storing Haarlem

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
serial
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2022 10:05

Re: storing Haarlem

Bericht door serial » 24 dec 2022 15:48

Paullus schreef:
24 dec 2022 15:34


Verder is opmerkelijk dat er zo geheimzinnig gedaan wordt over de storing met oog op de compensatie van €35,-. Op de site van TenneT staat alleen de storing vermeld als het wegvallen van de verbinding Velsen- Vijfhuizen zonder begin en eindtijd. Op de site van Liander wordt de storing totaal genegeerd in het historie-overzicht, wat begrijpelijk is omdat de storing niet in hun domein zat.

Als je getroffen bent door een stroomstoring, en deze heeft langer dan 4 uur geduurd ontvang je vanzelf een brief, hoef je niets voor te doen, ook de uitkering van de vergoeding voor consumenten gaat vanzelf. Kan wel eventjes duren, volgens Liander is dit 12-14 weken.

https://www.liander.nl/storingen/compensatie

Ik heb dit recent nog meegemaakt, Stedin is wat vlotter hier mee, en ik kreeg binnen 6 weken de uitkering.

ds23man
380 kV
Berichten: 1869
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: storing Haarlem

Bericht door ds23man » 24 dec 2022 15:49

Vrije marktwerking speelt niet mee, netbeheerders zijn geen marktpartijen.

Maar als dit zo doorgaat blazen ze per jaar net zoveel op als ze bijbouwen.....

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: storing Haarlem

Bericht door Paullus » 24 dec 2022 16:00

Ik heb begrepen dat alleen TenneT nog enigszins van de overheid is, al kunnen ze hun eigen dingen doen. Net als Prorail waar ook al eens gedreigd is om de top te omzeilen door de overheid zelf weer zeggenschap te geven. De lagere netwerkbeheerders zoals Liander zijn alleen gecontroleerd door de overheid waar ze verantwoording aan moeten afleggen, maar zijn als zodanig wel marktpartijen.

Hoe dan ook, dat is een politieke discussie die hier verder niet thuis hoort en ik niet verder zal aanwakkeren.

Verder wel duidelijk dat een eventuele compensatie vanzelf gaat. Dat is dan weer wel goed geregeld.

ds23man
380 kV
Berichten: 1869
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: storing Haarlem

Bericht door ds23man » 24 dec 2022 17:32

Paullus schreef:
24 dec 2022 16:00
Ik heb begrepen dat alleen TenneT nog enigszins van de overheid is, al kunnen ze hun eigen dingen doen. Net als Prorail waar ook al eens gedreigd is om de top te omzeilen door de overheid zelf weer zeggenschap te geven. De lagere netwerkbeheerders zoals Liander zijn alleen gecontroleerd door de overheid waar ze verantwoording aan moeten afleggen, maar zijn als zodanig wel marktpartijen.

Hoe dan ook, dat is een politieke discussie die hier verder niet thuis hoort en ik niet verder zal aanwakkeren.

Verder wel duidelijk dat een eventuele compensatie vanzelf gaat. Dat is dan weer wel goed geregeld.
Zonder een hele discussie op mijn hals te halen.

Tennet is 100% overheidsbezit en regionale netbeheerders zijn in eigendom van lokale overheden. De regering gaat nu aandelen in de regiobeheerders overnemen met een zak geld om de energietransitie op gang te houden. En de ACM stelt jaarlijks de nettarieven vast van deze beheerders. Dus marktwerking nul komma nul.

Je moet netbeheerders en energieleveranciers niet door elkaar halen.

Aart Rietveld
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jun 2021 20:22
Dichtstbijzijnde trafo: Sassenheim

Re: storing Haarlem

Bericht door Aart Rietveld » 24 dec 2022 17:47

Bij mij in Katwijk zagen we het licht even knipperen op het bewuste moment. Wij krijgen onze stroom via 150kV-Sassenheim.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: storing Haarlem

Bericht door BasH » 24 dec 2022 18:47

PJK schreef:
24 dec 2022 11:33
Vergeet Leiden niet...
Dat deed ik dus wel :? :lol:

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: storing Haarlem

Bericht door Paullus » 24 dec 2022 19:13

ds23man schreef:
24 dec 2022 17:32
Zonder een hele discussie op mijn hals te halen.

Tennet is 100% overheidsbezit en regionale netbeheerders zijn in eigendom van lokale overheden. De regering gaat nu aandelen in de regiobeheerders overnemen met een zak geld om de energietransitie op gang te houden. En de ACM stelt jaarlijks de nettarieven vast van deze beheerders. Dus marktwerking nul komma nul.

Je moet netbeheerders en energieleveranciers niet door elkaar halen.
Mooi om te lezen dat er gelukkig geen marktwerking is bij netbeheerders. Evenwel des te vreemder dat de kwaliteit van het net meer en meer afneemt. Je zou toch verwachten dat juist door het gebrek van marktwerking de degelijkheid van de vorige decennia zou worden gehandhaafd.
Toch zijn er steeds meer storingen. Zo heb ik de afgelopen maand 4x een stroomstoring gehad. Dat was voorheen wel even anders met gemiddeld een storing per 3 jaar.

ds23man
380 kV
Berichten: 1869
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: storing Haarlem

Bericht door ds23man » 24 dec 2022 20:06

Dat er meer storingen zijn verbaasd mij niets. Net is veel zwaarder belast en de netbeheerders zijn vanuit een rustige periode waar je veel tijd had voor preventief onderhoud, in een situatie beland dat ze van gekkigheid niet meer weten waar ze materiaal en menskracht vandaan moeten halen voor net uitbreidingen.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: storing Haarlem

Bericht door larsg » 24 dec 2022 21:20

ds23man schreef:
24 dec 2022 20:06
Dat er meer storingen zijn verbaasd mij niets. Net is veel zwaarder belast en de netbeheerders zijn vanuit een rustige periode waar je veel tijd had voor preventief onderhoud, in een situatie beland dat ze van gekkigheid niet meer weten waar ze materiaal en menskracht vandaan moeten halen voor net uitbreidingen.
Zou dat de oorzaak zijn?
Meer of minder load zorgt toch niet voor zo gek veel degradatie aan het materiaal? Je lees hier geen berichten zoals die sync dip die heel Europa te verwerken kreeg van die klappende 380KV in Kroatië een tijdje geleden. Gebrek aan onderhoud lees ik nu ook niet terug in de recente fouten. Eerder wat lijkt op gebrekkige procedures, schakelfouten etc... Oké het net is gecompliceerder geworden maar je zou verwachten dat onderhand ICT ontwikkelingen verbeterd zijn waardoor je toch verhinderd zou moeten zijn een domme schakelfout te maken...

In België komen zo'n zaken amper voor. Natuurlijk komt er nu veel meer in de media dan vroeger, misschien perceptie?

PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: storing Haarlem

Bericht door PJK » 24 dec 2022 22:41

Dat brengt mijn gedachten ook bij de geplofte eindsluiting van de 380kV wintracks bij Cruquius. En in dezelfde verbinding ook de problemen bij het noordzeekanaal.

Ook dit is een kabelverbinding. Zou de vermeende ontploffing ook hier in de eindsluitingen gezeten kunnen hebben? Als we zelf niets kunnen zien blijft het natuurlijk GISsen…

Plaats reactie