Onttakelde masten

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Onttakelde masten

Bericht door BasH » 23 jun 2016 23:01

Goedenavond allemaal,

Zojuist naar een reportage van de VPRO bekeken over de 2016 editie van het "Best Kept Secret" festival dat afgelopen weekend plaats vond. Dit festival met vnl. indie muziek wordt sinds enkele jaren gehouden op het terrein van safaripark Beekse Bergen (bij Hilvarenbeek, Noord Brabant.) Tijdens de opnamen viel me een mast op die ooit eens als hoogspanningsmast heeft dienstgedaan. De traverses zijn helaas verdwenen, maar het mastbord is op deze foto nog aanwezig en vertelt (volgens mij) dat het ooit mast nummer 7 is geweest.
Beekse Bergen ex-hoogspanningsmast.jpg
Beekse Bergen ex-hoogspanningsmast.jpg (804.75 KiB) 9898 keer bekeken
Hier is een link naar Google Maps. En hier kunnen we de schaduw zien op de luchtfoto.

Enkele vragen:
- Heeft hier ooit een hoogspanningslijn gelopen?
- Zo nee, is iemand in staat om de mast te herkennen?
- Heeft er iemand zijn om naar de volgende editie van "Best Kept Secret" te gaan om het mastbord nader te inspecteren en te genieten van artiesten als Beck, Editors, Franz Ferdinand, Wilco (deze acts traden in voorgaande edities op) ?

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Onttakelde masten

Bericht door Ruben » 23 jun 2016 23:30

Het is een PGEM hoekmast die voorkomt in de lijnen Tiel-Zaltbommel en Lochem-Borculo.

Aan het nummer te zien moet de mast uit Tiel komen, want als ik op de oude kaarten kijk was mast 7 van Tiel-Zaltbommel een hoekmast.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Onttakelde masten

Bericht door BasH » 24 jun 2016 22:55

Hoi Ruben,

Bedankt voor je antwoord. Tja, de mast van je avatar moet je ook kunnen herkennen zonder traverses . Mast van Tiel - Zaltbommel lijkt inderdaad de beste kandidaat aangezien de Betuweroute het noodzakelijk maakte om enkele masten te verplaatsen. Dit moet voor 2005 zijn gebeurd, omdat de oudste luchtopnamen van Nederland in Google Earth, die een datumstempel hebben van 31-12-2005, al de afgewerkte spoorlijn en de oude mast 7 op zijn nieuwe locatie in Noord-Brabant laten zien.

Rest alleen de vraag hoe mast 7 in Beekse Bergen is terechtgekomen...

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Onttakelde masten

Bericht door Ruben » 25 jun 2016 09:11

De mast herkende ik gelijk al doordat ik het PGEM-gebied heel goed ken. En mijn avatar is een 220kV mast geen 150 kV.

De lijnen rond Tiel zijn denk ik zo rond 2000 a 2001 aangepast. Toen zijn die nieuwere 150kV en 50kV daar neergezet. Denk dat de mast dan ook rond die tijd naar Brabant verhuisd is. Alleen is indd de vraag, hoe is dat ding verhuist van Tiel naar Beekse bergen???

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Onttakelde masten

Bericht door Knarvel » 25 jun 2016 14:55

Op een dekschuit is dat een koud kunstje, haven van Tiel is vlakbij. De Beekse bergen ligt direkt aan het tilburgskanaal dat in het hollands diep uitmond. Kost wel een paar kwartjes, dus is de vraag eigenlijk: Wat wilden ze ermee,dat dit geld werd uitgegeven... Wellicht wil de vriendelijke juffrouw van de BB-informatielijn dit toelichten? Je weet maar nooit.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Onttakelde masten

Bericht door BasH » 26 jun 2016 22:28

Knarvel schreef:Kost wel een paar kwartjes, dus is de vraag eigenlijk: Wat wilden ze ermee,dat dit geld werd uitgegeven... Wellicht wil de vriendelijke juffrouw van de BB-informatielijn dit toelichten? Je weet maar nooit.
De mast draagt nu antennes voor mobiele communicatie, dus de nieuwe bestemming lijkt me duidelijk. De vraag is nu, is het hergebruiken van een oude HS mast goedkoper dan het neerzetten van een nieuwe speciaal daarvoor ontwikkelde mast (Inclusief het (de)monteren en verplaatsen)? Overigens vind ik dat iedere vorm van recycling te prijzen valt.

Vriendelijke groeten,
Bas

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Onttakelde masten

Bericht door JarnoS » 13 mar 2022 15:43

We waren toen op vakantie in Bredevoort en we waren aan het wandelen en langs het voetbalveld vond ik nog een mogelijke 50kV restant als lichtmast.

Hierbij een foto:
DSCN4730.jpg
DSCN4730.jpg (1.94 MiB) 3434 keer bekeken
Dat windmolentje/50kV restant bij Barlo en Aalten is helaas verdwenen.
Toen ik wilde kijken.
https://maps.app.goo.gl/TuBgd75C4bb4tuyi9

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Onttakelde masten

Bericht door BasH » 10 apr 2022 23:26

Restant 50kV Mast Geldermalsen

Zojuist kwam ik bij het kijken naar een cabview filmpje (Meekijken met de machinist) een communicatie-antenne tegen die deed denken aan een oude hoogspanningsmast. Hier is een StreetView link. Op de meest recente opname zijn geen antennes meer te zien, die zijn vorig jaar verwijderd. Hierdoor is deze mast niet meer te vinden op antennekaart.nl

En hier is een link naar de kaart van Topotijdreis.nl waaruit blijkt dit een hoekmast is geweest van de enkelcircuits 50 kV lijn Tiel - Neerijnen. Meer over deze lijn op pagina 54 van Tom Börgers naslagwerk "Hoogspanningsmasten in Gelderland".

Deze mast wordt nu alleen nog maar gebruikt om reclame te maken voor Molenaar Banket B.V.

Vriendelijke groeten,
Bas
P.S. voor de treinengekken op dit forum, hier de YouTube link met Timestamp.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Onttakelde masten

Bericht door Tom » 11 apr 2022 22:14

interessant om te lezen, hij staat er gelukkig dus nog steeds, maar zonder de antenne wel minder zeker dan de afgelopen tijd.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Onttakelde masten

Bericht door BasH » 19 apr 2022 21:16

@moderators, bedankt voor het toevoegen van dit stukje geschiedenis aan de netkaart.

Bas

Plaats reactie