Het eerste deel van Dörpen naar Meppen wordt door TenneT gebouwd:
http://www.tennet.eu/de/netz-und-projek ... rhein.html
Vanaf Meppen neemt Amprion het over tot aan Wesel:
http://www.amprion.net/netzausbau/wesel ... intergrund
Het bijzondere aan dit project is dat hierbij voor het eerst in Duitsland delen van een 380kV verbinding worden verkabeld. Interessanter voor ons is dat deze verbinding voor de rest nog in z'n geheel met vakwerkmasten wordt gebouwd, echte hoogspanningsmasten dus
Met dit project blijkt men in 2014 bij Raesfeld al te zijn begonnen, eerst met de sloop van een deel van de oude enkelcircuits 220kV verbinding tussen Wesel en Ibbenbüren. Daarvan zijn hier onderaan de pagina foto's te vinden:
http://heimatreport.de/380-kv-lleitung- ... thumbnails
Na de sloop van een deel van de 220kV verbinding is men begonnen met het aanleggen van het eerste verkabelde deel bij Raesfeld. Ook zijn de eerste masten van de verbinding inmiddels gebouwd! De masten zijn te zien op de tweede foto op deze pagina:
http://www.welt.de/wirtschaft/energie/a ... obahn.html
Voor een groot deel van de verbinding worden tonmasten toegepast. In de buurt van Wesel komen combinatiemasten met 110kV waarbij de 380kV verbinding in donau configuratie komt te hangen. Voor het gedeelte in het noorden tusssen Dörpen en Meppen gaat TenneT donaumasten met Y-toppen toepassen zoals die daar nu ook te vinden zijn. Vanaf Meppen volgt het tracé globaal de A31 naar het zuiden tot aan de huidige 380kV verbindingen vanaf Hanekenfähr naar Gronau en Roxel.

Ter hoogte van Schüttorf komt de nieuwe 380kV verbinding zelfs naast deze twee bestaande 380kV verbinding te lopen! Over enkele jaren zal het op deze plek nog drukker worden met masten... Toch maar even in de gaten houden als ik weer naar Duitsland ga om treinen te fotograferen