Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door ElektroThriller » 10 mar 2023 11:46

Vandaag is de notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) rond de nieuwe 380kV_lijn in mijn achtertuin (met nimby-landschappen) uitgekomen.
Zie rvo.nl/diemen-ens.

Er is ook een onderliggend document van Tennet, zie tennet.eu/nl/projecten/diemen-ens.

Met name bijlage 2 van de NRD is buitengewoon interessant, met zeer goed en gedetailleerd kaartmateriaal.



Enjoy reading!

ElektroThriller, de krasse geschiedenisknar
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-03-10 om 11.33.06.png
Schermafbeelding 2023-03-10 om 11.33.06.png (52.67 KiB) 1994 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Coinoperator
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2022 09:04
Dichtstbijzijnde trafo: Ulft

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door Coinoperator » 10 mar 2023 12:37

Euhm.
zet de links er eens bij

Gebruikersavatar
crossie
laagspanning
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2022 12:34
Dichtstbijzijnde trafo: Leiden Zuidwest

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door crossie » 10 mar 2023 21:43


Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door Bram Gaastra » 11 mar 2023 21:40


PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door PJK » 11 mar 2023 23:08

Helemaal onderaan bijlage 2 staat de kaartbronnenlijst. En wat tref ik daar aan...?

webkaart.jpg
Hé, dat ziet er bekend uit...
webkaart.jpg (25.51 KiB) 1842 keer bekeken

Wel jammer dat in die tabel de naam bron "Tennet infrastructuur" is en de beherende instantie "Tennet"...

En een leuk kaartje wel op pagina 46 van bijlage 1. Misschien een idee voor op de webkaart, die icoontjes?
PS: Zoek de fout…

Mastensoorten.jpg
Mastensoorten!
Mastensoorten.jpg (61.14 KiB) 1842 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door Tom » 12 mar 2023 14:35

Bij mij doet die bijlage 2 het helaas niet.
Als ik naar de overzichtskaart met de varianten kijk, dan denk ik dat de A6-variant toch het meest waarschijnlijk is. Passages van Almere door het water lijkt me erg bezwaarlijk vanuit zichtbelemmering of vogelvliegroutes.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door JarnoS » 12 mar 2023 20:17

De fout is tussen Biddingringweg en Harderwijk daar staan deltamasten ipv donaumasten...
En 150kV Flevodonau tussen Biddingringweg en Amersfoort hebben geen kattenoren op hoekmasten...

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door PJK » 12 mar 2023 20:52

JarnoS schreef:
12 mar 2023 20:17
De fout is tussen Biddingringweg en Harderwijk daar staan deltamasten ipv donaumasten...
En 150kV Flevodonau tussen Biddingringweg en Amersfoort hebben geen kattenoren op hoekmasten...
Die laatste had ik niet eens door 🫣

Als ik zo eens naar alle probleemstellingen kijk, dan denk ik toch haast dat het (lastigste) stuk langs Almere uiteindelijk wordt gedaan door de huidige 150kV-route langs Zeewolde te gebruiken. Daar moet straks toch een netopening in. En dan alle 150kV ondergronds te brengen tot Biddingringweg. Daarna kun je redelijk in open land tussen alle windmolens door parallel naar Lelystad. Daar staat toch al genoeg zichtvervuiling in de polder.

Al vraag ik me af wat nettechnisch het voordeel is om Lelystad in te lussen, en niet gewoon vanaf Biddingringweg (380kV dus) rechtdoor naar Ens te gaan. Lelystad zelf heeft toch geen baat bij een hogere 380kV capaciteit.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door Hans » 12 mar 2023 21:04

JarnoS schreef:
12 mar 2023 20:17
De fout is tussen Biddingringweg en Harderwijk daar staan deltamasten ipv donaumasten...
En 150kV Flevodonau tussen Biddingringweg en Amersfoort hebben geen kattenoren op hoekmasten...

Rustâgh, we kunnen niet van de consultants bij Tauw verwachten dat ze zo hardcore zijn als jij. :engel:

Hier hebben die rapporten ook moeite met laden. Het lijkt erop dat het formaat van 70 MB op dit moment een beetje te hoog gegrepen is voor de geplaagde webservers van de overheid die deze avonden belaagd worden door iedereen die belastingaangifte doet. Een paar keer F5 indrukken hielp hier om ze alsnog op het scherm te krijgen. [KCD]

Als het wedden op het tracé is begonnen, dan ga ik inzetten op variant vier. Die kost de bestaande 150 kV-lijn het leven, maar veroorzaakt tussen de Biddingringweg en Almere Hout (de helft van de tracélengte) geen nieuwe doorsnijdingen. Op precies dezelfde plek bouwen gaat hem niet worden, want dan moet de bestaande 150 kV-lijn een jaartje VNB. Almere een jaar op kaarsjes zetten ligt wat gevoelig in de gemeenteraad en de enkelvoudige kabelsteeklijn vanuit 's Gravezande (225 MVA, normaal met netopening) biedt hier ook geen oplossing. Als men toch per sé exact het bestaande tracé wil hergebruiken moet dan eerst een 380/150 kV provisorium worden gesticht in de bestaande lijn tussen Lely en Diemen om Almere op die manier te koppelen. Ook dat kan, maar het is vast meer werk dan de nieuwe lijn er gewoon vijftig meter naast zetten. Op de hele vervangingslengte levert dat op slechts twee plekken een conflict met bestaande bebouwing op, waarvan eentje ook nog eens (je verzint het niet) een ander trafostation is, te weten dat van Zeewolde. Een ongekende luxe voor Nederland.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380kV-lijn Diemen-Ens

Bericht door Tom » 12 mar 2023 21:17

En 150kV Flevodonau tussen Biddingringweg en Amersfoort hebben geen kattenoren op hoekmasten...
Omhoog
En de hoekmast heeft kattenoren als de lijn Borssele-Geertruidenberg, wordt aangeduid als S-3/R (?)

Als Lelystad wordt ingelust dan kan is sprake van redundantie als de andere verbinding is uitgeschakeld. Zie hoofdstuk 5 van de bijlage 2.
Nog een paar andere dingen die me opvallen:
- gebrek aan aandacht voor horizonvervuiling. Dit is blijkbaar geen "harde" eis en daarom geen onderdeel van de afweging. Als Markermeer geen Natura2000 gebied was, dan zou dit alternatief heel kansrijk zijn.
- het woord "uitplaatsen" had ik nog niet eerder gelezen. Dit is het nieuwste eufemisme voor amoveren of verwijderen :)
- dat Ens moeilijk bereikbaar is vanwege beschermd landschap rondom Schokland.
- toch wat openingen om beperkt door Natura2000 gebied te gaan.
Verder staat nu onomwonden dat in tegenstelling tot 10 jaar geleden geen viercircuitverbindingen in één mast toegestaan zijn. Ik snap de redenatie, maar vind de consequentie om dan twee lijnen te bouwen best heel ver gaan. Zeker als je bedenkt dat "omvallen" van een 380 kV-mast nog nooit is voorgekomen.

Plaats reactie