Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
Vandaag vanaf de B54n bij Metelen gezien, alle masten daar inmiddels gebouwd en voor het grootste gedeelte voorzien van geleiders. Alleen van de mastvakken tussen de hoekmasten 150 en 155 moeten de geleiders nog worden getrokken. Wellicht heeft dit ook te maken met de overspanning van de spoorlijn Gronau - Münster en de B54n. De masten 151, 153 en 154 waren al wel voorzien van isolatorkettingen met katrollen en ook bij hoekpositie 152 waren voorbereidingen getroffen voor het trekken van de geleiders. Bovenin waren al enkele dunne trekdraden aanwezig.
Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
Afgelopen dinsdag was het eindelijk prachtig weer en het stond al een tijd in de planning om wat veldwerk in de buurt van Wettringen te doen. Het afgelopen jaar is het deelstuk tussen Pkt. Asbeck (ten noorden van Legden) en Pkt. Haddorfer See bij de deelstaatgrens gebouwd. De masten had ik al eerder op de kaart gezet en de gegevens a.d.h. van de Masttabellen ingeklopt. Zodoende zag ik dat er in de bocht ten noorden van Wettringen een heuse wisselmast zou moeten staan! Die moest natuurlijk bezocht worden 
In dit nieuwe lijn deel zitten veel opvallend hoge masten, zoals deze steunmast die 80,5 meter hoog is. De nieuwe verbinding loopt hier grotendeels parallel met de verbinding Hanekenfähr - Roxel/Uentrop maar die masten zijn over het algemeen een stuk lager. Opvallend is dat in veel nieuwe verbindingen weer wisselmasten toegepast worden, zoals ook hier bij de buurtschap Bilk. Het betreft mast 191. Ondanks dat dit nieuwe lijndeel uit tonmasten bestaat zijn bij deze wisselmast de middelste traversen het korst en wordt er aan de buitenkant van de mast gewisseld. Mast 191 is een WA2WES8+18.0 met een hoogte van 75,5 meter. Rondom de masten was men nog steeds bezig met afrondende werkzaamheden en ook zijn de circuits geaard en is de mast voorzien van vlaggen om aan te geven dat er werkzaamheden aan de verbinding zijn. Bij de volgende mast maakt de verbinding een scherpe bocht naar het noorden. De nieuwe masten zijn opvallend zwaar uitgevoerd met flinke randstaven en het nodige lattenwerk.

In dit nieuwe lijn deel zitten veel opvallend hoge masten, zoals deze steunmast die 80,5 meter hoog is. De nieuwe verbinding loopt hier grotendeels parallel met de verbinding Hanekenfähr - Roxel/Uentrop maar die masten zijn over het algemeen een stuk lager. Opvallend is dat in veel nieuwe verbindingen weer wisselmasten toegepast worden, zoals ook hier bij de buurtschap Bilk. Het betreft mast 191. Ondanks dat dit nieuwe lijndeel uit tonmasten bestaat zijn bij deze wisselmast de middelste traversen het korst en wordt er aan de buitenkant van de mast gewisseld. Mast 191 is een WA2WES8+18.0 met een hoogte van 75,5 meter. Rondom de masten was men nog steeds bezig met afrondende werkzaamheden en ook zijn de circuits geaard en is de mast voorzien van vlaggen om aan te geven dat er werkzaamheden aan de verbinding zijn. Bij de volgende mast maakt de verbinding een scherpe bocht naar het noorden. De nieuwe masten zijn opvallend zwaar uitgevoerd met flinke randstaven en het nodige lattenwerk.
Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
Mooie foto's, strakblauwe lucht doet het goed.
Fraaie masten, zonder de verspringende verbanden in het onderstuk.
En inderdaad, opvallend zwaar, zeker als je vergelijkt met de bestaande 380kV-masten die hier in de buurt staan.
Ook opvallend korte hangkettingen, dat zou met de Nederlandse regels niet mogelijk zijn.
Ik hoop binnenkort ook eens te kijken weer hier, zo ver weg is het niet.
Is deze lijn nu in bedrijf?
Fraaie masten, zonder de verspringende verbanden in het onderstuk.
En inderdaad, opvallend zwaar, zeker als je vergelijkt met de bestaande 380kV-masten die hier in de buurt staan.
Ook opvallend korte hangkettingen, dat zou met de Nederlandse regels niet mogelijk zijn.
Ik hoop binnenkort ook eens te kijken weer hier, zo ver weg is het niet.
Is deze lijn nu in bedrijf?
Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel
@Tom: Dit soort masten zie ik persoonlijk toch veel liever dan onze wintracks 
De isolatorkettingen van de steunmasten zijn inderdaad relatief kort, je zou bijna denken dat het om 220kV gaat maar ik zie dat er bij de HTLS-upgrade van het koppelnet ook kortere isolatorkettingen worden gebruikt die vervolgens worden verlengd om op de oorspronkelijke lengte uit te komen... Een paar kilometer verderop bij Haddorfer See houdt de lijn bij mast 202 voorlopig op en die zal nog wel even spanningsloos blijven... Het is toch wel een bizar gezicht, een zware 380kV verbinding die ineens in the middle of nowhere ophoudt. Het viel me op dat de mast aan de andere kant niet is afgespannen om eenzijdige trek tegen te gaan. Bij de bomen op de achtergrond loopt de deelstaatgrens. Deze mast staat nog net in Nordrhein-Westfalen. Het gedeelte dat Amprion nog moet bouwen in Niedersachsen ontbreekt op mast 219 bij Öchtel na nog volledig en ik heb nog geen (voorbereide) bouwwerkzaamheden kunnen ontdekken. Wel is Amprion in Nordrhein-Westfalen inmiddels bezig met de bouw van het deel tussen Pkt. Nordvelen en Legden Süd dus over niet al te lange tijd is men in Nordrhein-Westfalen klaar en moet alleen nog het deel van Amprion in Niedersachsen gebouwd worden. Het deel van deze verbinding dat onder de TenneT-concessie valt is inmiddels ook vrijwel volledig bedrijfsklaar. Even voor de duidelijkheid, in 2015 is men rondom Raesfeld begonnen met de bouw van deze verbinding en we zijn inmiddels 8 jaar verder!

De isolatorkettingen van de steunmasten zijn inderdaad relatief kort, je zou bijna denken dat het om 220kV gaat maar ik zie dat er bij de HTLS-upgrade van het koppelnet ook kortere isolatorkettingen worden gebruikt die vervolgens worden verlengd om op de oorspronkelijke lengte uit te komen... Een paar kilometer verderop bij Haddorfer See houdt de lijn bij mast 202 voorlopig op en die zal nog wel even spanningsloos blijven... Het is toch wel een bizar gezicht, een zware 380kV verbinding die ineens in the middle of nowhere ophoudt. Het viel me op dat de mast aan de andere kant niet is afgespannen om eenzijdige trek tegen te gaan. Bij de bomen op de achtergrond loopt de deelstaatgrens. Deze mast staat nog net in Nordrhein-Westfalen. Het gedeelte dat Amprion nog moet bouwen in Niedersachsen ontbreekt op mast 219 bij Öchtel na nog volledig en ik heb nog geen (voorbereide) bouwwerkzaamheden kunnen ontdekken. Wel is Amprion in Nordrhein-Westfalen inmiddels bezig met de bouw van het deel tussen Pkt. Nordvelen en Legden Süd dus over niet al te lange tijd is men in Nordrhein-Westfalen klaar en moet alleen nog het deel van Amprion in Niedersachsen gebouwd worden. Het deel van deze verbinding dat onder de TenneT-concessie valt is inmiddels ook vrijwel volledig bedrijfsklaar. Even voor de duidelijkheid, in 2015 is men rondom Raesfeld begonnen met de bouw van deze verbinding en we zijn inmiddels 8 jaar verder!