Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door PJK » 29 sep 2022 20:29

Gezien deze zinsnede in het eerste documentje…
Het Ministerie EZK heeft deze opgave aanvaard als een opgave van nationaal belang en zal de procedure voeren middels een projectbesluit op grond van de Omgevingswet (de opvolger van de huidige Rijkscoördinatieregeling).
…vraag ik me af hoeveel makkelijker het wordt om deze projecten er in de toekomst sneller door te krijgen dan nu, voor de nieuwe omgevingswet er is.

Op een gegeven moment zullen er wel sneller knopen moeten worden doorgehakt, weerstand of niet, als het net inderdaad zo onder druk komt te staan.

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Peter Forbes » 01 okt 2022 11:15

Ze zijn momenteel al bezig met het verzwaren van de lijn Geertruidenberg-Krimpen. Dit jaar nog moet het witte circuit vervangen zijn en volgende jaar het zwarte circuit. Ik had eigenlijk verwacht dat dit wel even voldoende zou zijn.

Dat 150 kV lijntje naar de Biesbosch is nog wel een dingetje geweest. Er zit alleen maar een pompstation achter en wat ik begrijp heeft het een vermogen van 10 MW. Deze lijn loopt bij de Amer echter onder de 380 kV lijn door die ze momenteel aan het vervangen zijn. Vandaar dat ze tijdelijk tussen mast 46 en 47 een kabel hebben gelegd, zodat de bovengrondse lijnen spanningsloos kunnen tijdens het daadwerkelijke lieren van de lijnen.

Persoonlijk lijkt het me goedkoper om tijdelijk noodstroom aggregaten weg te zetten, maar daar dacht Tennet anders over. Uiteindelijk zal het daadwerkelijk lieren van dat segment niet meer dan 2 x 3 weken kosten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Hans » 01 okt 2022 14:11

Dank, ik heb dat even op de netkaart verwerkt. De nieuwste satellietfoto's tonen het ook, zij het wat vaag.

De klantaansluiting is dertig MVA. Noodstroom voor bijvoorbeeld tien of twintig megawatt, het praktijkgebruik, is wel een flinke operatie. Het aansluiten daarvan en dan omgaan met wisselende belasting zal ook niet meevallen, vanuit een voldoende sterk net is dat eenvoudiger. Zomaar even vijf megawatt op- en afregelen zal een batterij aggregaten een hartverzakking (en daarna een net zo grote frequentiezakking) bezorgen terwijl een beetje sterk net zoals 150 kV Geertruidenberg gewoon even een vlieg van zijn schouder blaast.

Het daadwerkelijk verdubbelen via Crayestein gaat nog razend ingewikkeld worden. Dit is niet HVDC-waardig qua betrouwbaarheid, afstand, vermogen en ruimtebeslag van de converters, en ook niet met het oog op netstabiliteit bij een plotseling issue. Het wordt dus gewoon AC op 380 kV, en met de voorkeur voor een luchtlijn zal het een hele klus worden om dat te gaan traceren. Het zou me niets verbazen als in dit geval het extra netverlies, een meerprijs en een concessie op betrouwbaarheid en beschikbaarheid voor lief wordt genomen en er een volledige grondkabel wordt gelegd voor beide tracédelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Peter Forbes » 01 okt 2022 14:48

Hoi Hans,

Het is maar tijdelijk, na maart 2023 zal het weer naar de oorspronkelijke situatie worden hersteld. Het gaat ook alleen om het het zwarte circuit, het westelijke. Het witte circuit laten ze intact, maar staat tijdens de werkzaamheden staat deze uit als back up.
zwanenmeer.JPG
zwanenmeer.JPG (156.7 KiB) 1076 keer bekeken
En als je toch de netkaart bij de Amer aan het bijwerken bent, de hoogspanningslijn ten oosten van de Biesbosch lijn is gewoon in bedrijf, dit is de A150-10 en voedt de aux trafo van de Amer. De twee hoogspanningslijnen daarnaast zijn de oude Amer 4 en 5. Deze staan er nog wel, maar zijn niet meer in gebruik. Er zitten ook geen kabels aan. Ook de twee 380 kV lijnen richting Amer 6 en 8 zijn uit gebruik. Die van Amer 6 staat wit, maar die van Amer 8 is nog rood.
Hoogspanningslijnen Amer.png
Hoogspanningslijnen Amer.png (1.2 MiB) 1076 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Hans » 01 okt 2022 16:05

Dat klinkt als insider-info, of tenminste iemand die vlak in de buurt woont.
Ik heb wat aanpassingen gedaan, maar wat bedoel je precies met 'er zitten ook geen kabels aan'? Zijn dat de grondkabeluiteinden op het centralecomplex?

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Peter Forbes » 01 okt 2022 16:20

Ik werk inderdaad voor RWE ;)

Naar mijn weten hebben daar nooit kabels aangezeten. Dat zijn de afspan masten voor Amer 4 en 5. Er zit nog een scheider en een railaarder bij. Deze zijn in het verleden direct verbonden met de machine trafo's van beide eenheden.

Momenteel hebben we nog twee kabel verbindingen lopen op de Amer. De ene van Amer 9 komt van de machine trafo en gaat gelijk naar het 150 kV station. De andere is de oude A150-8. Hier zat de eigenbedrijfsrail van Amer 6-7-8 op. Deze is momenteel niet bedrijf, maar de verbinding wordt wel aangehouden voor eventuele toekomstplannen. Daarnaast hebben we de hoogspanningslijn naar de A150-10 nog.

Hieronder een plaatje van de oude situatie, daar staan Amer 4 en 5 ook nog op ingetekend.
Trace 150kv lijnen.pdf
(2.1 MiB) 126 keer gedownload

Plaats reactie