Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
70 kv zadelmasten passen mooi in t landschap
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Oeh! Close-ups van de kunststof masten. Het blijven rare dingen, ook de V-braces of hoe je die isolators moet noemen. Dat knikje in de trekisolator lijkt me nou niet de beste keuze, hoewel de 110 kV-draad onder normale omstandigheden zo licht is dat er ook wel op materiaalsterkte kan worden vertrouwd in plaats van op een zorgvuldig volgen van de krachtvectoren in de constructie.
Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk.
Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Inderdaad, ik snap ook hoegenaamd niet wat de reden is om die knik aan te brengen in die bovenste arm van de isolator. Een mooie driehoek was sowieso sterker en misschien zelfs goedkoper. Lijkt wel een engineeringsfout. Hopelijk zorgt de tijd niet voor scheurvorming door metaalmoeheid aan de bovenzijde van de bevestiging van die vierkante buis aan de voetplaat op de eigenlijke mast. of het kromtrekken naar onder van 1 en ander tot het vanzelf een driehoek geworden is.Hans schreef: ↑20 jul 2021 18:05Oeh! Close-ups van de kunststof masten. Het blijven rare dingen, ook de V-braces of hoe je die isolators moet noemen. Dat knikje in de trekisolator lijkt me nou niet de beste keuze, hoewel de 110 kV-draad onder normale omstandigheden zo licht is dat er ook wel op materiaalsterkte kan worden vertrouwd in plaats van op een zorgvuldig volgen van de krachtvectoren in de constructie.
Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk.
Vakwerk is sowieso lichter in de omgeving, maar dat is een persoonlijke smaak en die kunnen nogal eens verschillen.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Ik vind het ook een vreemde keuze om de ophanging zo te maken. Een beetje opzoekwerk op de site van de leverancier (www.rspoles.com) leert dat zij genoeg andere plastic masten gebouwd hebben waar deze vreemde ophanging niet nodig was. Sterker nog, ik vind geen enkele andere lijn terug die zo gebouwd is met composiet-masten.Hans schreef: ↑20 jul 2021 18:05Oeh! Close-ups van de kunststof masten. Het blijven rare dingen, ook de V-braces of hoe je die isolators moet noemen. Dat knikje in de trekisolator lijkt me nou niet de beste keuze, hoewel de 110 kV-draad onder normale omstandigheden zo licht is dat er ook wel op materiaalsterkte kan worden vertrouwd in plaats van op een zorgvuldig volgen van de krachtvectoren in de constructie.
Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk.
Maar Elia heeft altijd gecommuniceerd dat deze masten een test zijn. Als ze deze masten zouden gaan gebruiken op grote schaal kan het goed zijn dat het ontwerp nog verandert.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Naar aanleiding van het topic van Tom post ik even deze foto's van begin dit jaar. Alle masten op deze foto's zijn intussen verdwenen en vervangen door betonnen exemplaren.
Als eerste zien we mast 68 van Bévercé-Bronrome. Mast 63 Mast 62 was een dikkertje. Mast 58 en zijn vriendjes in dezelfde rechtstand hadden een iets ander model dan de rest van de lijn, dit wijst mogelijk op een latere vervanging.
Als eerste zien we mast 68 van Bévercé-Bronrome. Mast 63 Mast 62 was een dikkertje. Mast 58 en zijn vriendjes in dezelfde rechtstand hadden een iets ander model dan de rest van de lijn, dit wijst mogelijk op een latere vervanging.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Enkele maanden terug was ik in Brume om even te gaan kijken naar de voortgang van de Oostlus-werken.
Als eerste mast 6 van Brume-Coo, ook al zijn daarvan al veel mooiere foto's hier verschenen. Overzichtje van de 220kV-post. In de achtergrond is er iets veranderd tegenover vorige keer ( http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... =20#p25166 ) De linkse mast (mast 1 van Brume-Trois Ponts) is niet langer verbonden met mast 120B van Brume-Villeroux. Het rechtse draadstel is de 70kV-lijn richting Trois-Ponts, het linkse was lange tijd geaard. Dat geaarde draadstel is intussen ongebouwd tot het eerste draadstel 110kV in België sinds heel lange tijd. Het draadstel 110-01 noemen had te logisch geweest, dus koos men om één of andere reden maar voor 110-05. Het metalen bordje voor het 70kV-draadstel is al vervangen, maar is voorlopig nog afgeplakt met een plastieken bordje dat draadstel 70-325 nog vermeld. Ik vermoed dat het metalen bordje eronder 70-362 verbergt, na de reconstructie wordt Trois-Ponts immers een post op dubbele harde aftak waardoor draadstel 362 uit Bévercé tot hier zal reiken. Een zicht op de 110/70-lijn Brume - Trois-Ponts met de hoogvlakte van de Hoge Venen in de achtergrond. De 70kV-kant van deze lijn wordt rechtstreeks gevoed vanuit een 220/70 transfo, de 110kV-kant leidt naar een schakelaar en een ondergrondse kabel. Deze kabel komt uit bij dit monster: een 300MVA 380/110kV transfo, hiervoor is een bijkomend 380kV-veld gebouwd. Een echte 110kV-post is er niet, de transformator voedt maar één circuit, dat zal ook in de toekomst zo blijven als dit circuit wordt verlengd richting Bévercé en Bütgenbach. Aan de andere kant van het allereerste 110kV-lijntje vinden we de post Trois-Ponts. Hier eindigt de mastenrij UM236, ooit gebouwd op 220kV-formaat toen er nog wilde plannen waren me het Ardense hoogspanningsnet, maar nu dus uitgebaat op 70 en 110kV. De 70kV-lijn richting Bévercé gaat links verder op 70kV-dubbelvlagmasten, de 110kV-lijn eindigt voorlopig hier. Wanneer de ombouwwerken van de Oostlus een volgende fase ingaan zal de lijn tussen Trois-Ponts en Bronrome vervangen worden door de inmiddels gekende 110kV dubbelvlagmasten met betonnen palen. De 110kV eindigt momenteel dus hier, een schakelaar zit tussen de lijn en de nieuwe transfo. In de toekomst zal deze eindmast nog verbouwd moeten worden om doorverbonden te kunnen worden naar de nieuwe betonmasten richting Bronrome. En hier zien we dan de eerste 110/15kV 50MVA transfo van het land. Deze flinke jongen laat toe dat in een volgende fase van de werken de volledige 70kV tussen Brume en Bronrome buiten dienst kan gaan om zowel de post als de lijn naar Bronrome volledig te vernieuwen. Tijdens de winter is de lijn Brume-Bévercé absoluut nodig in het netwerk, pas in de lente zullen de werken dus verdergaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Als eerste mast 6 van Brume-Coo, ook al zijn daarvan al veel mooiere foto's hier verschenen. Overzichtje van de 220kV-post. In de achtergrond is er iets veranderd tegenover vorige keer ( http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... =20#p25166 ) De linkse mast (mast 1 van Brume-Trois Ponts) is niet langer verbonden met mast 120B van Brume-Villeroux. Het rechtse draadstel is de 70kV-lijn richting Trois-Ponts, het linkse was lange tijd geaard. Dat geaarde draadstel is intussen ongebouwd tot het eerste draadstel 110kV in België sinds heel lange tijd. Het draadstel 110-01 noemen had te logisch geweest, dus koos men om één of andere reden maar voor 110-05. Het metalen bordje voor het 70kV-draadstel is al vervangen, maar is voorlopig nog afgeplakt met een plastieken bordje dat draadstel 70-325 nog vermeld. Ik vermoed dat het metalen bordje eronder 70-362 verbergt, na de reconstructie wordt Trois-Ponts immers een post op dubbele harde aftak waardoor draadstel 362 uit Bévercé tot hier zal reiken. Een zicht op de 110/70-lijn Brume - Trois-Ponts met de hoogvlakte van de Hoge Venen in de achtergrond. De 70kV-kant van deze lijn wordt rechtstreeks gevoed vanuit een 220/70 transfo, de 110kV-kant leidt naar een schakelaar en een ondergrondse kabel. Deze kabel komt uit bij dit monster: een 300MVA 380/110kV transfo, hiervoor is een bijkomend 380kV-veld gebouwd. Een echte 110kV-post is er niet, de transformator voedt maar één circuit, dat zal ook in de toekomst zo blijven als dit circuit wordt verlengd richting Bévercé en Bütgenbach. Aan de andere kant van het allereerste 110kV-lijntje vinden we de post Trois-Ponts. Hier eindigt de mastenrij UM236, ooit gebouwd op 220kV-formaat toen er nog wilde plannen waren me het Ardense hoogspanningsnet, maar nu dus uitgebaat op 70 en 110kV. De 70kV-lijn richting Bévercé gaat links verder op 70kV-dubbelvlagmasten, de 110kV-lijn eindigt voorlopig hier. Wanneer de ombouwwerken van de Oostlus een volgende fase ingaan zal de lijn tussen Trois-Ponts en Bronrome vervangen worden door de inmiddels gekende 110kV dubbelvlagmasten met betonnen palen. De 110kV eindigt momenteel dus hier, een schakelaar zit tussen de lijn en de nieuwe transfo. In de toekomst zal deze eindmast nog verbouwd moeten worden om doorverbonden te kunnen worden naar de nieuwe betonmasten richting Bronrome. En hier zien we dan de eerste 110/15kV 50MVA transfo van het land. Deze flinke jongen laat toe dat in een volgende fase van de werken de volledige 70kV tussen Brume en Bronrome buiten dienst kan gaan om zowel de post als de lijn naar Bronrome volledig te vernieuwen. Tijdens de winter is de lijn Brume-Bévercé absoluut nodig in het netwerk, pas in de lente zullen de werken dus verdergaan. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Shrek schreef: ↑22 jul 2021 01:44Ik vind het ook een vreemde keuze om de ophanging zo te maken. Een beetje opzoekwerk op de site van de leverancier (www.rspoles.com) leert dat zij genoeg andere plastic masten gebouwd hebben waar deze vreemde ophanging niet nodig was. Sterker nog, ik vind geen enkele andere lijn terug die zo gebouwd is met composiet-masten.Hans schreef: ↑20 jul 2021 18:05Oeh! Close-ups van de kunststof masten. Het blijven rare dingen, ook de V-braces of hoe je die isolators moet noemen. Dat knikje in de trekisolator lijkt me nou niet de beste keuze, hoewel de 110 kV-draad onder normale omstandigheden zo licht is dat er ook wel op materiaalsterkte kan worden vertrouwd in plaats van op een zorgvuldig volgen van de krachtvectoren in de constructie.
Esthetisch zijn de kunststof masten en ook de betonnen masten misschien net wat minder gelukt. Ik vind ze nogal dominant en massief in het dalletje ten opzichte van een lichtvoetige vakwerkmast in een ranke dubbelvlagconfiguratie. De ladder, inklimbeveiligingen en metalen strips om dingen aan te monteren geven de masten een beetje bonkig uiterlijk.
Maar Elia heeft altijd gecommuniceerd dat deze masten een test zijn. Als ze deze masten zouden gaan gebruiken op grote schaal kan het goed zijn dat het ontwerp nog verandert.
De reden van dit ontwerp is de wens tot een auto-stabiliserend effect van de pivoterende mastopstelling, zelfde principe als in Stevin project en bij de Wintrack masten. Principe is dat bij een horizontale beweging de kabel tevens omhoog gaat en hierna door de zwaartekracht automatisch terug naar zijn middelpunt terugkeert. Als je de opstelling met geleider armen vergelijkt met de windtrack zijn deze heel wat minder uitzonderlijk, behoudens de wat rare kniklijn in het trek geheel, maar dit heeft te maken met een beperking van de maximale productie hoogte van de RSpoles masten waardoor alles iets compacter is.
Op de website van Rspoles ga je hier geen voorbeelden van terugvinden omdat zij 90% van de gevallen met stijve isolatoren werken waarbij horizontale verplaatsingen door de flexie weerstand van de isolator worden opgevangen. Een uitvoering met stijve isolatoren is evenwel voor deze lijn niet mogelijk omdat de geleiders veel te groot (te zwaar) zijn, in de VS en Canada worden lijnen met dit soort composietmasten toegepast maar met kabels tot max 200mm² en veldlengtes van max 300m.
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Het principe van twee isolators in een V-brace waarbij het bovenste scharnierpunt op grotere afstand van de toren is gemonteerd zodat de gefixeerde kant van de driehoek een overhellende krachtlijn krijgt is door Tom eens gedemonstreerd met een model van twee scharnieren en twee houten stokjes. Dat liet toen haarfijn zien waarom dit leuk werkt. Ik kan alleen dat bericht zo gauw niet terugvinden bij klaarblijkelijk gebrek aan het woord V-brace erin, zodat een geschikt trefwoord ontbreekt.
Als je inderdaad gelijk hebt met dat het productieproces bij RS Poles een beperkte paallengte oplevert en dat daardoor de V-braces een beetje moesten worden platgedrukt met dat vierde hoekpunt om het allemaal nog te redden, dan volstaat slechts een zeker teleurgesteld internetgezegde als constatering. Man man man...
Als je inderdaad gelijk hebt met dat het productieproces bij RS Poles een beperkte paallengte oplevert en dat daardoor de V-braces een beetje moesten worden platgedrukt met dat vierde hoekpunt om het allemaal nog te redden, dan volstaat slechts een zeker teleurgesteld internetgezegde als constatering. Man man man...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
In http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 827#p33660 zien we op de foto's van Tom dat Elia deze ophanging met geïsoleerde mastarmen nu ook bij de betonpalen gebruikt. Is dit het einde van de klassieke verticale ophanging?
Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach
Het ziet er in elk geval wel goedkoper en rationeler te monteren uit vergeleken met conventionele traverses