever voedt. Deze meelifter zal ondergronds gebracht worden. Jammer dat deze mooie 150kV-dubbelvlaggen plaats moeten maken, maar de nieuwe 380kV-exemplaren mogen er best zijn, zeker de hoekmOH MY GOD WAT DOET DAT MISBAKSEL HIER? Ik ben dus net op de lelijkste mast van het land gestoten. Wat bezielt Elia nu om zoiets te bouwen? Ze hebben toch echt betere ontwerpen in de kast liggen? Maar al snel wordt het duidelijk, deze mast hoort bij het opleidingscentrum van Engie, het vroegere fabricom. Bah, zo'n mormels horen niet thuis in België. Gelukkig zullen ze nooit deel zijn van het elektriciteitsnet. Nog even terugkijkend op Kallo, het uitzicht zal er hier over enkele jaren helemaal anders uizien. Vandaag ligt er al één kabelverbinding tussen Kallo en Ketenisse, er wordt nog een tweede bijgelegd wanneer de bovengrondse lijn vervangen wordt door 380kV. Mast 24 van de bestaande 380kV is een dikke jongen. Op mast 4 gaat de lijn over van 4-draadstlmasten naar 2-draadstelmasten. De bedoeling was ooit om hier nog 2 extra eenheden van de kolencentrale te bouwen, maar dat is nooit gebeurd. Aan de rechterkant van de mast zie je een draadstel eindigen dat tot 2002 op 36kV bedreven werd. Het stuk van hier tot Ketenisse is toen omgebouwd naar 150kV, maar van hier tot Kallo koos men ervoor om een nieuw draadstel aan de ander kant van de mast te bouwen ipv het 36kV-draadstel te upgraden.
Op de plek van deze mast komt een stevige 380kV-hoekmast. Mast 5 laat duidelijk zien dat het ene draadstel oorspronkelijk naar de andere kant van de mast hing en nu een beetje scheef hangt. De bewolking is niet ideaal voor fotografie, maar gelukkig begint het langzaam op te klaren. Som moet je geweldig hard zoeken om te weten te komen waar die grondkabel nu toch ligt, soms is het gelukkig ook wat eenvoudiger.
Bij de snelweg in Melsele zien we de huidige 150kv-lijn Kallo-Mercator die binnenkort vervangen zal worden door een nieuwe 380kV-lijn in het kader van de 3e fase van het Brabo-project. Deze mast is al niet meer de originele uit 1972 maar werd later gebouwd bij aanleg van de snelweg. Wat verderop zien we mast 22M die één van de 380kV-lijnen over het Waaslandkanaal leidt. Deze lijn zal niet veranderen in het kader van het Brabo-project. Dan komen we bij Kallo. De hoge mast op de voorgrond zat vroeger in de lijn naar Mercator, om één of andere gekke reden kruiste die de lijn naar Zwijndrecht net voor de post Kallo. Nu zit hij in de lijn naar Zwijndrecht en zal omgebouwd worden naar een transitiemast. De laatste tientallen meter tot Kallo zullen ondergronds verlopen. Tussen de hoge mast en het rode gebouw komt immers de nieuwe 380kV-lijn te staan. Vandaag wordt Kallo gevoed door 2 draadstellen vanuit Mercator. In de nieuwe situatie zal van de nieuwe 380kV-lijn één draadstel uit Mercator nog op 150kV bedreven worden, het andere wordt vervangen door dit: De post Kallo werd hier ooit gebouwd om de kolen- en oliecentrale op het 150kV-net te hangen. Sinds de sluiting van de centrale liggen de voormalige aansluitlijnen er werkloos bij. De centrale, ooit goed voor 560MW, stond ooit midden in dit beeld. De masten van de voormalige lijnen naar de centrale staan uiteraard op de slooplijst, maar ook de lijn met 4 draadstellen richting Ketenisse zal afgebroken en vervangen worden door een 380kV-lijn. De lijn richting Ketenisse heeft voor enkele masten een meelifter die de total-raffinaderij op de andere oever voedt. Deze meelifter zal ondergronds gebracht worden. Jammer dat deze mooie 150kV-dubbelvlaggen plaats moeten maken, maar de nieuwe 380kV-exemplaren mogen er best zijn, zeker de hoekmOH MY GOD WAT DOET DAT MISBAKSEL HIER? Ik ben dus net op de lelijkste mast van het land gestoten. Wat bezielt Elia nu om zoiets te bouwen? Ze hebben toch echt betere ontwerpen in de kast liggen? Maar al snel wordt het duidelijk, deze mast hoort bij het opleidingscentrum van Engie, het vroegere fabricom. Bah, zo'n mormels horen niet thuis in België. Gelukkig zullen ze nooit deel zijn van het elektriciteitsnet. Nog even terugkijkend op Kallo, het uitzicht zal er hier over enkele jaren helemaal anders uizien. Vandaag ligt er al één kabelverbinding tussen Kallo en Ketenisse, er wordt nog een tweede bijgelegd wanneer de bovengrondse lijn vervangen wordt door 380kV. Mast 24 van de bestaande 380kV is een dikke jongen. Op mast 4 gaat de lijn over van 4-draadstlmasten naar 2-draadstelmasten. De bedoeling was ooit om hier nog 2 extra eenheden van de kolencentrale te bouwen, maar dat is nooit gebeurd. Aan de rechterkant van de mast zie je een draadstel eindigen dat tot 2002 op 36kV bedreven werd. Het stuk van hier tot Ketenisse is toen omgebouwd naar 150kV, maar van hier tot Kallo koos men ervoor om een nieuw draadstel aan de ander kant van de mast te bouwen ipv het 36kV-draadstel te upgraden.
Op de plek van deze mast komt een stevige 380kV-hoekmast. Mast 5 laat duidelijk zien dat het ene draadstel oorspronkelijk naar de andere kant van de mast hing en nu een beetje scheef hangt. De bewolking is niet ideaal voor fotografie, maar gelukkig begint het langzaam op te klaren. Som moet je geweldig hard zoeken om te weten te komen waar die grondkabel nu toch ligt, soms is het gelukkig ook wat eenvoudiger.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Mooie reportage.
Is het vanwege de "kattenoren" dat je de die oefenmast maar niks vind? Of het veel te kleine onderstuk?
Is het vanwege de "kattenoren" dat je de die oefenmast maar niks vind? Of het veel te kleine onderstuk?