Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ICM4206
middenspanning
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2022 07:47
Dichtstbijzijnde trafo: Leeuwarden-110

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door ICM4206 » 10 sep 2022 18:19

Hallo hoogspannings collega's. Sinds het incidentje bij Dronten ben ik nieuwe aanwas, en nu bij het akkefietje bij Tytsjerk zag ik dat hier geen foto's van waren, inlussing aangevraagd bij de netbeheerder en alreeds inlussing geslaagd. Ik woon bij Leeuwarden-110 in de buurt, dus zelf op de fiets even naar Tytsjerk voor wat eigen foto's voor hier. Ik heb geen drone, en ik had de pech dat het net bewolkt werd... Maar goed:
trafo_tytsjerk_1.JPG
trafo_tytsjerk_1.JPG (351.06 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_2.JPG
trafo_tytsjerk_2.JPG (260.88 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_3.JPG
trafo_tytsjerk_3.JPG (370.9 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_4.JPG
trafo_tytsjerk_4.JPG (346.85 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_5.JPG
trafo_tytsjerk_5.JPG (338.69 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_6.JPG
trafo_tytsjerk_6.JPG (530.21 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_7.JPG
trafo_tytsjerk_7.JPG (309.96 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_8.JPG
trafo_tytsjerk_8.JPG (308.94 KiB) 3534 keer bekeken
trafo_tytsjerk_9.JPG
trafo_tytsjerk_9.JPG (308.78 KiB) 3534 keer bekeken

Gebruikersavatar
ICM4206
middenspanning
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2022 07:47
Dichtstbijzijnde trafo: Leeuwarden-110

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door ICM4206 » 10 sep 2022 20:22

Ik heb voor de niet Frysk sprekende collega's nog even het verslag van Omrop Fryslân vertaald in tekst. Dit heb ik gedaan omdat het een interessant verslag is. Het meest interessante stukje is aan het einde van het verslag: Er wordt verteld dat de oude transformator een jaar geleden defect is geraakt. Vertaling is eigen interpretatie van mijzelf (ik spreek Frysk).

(presentator) Een transport van een zware transformator naar een hoogspanningsstation bij Leeuwarden is gisteravond flink misgegaan. Het gevaarte van 250 ton zakte weg in de bodem, en kwam op zijn zijkant terecht. Arjen Bosselaar (AB), jij was op dat moment in de buurt. Wat gebeurde er eigenlijk?

(AB): Ja, ik was hierachter bezig met een reportage over deze transformator. Mijn reportage zou gaan over hoe deze transformator naar het hoogspanningsstation werd vervoerd. Dit is een gevaarte van 250 ton, 24 meter lang, 4 meter breed en ongeveer 5 meter hoog. Dat moest hier door het boerenland worden vervoerd. Dat ging goed voor een paar honderd meter, maar daarna hoorden we wat gekraak en zakte de heleboel 2 meter naar beneden en viel alles in de sloot.

(presentator) Hoe kan zoeits gebeuren?

(AB): Dat is de grote vraag, en over deze vraag buigt ook TenneT zich al zo'n 24 uur. Deze hele operatie is de afgelopen 1 1/2 met, ik kan wel zeggen, bijna militaire precisie gepland.

(vrouw): Nadat de transformator woensdagmiddag aan wal is gebracht moet deze in de avond een paar honderd meter door het boerenland vervoerd worden voordat de openbare weg wordt bereikt. Vanaf deze openbare weg kunnen ze dan verder naar het hoogspanningstation. Dit vervoer is niet een kwestie van het neerleggen van een paar rijplaten.

(TenneT)

(vrouw): Ondanks dat de oude transformator een dag eerder zonder problemen over dezelfde weg is afgevoerd en testen zijn uitgevoerd met een vergelijkbaar gewicht, gaat het rond 19:45 toch mis.

(TenneT)

(presentator): Er is gelukkig niemand gewond geraakt, maar wat is nu de totale schade van dit ongeluk?

(AB): Op dit moment wordt dit nog bepaald, zoals je achter mij kunt zien zijn ze nog druk bezig met allemaal onderzoeken en het veiligstellen van de transformator. Dit is ook 1 van de vragen, zo'n transformator kost enkele miljoenen, maar doet hij het eigenlijk nog wel? Hij is op de zijkant gevallen. Zo'n ding wordt natuurlijk met veel voorzichtigheid vervoerd, maar zo'n klap, kan hij dat eigenlijk wel aan? Het is geen apparaat wat je zo even aan en uit zet om te kijken of hij nog wel doet. Wat wel duidelijk is geworden is dat de waterleiding beschadigd is geraakt. Hier is vandaag de hoogste prioriteit aan gegeven om te herstellen.

(presentator): Nu ligt die transformator van 250 ton daar, maar hoe gaan ze dat ding er nu weer weg krijgen?

(AB): Dat is een hele goede vraag, ook een vraag waar TenneT al de hele dag mee bezig is. Zoals jij eerder al zei, dit is een onderneming die al 1 1/2 jaar loopt. Het is niet moeilijk om voor te stellen dat het niet zo eenvoudig is om zomaar 1-2-3 een andere kraan er naast te zetten en dat het optillen is. De TenneT woordvoerder die ik vanmiddag sprak zei dat ze dagen, weken, misschien wel maanden nodig hebben om dit op te lossen.

(presentator): Ja, nu zit het stroomnet al bijna op zijn piek. Welke gevolgen heeft dit?

(AB): Het zal geen directe gevolgen hebben. In die zin moest deze transformator een andere transformator vervangen die 1 jaar geleden defect is geraakt. Dus wat dat betreft was dit geen uitbreiding van het stroomnet. Maar wat dit wel betekend zegt de woordvoerder van TenneT tegen mij, dat belangrijke upgrades en onderhoud aan het netwerk moeilijker kunnen worden uitgevoerd zolang de transformator niet op zijn plek staat. Dat kan dus wel vertraging oplopen.

Bron: https://www.omropfryslan.nl/fy/tv/oflev ... ed/1160212

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door Tom » 10 sep 2022 22:13

Welkom hier of wolkom :), leuk dat je de foto's hier wilt delen. Het is even wachten op een plan denk ik :jaleuk .

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 692
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door r_hellenbrand » 10 sep 2022 22:43

Ben Limburger, maar dat de oude trafo stuk was had ik ook uit deze reportage begrepen.
https://www.youtube.com/watch?v=gvcMpyRkMlc

Incident zou geen gevolgen hebben voor de stroom voorziening maar wel voor toekomstige uitbreidingen.

Gebruikersavatar
serial
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2022 10:05

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door serial » 13 sep 2022 22:32

Geen fijn weekje voor Tennet zo.

Die Trafo kan je waarschijnlijk wel weggooien, plus een enorme levertijd er bovenop voor een nieuwe
En dan heb ik het nog niet eens over de aansprakelijkheids- en verzekeringskwesties.

Gebruikersavatar
serial
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2022 10:05

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door serial » 22 sep 2022 22:56

Het bergen van de gekantelde transformator bij Tytsjerk duurt nog weken, TenneT zoekt naar een tijdelijke oplossing voor hoogspanningsstation Louwsmeer
De 250 ton zware transformator van TenneT die op 7 september tijdens een transport kantelde in Tytsjerk, ligt nog altijd op dezelfde plek. Het is nog niet duidelijk of de transformator ter plaatse kan worden gerepareerd of toch terug moet naar de fabriek in Zagreb.
https://frieschdagblad.nl/regio/Bergen- ... 42926.html

Helaas kan ik het artikel niet helemaal lezen.

Gebruikersavatar
Op die fiets
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2022 09:21
Dichtstbijzijnde trafo: Bergum

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door Op die fiets » 24 sep 2022 19:23

serial schreef:
22 sep 2022 22:56
Het bergen van de gekantelde transformator bij Tytsjerk duurt nog weken, TenneT zoekt naar een tijdelijke oplossing voor hoogspanningsstation Louwsmeer
De 250 ton zware transformator van TenneT die op 7 september tijdens een transport kantelde in Tytsjerk, ligt nog altijd op dezelfde plek. Het is nog niet duidelijk of de transformator ter plaatse kan worden gerepareerd of toch terug moet naar de fabriek in Zagreb.
https://frieschdagblad.nl/regio/Bergen- ... 42926.html

Helaas kan ik het artikel niet helemaal lezen.
Tekst gekantelde trafo.jpg
Tekst gekantelde trafo
Tekst gekantelde trafo.jpg (98.11 KiB) 2646 keer bekeken

Omrop Fryslân heeft een vergelijkbaar verhaal

Je vraagt je af of ze niet beter een kanaal kunnen baggeren en een drijvende bok aanrukken. Kunnen ze de volgende trafo ook meteen op de verharde weg lossen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door Hans » 24 sep 2022 20:26

Dank voor de bijdrage, maar het quoten van een tekst die achter een betaalmuur staat kan grote problemen geven op een internetforum. Bij een ander verband waar een van de moderators van dit forum actief is heeft zoiets € 2500,- gekost.

De tekst is daardoor vervangen door een afbeelding van de quote die er eerst stond, daarmee is het probleem sterk verkleind.

Gebruikersavatar
Op die fiets
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2022 09:21
Dichtstbijzijnde trafo: Bergum

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door Op die fiets » 27 sep 2022 19:57

Dank je want je had het bericht ook zo weg kunnen gooien. Ik zal het een eventuele volgende keer ook zo oplossen of parafraseren

Gebruikersavatar
ICM4206
middenspanning
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2022 07:47
Dichtstbijzijnde trafo: Leeuwarden-110

Re: Hoe krijg je een trafo weer op zijn voetjes?

Bericht door ICM4206 » 16 okt 2022 20:21

In het nieuws (https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/117 ... te-bergjen) is melding gemaakt dat Wagenborg aankomende week (17 tot 21 oktober) wordt geprobeerd om de SPMT te bergen die momenteel nog steeds in dezelfde positie ligt.

Idee is mogelijk ook om ruimte te maken om te transformator overeind te kunnen krijgen om een inspectie uit te kunnen voeren. Vandaag nog even een bezoekje gebracht, en er zijn wat voorbereiding getroffen om een kraan te kunnen opbouwen om de SPMT van 70 ton weg te kunnen krijgen... Of in ieder geval een poging tot. Op het frame van de SPMT zijn wat stalen frames gemonteerd waarmee mogelijk gehezen wordt.

tytsjerk_2_1.JPG
tytsjerk_2_1.JPG (372.3 KiB) 2162 keer bekeken
tytsjerk_2_2.JPG
tytsjerk_2_2.JPG (581.82 KiB) 2162 keer bekeken
tytsjerk_2_3.JPG
tytsjerk_2_3.JPG (555.81 KiB) 2162 keer bekeken
tytsjerk_2_4.JPG
tytsjerk_2_4.JPG (495.11 KiB) 2162 keer bekeken
tytsjerk_2_5.JPG
tytsjerk_2_5.JPG (509.15 KiB) 2162 keer bekeken

Plaats reactie