storing Haarlem

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
GerardH
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2022 16:17
Dichtstbijzijnde trafo: Houten peppelkade

storing Haarlem

Bericht door GerardH » 24 dec 2022 01:08

er lijkt een brand in het station emrikweg in Haarlem te zijn ,deel haarlem zonder spanning
groeten Gerard

Gebruikersavatar
GerardH
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2022 16:17
Dichtstbijzijnde trafo: Houten peppelkade

Re: storing Haarlem

Bericht door GerardH » 24 dec 2022 01:17

waarderpolder 150kv

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: storing Haarlem

Bericht door ds23man » 24 dec 2022 07:14

Ze zijn nog wel een tijdje bezig geweest om de zaak weer in de lucht te krijgen:

https://nos.nl/artikel/2457579-tienduiz ... der-stroom

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: storing Haarlem

Bericht door Paullus » 24 dec 2022 08:48

Storing zat in het TenneT deel 150 kV volgens de berichtgeving. Er is ook melding gemaakt van het uitvallen van de 150 kV verbinding Velsen- Waarderpolder waardoor 41 MVA vermogen weg viel.
Opmerkelijk, aangezien er in normale bedrijfsvoering een netopening is. Waarderpolder is met 2 150 kV verbindingen verbonden met Vijfhuizen en wordt dan ook uit die richting gevoed. Waarom er ondanks die redundante voeding toch vanuit Velsen gevoed werd, is dus een vreemde situatie.

Speculatie is dat er door schakelfouten een doorverbinding is ontstaan tussen Velsen en Vijfhuizen via Waarderpolder, waardoor er veel vermogen is gaan lopen dat eigenlijk via 380 kV Beverwijk- Vijfhuizen moet gaan. Dan kan ik me voorstellen dat er een brand ontstaat. Nogmaals: dit is enkel speculatie. We moeten het officiële onderzoek afwachten met oog op de oorzaak. Feit is wel dat het station relatief jong is (gesticht in 2008) en dus niet voorzien is van zwaar verouderde installaties, maar ook voldoende oud om kinderziektes uit te sluiten.

Vanaf de stiften aan primaire zijde van de 150/10 kV transformatoren is Liander aan zet. De transformatoren zelf en het achterliggende net is dus van Liander.
Liander geeft wel de storing aan ondanks dat deze dus niet in hun domein zat, maar het bijbehorende kaartje klopt niet. Ik zit in Haarlem- Noord en volgens dat kaartje was er in mijn gebied niets aan de hand, terwijl het er hier ook uitlag.
Laatst gewijzigd door Paullus op 24 dec 2022 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: storing Haarlem

Bericht door Knarvel » 24 dec 2022 09:30

De dip was ook bij mij (Velserbroek, Velzen-zd) goed te zien, maar de uitval was zeer kortstondig. Ik vermoed dat 50kV-Overveen dan ook geen last had van deze storing. De verlichting van de naastgelegen A9 viel wel permanent uit.
Mogelijk heeft Tennet een deel vd belasting van Vijfhuizen naar Velsen (of juist andersom) willen overhevelen, en is dit niet helemaal volgens plan gelukt.

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: storing Haarlem

Bericht door ds23man » 24 dec 2022 10:06

Ik las in een tweet van de veiligheidsregio dat er een explosie is geweest.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: storing Haarlem

Bericht door BasH » 24 dec 2022 10:38

Bij mij (Haarlem Schalkwijk) was er ook een dip, waardoor de internet router en/of de wifi in de war raakte. Deze apparaten hebben zichzelf opnieuw opgestart en daarna was niets meer aan de hand. Ik was me er wel bewust van dat de dip kon worden gevolgd door een echte storing (zoals in 2015) maar dat was gelukkig hier niet het geval.

Hier is nog een link naar een artikel in AD waarin ook een explosie wordt vermeld.

En volgens Haarlems Dagblad werd er ook een crashtender opgeroepen; die bleek gelukkig niet nodig.

Het gaat lekker zo dit jaar (Olsterpad, Louwsmeer en nu dit...)


Groeten,
Bas

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: storing Haarlem

Bericht door PJK » 24 dec 2022 11:33

BasH schreef:
24 dec 2022 10:38
Het gaat lekker zo dit jaar (Olsterpad, Louwsmeer en nu dit...)
Vergeet Leiden niet...

NSLA
50 kV
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 dec 2021 08:30
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: storing Haarlem

Bericht door NSLA » 24 dec 2022 13:52

Haarlems Dagblad zegt dat tijdens op afstand schakelen van de 150 kV er 'een explosie' ontstond. Misschien weigerde schakelaar bij in of uitschakelen van de verbinding met vervolgens ingrijpen van backup beveiligingen? Wel weer pech bij TenneT.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: storing Haarlem

Bericht door Paullus » 24 dec 2022 15:34

Het is inderdaad opvallend te noemen dat TenneT zo veel storingen kent de laatste tijd waarbij het echt mis gaat met explosies, brand en rook.
In de jaren 00 en 10 stond TenneT er om bekend dat er jaar in jaar uit geen uitval plaats vond. Waarschijnlijk waren er ook toen heus wel storingen, maar de redundantie van het net voorhoede uitval en rokende lijnen, explosies, branden enz. waren niet aan de orde.

Verder is opmerkelijk dat er zo geheimzinnig gedaan wordt over de storing met oog op de compensatie van €35,-. Op de site van TenneT staat alleen de storing vermeld als het wegvallen van de verbinding Velsen- Vijfhuizen zonder begin en eindtijd. Op de site van Liander wordt de storing totaal genegeerd in het historie-overzicht, wat begrijpelijk is omdat de storing niet in hun domein zat.

Volgens de wet moet een compensatieverzoek worden ingediend bij de lokale netbeheerder, terwijl deze dus niet aangeeft wat de begin en eindtijd is voor de betreffende postcodes. Sterker nog: volgens het kaartje van Liander heeft Haarlem- Noord helemaal geen uitval gehad, terwijl alles plat lag gedurende meer dan 4 uur.

Dit is dan ook weer het zoveelste voorbeeld van die vrije marktwerking dat meerdere partijen de schuld naar elkaar afschuiven en de verbruiker maar moet afwachten of de terechte compensatie wordt uitgekeerd.

Plaats reactie