Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1776
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door ds23man » 22 jan 2023 08:11

Als ik naar de netkaart kijk zit het 380 kV net daar een beetje raar in elkaar. De voeding vanuit het Noorden naar de Randstad loopt helemaal naar de punt van de patatzak in Roermond. Hoe lang wil je een omweg hebben? Ik rij ook meestal vanuit Groningen via Roermond naar Rotterdam. Het meest logische zou zijn om deze hele omweg over te slaan door een verbinding van Krimpen naar Dodewaard. Ok, het is een lang stuk. Maar ik denk dat het meer toekomstbestendig is dan al dat geneuzel en problemen die je krijgt als je door de Biesbosch moet.

PJK
380 kV
Berichten: 757
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door PJK » 22 jan 2023 21:34

Ik zie niet in hoe een verbinding Dodewaard-Krimpen de capaciteitsproblemen tussen Geertruidenberg en Krimpen kan oplossen.

Je zit straks met een hele bak vermogen vanuit Borssele, zowel nucleair als wind, die ergens heen moet. Al die gigawatts gaan ze echt niet in Tilburg opsouperen. Vanuit Krimpen heb je een hoop afzet in de randstad. Als er behoefte was aan een Oost-West verbinding dan had dat wel ergens in de plannen gestaan.

En voor de afvoer van vermogen uit het noorden naar de randstad zoeken ze toch al naar een extra corridor Ens-Almere-(Weesp)-Diemen…?

JarnoS
380 kV
Berichten: 395
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door JarnoS » 23 jan 2023 09:41

Eerste instantie was er ook plan om de lijn Dodewaard-Breukelen in de toekomst aan te leggen.
Is die lijn dan ook nuttig?
Lijkt ook soort van oost-west verbinding.

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door voltron » 23 jan 2023 11:08

Een vervangende viercircuitlijn op het bestaande tracé, waarmee inpassingsvraagstukken worden voorkomen, mag netstrategisch niet. Er mogen in de landelijke ringvorm geen nieuwe verbindingen worden gebouwd met drie of meer koppelnetcircuits in één mastpositie. Ombouw geeft bovendien een zeer lange periode VNB op de bestaande verbinding die nu al moeilijk kan worden gemist.
Zou zoiets niet herzien kunnen worden? Heb er technisch niet zoveel verstand van, maar als je de berichten zo hoort zou je denken met al die behoefte voor meer transportcapaciteit we toch richting de 4-circuit 380 kV's zoals in Duitsland, of 380 kV verbindingen die vlak naast elkaar lopen zoals in Frankrijk moeten gaan?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door Hans » 23 jan 2023 11:56

Er zijn nog veel onduidelijkheden en onzekerheden rond deze operatie. Zo is het nog niet gezegd dat er tussen Krimpen en Crayestein überhaupt behoefte is aan een nieuwe verbinding. Ik heb die wel geschetst in een vorig bericht, maar er is geen bevestiging van.

De vraag die in eerste instantie wordt gesteld is of een dergelijke verbinding rechtstreeks tussen Krimpen en Geertruidenberg moet gaan lopen zonder tussenstop (in feite de huidige tweecircuitverbinding in een viercircuitverbinding over twee lijnen veranderend) of dat het voldoende is om alleen vanaf Crayestein naar Geertruidenberg te gaan zonder het noordelijk deel. Of het ook wordt beraamd om all-out te gaan met Crimpen - Crayestein, en Crayestein - Geertruidenberg allebei, al dan niet pas na elkaar aangelegd, is nog niet duidelijk.

Pakken we dat in een schetsje, dan zijn dit de twee situaties die het meest waarschijnlijk lijken.

Drechtsteden 380 project (paar scenario's).png
Drechtsteden 380 project (paar scenario's).png (61.14 KiB) 1982 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
kas
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2016 09:13

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door kas » 25 jan 2023 15:18

Zomaar een gedachtespinsel:

Afbeelding
Bijlagen
nieuw 370 crs gtb.jpg
nieuw 370 crs gtb.jpg (200.11 KiB) 1893 keer bekeken

NSLA
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2021 08:30
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door NSLA » 25 jan 2023 19:14

In de projectatlas van TenneT staat het zoekgebied,: een 380 kV lijn net ten westen van Krimpen crayenstein lijkt niet tot de mogelijkheden te behoren.

https://ten.projectatlas.app/geertruide ... ,10.16,0,0

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door Tom » 25 jan 2023 19:59

Dat zal ongetwijfeld met de molenbiotoop te maken hebben van Kinderdijk. Een bovengrondse kruising van de Lek lijkt me daarmee ook erg moeilijk worden gezien alle bebouwing. Het zou veel schelen als voor het net alleen een verbinding Crayestein - Geertruidenberg voldoende is. Via de bestaande lijn Crayestein - Krimpen kan dan de stroom verder.

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door CM » 30 jan 2023 20:31

De weerstand tegen een nieuwe bovengrondse verbinding in de regio Dordt is groot en zeker in de Alblasserwaard.
Ik ga er vanuit dat een groot deel ondergronds wordt aangelegd zeker bij rivierkruisingen dus hoge kruisingsmasten komen er m.i. zo en zo niet. Blijft me verbazen dat de bestaande lijn van G’berg naar Krimpen niet wordt omgebouwd tot een viercircuitlijn want dat wordt niet als wenselijk gezien in het licht van betrouwbaarheid en onderhoud. Dus begrijp ik niet dat de nieuwe lijn tussen Rilland en Tilburg, waar ook een deel ondergronds komt, wél met viercircuits gaat worden aangelegd.
Weliswaar geen vier maal 380 maar toch. Beetje tegenstrijdig allemaal.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe hoogspanningsleiding mogelijk over de Biesbosch

Bericht door ktf » 11 mar 2023 16:51

Nog even terugkomen op de mogelijkheid van een boring, schijnbaar heeft men in Duitsland ervaring van het boren tot 2km lang, slechts 1.5 meter onder het maaiveld. Video van testopstelling i.s.m. TransnetBW: https://www.youtube.com/watch?v=0bVRjm-b-O0

Details: https://www.herrenknecht.com/en/newsroo ... wer-piper/

Boring is 505mm diameter, installatiediepte is 1.5 meter, 'drives' tot 2km. Dat betekent dus wel dat je grofweg elke 1500 meter een flink stuk moet ontgraven (lastig te zien, maar laten we zeggen hoogstens het formaat van een voetbalveld aan bouwput?) maar de rest kan dan helemaal met rust worden gelaten.

Plaats reactie