Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 02 okt 2022 23:24

Vandaag vanaf de B54n bij Metelen gezien, alle masten daar inmiddels gebouwd en voor het grootste gedeelte voorzien van geleiders. Alleen van de mastvakken tussen de hoekmasten 150 en 155 moeten de geleiders nog worden getrokken. Wellicht heeft dit ook te maken met de overspanning van de spoorlijn Gronau - Münster en de B54n. De masten 151, 153 en 154 waren al wel voorzien van isolatorkettingen met katrollen en ook bij hoekpositie 152 waren voorbereidingen getroffen voor het trekken van de geleiders. Bovenin waren al enkele dunne trekdraden aanwezig.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 09 feb 2023 19:55

Afgelopen dinsdag was het eindelijk prachtig weer en het stond al een tijd in de planning om wat veldwerk in de buurt van Wettringen te doen. Het afgelopen jaar is het deelstuk tussen Pkt. Asbeck (ten noorden van Legden) en Pkt. Haddorfer See bij de deelstaatgrens gebouwd. De masten had ik al eerder op de kaart gezet en de gegevens a.d.h. van de Masttabellen ingeklopt. Zodoende zag ik dat er in de bocht ten noorden van Wettringen een heuse wisselmast zou moeten staan! Die moest natuurlijk bezocht worden :DD

In dit nieuwe lijn deel zitten veel opvallend hoge masten, zoals deze steunmast die 80,5 meter hoog is. De nieuwe verbinding loopt hier grotendeels parallel met de verbinding Hanekenfähr - Roxel/Uentrop maar die masten zijn over het algemeen een stuk lager.
4201-190.jpg
4201-190.jpg (308.88 KiB) 1608 keer bekeken
Opvallend is dat in veel nieuwe verbindingen weer wisselmasten toegepast worden, zoals ook hier bij de buurtschap Bilk. Het betreft mast 191. Ondanks dat dit nieuwe lijndeel uit tonmasten bestaat zijn bij deze wisselmast de middelste traversen het korst en wordt er aan de buitenkant van de mast gewisseld. Mast 191 is een WA2WES8+18.0 met een hoogte van 75,5 meter. Rondom de masten was men nog steeds bezig met afrondende werkzaamheden en ook zijn de circuits geaard en is de mast voorzien van vlaggen om aan te geven dat er werkzaamheden aan de verbinding zijn.
4201-191.jpg
4201-191.jpg (260.39 KiB) 1608 keer bekeken
Bij de volgende mast maakt de verbinding een scherpe bocht naar het noorden. De nieuwe masten zijn opvallend zwaar uitgevoerd met flinke randstaven en het nodige lattenwerk.
4201-192.jpg
4201-192.jpg (255.21 KiB) 1608 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 11 feb 2023 10:53

Mooie foto's, strakblauwe lucht doet het goed.
Fraaie masten, zonder de verspringende verbanden in het onderstuk.
En inderdaad, opvallend zwaar, zeker als je vergelijkt met de bestaande 380kV-masten die hier in de buurt staan.
Ook opvallend korte hangkettingen, dat zou met de Nederlandse regels niet mogelijk zijn.
Ik hoop binnenkort ook eens te kijken weer hier, zo ver weg is het niet.
Is deze lijn nu in bedrijf?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 11 feb 2023 19:08

@Tom: Dit soort masten zie ik persoonlijk toch veel liever dan onze wintracks ;)

De isolatorkettingen van de steunmasten zijn inderdaad relatief kort, je zou bijna denken dat het om 220kV gaat maar ik zie dat er bij de HTLS-upgrade van het koppelnet ook kortere isolatorkettingen worden gebruikt die vervolgens worden verlengd om op de oorspronkelijke lengte uit te komen...
4201-201.jpg
4201-201.jpg (267.31 KiB) 1498 keer bekeken
Een paar kilometer verderop bij Haddorfer See houdt de lijn bij mast 202 voorlopig op en die zal nog wel even spanningsloos blijven...
4201-202 (2).jpg
4201-202 (2).jpg (344.05 KiB) 1498 keer bekeken
Het is toch wel een bizar gezicht, een zware 380kV verbinding die ineens in the middle of nowhere ophoudt. Het viel me op dat de mast aan de andere kant niet is afgespannen om eenzijdige trek tegen te gaan. Bij de bomen op de achtergrond loopt de deelstaatgrens. Deze mast staat nog net in Nordrhein-Westfalen. Het gedeelte dat Amprion nog moet bouwen in Niedersachsen ontbreekt op mast 219 bij Öchtel na nog volledig en ik heb nog geen (voorbereide) bouwwerkzaamheden kunnen ontdekken.
4201-202 (1).jpg
4201-202 (1).jpg (319.33 KiB) 1498 keer bekeken
Wel is Amprion in Nordrhein-Westfalen inmiddels bezig met de bouw van het deel tussen Pkt. Nordvelen en Legden Süd dus over niet al te lange tijd is men in Nordrhein-Westfalen klaar en moet alleen nog het deel van Amprion in Niedersachsen gebouwd worden. Het deel van deze verbinding dat onder de TenneT-concessie valt is inmiddels ook vrijwel volledig bedrijfsklaar. Even voor de duidelijkheid, in 2015 is men rondom Raesfeld begonnen met de bouw van deze verbinding en we zijn inmiddels 8 jaar verder!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 10 sep 2023 21:02

Deze week zag ik toen ik onderweg was naar een fotostek voor mijn treinenhobby dat t.h.v. Legden de nieuwe verbinding inmiddels ook over de A31 gaat, inclusief markeringsbollen in de bliksemdraad, op het tracé van de voormalige 220kV verbinding. Het stuk tussen Pkt. Nordvelen en Legden Süd is nu ook zo goed als klaar. Ik zag vanuit de auto dat hoekmast 107 nog geen bretellen heeft. Hoe ver men is t.h.v. Gescher is weet ik niet maar ik ga er vanuit dat ook dat stuk in aanbouw is of inmiddels is opgeleverd. Dit stuk kan in ieder geval op de kaart.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Hans » 11 sep 2023 14:46

Dan ook maar een blik op het andere uiteinde van de verbinding, vanaf Dörpen langs Niederlängen, dan de grond in bij Dankern, dan er weer uit op Segberg, en daarna eh... juist ja. Hier eindigt de Tennetconcessie en al vier jaar eindigt hier ook de verbinding, met machtige vierbundels die op een afspanmast doodlopen in een bos ten westen van het gehucht Wesuwe.

De kwaliteit van de foto is niet best omdat het vorige maand bijvangst was uit de losse pols, op weg naar een klant (alpacazaken). Al vier jaar is de situatie precies gelijk. Hoe, waarom of waardoor deze bedenkelijke vlek op het blazoen van de Energiewende kon ontstaan is me niet duidelijk.

Doodlopend uiteinde vanaf Dörpen op de grens met Amprion.jpg
Doodlopend uiteinde vanaf Dörpen op de grens met Amprion.jpg (112.69 KiB) 967 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door CM » 11 sep 2023 15:59

Gelukkig worden er geen wintracks meer gebouwd en tussen Geertruidenberg en Crayestein of Krimpen komt een nieuwe lijn.
Maar als ik de foto zo zie van de Duitse mastvorm met drie traversen boven elkaar plus taps toelopende top voor de bliksemdraad is dit ontwerp toch heel wat mooier dan de Moldaumast. De Duitse mast is gewoon veel gestroomlijnder. Die railings op masten in ons land bederven het mastbeeld enorm.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door JarnoS » 12 sep 2023 19:27

Was gisteren nog langs B402 gereden en was helaas nog niets te zien...

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Knarvel » 12 sep 2023 21:33

Op: https://www.amprion.net/Netzausbau/Aktu ... el-Meppen/ kan je nalezen dat de hele lijn in 2027 in bedrijf gaat...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 12 sep 2023 21:44

Wat een toeval, afgelopen zondag ook langs het eindpunt gereden en even gekeken.
De voorlaatste hoekmast heeft dus een fasewisseling gekregen en de tijdelijke eindmast een doorlussing.
Als eerste in Dörpen. Er staan verhoogde eindmasten. Mogelijk om de verhullende bomenhaag bovenlangs te passeren? :o
De masten in de oudere lijn hebben keurig hun originele kleur en zijn ook met glaskettingen uitgerust.
Duidelijk is dat met dit weer, de lichtgrijze kleur geschikter is.
DSCO3176-b2.jpg
DSCO3176-b2.jpg (941.69 KiB) 884 keer bekeken
Eindportalen.
DSCO3173-b2.jpg
DSCO3173-b2.jpg (974.82 KiB) 884 keer bekeken
Dan bij Wesuwe, het huidige eindpunt.
DSCO3185-b2.jpg
DSCO3185-b2.jpg (855.4 KiB) 884 keer bekeken
Deze mast is volledig getuid.
DSCO3191-b2.jpg
DSCO3191-b2.jpg (682.28 KiB) 884 keer bekeken
De doorlussing. Geen idee waar dit voor is.
DSCP5672-b2.jpg
DSCP5672-b2.jpg (614.01 KiB) 884 keer bekeken
En tenslotte is op deze foto nog de fasewisseling te zien.
DSCP5675-b2.jpg
DSCP5675-b2.jpg (806.54 KiB) 884 keer bekeken
Het viel me wel op dat er verse sporen van bouwmachines te zien waren, misschien dat er toch nog wat gaat gebeuren.

Plaats reactie