Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Als ik naar de netkaart kijk zit het 380 kV net daar een beetje raar in elkaar. De voeding vanuit het Noorden naar de Randstad loopt helemaal naar de punt van de patatzak in Roermond. Hoe lang wil je een omweg hebben? Ik rij ook meestal vanuit Groningen via Roermond naar Rotterdam. Het meest logische zou zijn om deze hele omweg over te slaan door een verbinding van Krimpen naar Dodewaard. Ok, het is een lang stuk. Maar ik denk dat het meer toekomstbestendig is dan al dat geneuzel en problemen die je krijgt als je door de Biesbosch moet.
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Ik zie niet in hoe een verbinding Dodewaard-Krimpen de capaciteitsproblemen tussen Geertruidenberg en Krimpen kan oplossen.
Je zit straks met een hele bak vermogen vanuit Borssele, zowel nucleair als wind, die ergens heen moet. Al die gigawatts gaan ze echt niet in Tilburg opsouperen. Vanuit Krimpen heb je een hoop afzet in de randstad. Als er behoefte was aan een Oost-West verbinding dan had dat wel ergens in de plannen gestaan.
En voor de afvoer van vermogen uit het noorden naar de randstad zoeken ze toch al naar een extra corridor Ens-Almere-(Weesp)-Diemen…?
Je zit straks met een hele bak vermogen vanuit Borssele, zowel nucleair als wind, die ergens heen moet. Al die gigawatts gaan ze echt niet in Tilburg opsouperen. Vanuit Krimpen heb je een hoop afzet in de randstad. Als er behoefte was aan een Oost-West verbinding dan had dat wel ergens in de plannen gestaan.
En voor de afvoer van vermogen uit het noorden naar de randstad zoeken ze toch al naar een extra corridor Ens-Almere-(Weesp)-Diemen…?
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Eerste instantie was er ook plan om de lijn Dodewaard-Breukelen in de toekomst aan te leggen.
Is die lijn dan ook nuttig?
Lijkt ook soort van oost-west verbinding.
Is die lijn dan ook nuttig?
Lijkt ook soort van oost-west verbinding.
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Zou zoiets niet herzien kunnen worden? Heb er technisch niet zoveel verstand van, maar als je de berichten zo hoort zou je denken met al die behoefte voor meer transportcapaciteit we toch richting de 4-circuit 380 kV's zoals in Duitsland, of 380 kV verbindingen die vlak naast elkaar lopen zoals in Frankrijk moeten gaan?Een vervangende viercircuitlijn op het bestaande tracé, waarmee inpassingsvraagstukken worden voorkomen, mag netstrategisch niet. Er mogen in de landelijke ringvorm geen nieuwe verbindingen worden gebouwd met drie of meer koppelnetcircuits in één mastpositie. Ombouw geeft bovendien een zeer lange periode VNB op de bestaande verbinding die nu al moeilijk kan worden gemist.
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Er zijn nog veel onduidelijkheden en onzekerheden rond deze operatie. Zo is het nog niet gezegd dat er tussen Krimpen en Crayestein überhaupt behoefte is aan een nieuwe verbinding. Ik heb die wel geschetst in een vorig bericht, maar er is geen bevestiging van.
De vraag die in eerste instantie wordt gesteld is of een dergelijke verbinding rechtstreeks tussen Krimpen en Geertruidenberg moet gaan lopen zonder tussenstop (in feite de huidige tweecircuitverbinding in een viercircuitverbinding over twee lijnen veranderend) of dat het voldoende is om alleen vanaf Crayestein naar Geertruidenberg te gaan zonder het noordelijk deel. Of het ook wordt beraamd om all-out te gaan met Crimpen - Crayestein, en Crayestein - Geertruidenberg allebei, al dan niet pas na elkaar aangelegd, is nog niet duidelijk.
Pakken we dat in een schetsje, dan zijn dit de twee situaties die het meest waarschijnlijk lijken.
De vraag die in eerste instantie wordt gesteld is of een dergelijke verbinding rechtstreeks tussen Krimpen en Geertruidenberg moet gaan lopen zonder tussenstop (in feite de huidige tweecircuitverbinding in een viercircuitverbinding over twee lijnen veranderend) of dat het voldoende is om alleen vanaf Crayestein naar Geertruidenberg te gaan zonder het noordelijk deel. Of het ook wordt beraamd om all-out te gaan met Crimpen - Crayestein, en Crayestein - Geertruidenberg allebei, al dan niet pas na elkaar aangelegd, is nog niet duidelijk.
Pakken we dat in een schetsje, dan zijn dit de twee situaties die het meest waarschijnlijk lijken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Zomaar een gedachtespinsel:


- Bijlagen
-
- nieuw 370 crs gtb.jpg (200.11 KiB) 1572 keer bekeken
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
In de projectatlas van TenneT staat het zoekgebied,: een 380 kV lijn net ten westen van Krimpen crayenstein lijkt niet tot de mogelijkheden te behoren.
https://ten.projectatlas.app/geertruide ... ,10.16,0,0
https://ten.projectatlas.app/geertruide ... ,10.16,0,0
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Dat zal ongetwijfeld met de molenbiotoop te maken hebben van Kinderdijk. Een bovengrondse kruising van de Lek lijkt me daarmee ook erg moeilijk worden gezien alle bebouwing. Het zou veel schelen als voor het net alleen een verbinding Crayestein - Geertruidenberg voldoende is. Via de bestaande lijn Crayestein - Krimpen kan dan de stroom verder.
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
De weerstand tegen een nieuwe bovengrondse verbinding in de regio Dordt is groot en zeker in de Alblasserwaard.
Ik ga er vanuit dat een groot deel ondergronds wordt aangelegd zeker bij rivierkruisingen dus hoge kruisingsmasten komen er m.i. zo en zo niet. Blijft me verbazen dat de bestaande lijn van G’berg naar Krimpen niet wordt omgebouwd tot een viercircuitlijn want dat wordt niet als wenselijk gezien in het licht van betrouwbaarheid en onderhoud. Dus begrijp ik niet dat de nieuwe lijn tussen Rilland en Tilburg, waar ook een deel ondergronds komt, wél met viercircuits gaat worden aangelegd.
Weliswaar geen vier maal 380 maar toch. Beetje tegenstrijdig allemaal.
Ik ga er vanuit dat een groot deel ondergronds wordt aangelegd zeker bij rivierkruisingen dus hoge kruisingsmasten komen er m.i. zo en zo niet. Blijft me verbazen dat de bestaande lijn van G’berg naar Krimpen niet wordt omgebouwd tot een viercircuitlijn want dat wordt niet als wenselijk gezien in het licht van betrouwbaarheid en onderhoud. Dus begrijp ik niet dat de nieuwe lijn tussen Rilland en Tilburg, waar ook een deel ondergronds komt, wél met viercircuits gaat worden aangelegd.
Weliswaar geen vier maal 380 maar toch. Beetje tegenstrijdig allemaal.
Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch
Nog even terugkomen op de mogelijkheid van een boring, schijnbaar heeft men in Duitsland ervaring van het boren tot 2km lang, slechts 1.5 meter onder het maaiveld. Video van testopstelling i.s.m. TransnetBW: https://www.youtube.com/watch?v=0bVRjm-b-O0
Details: https://www.herrenknecht.com/en/newsroo ... wer-piper/
Boring is 505mm diameter, installatiediepte is 1.5 meter, 'drives' tot 2km. Dat betekent dus wel dat je grofweg elke 1500 meter een flink stuk moet ontgraven (lastig te zien, maar laten we zeggen hoogstens het formaat van een voetbalveld aan bouwput?) maar de rest kan dan helemaal met rust worden gelaten.
Details: https://www.herrenknecht.com/en/newsroo ... wer-piper/
Boring is 505mm diameter, installatiediepte is 1.5 meter, 'drives' tot 2km. Dat betekent dus wel dat je grofweg elke 1500 meter een flink stuk moet ontgraven (lastig te zien, maar laten we zeggen hoogstens het formaat van een voetbalveld aan bouwput?) maar de rest kan dan helemaal met rust worden gelaten.